2023-09-02, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRNG
Jorden är lika stor som rymden ni tror på, enligt mig. Och vad brukar man säga om rymden att den är oändlig eller hur.

Ni glob-jordare är oftast mycket ryggradslösa som inte vågar stå upp för något eller ifrågasätta tagna sanningar är inte eran starka sida märker man.

Ni konsumerar bara en teori ni själva inte har någon koll på så räknar ni med att det är sant bara för att en person som har högre utbildning än er säger så, det är en väldigt onyttig syn att ha på kunskap. Och det är ett bra recept på om man vill bli blåst.
Så blir ni kränkta och reagerar med kognitiv dissonans när någon ifrågasätter eran kära teori.

Ni är trygga för att ni tror att ni vet något om världen och om livet och ni behöver den tryggheten, ni behöver förlita er på att någon annan vet bättre än er.
Det är ni globare som är masshypnotiserade, hjärntvättade sedan födseln med en hypotetisk teori.
Ni borde testa att ifrågasätta globen själva och gör ni det och är ärliga så finns det ingen glob kvar.
Lycka till

Nu pratar vi ju inte om person som påstår något, utan om tusentals år av forskning, utveckling och praktiska erfarenheter. Att ifrågasätta sanningar som påverkar miljoner människor arbeten varje dag, som helt enkelt inte skulle fungera om jorden var rund, då alla förutsättningar för deras yrken skulle vara felaktiga.

Tack och hej, misstänker att du bara tramsat runt i tråden
Citera
2023-09-02, 08:03
Medlem
Citat:
Så enligt dig får man inte säga att något är fake fast det är det då har man brist på argument.
Fast det är ni som har brist på argument kontinuerligt och anklagar en med att vara idiot osv så brukar det också låta när argumenten tryter..

Jag har sökt igenom tråden men hittar inte ett enda vettigt empiriskt bevis som någon kan verifiera själv, era bevis som ni presenterar är bara något man måste tro på för att förstå det. lite som att tro på gud.
Det är alltså inget bevis som går att verifiera själv. Något du har svårt att förstå tydligen. Sen så upprepar ni samma smörja gång på gång själva. "Södra korset ligger alltid rakt söderut" bla bla , som om det bevisar en snurrande boll som åker i rymden *Face palm.. Det är helt oväsentlig information och bevisar ingenting.
Himla valvet är det som rör sig, södra korset är som polstjärnan fixerad på himlavalvet och rör sig inte. medans alla andra stjärnor rör sig runt den, jag är ingen expert på södra himlavalvet eftersom jag inte lever där.

Du vet väl att de flesta kartor är platta eller tror du att man har med sig en jordglob när man är ute och reser eller. Man kan navigera väldigt bra efter en plattkarta vilket man alltid har gjort, sedan kartans begynnelse nämligen. Dock finns det fortfarande en del avvikelser när det kommer till att navigera från vissa punkter till andra. det är därför det finns sk fixerade rutter som flygplan och skepp följer.

Nu börjar du måla in dig i ett hörn här, lille vän...

Om södra korset är fixerat vid kupolen, hur kan den då synas rakt söderut ifrån olika platser samtidigt?

Men enligt dina empiriska teorier kan man alltså aldrig bevisa detta då du inte själv kan vara på 2 olika platser samtidigt....

Men något man göra (som jag själv gjort) är att observera månens lutning på olika breddgrader. Vid ekvatorn så ligger månskäran ner, och åker man ännu längre söderut ökar vinkel igen, men åt andra hållet, dvs månen är upp och ner

2 personer som då står samtidigt i tex Sverige och Sydafrika och har ett videosamtal kan då visa varandra att månen är åt olika håll på respektive plats. Pga att de står på olika "sidor" på ett klot.

