2023-09-03, 19:10
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
För alla som ligger över brytpunkten innebär det en höjning jämfört med vad som tidigare var beslutat. Men visst, kalla det utebliven skattesänkning då.

Trenden att bidragen ökar relativt lönerna förstärks i alla fall ytterligare. Det skaver ju lite för alla som arbetar.

Fast det var ju aldrig beslutat, det var ju bara föreslaget, eller hur?
Citera
2023-09-03, 19:11
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Klokt - förutsatt att pengarna går i statsbidrag till kommuner och regioner, så att de slipper höja kommun- och regionskatten, vilket skulle drabba alla.
Ytterst oklokt enligt mig.

Klokt vore att avskaffa kommunal skatteutjämning så att det skapas incitament för kvalitet i kommunernas förvaltning.

Sverige rasar ekonomiskt och på andra plan medan många andra länder utvecklas framåt. Snart har vi förstört de sista resterna av vår ekonomiska motor och därefter följer endast fritt fall tillbaka till 1850. Det enda försvarbara alternativet är att rädda de sista resterna genom omedelbara och mycket kraftfulla ekonomiska/samhälleliga reformer.

Varför ska duktiga, innovativa och relativt hårt arbetande svenskar tvingas vända på slantarna samtidigt som vanliga människor i de flesta jämförbara länder har ekonomisk trygghet, bra bostäder och bekväma liv? En vanlig UPS-chaufför i USA har en årslön motsvarande 2 miljoner kronor medan universitetsutbildade svenskar ofta får nöja sig med 500k eller ännu mindre.

Att öka skattetrycket ännu mer nu kan liknas vid att hugga huvudet av sin enda mjölkko för att kunna äta upp köttet. I framtiden kommer vi inte ha något att leva av.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Att en av Europas sämsta ekonomier gör en vänstersväng bådar inte gott. Tänk vad Reinfeldt och Borg gjorde för att få fart på Sverige en gång i tiden. Tyvärr fick Fredde sen ett CP-ryck och spårade ur i tankesättet någon annanstans. Så vi verkar på något sätt vara dömda till medelmåttighet, oavsett vad vi gör. Tyvärr, för det finns verkligen potential i det här landet. Företagande, innovation och flitighet finns naturligt i svensken. Att inte utnyttja detta är sorgligt faktiskt.

Verkligen inte gott. Som sagt, alliansregeringen, åtminstone den första mandatperioden, kan vara den bästa svenska regeringen någonsin. Allt detta är borta, och nu finns i princip bara två vänsteralternativ kvar, SD-vänster och sossevänster. Och vänster i någon form, har i princip inte funkat någonsin, någonstans i världen. Göran Persson gjorde det väl iofs hyfsat, men det var för att han tog avstånd från vänsterfalangen inom S. Vem kunde tro att en M-ledd regering 20 år senare skulle bli den som skulle börja flirta med betongvänstern, LO-vänstern.
Citera
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vem får inte en löneförhöjning menar du?

Jag eftersom jag istället går ner i arbetstid så min lön förblir oförändrad.
Citera
2023-09-03, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freed00m0fspeech
Du har helt fel.

Ingen här diskuterar teknikaliteter.
Det är du som använder teknikaliteten "vem utför banköverföringen administrativt" som "argument" för vad som är inkomstskatt eller inte inkomstskatt.

Citera
2023-09-03, 19:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Jag eftersom jag istället går ner i arbetstid så min lön förblir oförändrad.
Du kan väl sluta att jobba helt så drabbas du öht inte alls? Givetvis är det en skattehöjning då alla som betalar statlig skatt skulle ha fått lägre skatt om brytpunkten höjts med index oavsett löneförhöjning eller ej.
Citera
2023-09-03, 19:18
Medlem
BuyardChorliks avatar
Den här förhöjda nivån blir väl naturligtvis permanent framöver. Att man passar på att låta nivån ligga kvar när inflationen är så hög är extra anmärkningsvärt. Politikerna tror att man inte fattar att det är en smyghöjning.

För min del hade de kunnat höja den statliga inkomstskatten med ytterligare 10%, om brytpunkten istället låg runt 80-90.000:-. 53.000:- är alldeles för lågt. På svensson-nivå.

Det hade gynnat svensk konkurrenskraft och lockat hit fler högpresterare.
Citera
2023-09-03, 19:24
Medlem
DoktorNos avatar
Hur mycket pengar kommer de stackare som nu drabbas av denna skattehöjning att förlora per månad?
Citera
2023-09-03, 19:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Slipper höja ?????

Det är väl istället massiva sänkningar av skatter och avgifter till just dessa offentliga aktörer som skall till om landet skall kunna komma på fötter igen.

Dels det och en hel del därtill för att detta land skall komma på fötter igen.
Citera
2023-09-03, 19:27
Medlem
De kan börja med att höja bolagsskatten tillbaka till 22% eller ännu bättre, till 25%

I samma veva kan de höja kapitalskatten och arbetsgivaravgiften med någon procentenhet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freed00m0fspeech
Ehhhh, du har blandat ihop mig med någon annan.

Så som vanligt så har du fel igen.
Huvudsaken är att skatten höjs. Det finns stora brister inom vården och skolan. Endast idioter tror att det är gratis att åtgärda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Hur mycket pengar kommer de stackare som nu drabbas av denna skattehöjning att förlora per månad?
Staten sparar 12 miljarder i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in