2023-09-03, 11:30
Medlem
Förhör med väninna 1 https://drive.google.com/file/d/1F63k-RcmVCXU2r8LQU4n3UQtl0bTh0gA/view
H 22159-06 20180502

Förhör med väninna 2 https://drive.google.com/file/d/1gcrO2sUiR5jHj9Yu7heMbrndtxiXM74K/view
H 22159-07 20180518
Citera
2023-09-04, 12:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Alltså borde hon inte veta om hon var på samma biograf som Olof på mordnatten ? Andra vet ju vart dom befann sig då dom fick höra att Olof blev mördad och om hon läste om mordet dagen efter så borde hon ju tänkt : Grand där var ju jag !

Men om Engström vet att hon är på bio den dagen så är det kanske troligare då att han kanske möter upp dom innan bion ? Om Engström är GM !

Då kan han ju samtidigt se Olof vid 21

Jag får inte rikigt ihop att SE är vid bion 21. Och i i min hypotes behövs det inte.

Han ska gå och följa henne hem från bion. Där kommer Palme av en slump. Alkohol, allmänt hat mot Palme, kanske dåligt humör pga väder och hustru. Han står och tittar på deras ryggar när de går nerför Sveavägen. En plötslig ingivelse "fan jag skjuter honom". Kanske något som skulle ha hänt en gång på tusen om samma situation uppstod. Som tanken många får ibland "tänk om jag kastade ner mina nycklar i vägbrunnen där framme".
Citera
2023-09-04, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag får inte rikigt ihop att SE är vid bion 21. Och i i min hypotes behövs det inte.

Han ska gå och följa henne hem från bion. Där kommer Palme av en slump. Alkohol, allmänt hat mot Palme, kanske dåligt humör pga väder och hustru. Han står och tittar på deras ryggar när de går nerför Sveavägen. En plötslig ingivelse "fan jag skjuter honom". Kanske något som skulle ha hänt en gång på tusen om samma situation uppstod. Som tanken många får ibland "tänk om jag kastade ner mina nycklar i vägbrunnen där framme".

Fast då använder han bakdörren då vid 23:10 typ ?
Citera
2023-09-04, 17:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast då använder han bakdörren då vid 23:10 typ ?

Nej, inte alls
Citera
2023-09-04, 19:53
Medlem
Citat:

SE kan inte vara vid bion klockan 21.00
Han hinner i detta fallet inte bli insläppt av Anna Lisa G eftersom deadline för detta bör inträda cirka 21.01 enligt alla rimliga premisser.
Citera
2023-09-04, 20:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
SE kan inte vara vid bion klockan 21.00
Han hinner i detta fallet inte bli insläppt av Anna Lisa G eftersom deadline för detta bör inträda cirka 21.01 enligt alla rimliga premisser.

Yes I know.

Och jag får inte ihop ett scenario där han är vid Grand runt 23 heller.

Är SE GM (vilket jag ju inte tror), så är det ett rent slumpartat möte kort före mordet.
Citera
2023-09-04, 21:50
Medlem
Draifoss avatar
Om bara ett par veckor (och tre år efter beslutet som fick Sverige att skaka i sina grundvalar) kommer nu en helt ny bok om mordet på Palme:
"Gunnar Wall, en av Sveriges främsta experter på Palmemordet, presenterar här sensationella uppgifter som visar att Engström blev en syndabock och att allt talar för att han var oskyldig":
https://www.akademibokhandeln.se/bok/rattsskandalen-olof-palme-mordet-syndabocken-och-hemligheterna/9789155272630
Någon här som kanske har kommit över ett recensionsexemplar och kan förhandstipsa lite om vad de här nya uppgifterna kan handla om?
Senast redigerad av Draifos 2023-09-04 kl. 22:00.
Citera
2023-09-04, 22:59
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Yes I know.

Och jag får inte ihop ett scenario där han är vid Grand runt 23 heller.

Är SE GM (vilket jag ju inte tror), så är det ett rent slumpartat möte kort före mordet.

Att gå "all in" på ett helt slumpmässigt mord utfört av GM-SE med ett helt oredovisat mordvapen har den fördelen att det inte behöver "passa in" på något sätt med kända fakta.

Är det slumpmässigt behöver man inte heller försöka få ihop någon gärningsbeskrivning. När det gäller teorin GM-SE har ingen än så länge ens försökt presenterat en sådan. Det har däremot lagts ned stor möda på att "komma runt" kända fakta utan större framgång som tydligt talar för att SE bara var ett vittne.

Tittar man på hypotesen att SE var ett vittne så är det en övertygande och sammanhängande historia som kulminerar när vittnen ser "mannen som hjälpte till vid återupplivningsförsöken av OP" inne på Bohemia efter mordet, minuterna efter att YN sett en man i ett mörkt "plagg" uppe på DBG.

