2023-09-25, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag skrev inget strategiskt eller taktiskt värde, alltså inga fartyg som är inblandade i striderna. Eller tror du ryssarna planerar en U-båtsattack i Dnepr eller någon av bifloderna?

Så du menar att ryzzfan inte använt fartyg för att skjuta robotar mot Ukraina?
Kan det vara som så att de är inkapaciterade nu eller ligger och väntar på att bli sänkta i Azovska sjön.
2023-09-25, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Rapporeringen från motoffensiven och kriget generellt i svensk media är usel. De rapporterar i stort sett bara vad Ukraina gör, hur långt de har avancerat och vad de kan tänkas göra i framtiden på slagfältet. I stort sett ingenting om Rysslands aktioner, om de tar eller förlorar terräng, deras motivbild etc. Även om man är starkt pro-Ukraina, är det ju av högsta intresse att få veta mer om läget på den ryska sidan också för att skapa sig en helhetsbild.

Men vi vet ju sedan länge att svensk media är åsiktskorrupt, känslostyrda, politiserade och starkt vinklade i sin rapportering, nästan oberoende vad det handlar om. Migration och asylfrågor är väl det mest tydliga exemplet genom åren.

Hur tror du att att media ska få information från ryzka sidan av kriget, då de flesta blivit av med sin ackreditering?
Om du rapporterar något om SOn som inte är sanktionerat av Ryzzland så hotan mångåriga fängelsestraff.

Sen om du tror att du får sanningen från dina källor är upp till dig att bedöma men även du borde förstå vilken sanning du kan få pga kriterierna som Kreml gett till medierna.
Eller har du problem att tillgodogöra dig text?
2023-09-25, 07:58
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Att rapportera hur mycket territorium Ukraina befriar är väl samma som hur mycket Ryssland förlorar?

Rysslands ’motivbild’? Vad är det? Menar du de påstådda anledningarna att invadera? De vet vi ju. Avnazifiering, avmilitarisering, avsatanismering, avbögifiering, avfolkmordifiering, av natofiering etc.

Deras verkliga ’motivbild’ har de aldrig riktigt kommunicerat, annat än mellan raderna.
Ja, men det förstår ju de flesta att det är så att det Ukraina vinner, det förlorar Ryssland och vice versa. Det är inte det jag kritiserar så klart. Jag tycker att rapporteringen är undermålig för man får hela tiden Ukrainas insatser och bild, jag skulle vilja ha båda sidor för att få en komplett bild. Är det för mycket begärt från media? Och som jag skrev, hela tiden talas det om att "Ukraina vinner territorium och att det går framåt", men tydligen ändå, är den procentuella territoriella vinsten sedan offensivens start ytterst liten, för att inte säga obefintlig. Vad innebär det? Att Ryssland tar territorium på andra frontavsnitt? Jag förstår heller inte alls Rysslands övergripande strategi eller vilken taktik de har. För den kan väl inte vara att bara gräva ned sig och vänta på Ukrainarna? Men ungefär så låter det på mediarapporteringen. Ursäkta, men det tror jag inte stämmer.
2023-09-25, 08:06
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Hur tror du att att media ska få information från ryzka sidan av kriget, då de flesta blivit av med sin ackreditering?
Om du rapporterar något om SOn som inte är sanktionerat av Ryzzland så hotan mångåriga fängelsestraff.

Sen om du tror att du får sanningen från dina källor är upp till dig att bedöma men även du borde förstå vilken sanning du kan få pga kriterierna som Kreml gett till medierna.
Eller har du problem att tillgodogöra dig text?
Varför använder du den här hånfulla forumleringsmetoden? Och tror du din retoriska ståndpunkt blir starkare för att du använder en massa "z" överallt?

Så klart finns det andra metoder att ta fram och värdera information, och mycket beror ju på hur man rapporterar, hur mycket man som journalist och media anstränger sig för att ge en komplett bild. Men den målsättningen verkar inte finnas, utan det är en tendentiös och vinklad bild av skeendet på slagfältet och processerna bakom vi matas med och det leder aldrig till något gott, för någon part, det kan vi se historiskt.
2023-09-25, 08:15
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Nej, bara för någon vecka sedan hörde jag att ryssarna hade 17,5% av Ukrainas territorium innan motoffensinven och för en vecka sedan var procentandelen densamma. Om det är som du säger att "ryssarna förlorar mark varje dag", betyder det att de måste vinna motsvarande mark på något annat frontavsnitt. Det hör man inte något om och var sker det i så fall? Gör ryssarna aldrig några offensiva åtgärder? Sitter de bara i sina värn och trycker?
"Ukraine Has Liberated 54% of Territory Seized by Russia, Joint Chiefs Chairman Says"
https://www.military.com/daily-news/2023/09/19/ukraine-has-liberated-54-of-territory-seized-russia-joint-chiefs-chairman-says.html

Jag har i flera månaders tid frågat tiotals ryssvänner här på fb om ifall de kan nämna ETT ENDA framsteg som ryssen gjort det senaste halvåret. Kolla min inläggshistorik för att verifiera. 0 av dem har haft det. Hur mycket de än gapar och skriker här inne om hur bra ryssen är - så har de alltså ej kunnat peka på ett enda framsteg.