Och kom inte med argumentet med ett mynt i taket, månen observeras som ett klot oavsett var på jorden man befinner sig, och inte som en oval förutom vid ekvatorn som skulle bli fallet om månen var en platt skiva.
Citera
2023-09-02, 08:08
Medlem
Citat:
Kan du vara god och presentera dom empiriska bevisen då? Jodå jag förstår dom tillräckligt bra för att bestrida dom.
Det finns avvikelser och fixerade rutter det erkänner du. Vet du vad flight radar är? Om inte kan du gå inte och titta vad jag menar med fixerade rutter, det har inget med att man planen inte ska krocka att göra, det är ren självklarhet att planen har vissa vägar så de inte ska krocka, det är inte vad jag talar om. Fixarde rutter finns för att du kan bara åka ett visst håll till din destination, du kan inte åka runt globen. Du kan inte åka från en punkt så åker du rakt söderut för att sedan återkomma till samma punkt du startade från. Kom gärna fram med de bevisen som visar att man kan göra det då? Du tror att du kan vinna denna debatt men det du kommer med är bara ren smörja och dåliga bortförklaringar, inga riktiga bevis för något. Att du ens försöker med mig längre får mig att skratta. God natt

Ah, flightradarsrgunentet igen...varför skulle kommersiella flygplan flyga en omväg över Antarktis?

Du kan ju fundera på varför långa flygrutter går i bågar om man lägger ut dem på en platt karta, och inte närmaste vägen ( hjälper dig lite här: de flyger inte i bågar och konstant svänger för att komma rätt utan i raka linjer närmaste vägen, hur det går till borde du kunna lista ut själv...)
Citera
2023-09-02, 09:24
Medlem
Citat:
Du vet väl att de flesta kartor är platta eller tror du att man har med sig en jordglob när man är ute och reser eller ...

Ja idag utförs all navigering med hjälp av en "jordglob", mer bestämt en modell som heter WGS84.
Det är den modellen som finns inbyggd i alla moderna navigationshjälpmedel. Du har den till och med i din smartphone.

Och genom empiri vet vi att WGS84 överensstämmer med verkligheten, dagligen utförs tiotusentals resor med mha WGS84 och avstånd och riktningar stämmer alltid. Vi har empiriskt bevisat att "jordgloben" vi navigerar med hjälp av är en korrekt avbildning av jorden.

Citat:
.... Man kan navigera väldigt bra efter en plattkarta vilket man alltid har gjort, sedan kartans begynnelse nämligen. ....

Kartor funkar hyfsat på korta avstånd men de är tämligen värdelösa på större avstånd där såväl riktningar som avstånd blir felaktiga.

Ta bara en sådan enkel sak som att beräkna avstånd och kurs på rutten mellan t.ex Frankfurt och LA, den beräkningen görs inte mha av en karta utan med en storcirkel.
http://www.gcmap.com/mapui?P=Fra+-+lax&MS=wls&DU=mi
Citera
2023-09-02, 09:29
Medlem
Citat:
How to shut up flat earthers for good

Whether you believe the Earth to be flat, globular, hollow, concave or otherwise, the freedom to independently travel and explore the Earth, from the North Pole to whatever exists South of the South Pole, to any and everywhere else, should be a fundamental and unalienable right. Military vessels near the North Pole and Antarctica have repeatedly barred independent teams of explorers from traveling into these heavily patrolled and restricted waters. The Antarctic Treaty prevents all independent travel South of the 60th degree South latitude, where rebels like Yarle Andehoy and his team have been repeatedly turned around at gunpoint, jailed and fined for daring to attempt. What is so important in Antarctica that 53 of the most powerful countries in the world have agreed to patrol and enforce harsh restrictions and penalties on anyone who attempts to independently explore it? Why has the entire continent of Antarctica and everywhere else on Earth below the 60th South parallel been caged off from us? The only way we can experience Antarctica is by being a government employee and working at one of their bases, or doing one of their overpriced penguin tours along the Antarctic coast. No one, even these very few humans, is granted the freedom to explore the continent, so even they are clueless as to what may exist at the furthest Southern extents of the Earth.
.
Den här är, så vitt jag kan se, skriven av Eric Dubay och i bekant stil slänger han ut det ena påståendet efter det andra eftersom han vet att ingen av hans följare kollar om det han skriver är sant.. T.ex. Jarle Andhøy har åtalats för att inte ha tillstånd att segla i Antarktis, men han har aldrig blivit stoppad eller fängslad, och Eric Dubay bryr sig så lite om sanningen att han inte ens kan stava Jarle Andhøys namn korrekt. Vem är det som har stoppats av krigsfartyg vid Antarktis? Tror du blint på allt Eric Dubay skriver?
Citera
2023-09-02, 09:36
Medlem
Citat:
... Himla valvet är det som rör sig, ...

