Citat:
Ursprungligen postat av
AverageRNG
Så enligt dig får man inte säga att något är fake fast det är det då har man brist på argument.
Fast det är ni som har brist på argument kontinuerligt och anklagar en med att vara idiot osv så brukar det också låta när argumenten tryter..
Jag har sökt igenom tråden men hittar inte ett enda vettigt empiriskt bevis som någon kan verifiera själv, era bevis som ni presenterar är bara något man måste tro på för att förstå det. lite som att tro på gud.
Det är alltså inget bevis som går att verifiera själv. Något du har svårt att förstå tydligen. Sen så upprepar ni samma smörja gång på gång själva. "Södra korset ligger alltid rakt söderut" bla bla , som om det bevisar en snurrande boll som åker i rymden *Face palm.. Det är helt oväsentlig information och bevisar ingenting.
Himla valvet är det som rör sig, södra korset är som polstjärnan fixerad på himlavalvet och rör sig inte. medans alla andra stjärnor rör sig runt den, jag är ingen expert på södra himlavalvet eftersom jag inte lever där.
Du vet väl att de flesta kartor är platta eller tror du att man har med sig en jordglob när man är ute och reser eller. Man kan navigera väldigt bra efter en plattkarta vilket man alltid har gjort, sedan kartans begynnelse nämligen. Dock finns det fortfarande en del avvikelser när det kommer till att navigera från vissa punkter till andra. det är därför det finns sk fixerade rutter som flygplan och skepp följer.
Nu börjar du måla in dig i ett hörn här, lille vän...
Om södra korset är fixerat vid kupolen, hur kan den då synas rakt söderut ifrån olika platser
samtidigt?
Men enligt dina empiriska teorier kan man alltså aldrig bevisa detta då du inte själv kan vara på 2 olika platser samtidigt....
Men något man göra (som jag själv gjort) är att observera månens lutning på olika breddgrader. Vid ekvatorn så ligger månskäran ner, och åker man ännu längre söderut ökar vinkel igen, men åt andra hållet, dvs månen är upp och ner
2 personer som då står samtidigt i tex Sverige och Sydafrika och har ett videosamtal kan då visa varandra att månen är åt olika håll på respektive plats. Pga att de står på olika "sidor" på ett klot.
Och kom inte med argumentet med ett mynt i taket, månen observeras som ett klot oavsett var på jorden man befinner sig, och inte som en oval förutom vid ekvatorn som skulle bli fallet om månen var en platt skiva.