Det - är för mig - bevis nog för att de mer eller mindre bara sitter i sina värn och trycker, japp.
2023-09-25, 08:24
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Aven BBC skriver att ukro forluster nara haln miljon doda, ryssarnas 10 procent av det

Nu ljuger du igen. BBC skriver 70 000 döda:

Citat:
Ukraine gives no official toll of its war dead - the Ukrainian armed forces have reiterated that their war casualty numbers are a state secret - but Margo knows the losses are huge.

The figures remain classified. But US officials, quoted by the New York Times, recently put the number at 70,000 dead and as many as 120,000 injured

https://www.bbc.com/news/world-europe-66581217

"500 000" är totalt antal döda plus skadade ryssar och ukrainare. Ryssarnas antal döda är högre än ukrainarnas, enligt BBC:

Citat:
Overall Russia's casualties are far greater, some 120,000 dead according to the latest US estimate.
2023-09-25, 08:25
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nu ljuger du igen. BBC skriver 70 000 döda:

"500 000" är totalt antal döda plus skadade ryssar och ukrainare. Ryssarnas antal döda är högre, enligt BBC:
Nejdå, det är över 230.000 döda ryssar, bekräftat av ryska källor:
https://twitter.com/anno1540/status/1703828610421817642
2023-09-25, 08:33
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ja, men det förstår ju de flesta att det är så att det Ukraina vinner, det förlorar Ryssland och vice versa. Det är inte det jag kritiserar så klart. Jag tycker att rapporteringen är undermålig för man får hela tiden Ukrainas insatser och bild, jag skulle vilja ha båda sidor för att få en komplett bild. Är det för mycket begärt från media? Och som jag skrev, hela tiden talas det om att "Ukraina vinner territorium och att det går framåt", men tydligen ändå, är den procentuella territoriella vinsten sedan offensivens start ytterst liten, för att inte säga obefintlig. Vad innebär det? Att Ryssland tar territorium på andra frontavsnitt? Jag förstår heller inte alls Rysslands övergripande strategi eller vilken taktik de har. För den kan väl inte vara att bara gräva ned sig och vänta på Ukrainarna? Men ungefär så låter det på mediarapporteringen. Ursäkta, men det tror jag inte stämmer.
Uppenbart finns inga västliga journalister på den ryska sidan av fronten utan enbart bara ryska propagandister.

Då de inte har några framgångar att rapportera så kommer det givetvis inga rapporter om nåt sånt.

Skulle deras journalister rapportera om vad som händer riskerar de ju fängelse….
2023-09-25, 08:36
Medlem
tr0llelitos avatar
Med tanke på bristen av ryska framgångar senaste halvåret?
Putin har nu instruerat Shoigu att han har fram till oktober på sig att stoppa motoffensiven och vända motgångarna till framgångar och offensiva operationer vart är clownsmileyn på fb när man behöver den...
https://twitter.com/anno1540/status/1706180931533381714
2023-09-25, 08:39
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Nejdå, det är över 230.000 döda ryssar, bekräftat av ryska källor:
https://twitter.com/anno1540/status/1703828610421817642

Ja dessutom är det då de bekräftade döda.

Hur stor är då mörkertalet dvs de som "bara" är MIA (Missing in action)
2023-09-25, 08:49
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Uppenbart finns inga västliga journalister på den ryska sidan av fronten utan enbart bara ryska propagandister.

Då de inte har några framgångar att rapportera så kommer det givetvis inga rapporter om nåt sånt.

Skulle deras journalister rapportera om vad som händer riskerar de ju fängelse….
Jo, men man kan ju ändå rapportera tex. ryska landvinster, offensiver etc. För sådana förekommer väl? Det framgår ju om inte annat från satellitbilder, observationer från den ukrainska sidan, via oberoende obeservatörer i Ryssland etc. Jag hör sällan något sådant kring den här offensiven i media.
Rapporteringen är enligt min mening otillräcklig och ofullständig för att man ska kunna bilda sig en seriös uppfattning om vad som pågår. Jag har förklarat i flera inlägg nu, så jag tror du förstår vad jag menar.
2023-09-25, 08:56
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
"Ukraine Has Liberated 54% of Territory Seized by Russia, Joint Chiefs Chairman Says"
https://www.military.com/daily-news/2023/09/19/ukraine-has-liberated-54-of-territory-seized-russia-joint-chiefs-chairman-says.html

Jag har i flera månaders tid frågat tiotals ryssvänner här på fb om ifall de kan nämna ETT ENDA framsteg som ryssen gjort det senaste halvåret. Kolla min inläggshistorik för att verifiera. 0 av dem har haft det. Hur mycket de än gapar och skriker här inne om hur bra ryssen är - så har de alltså ej kunnat peka på ett enda framsteg.

Det - är för mig - bevis nog för att de mer eller mindre bara sitter i sina värn och trycker, japp.
Ja, men dessa 55% är väl mätt från den tid när ryssarna hade som mest terriorium i början av kriget? Vad jag syftar på är hur stora landvinster Ukraina gjort sedan "våroffensivens" start? Det enda jag hört om det är en rapport i TV4 förra veckan där man hävdade att Ukraina i princip, netto, vunnit noll territorium.

Ja, och det verkar som om ryssarna grävt ned sig, är väldigt passiva, förutom att de skjuter iväg missiler och drönare då och då. För mig är det en märklig strategi. Men det kanske det inte är i ryssarnas synpunkt? Det vet jag inte. Kanske ligger det i deras intresse att dra ut på kriget så länge som möjligt för att nöta ned både Ukraina och väst, både materiellt och psykologiskt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in