2023-09-03, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Frågan är inte vem det är mest synd om, utan vilken av dessa kategorier av människor som samhället, dvs. alla vi övriga, har behov av att ha up and running i produktionen av varor och tjänster.

Vit medelklass eller sjuka?

Vit medelklass eller lågutbildade?

Vit medelklass eller nyanlända?

Vit medelklass eller arbetslösa?

Vit medelklass eller låginkomsttagare?

Man kan vara up and running trots att man lever på existensminimum och har löneutmätning hos KFM. Det är ett faktum för många individer i dag, utanför medeklassbubblan. Skulle någon upphöra att producera varor och tjänster för att hans levnadsstandard blev väsentligt lägre? Jag förstår inte logiken.
Citera
2023-09-03, 11:48
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Det beteende du beskriver har jag aldrig stött på hos någon. Antar att du har någon form av data som stödjer det?

För 15 år sen kunde en förälder köpa en bostad åt sitt arbetslösa barn med 5% kontantinsats amorteringsfritt. Det är helt omöjligt idag.

Nej, det finns ingen uppsamlad data eftersom de inte är efterfrågade. Det är uppgifter från mitt arbetsfält där intyg ska lämnas och uppgifter bekräftas. Du får se det som att jag bjuder på material från bakom kulisserna och att erfarenheten är långt ifrån bara min egen.

Citat:
Redan för 2-3 år sen var bankerna otroligt noga jämfört med hur det var för 15 år sen.

Otroligt noga - absolut inte. Nogrannare - ja, med stor variation mellan långivare, det gäller även lånelöftesbelopp. Oavsett så håller inte KALP-beräkningarna, varken då eller nu, just för att de omöjligt kan ta hänsyn till hur deras låntagare väljer att leva sina liv.
Citera
2023-09-03, 11:49
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Jag spekulerar i en nedgång under hösten som fortsätter fram till sommaren 2024.
Tror att räntehöjningarna börjar ge utslag nu och en dubbelhöjning i september vore bra för kronan, 25 pkt är inprisat redan i kronkursen och kronan tappar dagligen.
Yttre faktorer kan accelerera det hela och mer osäkert geopolitiskt/-ekonomiskt har det inte varit på länge.
Svensken har inte haft så här låg köpkraft på hur länge? Inflationen är 9% trots höga jämförelsetal.
Folk börjar förstå att en bostad inte automatiskt innebär en investering och kan eventuellt räkna med att förlora pengar och behöver då omvärdera vad en bostad är för.

Jag har varit på ett par visningar (villor Sthlm) och det har varit väldigt trögt. Som
Natt och dag mot när jag senast tittade 2021.

För att styrräntan ska påverka kronans värde måste drastisk höjning ske. Kommer inte att hända så att försvara kronan genom styrräntan kan man nog glömma
Citera
2023-09-03, 11:52
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Frågan är inte vem det är mest synd om, utan vilken av dessa kategorier av människor som samhället, dvs. alla vi övriga, har behov av att ha up and running i produktionen av varor och tjänster.

Vit medelklass eller sjuka?

Vit medelklass eller lågutbildade?

Vit medelklass eller nyanlända?

Vit medelklass eller arbetslösa?

Vit medelklass eller låginkomsttagare?

De som ska prioriteras är pensionärerna. Det är den grupp som blivit absolut mest blåsta och behandlade som skit. Samtidigt som de tillhör de sista generationerna som kan hävda att de bidrog till att bygga Sverige mer än att rasera landet. Övriga får leva på existensminimum och lära sig rätta mun efter matsäck.
Citera
2023-09-03, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejdad
Man kan vara up and running trots att man lever på existensminimum och har löneutmätning hos KFM. Det är ett faktum för många individer i dag, utanför medeklassbubblan. Skulle någon upphöra att producera varor och tjänster för att hans levnadsstandard blev väsentligt lägre? Jag förstår inte logiken.

Om du inte förstår så föreslår jag att du talar med några av de tiotusentals personer som haft löneutmätning hos kronofogden sedan 1990-talet. De kan berätta för dig hur det påverkar viljan och förmågan att arbeta att veta att varje extra krona man drar in utöver existensminimum går till kronofogden och att det förblir så livet ut. Eller hur det påverkar viljan och förmågan att arbeta att genomgå en skuldsanering och därmed vara svartlistad för livet hos många företag. Hur ska dessa personer t ex kunna starta egna företag tänker du dig?
Citera
2023-09-03, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
De som ska prioriteras är pensionärerna. Det är den grupp som blivit absolut mest blåsta och behandlade som skit. Samtidigt som de tillhör de sista generationerna som kan hävda att de bidrog till att bygga Sverige mer än att rasera landet. Övriga får leva på existensminimum och lära sig rätta mun efter matsäck.

Driver du? De som är pensionärer idag har avtal framtidens pensionärer inte kan drömma om. De hade 10% löneunflsrion i ett årtiondr och 80% ränteavdrag. Ingen generation kommer någonsin ha samma räkmacka igen
Citera
2023-09-03, 12:24
Medlem
Citat:
Om du inte förstår så föreslår jag att du talar med några av de tiotusentals personer som haft löneutmätning hos kronofogden sedan 1990-talet. De kan berätta för dig hur det påverkar viljan och förmågan att arbeta att veta att varje extra krona man drar in utöver existensminimum går till kronofogden och att det förblir så livet ut.

