2023-09-03, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Okey.
Då anser jag att du har fel.
Jag yttrade inte en åsikt om arbetsgivaravgiften. Jag berättade vad det är och hur det fungerar.
Citera
2023-09-03, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag yttrade inte en åsikt om arbetsgivaravgiften. Jag berättade vad det är och hur det fungerar.

Än en gång; jag anser att du har fel.
Du började din mening med ”Jag tycker”, alltså absolut inte fakta.
Citera
2023-09-03, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det finns gott om andra länder som inte har arbetsgivaravgift eller betydligt lägre sociala avgifter och ändå har ett pensionssystem och ett socialförsäkringssystem. Med din logik hade vi haft 0% inkomstskatt om vi istället kallade den ”allmän löneavgift” och bakade in den i arbetsgivaravgiften. Vilket naturligtvis är totalt skitsnack. Vem som ”betalar” skatten spelar ingen som helst roll, din arbetsgivare betalar väl in den vanliga skatten åt dig också?

Varför moderaterna inte avskaffar systemet och gör en rejäl upprensning i de offentliga utgifterna? För att de också är sossar naturligtvis, i Sverige kan vi bara välja mellan olika sossepartier, ingen har något intresse av att reformera samhället i grunden.
Skillnaden är var kostnaden uppstår. Om du kan något om bokföring?
Vem blir skyldig pengar i deklarationen om pengarna inte betalas in.
Citera
Medlem
sanchoos avatar
Ärligt talat

Denna regeringen har överraskat mig positivt.
Mer ordning och reda med skolorna. (vinster i friskolan)
A-kassan sänktes inte.
Mindre invandring m.m

Jag hyser stort förakt mot Reinfeldtregeringen men detta är mindre liberalism och mer konservatism.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stampentrekant
Man måste förstå att sossarna lämnade Sverige brinnande, de misshandlade sverige i en högkonjuktur.

De måste släcka brasan först, innan man kan bygga nytt.

Fattar folk är besvikna, men alternativet är mardröm.

Om sossarna hade fortsatt styra nu, och skulle lyssna på MP och V i denna kris, samt sina kärnväljare i förorterna, så hade saker och ting slutat i total katastrof.

Men jag vet själv, jag tjänar ca 75k i månaden, jobbar hårt. Jag har börjat fundera på att jobba mindre, så jag har mer tid för familj och tjäna runt 50k, då jag har börjat värdera ledig tid mer än pengar.

hade inte tänkt på samma sätt om skatten inte var 50% per krona över 51k
Öhh nej, det går att skala av antalet statliga anställda rejält, sänka lönen för sektorer som inte är absolut samhällsbärande?
Citera
2023-09-03, 18:15
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Varför moderaterna inte avskaffar systemet och gör en rejäl upprensning i de offentliga utgifterna? För att de också är sossar naturligtvis, i Sverige kan vi bara välja mellan olika sossepartier, ingen har något intresse av att reformera samhället i grunden.

De flesta svenskar tror på ett land där man arbetar tillsammans och tar del av vinsterna tillsammans. Ett fåtal rika och inflytelserika personer stretar emot och vill ha allt själv.
Citera
2023-09-03, 18:16
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Det finns gott om andra länder som inte har arbetsgivaravgift eller betydligt lägre sociala avgifter och ändå har ett pensionssystem och ett socialförsäkringssystem. Med din logik hade vi haft 0% inkomstskatt om vi istället kallade den ”allmän löneavgift” och bakade in den i arbetsgivaravgiften. Vilket naturligtvis är totalt skitsnack. Vem som ”betalar” skatten spelar ingen som helst roll, din arbetsgivare betalar väl in den vanliga skatten åt dig också?

Det är också svårt att ändra ett system där så många lever på bidrag, detta innefattar så klart även politikerna själva. Du får helt enkelt för många motståndare mot dig för att komma någonstans, också svårt att avskaffa sig själv även om exempelvis Sovjetparlamentet gjorde det. Så vi sitter i en fälla kan man säga, skattefällan. Det är endast den privata sektorn som egentligen är lönsam och bekostar allt annat, allt annat är bidrag...
Citera
2023-09-03, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
De flesta svenskar tror på ett land där man arbetar tillsammans och tar del av vinsterna tillsammans. Ett fåtal rika och inflytelserika personer stretar emot och vill ha allt själv.

Det är ju snarare den stora mängden sandnegrer som kräver alla pengar och det är så svensken vill ha det. Hur kan någon ens bli förvånad över att skatterna måste höjas oavsett vilken regering som styr?
Citera
2023-09-03, 18:18
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Om det är skattesänkningar du vill ha är sossarna ett bra alternativ >>

Det där är ju bara snack. Det enda sossarna när de hade makten var att höja skatter och hitta på nya skatter.
Citera
2023-09-03, 18:19
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Fan skandal. Inte ens högern är höger.

Vad fan skall man rösta på? 🤷🏼‍♂️

Nej. Har länge sagt att vi inte har några högerpartier i Sverige.
Citera
2023-09-03, 18:20
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Om du betalar in en pensionsavgift och sedan får en pension så är det ju inte en skatt utan offentligt sparande. Jag gissar att du inte kommer att vägra att ta ut din pension.

Nu försöker du skifta fokus.
Utomlands kallas det skatt.
Pension får de ändå.
Idiot.
Citera
2023-09-03, 18:21
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Skillnaden är var kostnaden uppstår. Om du kan något om bokföring?
Vem blir skyldig pengar i deklarationen om pengarna inte betalas in.
Företaget är skyldiga att betala in skatten på lönerna varje månad, skattemyndigheten kommer påminna företaget och till slut kräva in pengarna om de inte betalas, precis på samma sätt som arbetsgivaravgiften och momsen.

Kostnaden för skatten räknas in i personalkostnaden för företaget, precis på samma sätt som arbetsgivaravgiften eller lönen. Om du mot förmodan har läst en kurs i bokföring bör du kontakta dem för att få pengarna tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in