2023-09-04, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Nej det är inte bilder från 70-talet. Satellitens syfte är att fotografera vädret som understöd till metrologer. Alltså den fotar jorden hela tiden och man kan se på vädret att bilderna stämmer. Om det är ett moln på bilder över där du bor så kan du lätt verifiera det henom att bara titta upp.

Det är i princip samma bild som the blue marble från 72 med bara en minimal skiftning i kameravinkel, studerar du molnformationerna ser du att dom har klistrat in exakt samma molnformationer som i the blue marble också. Bilden är en fabricerad kompositbild dom har photoshoppat.
Citera
2023-09-04, 17:27
Medlem
UltimateShipIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRNG
Det där är inget om är dagsfärskt det är samma bild som har postats sedan 70 talet fast i färg, men ser att bilden är fabricerad, inget äkta med den alls ju. Jag skulle kunna göra något liknande i photoshop och säga att det är en dagsfärskbild från en vädersatellit också.
Fantastiskt! Då får du gärna fixa en bild i Photoshop som visar den platta jorden, så att vi kan se hur den ser ut, och kan diskutera om avstånden på den matchar den verkliga jorden.
Citera
2023-09-04, 17:31
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
.
För några dagar sedan påstod du att den platta jorden är oändligt stor.
Då undrar jag vilken förklaring du har till att solen ser ut att sjunka ner i jorden vid solnedgång, och vid soluppgång ser solen ut att stiga upp ur jordytan, men på ett helt annat ställe än där den gick ner?
Det verkar också vara på olika platser beroende på var på jorden man befinner sig och vilken årstid det är.

Du har också nämnt något om att det går ta sig till platser söder om sydpolen. Är det också möjligt att ta sig norr om nordpolen?
Jag tycker det verkar konstigt. En pol borde innebära att det är en ändpunkt.
Citera
2023-09-04, 17:37
Medlem
Citat:
Haha du böt nyss ämne snabbare än blixten. Eftersom i ditt förra inlägg du skrev ville du prata om Jarle och nu helt plötsligt vill du prata om södra korset hahaha. Så anklagar du mig för att byta ämne, och stava Jarles namn fel du är patetisk. Du måste uppleva mycket obehagskänslor i denna diskussion och det märks väldigt tydligt på dig och ni andra globare, ni har i princip samma taktik. Plus jag har redan svarat på frågorna gällande södra korset. "Han vill inte svara det betyder att han inte kan svara" Haha pinsamt, får du mig att upprepa mig en gång till kommer jag att ignorerar dig också.

Ni verkar tro att det södra korset är något sorts bevis efter alla era google sökningar hur man debunkar flat earth vilket är felaktigt. Det bevisar ingenting. haha det är bara lustigt.
Jag förstår mycket väl att du hellre diskuterar Jarle Andhøy än Söderkorset. Det enda svar jag kan hitta från dig är att det är omöjligt att sydkorset och Polaris kan va fixerad när jorden snurrar och vinglar. Men vi vet att båda står stilla på himlen, och när det är omöjligt på en rund jord som snurrar, då måste det vara möjligt på en platt, och det kan jag inte se att du har svarat på.

Det är en stor chans att ta, men jag frågar i alla fall: Var på den platta jorden måste man vara för att se sydkorset rakt söderut tillsammans med stjärnorna som roterar runt det (eller egentligen Sigma Octantis, för att vara exakt). Du har själv sagt att det fungerar.

Citat:
Din fråga var att han inte hade blivit gripen alls, och nu ändrar du dig för att du vet hur jävla fel du hade. Ingen har sagt att han har suttit i fängelse heller, det jag sa var att han fick en villkorlig fängelsedom samt böter. Ja precis han blev gripen efter sin resa vid antarktisk något du förnekade i ditt förra inlägg. Tror du man kan gripa någon mitt i sin resa vid Antarktis tror du fel. sen att ett krigsskepp med en jävla massa vapen ombord kontaktar en privat segelbåt och ställer krav på dem kan nog anses som hotfullt ja.
Det är möjligt att jag misstolkar dig, eller att du har varit otydlig, men detta är vad du skrev i ett tidigare inlägg:
Fast det är sant att han blev fängslad och bötfälld för det.
Citera
2023-09-04, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Jag förstår mycket väl att du hellre diskuterar Jarle Andhøy än Söderkorset. Det enda svar jag kan hitta från dig är att det är omöjligt att sydkorset och Polaris kan va fixerad när jorden snurrar och vinglar. Men vi vet att båda står stilla på himlen, och när det är omöjligt på en rund jord som snurrar, då måste det vara möjligt på en platt, och det kan jag inte se att du har svarat på.