De skulle nog svara att viljan att arbeta inte är särskilt hög men att de gör det ändå eftersom alternativet är sämre. Det är så verkligheten ser ut för den stora icke-priviligerade massan, för många i Sverige men även majoriteten av befolkningen i jordens alla länder. Det svider att bli deklasserad men är samtidigt inget unikt ur ett historiskt perspektiv

En industriarbetare i Filipstad som har stora spelskulder och en överbelånad Chief-HR -officer i huvudstaden har ungefär samma relation till kapitalet med skillnaden att den senare nog inte riktigt insett hur opriviligerad hon faktiskt är. Har industriarbetaren hittils fått sina spelskulder avbetalda av den goda staten? Faktum är att han går till jobbet som vanligt och inte gnäller så mycket.

Någon bail out för den inbillade medleklassen kommer det inte bli tal om. Av skäl som jag redan nämnt: det finns andra som det är betydligt mer synd om. Trångbodda busschaufförer i Rinkeby t.ex. De har det också svårt och har lika stor "rätt" till den gemensamma kakan som andra svenskar.

Citat:
Hur ska dessa personer t ex kunna starta egna företag tänker du dig?

Och vad spelar det för roll om de inte gör det?!
Citera
2023-09-03, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Inflationen håller ju på att gå ner. Framförallt om man rensar bort effekten av ränta.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/tabell-och-diagram/konsumentprisindex-med-fast-ranta-kpif-och-kpif-xe/kpif-12-manadersforandring/

Vi är förmodligen redan förbitoppen och på väg ner.

Det är väll ingen seriös bedömare som tror på räntehöjningar 2024.

Vad fan snackar du om.
Den är t.om på väg upp igen i USA.
Citera
2023-09-03, 12:27
Medlem
Citat:
Om du inte förstår så föreslår jag att du talar med några av de tiotusentals personer som haft löneutmätning hos kronofogden sedan 1990-talet. De kan berätta för dig hur det påverkar viljan och förmågan att arbeta att veta att varje extra krona man drar in utöver existensminimum går till kronofogden och att det förblir så livet ut. Eller hur det påverkar viljan och förmågan att arbeta att genomgå en skuldsanering och därmed vara svartlistad för livet hos många företag. Hur ska dessa personer t ex kunna starta egna företag tänker du dig?

De borde inte ha tagit så stora lån.

Kallas för individuellt ansvar.
Citera
2023-09-03, 12:38
Medlem
ErlingBrautHaalands avatar
Räntan kommer ga ned nu och priserna tar fart igen
Citera
2023-09-03, 12:42
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Driver du? De som är pensionärer idag har avtal framtidens pensionärer inte kan drömma om. De hade 10% löneunflsrion i ett årtiondr och 80% ränteavdrag. Ingen generation kommer någonsin ha samma räkmacka igen

Nej jag driver inte. En mycket stor grupp pensionärer saknar 15 bästa intjänade år och lever som fattiga. Detta utifrån att de helt saknade information om att de inte skulle överleva som pensionärer om de var hemmafruar eller arbetade deltid inom låglöneyrken. Idag vet vi att det inte håller, redan på gymnasiet får du lära dig hur du säkerställer att du får leva som fattigpensionär. Så, pensionärerna prio 1, migranter och invandrare som prio sist.

Däremot ska pensionärerna bara vara prio 1 i kanske 10-15 år till, sedan kan de prioriteras till näst sist, eftersom vi idag vet att vi måste jobba hela det vuxna livet. Vi vet att vi måste utbilda oss inom branscher som genererar arbete. Vi vet att långtidssjukskrivning och deltidsarbete gör oss till fattigpensionärer. Den som kan kosta på sig att löka på universitet, resa, vara hemma med barn osv är människor som vet att de kommer tjäna så mycket att det finns utrymme. Den höga andel människor som är lata, bekväma och bidragstrygga kommer bli fattigpensionärer - vilket är korrekt, så ska det vara. Dessa fanns dock i mycket liten grad bland de som idag är pensionärer, den arbetsmoral och den bidragsrädsla de levde/lever med tar de tyvärr med sig i graven.
Senast redigerad av Lava 2023-09-03 kl. 12:48.
Citera
2023-09-03, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Nej jag driver inte. En mycket stor grupp pensionärer saknar 15 bästa intjänade år och lever som fattiga. Detta utifrån att de helt saknade information om att de inte skulle överleva som pensionärer om de var hemmafruar eller arbetade deltid inom låglöneyrken. Idag vet vi att det inte håller, redan på gymnasiet får du lära dig hur du säkerställer att du får leva som fattigpensionär. Så, pensionärerna prio 1, migranter och invandrare som prio sist.

De hade samma skyldighet att ta ansvar för sin ekonomi som de spm tagit stora bolån
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in