2023-09-04, 14:37
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Truls är ett urgammalt namn i en skånsk adelsätt. Det är nog inte så illa om man hör till det sammanhanget... men annars!
Detta var ganska många år sen, kanske 15, men det finns i nuläget 1200 personer som heter Truls i Sverige.

Det är en jäkla stor adelsfamilj om det bara är där det förekommer. Vilken släkt är det du tänker på?
Citera
2023-09-04, 14:40
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Detta var ganska många år sen, kanske 15, men det finns i nuläget 1200 personer som heter Truls i Sverige.

Det är en jäkla stor adelsfamilj om det bara är där det förekommer. Vilken släkt är det du tänker på?

Minns inte adelsättens namn. Men självklart kan det vara så, att "vanligt folk" - särskilt i samma geografiska område som adelsätten bebor - har valt namnet för att det i deras öron låter högklassigt.
Citera
2023-09-04, 14:41
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Minns inte adelsättens namn. Men självklart kan det vara så, att "vanligt folk" - särskilt i samma geografiska område som adelsätten bebor - har valt namnet för att det i deras öron låter högklassigt.
Detta var dock inte i Skåne utan i Göteborg. Men det säger väl inte så mycket, de kan ju varit på besök.
Citera
2023-09-04, 14:50
Medlem
Skåningar har en fäbless för att döpa sina barn till Mohammed. Själv föredrar jag tex, Åke-tråk...
Citera
2023-09-04, 16:21
Medlem
GertBennys avatar
Jag hade en lärare en gång som hette Bengt Ulbrick. Han var tysk, stor och tjock och alltid röd. Han hade tre söner som gick på skolan och dessa hette Rundte, Kreutz och Valamir. Familjen återvände till Tyskland dock efter Berlinmurens fall och idag så vet jag inte hur det går för dessa.
Citera
2023-09-04, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Urban, Orvar, Beppe, Ove, samtliga rent ljudmässigt fula. Sedan har jag en massa namn jag av andra anledningar inte skulle kunna ge till ett barn, men namnen ovan är liksom fula oavsett tid och rum.
Inte för att vara uppkäftig, men namnet Cléo faller mig inte i smaken. Låter kletigt.
Och yttermera är det ett kattnamn. Dels den där antikhandlarens katt i Jan Mårtenssons romaner, dels var det en katt i barnprogrammet "Katten Nisse".

Ett annat namn jag ogillar är My. Förknippar det dels med en tecknad figur som inte kräver någon närmre presenation, dels med en skolkamrat jag aldrig kom överens med.
Båda två var små, irriterande, elaka och rödhåriga.
Citera
2023-09-04, 22:46
Medlem
"barnnamn"? är det några slags speciella namn det, eller är menas det att det är fult på barn men kanske bättre på en vuxen?

Christobal
André
Pierré
Kevin
Bengt
Bruno (hade släkting som hette Runo, rätt coolt namn istället)
Citera
2023-09-04, 22:57
Medlem
DenimDemons avatar
Peter, Jörgen, Klas/Claes, Tobias. Gräsliga namn. Jag har aldrig träffat någon med dessa namn som är "normal". Alltid något märkligt beteende kopplat till namnen. Jag upptäckte det när jag var liten och har fortfarande inte blivit motbevisad.
Anders är också ett jävligt fult namn.
Citera
2023-09-04, 23:05
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TracyBeaker
Inte för att vara uppkäftig, men namnet Cléo faller mig inte i smaken. Låter kletigt.
Och yttermera är det ett kattnamn. Dels den där antikhandlarens katt i Jan Mårtenssons romaner, dels var det en katt i barnprogrammet "Katten Nisse".

Ett annat namn jag ogillar är My. Förknippar det dels med en tecknad figur som inte kräver någon närmre presenation, dels med en skolkamrat jag aldrig kom överens med.
Båda två var små, irriterande, elaka och rödhåriga.
Men snälla du, du får väl tycka vilka namn du vill är fula. Mitt riktiga namn är också nämnt i den här tråden, eller om det var en liknande. Jag brydde mig lika lite då. Känns som en självklarhet att inte något namn faller samtliga människor i smaken.
Vet att Cléo var namnet på Homans siameskatt, det var där jag som mellanstadiebarn första gången fick upp ögonen för det, även om det kanske inte därför kan anses generellt vara ett ”kattnamn”, men visst.
Ja, C/Kleo/kletigt delar ju tre första bokstäver med varandra. Själv tänker jag på vacker, smart kvinna i trenchcoat och basker på en dimmig bakgata i Paris.

Ja, My är ett riktigt fult namn. Också Tove Janssons mest enerverande skapelse. Har svårt för hennes ständiga kall- och elakhet. Ser inte mycket tilldragande i denna endimensionella skapelse.
(Och nä, det är inte hon på min profilbild utan hennes syster Mymlan. Arg = My. Glad = Mymlan.)

Världens fulaste namn måste ändå vara Unkas.

Har börjat hobbyplugga finska och förvånas över att finska språket t.o.m. får vokaler att låta hårda… Många fula namn hittar vi där…
Citera
2023-09-04, 23:08
Medlem
Preben är inte fint.
Citera
2023-09-05, 00:56
Medlem
Bjarne, Eddie, Rickard, Måns, Ragnar, Rutger, Urban, Abbe, Anders, Tage, Dan, Dag, Arne, Muktar, Osama, Muhammed, Orvar, Alfred, Ragna, Smilla, Kerstin, Madicken (jo det finns barn som heter så), Lotta, Cleo, Glenna, Rakel, Rand, Ronja, Linn, Margit, Gunnel
Citera
2023-09-05, 00:59
Medlem
HazzardAlards avatar
En liten unge som heter Lars, måste man mobba från dag ett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in