Med hjälp av ett gyroskop kan man enkelt bevisa att det är jorden som roterar.

Och det roliga i sammanhanget är att den typen av mätningar görs tiotusentals gånger varje dag. Varje gång ett flygplan drar igång sitt tröghetsnavigeringssystem så mäts jordens rotation.

Citat:
... . södra korset är som polstjärnan fixerad på himlavalvet och rör sig inte. medans alla andra stjärnor rör sig runt den, ...

Dessa observationer är inte förenliga med en platt jord, du kan inte ha både en nordlig och en sydlig polstjärna ovan för en platt yta.

Citat:
.... medans alla andra stjärnor rör sig runt den, ...

Stjärnorna rör sig medurs runt södra korset och moturs runt Polaris. Även det är helt omöjligt på en platt jord.
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-09-02 kl. 09:42.
Citera
2023-09-02, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Den här är, så vitt jag kan se, skriven av Eric Dubay och i bekant stil slänger han ut det ena påståendet efter det andra eftersom han vet att ingen av hans följare kollar om det han skriver är sant.. T.ex. Jarle Andhøy har åtalats för att inte ha tillstånd att segla i Antarktis, men han har aldrig blivit stoppad eller fängslad, och Eric Dubay bryr sig så lite om sanningen att han inte ens kan stava Jarle Andhøys namn korrekt. Vem är det som har stoppats av krigsfartyg vid Antarktis? Tror du blint på allt Eric Dubay skriver?

Det där med krigsfartygen är kul, finns en film där några lirare i en liten motorbåt blir ombedda att lämna området av ett Australiensiskt örlogsfartyg.
Enlig plattjordarna sker detta vid 38:e breddgraden (vilket är strax norr om Antarktis) men de reflekterar inte att de står i shorts och T-shirt på båten eller att båten knappast är i storlek för att den typen av långa havsresor.

I själva verket befinner de sig mellan Tasmanien och Australiska huvudön, och befann sig i ett område där det pågick militär övning.

Men Eric Dubay kör stenhårt på den här typen av lögner, påstår att jordklotsmodellen säger att det funkar så här (och visar sen något helt felaktig och "debunkar" sen sin egen lögn.

Smart om man vill lura de enfaldiga.
Citera
2023-09-02, 09:46
Medlem
Citat:
Jag har sökt igenom tråden men hittar inte ett enda vettigt empiriskt bevis som någon kan verifiera själv, era bevis som ni presenterar är bara något man måste tro på för att förstå det. lite som att tro på gud.
Det är alltså inget bevis som går att verifiera själv. Något du har svårt att förstå tydligen. Sen så upprepar ni samma smörja gång på gång själva. "Södra korset ligger alltid rakt söderut" bla bla , som om det bevisar en snurrande boll som åker i rymden *Face palm.. Det är helt oväsentlig information och bevisar ingenting.
Himla valvet är det som rör sig, södra korset är som polstjärnan fixerad på himlavalvet och rör sig inte. medans alla andra stjärnor rör sig runt den, jag är ingen expert på södra himlavalvet eftersom jag inte lever där.
Du har alltså accepterat att Söderkorset inte rör sig, men du förstår inte att det är ett bevis. Du är ingen expert på den södra himlavalvet, men du är väldigt säker på att det du har fått höra av Eric Dubay är korrekt. Inser du att söder måste vara åt alla möjliga håll på en platt jord, och att det faktum att alla ser Söderkorset rakt söderut därmed skapar ett problem för dig och Eric? Om du kan ta reda på hur Eric bortförklarar det kan vi ta diskussionen därifrån.

