Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-05, 23:41
  #505
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandsflickan
Jag har en bekant som döpte sin dotter till Poppy.

Min ena dotter heter Poppy. Klassiskt brittiskt namn skulle jag säga, men lite ovanligt i Sverige.
Citera
2023-10-05, 23:45
  #506
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Olämpligt det också, i Sverige. Men betydelsen är åtminstone en blomma (vallmo). Man kan ju även heta Iris och Malva, exempelvis. Och Rosa och Viola. I engelsktalande länder kan man även heta t.ex. Lavender och Hyacinth. Men i Sverige lär folk tyvärr dra Poppy över samma kam som andra y-namn, så det blir White Trash av det.

Jag känner att det bara är mansnamn som slutar på Y som är WT. Inte kvinnonamn. Tex. Tommy och Jimmy är WT, Jenny och Lily är det inte.
Citera
2023-10-06, 01:04
  #507
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Jag känner att det bara är mansnamn som slutar på Y som är WT. Inte kvinnonamn. Tex. Tommy och Jimmy är WT, Jenny och Lily är det inte.

Just Jenny och Lil/l/y är väl på gränsen, eftersom de funnits som riktiga förnamn så länge i Sverige, mer än 100 år. Men jag hävdar att de allra flesta amerikanska flick-smeknamn som slutar på -y eller -ie är WT, liksom motsvarande pojksmeknamn. Hailey, Honey, Daisy, Sally, Nellie, Nessy, Molly, Dolly, Polly, Holly, Fanny, Betty, Bessy, Cassie, Girly o.s.v.. De är SMEKnamn - inte dopnamn; adeln/överklassen skulle aldrig använda dem som dopnamn. Där går en skiljelinje mellan normalt och WT.
Citera
2023-10-08, 05:44
  #508
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Just Jenny och Lil/l/y är väl på gränsen, eftersom de funnits som riktiga förnamn så länge i Sverige, mer än 100 år. Men jag hävdar att de allra flesta amerikanska flick-smeknamn som slutar på -y eller -ie är WT, liksom motsvarande pojksmeknamn. Hailey, Honey, Daisy, Sally, Nellie, Nessy, Molly, Dolly, Polly, Holly, Fanny, Betty, Bessy, Cassie, Girly o.s.v.. De är SMEKnamn - inte dopnamn; adeln/överklassen skulle aldrig använda dem som dopnamn. Där går en skiljelinje mellan normalt och WT.
Men då har du en väldigt bred definition på Wt om du tycker att t ex Molly, Nelly och Fanny hör dit. Jag håller helt med om Hailey och Holly t ex men de förstnämnda skulle jag placera i rätt så solid (ekonomisk) medelklass i Sverige idag, om man ser till de barn som bär namnen. Det är liksom inga arbetsskygga problemfamiljer med kedjerökande morsor med sju barn med lika många kåkfarande fäder och ständiga orosanmälningar utan helt normalfungerande människor där föräldrarna jobbar och barnen sköter sig.
Citera
2023-10-08, 22:47
  #509
Medlem
Gojiiras avatar
Gunlög tar nog priset.
Citera
2023-10-08, 23:04
  #510
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Från radiolyssnande låter det som att Sara Klang, vem det nu är, har döpt ett barn till Mercedes och jag fattar inte om hon är zigenare, WT eller hipsterironisk. För jävla dumt oavsett.

Mercedes är ju ett gammalt klassiskt namn på kontinenten och bilen är ju döpt efter grundarens dotter. Men visst det ger fel associationer i Sverige till bilen.
Citera
2023-10-22, 19:15
  #511
Medlem
Alla namn som är svåra att uttala.

Men om man tycker ett namn är konstigt så lär man sig ganska fort.

Kam vara synd om barn som har allt för udda namn.

Min mor hae ett extremt udda namn och har lidit en del av det. Syrran gav oavsett sina barn ännu mer extrema namn.
Citera
2023-11-02, 21:02
  #512
Medlem
Alla namn som slutar på lög är ju oerhört otjusiga. Gunlög, Åslög, Torlög (hjälp vad är det för kön på den ens?) osv.
Jo det finns folk som heter Åslög.

Men annars skulle jag säga att Tryggve är ganska ofint. Även Brynolf. Tänk en hybrid mellan dom… Trynolf.
Jisses.

Jag vet en familj i Mellansverige som döpt sina barn till Ebbe, Abbe, Beppe, Gulle, Lilli och Bibbi. Inget skämt.
De barnen har dessutom ett gäng kusiner som alla fick dubbelnamn:
Karl-Anton, Nils-Manne, John-Emil och Lo-Hilme.
Citera
2024-04-08, 13:32
  #513
Avstängd
OlleLisss avatar
Egbert Rubertus

Moa, Saga, Tindra, Tuva. egentligen inte för att de är jättefula rent fonetiskt, men för att man tänker sig att deras föräldrar bara följde strömmen någon gång i början av 2000-talet.
__________________
Senast redigerad av OlleLiss 2024-04-08 kl. 13:41.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback