2023-09-03, 19:59
Medlem
Jag är drabbad och hade haft lättare att acceptera det hela om de hade låtit bidragen indexeras efter lönerörelsen istället för inflationen.
Citera
2023-09-03, 20:05
Medlem
Grontarskonts avatar
Ta bort räntebidragen också!

En orsak till höjda bostadspriser och skenande inflation!

Kommer att bli galet dyrt för staten att subventionera de med höga bostadslån!
Citera
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Självklart är det rätt att högavlönade betalar mer, men sedan är ju frågan om pengar går till något vettigt eller inte, det är jag tveksam att det kommer och göra.
Extrapengarna ska väl gå till svenska militären och mer vapen till Ukraina.
Citera
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Om 77 år och boende i Spanien är ungt och naivt så.
Ja men berätta då hur spanjorers pension trollas fram utan kostnad och hur stor den är.

Fast det spelar ju ingen roll för dig. Du bor utanför Sverige och ditt liv bekostas av dina avsättningar och garanteras av svenska skattebetalare.
Senast redigerad av Barents 2023-09-03 kl. 20:11.
Citera
2023-09-03, 20:07
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Nej, de tar pensionen från de vanliga skattepengarna, tror du att man måste kalla skatten ”arbetsgivaravgift” för att man skall kunna använda den till pension?
Det stämmer. Det kallades arbetsgivareavgift förr, sociala avgifter nu, betalas in av det företag som du jobbar på utan att du ser pengarna, och de pengarna går till din pension.
Citera
2023-09-03, 20:08
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapdevguru
Det kommer att gå till subventioner för näringslivet i form av elstöd eller liknande.
Moderaterna lyssnar bara på näringslivets lobbyister.
Killgissning. I företagen jobbar anställda så det blir ju bra för anställda i så fall.

Sist jag tittade fick privatpersoner mer än företagen i elstöd.
Citera
2023-09-03, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej. Har länge sagt att vi inte har några högerpartier i Sverige.

Demokrati borde vara valfrihet. Känns surt att inte ha något konservativt att rösta på. Men det är klart att det är lite kämpigt ekonomiskt just nu och en massa annat. Men det är ju lite av moderaternas kärna kan jag tycka att vara skattesänkarpartiet. Vi får väl se vad som händer här framåt men man har ju ett begränsat antal budgetar att besluta om. Dåligt av moderaterna. Misstänker att de tappar väljare? Men… vart skall väljarna gå? Det finns ju inget annat parti i denna fråga!
Citera
2023-09-03, 20:10
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssooffiiaa
Jag är drabbad och hade haft lättare att acceptera det hela om de hade låtit bidragen indexeras efter lönerörelsen istället för inflationen.
Det stämmer, bidrag som studiemedel och pension indexeras upp med inflationen men skatten "indexeras inte ner". Alltså en överföring från de som jobbar mest till de som jobbar minst på 12 miljarder kronor. Inte alls normalt Allians-tänk, men jag förutsätter att det finns en plan för kompensation när recessionen är över.
Citera
2023-09-03, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av primtal1
Lär inte gå till vård eller skola. Kommer kompensera bolånavdragen som kommer vara ca 5-6 högre nästa år.

Vård och skola betyder nuförtiden så kallade hybridbolag. Företag som är helt privat äga men vars enda intäkter består av skattepengar, majoriteten av dessa skulle gå under på dem vanliga marknaden. Många av företrädarna för dessa bolag har nära koppling till våra poltiker på hög och låg nivå. Flertalet riksdagspolitiker har varit eller är delägar i dylika bolag.
Citera
2023-09-03, 20:12
Medlem
swimmingpools avatar
Många arga här i tråden. Inte visste jag att Flashbackare var höginkomsttagare.
Citera
2023-09-03, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det stämmer, bidrag som studiemedel och pension indexeras upp med inflationen men skatten "indexeras inte ner". Alltså en överföring från de som jobbar mest till de som jobbar minst på 12 miljarder kronor. Inte alls normalt Allians-tänk, men jag förutsätter att det finns en plan för kompensation när recessionen är över.

roligaste jag läst på hela veckan
Citera
2023-09-03, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Många arga här i tråden. Inte visste jag att Flashbackare var höginkomsttagare.

De som är värst drabbade är de som ligger nära brytpunkten. Känns inte lockande att jobba övertid när timlönen blir mindre än ordinarie timlön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in