Citat:
Ursprungligen postat av
Menea
Googlat om honom .. Gripen för extremism och kritisk till det mesta om Ryssland. Kan inte riktigt säga att jag lita på en sådan källa.
History Legends är pro- ukrainare... men ändå visar han hur dåligt det går för ukraina. kolla hans videos så ser du hur han bygger upp sina videos.. med korrekt info ,källor och videos som är geoconfirmed.
Samma sak med
Military Summary är också tillförlitlig om offensiven...
The Russians Are Advancing Towards Oskol And The Ukrainians Along Dnipro. Military Summary 2023.9.03 https://www.youtube.com/watch?v=zKpgZ-OxG_8
Jag har faktiskt inte hunnit bilda mig någon uppfattning om Military Summary för att kunna uttala mig on någon tillförlitlighet, så tills dess låter jag det vara osagt.
Men generellt brukar ju trovärdigheten vara lite högre om man uttalar sig mer skeptiskt om sin egen sida, då man ju inte har riktigt samma incitament för önsketänkande och får konsekvenser när man glider alltför långt från verifierbar sanning.
Sedan behöver ju inte bias alltid leda till osanning, utan kan uttrycka hur mycket krut man lägger på att lyfta fram motståndarsidans framgångar, samt vilka tänkbara konsekvenser det kan ge där ens läggning kan avgöra om det är positiv eller negativ sådan.
Just Igor Girkin finner jag ständigt negativ men det ligger ju i hans linje att drastiska ändringar är nödvändiga för att nå seger, och ska man summera rysslands framgångar sedan invasionen samt pågående trend verkar han ju inte helt fel ute.
Vad gäller anklagelser om "extremism" är det absolut inget problem att vara så länge man är nyttig extremist för Kreml. Det kan synas försvånande att både Prigozhin och Igor Girkin har kunnat vara såpass kritiska mot rysslands militär samtidigt som rätt oskyldiga kommentarer från vanligt folk bestraffas som "diskreditera militären".
Teorin för detta är att Putin inte bara accepterar utan i viss mån tom uppmuntrar inbördes infighting då det försvagar en helhet som annars skulle kunna hota hans makt innifrån.
Detta förutsätter dock att denna infighting inte tar uttryck som direkt kritik och hot mot honom, och Prigozhin kom ju undan med rätt så mycket innan han med upprorsförsöket beseglade sitt öde.
Igor Girkin har länge öst galla över ryska militären men nyligen har han även börjat kritisera Putin personligen, och i samband med detta så övergick hans "nyttiga" extremism till onyttig och straffbar sådan.