Citat:
Ursprungligen postat av
Wowbagger2000
För att vi åker extremt långsamt i förhållande till de enorma avstånd det är till stjärnorna, men du har uppenbarligen svårt att förstå hur det hänger ihop, så istället för att lägga 5minuter och kolla på lämpligt youtubeklipp för barn (min 6-åring kunde förklara allt det här, på engelska, så det är inte så svårt faktiskt) så hittar du på en massa fantasier och egna ideer om hur kroppen fungerar osv.
Dina startrails du pratar om göra över en natt, inte över ett år, eller över tusen år.
Nu är det så att över tusentals år så kommer den också att flytta sig (och har gjort), men för någon som ska segla över havet behöver man inte veta var norr är på någon tiondels grad när, det räcker med nån grad exakthet, och det ändrar den inte sig på några hundra år.
Och eftersom vi vet att polstjärnan (och alla andra stjärnor med för den delen) flyttar sig genom att observera deras rörelser, (flyttar sig inbördes alltså) så vet vi också att vi flyttar oss, och med vilken hastighet.
Så, där fick du ditt empiriska bevis på den saken, och rotationen på stjärnhimlen är ett empiriskt bevis på att jorden är ett klot .
Kan vi lägga av med tramset nu?
Ja för att man måste bara förstå hur det fungerar utan att förstå logiken bakom det. Det är helt ologiskt.
Det spelar ingen roll hur långsamt eller snabbt vi skulle röra oss, när vi snurrar och vobblar hade det märkts av i stjärnbilden och i den startrailen vi ser idag hänger inte ihop med teorin om en snurrande/ vobblande glob.
Du kommer med väldigt desperata frågor och försök, utan mig eller andra flat earthers hade du inte vetat ett något alls om din älskade snurrande globen teori. Så var lite ödmjuk och tacka oss för att vi har lärt dig mer om den teorin än din lågstadielärare har gjort.
Du skriver "Vi vet" men du vet inte ett skit, du förlitar dig på att någon annan vet bättre än dig haha.
Polstjärnan har alltid varit fixerad medans de andra stjärnorna rör sig runt den och kommer alltid att vara. Och inga oregelbundna rörelser märks av i startrailen vilket vi annars hade märkt om vi skulle snurrat och vobblat samtidigt.
Jorden är fixerad och stjärnhimlen roterar runt oss, det kan vem som helst se om du går ut och studerar stjärnhimlen själv. Där har du ditt riktiga EMPIRIKSA BEVIS.
Du kommer knappast med något empiriskt överhuvudtaget.
Jag dominerar er alla i denna tråd med logik och empirism och ni är 20 stycken lättkränkta globare mot mig. Du skulle inte ens våga ha en sån position utan att skita på dig.
Jag tar över den här tråden, jag föreslår att du gör något annat med din tid.