Att inte försöka sätta sig in i hur SE kan vara ett vittne som aldrig sett OP utanför Grand varken före eller efter filmen är en minst sagt märklig begränsning av logiken runt SE. Att ingen känt igen GM-SE utanför Grand eller på väg till, på, och på väg från mordplatsen talar också sitt tydliga språk.

Som vittne inne på Bohemia blir vittnet SE begripligt, medan GM-SE är och förblir en våt pojkrumsdröm frammanad av dödgrävarjournalisten TPs livliga fantasier.
Citera
2023-09-05, 09:54
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om bara ett par veckor (och tre år efter beslutet som fick Sverige att skaka i sina grundvalar) kommer nu en helt ny bok om mordet på Palme:
"Gunnar Wall, en av Sveriges främsta experter på Palmemordet, presenterar här sensationella uppgifter som visar att Engström blev en syndabock och att allt talar för att han var oskyldig":
https://www.akademibokhandeln.se/bok/rattsskandalen-olof-palme-mordet-syndabocken-och-hemligheterna/9789155272630
Någon här som kanske har kommit över ett recensionsexemplar och kan förhandstipsa lite om vad de här nya uppgifterna kan handla om?

Jag väntar likt många andra på Gunnar Wall (of text)s nya bok.

En bra kandidat till att vara "sensationella uppgifter" kan vara:

https://drive.google.com/file/d/1-2bISukk4FNvr_9eBkVVB7Qe8Bdmh0WM/view (Sid 7, längst ned i dokumentet)
"Beträffande mordkvällen uppger X att det hade varit ganska mycket folk inne på restaurangen. X hade inte hört att någon anställd eller gäst skulle gjort några iakttagelser i samband med mordet, frånsett att två kvinnor berättat att de varit på samma film som Palme samt att mannen som hjälpt till med återupplivningsförsöken av Palme kommit in på restaurangen efteråt."
Bohemiamannen kan inte vara SG då han uppger i både DN och Expressen att han tvättade av sig på dansrestaurangen Albatross efter mordet, en restaurang som hans sällskap vittnar om att de åkte till direkt efter att de lämnade mordplatsen i samlad tropp.

Den enda kvarvarande kandidaten att vara Bohemiamannen känd i media som "mannen som hjälpt till med återupplivningsförsöken av Palme" är SE.

Det går inte riktigt att bena ut vem som sett SE inne på Bohemia, men kommer uppgiften från personalen på Bohemia var SE rimligen ett känt ansikte för personalen och SE befann sig bara i mordområdet på själva mordnatten veckan före mordet enligt SEs tidsstämplingar och SE befann sig i Idre veckan efter mordet. Det går därför inte att tro att uppgiftslämnaren "tar fel på dag". Att personalen läste i SvD 2 mars om SEs egna uppgifter om insatser på mordplatsen är troligt.

SE går ut i media med livräddningshjälpen 2 mars 1986:
https://www.svd.se/a/P97dze/svd-intervjuade-stig-engstrom-dagen-efter-mordet

Edit: Jag hittade följande mycket intressanta artikel i SvD om KPs utpekande av SE som GM. Läs och häpna:
https://www.svd.se/a/EW6bMK/bevisen-hade-fatt-svart-pa-punkt-efter-punkt
Senast redigerad av ursprungligen 2023-09-05 kl. 10:28.
Citera
2023-09-05, 11:43
Medlem
fragolas avatar
Ang "språngmarschen", det finns ju diskussion om huruvida Stig E sprang efter gruppen av poliser eller ej - ingen annan verkar ha sett detta hända.

Men ni som tror på Stig som GM - hur visste han ens att det sprang en grupp poliser in längs Tunnelgatan? Då befann sig mördaren redan uppe på åsen?

Så hur visste Stig-GM att det var en grupp poliser och inte 1 eller 2 poliser som sprang just där & då? Hade den beskrivningen funnits i media och i så fall när?
Citera
2023-09-05, 12:07
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Ang "språngmarschen", det finns ju diskussion om huruvida Stig E sprang efter gruppen av poliser eller ej - ingen annan verkar ha sett detta hända.

Men ni som tror på Stig som GM - hur visste han ens att det sprang en grupp poliser in längs Tunnelgatan? Då befann sig mördaren redan uppe på åsen?

Så hur visste Stig-GM att det var en grupp poliser och inte 1 eller 2 poliser som sprang just där & då? Hade den beskrivningen funnits i media och i så fall när?

Mördaren (inte SE) befann sig långt över krönet på åsen och kan inte sett polisen springa i gränden.

Åter till frågan: När kom det ut i media att polisen sprang efter GM i grupp och utan signalement?
Citera
2023-09-05, 12:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola

GM-SE återvände kanske till brottsplatsen kort efter mordet och såg poliserna springa in på Tunnelgatan?

Kanske därför det är så angeläget att ge sken av att GS och piketen anlände mycket kort efter mordet, syftet är då att göra det tidsmässigt omöjligt för SE att kunna vara GM?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in