Det är en stor chans att ta, men jag frågar i alla fall: Var på den platta jorden måste man vara för att se sydkorset rakt söderut tillsammans med stjärnorna som roterar runt det (eller egentligen Sigma Octantis, för att vara exakt). Du har själv sagt att det fungerar.

Det är möjligt att jag misstolkar dig, eller att du har varit otydlig, men detta är vad du skrev i ett tidigare inlägg:
Fast det är sant att han blev fängslad och bötfälld för det.

Du kan se det från Australien tex, vi kan inte se det här eftersom det faller utanför våran egna utsiktspunkt, alltså ögonen kan inte se hur långt som helst och är begränsade, vilket jag har skrivit förr här i tråden också.

Fängslad betyder alltså att bli gripen om ni inte visste det..
Citera
2023-09-04, 18:08
Medlem
Citat:
Du kan se det från Australien tex, vi kan inte se det här eftersom det faller utanför våran egna utsiktspunkt, alltså ögonen kan inte se hur långt som helst och är begränsade, vilket jag har skrivit förr här i tråden också.

Förlåt, svenska är inte mitt modersmål. Australien säger du. Men du kan också se södra korset rakt söderut från Afrika. Det har jag själv sett. Och du kan också se södra korset rakt söderut från Sydamerika, och det är på motsatta sidan av jorden. Ingen har någonsin hört att det finns fler sydkors.
Citera
2023-09-04, 18:10
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Om ett objekt kommer för långt bort för att man skall kunna se det pga avståndet så krymper det ihop till det blir så litet att man inte kan se det längre. Objektet skulle inte försvinna ner under horisonten med oförändrad storlek så som solen gör vid solnedgång eller som Södra korset gör om du åker norr om ekvatorn.
Detta har inte det minsta att göra med någon begränsning i våra ögon utan den ända förklaringen är jordens kurvatur.
Citera
2023-09-04, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Om ett objekt kommer för långt bort för att man skall kunna se det pga avståndet så krymper det ihop till det blir så litet att man inte kan se det längre. Objektet skulle inte försvinna ner under horisonten med oförändrad storlek så som solen gör vid solnedgång eller som Södra korset gör om du åker norr om ekvatorn.
Detta har inte det minsta att göra med någon begränsning i våra ögon utan den ända förklaringen är jordens kurvatur.

Nej. På samma vis försvinner inga fartyg under kurvaturen, du kan med enkelhet zooma in på dessa fartyg som redan har försvunnit ur från våran utsiktspunkt med en bra kamera tex så dyker den upp igen men för våra ögon har den redan försvunnit ur utsiktspunkten.
Citera
2023-09-04, 18:12
Medlem
Citat:

Det är ju inte ögonen som ser långt, det är ljuset som träffar ögonen som har färdats olika långt. Och ögonen har såklart ingen som helst aning om hur långt ljuset har färdats.

Men nu duckar du själva kärnan i beviset. Södra korset är synlig rakt söderut oavsett om du tittar på stjärnbilden från Australien, Afrika eller Sydamerika. Söderut är alltså åt samma håll i Australien, Afrika och Sydamerika.
Citera
2023-09-04, 18:16
Medlem
Citat:
Nej. På samma vis försvinner inga fartyg under kurvaturen, du kan med enkelhet zooma in på dessa fartyg som redan har försvunnit ur från våran utsiktspunkt med en bra kamera tex så dyker den upp igen men för våra ögon har den redan försvunnit ur utsiktspunkten.

Hur förklarar du att solen succesivt går ned under horisonten och att det är helt omöjligt att zooma in den när den har försvunnit?

Och nej, självklart kan du inte zooma in en båt som ligger under horisonten. Du kan testa själv, jag har gjort det många gånger med min P9000 superzoomare.
Citera
2023-09-04, 18:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Fast det kan du ju inte. Ingen av de filmer som har länkats i denna tråd som påståtts visa detta har i verkligheten gjort det
Citera
2023-09-04, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fast det kan du ju inte. Ingen av de filmer som har länkats i denna tråd som påståtts visa detta har i verkligheten gjort det

Jodå https://www.youtube.com/watch?v=PyK3B2cMvjo
Finns många exempel på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in