Citat:
Ursprungligen postat av
TracyBeaker
Inte för att vara uppkäftig, men namnet Cléo faller mig inte i smaken. Låter kletigt.
Och yttermera är det ett kattnamn. Dels den där antikhandlarens katt i Jan Mårtenssons romaner, dels var det en katt i barnprogrammet "Katten Nisse".
Ett annat namn jag ogillar är My. Förknippar det dels med en tecknad figur som inte kräver någon närmre presenation, dels med en skolkamrat jag aldrig kom överens med.
Båda två var små, irriterande, elaka och rödhåriga.
Men snälla du, du får väl tycka vilka namn du vill är fula. Mitt riktiga namn är också nämnt i den här tråden, eller om det var en liknande. Jag brydde mig lika lite då. Känns som en självklarhet att inte något namn faller samtliga människor i smaken.
Vet att Cléo var namnet på Homans siameskatt, det var där jag som mellanstadiebarn första gången fick upp ögonen för det, även om det kanske inte därför kan anses generellt vara ett ”kattnamn”, men visst.
Ja, C/Kleo/kletigt delar ju tre första bokstäver med varandra. Själv tänker jag på vacker, smart kvinna i trenchcoat och basker på en dimmig bakgata i Paris.
Ja, My är ett riktigt fult namn. Också Tove Janssons mest enerverande skapelse. Har svårt för hennes ständiga kall- och elakhet. Ser inte mycket tilldragande i denna endimensionella skapelse.
(Och nä, det är inte hon på min profilbild utan hennes syster Mymlan. Arg = My. Glad = Mymlan.)
Världens fulaste namn måste ändå vara Unkas.
Har börjat hobbyplugga finska och förvånas över att finska språket t.o.m. får vokaler att låta hårda… Många fula namn hittar vi där…