Du bor inte på södra halvklotet, men det går bra att resa dit med flyg. Jag antar att du aldrig har varit i ett plan, men det går bra att röra sig i planet, precis som på jorden, även om planet rör sig i 700 km/h. Och du märker inte ens hastigheten. Jag har provat det många gånger, även på södra halvklotet.
Citera
2023-09-03, 18:35
Medlem
Citat:
Du har alltså accepterat att Söderkorset inte rör sig, men du förstår inte att det är ett bevis. Du är ingen expert på den södra himlavalvet, men du är väldigt säker på att det du har fått höra av Eric Dubay är korrekt. Inser du att söder måste vara åt alla möjliga håll på en platt jord, och att det faktum att alla ser Söderkorset rakt söderut därmed skapar ett problem för dig och Eric? Om du kan ta reda på hur Eric bortförklarar det kan vi ta diskussionen därifrån.

Du bor inte på södra halvklotet, men det går bra att resa dit med flyg. Jag antar att du aldrig har varit i ett plan, men det går bra att röra sig i planet, precis som på jorden, även om planet rör sig i 700 km/h. Och du märker inte ens hastigheten. Jag har provat det många gånger, även på södra halvklotet.

Nej det är inget problem alls. Söder är ditt ett kompass pekar bara. Det är inte så att ett kompass helt plötsligt slutar fungera för att vi lever på ett platt plan. Du är ologisk. Som jag skrev förr inget södra kors eller polaris kan ens stå stilla på en snurrande glob som färdas i enorm hastighet men så långt har väl inte ens du tänkt om du ens kan tänka själv. Du har bara läst något riktigt dåligt argument som ska debunka flat earth utan att du förstår vad du pratar om själv haha löjligt.
Jodå jag har flygit många gånger och märkt att man färdas framåt, du kanske ska testa att inte supa dig full innan så kanske du märker det också. Det är ganska stor skillnad på att vara parkerad i planet på marken och vara i luften, det känns i hela kroppen.
Citera
2023-09-03, 18:47
Medlem
Citat:

Eric dubay är en mycket bra debattör. Jag har inga problem att debattera dig eller någon annan här, men har inte tiden till det. Det är lustigt att du försöker vända på saker, det är du som är en följare av teorier. Fortsätt vara en duktig följare och gå och lyssna på lite neil de grasse tyson och idissla den informationen du, och gå titta på lite tecknade barnprogram för vuxna, nu senaste är Indien har landat på månen haha vilket är ett stort skämt.

Du pratar ur din röv, och i och med det bevisar att du inte kan ett skit. Jarle blev utsatt för en rättstvist efter hans resa till Antarktis ja. Han fick 30 dagars villkorligt fängelse, samt betala 45000 norska, samt så fick han betala rättegångskostnaderna på 10.000NOK.
Stoppade av krigsfartyg? Ja de blev kontaktade av krigsfartyg som patrullerade vid Antarktis, du verkar inte känna till det.
Citera
2023-09-03, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marty78
Jag vågar påstå att det inte finns någon som tror att jorden är platt, av det enkla skälet det är löjligt enkelt att bevisa att jorden är rund. Däremot finns det en del folk som tycker det är fruktansvärt roligt att irritera folk genom att låtsas att de tror att jorden är platt.

"Ifrågasätt inte vår kära teori vi blir ju sura" Patetiskt skrivet av dig. Om det är så löjligt enkelt så borde denna tråd inte vara på några tusen sidor. Det finns inga Empiriska bevis för en snurrande glob ute i rymden helt enkelt.
Citera
2023-09-03, 18:56
Medlem
Citat:
"Ifrågasätt inte vår kära teori vi blir ju sura" Patetiskt skrivet av dig. Om det är så löjligt enkelt så borde denna tråd inte vara på några tusen sidor. Det finns inga Empiriska bevis för en snurrande glob ute i rymden helt enkelt.

Jag håller fast vid att jag inte tror att det finns någon som tror att jorden är platt. Däremot finns det de som tycker det är är fruktansvärt roligt att påstå motsatsen. Tillräckligt många för att det ska bli en sådan stor tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in