2023-09-03, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Nej nominellt i princip oförändrat.

Realt ned. Men oklart vad exakt det spelar för roll. Finns extremt få som är sugna på att sälja villan och försöka trycka in familjen i rn svettig HR (som 99% av alla hr är) för att försöka parera tillfälliga reala nedgångar.

Det man märker tydligt i denna tråd är att tjatet om real nedgång eskalerat kraftigt bland alla domedagsprofeter efter att de märkt att deras utlovade nominella krasch inte kommer
Har du fakta fakta som backar upp att 99% av alla hyresrätter är svettiga?
De bekanta som jag har besökt som sitter i HR har varit klassiska våningar, några med panoramautsikt över Djurgården som är svårt att matcha med BR
Citera
2023-09-03, 08:39
Avslutad
Citat:
Lågt intresse på helgens visningar – ”kommer få se prisfall”
https://www.di.se/nyheter/lagt-intresse-pa-helgens-visningar-kommer-fa-se-prisfall/
Betalartikel

Tog sin tid men nu är vi där..
Citera
2023-09-03, 08:39
Medlem
Citat:
Lågt intresse på helgens visningar – ”kommer få se prisfall”

Höstens första stora visningshelger är här men trycket på bostadsmarknaden är lågt. Höga räntor och bankernas tuffare krav bromsar – samtidigt som utbudet är rekordstort. Bara fyra sällskap besökte sekelskiftestrean som mäklaren Oscar Hedensjö visade upp i söndags.
”Jag tror vi kommer få se fortsatta prisfall”, säger han.

https://www.di.se/nyheter/lagt-intresse-pa-helgens-visningar-kommer-fa-se-prisfall/

Ser bra ut för våra kära bolånetorskar.

Tiotusentals fler kommer att mista sin insats nu under hösten.
Citera
2023-09-03, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Det goda HR hatet?

Sen är det ju lite tröttsamt att du fortsätter att ljuga om nominella prisutvecklingen. Just hus har gått ner 10.7% nominellt YoY enligt boolis prisindex.

Sedan augusti i fjol? Kan du länka? När jag tittar på statistiken är det en tydlig nedgång april-juni 22.

Jag riktar inget som helst hat mot andra människor. Bara för att jag tycker dacia gör fula bilar betyder det inte att jag hatar folk som kör dem. Att däremot tjata om ”torskar” hit och dit är personligt.
Senast redigerad av DaKittler 2023-09-03 kl. 08:56.
Citera
2023-09-03, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Har du fakta fakta som backar upp att 99% av alla hyresrätter är svettiga?
De bekanta som jag har besökt som sitter i HR har varit klassiska våningar, några med panoramautsikt över Djurgården som är svårt att matcha med BR

Det är min subjektiva åsikt.

De få undantagen är som du säger paradvåningar i stadskärnor. Tittar du på övrigt bestånd är det en tydlig skillnad mot BR. Har varit i flera helt nybyggda HR och kvaliteten på material är genomgående låg. Det billigaste kaklet, de billigaste blandarna, spis/ugn ala 90-tal utan induktion, det billigaste golvet.

Detta är ändå lägenheter i närförort och innerstad.
Citera
2023-09-03, 08:56
Medlem
Citat:
Sedan augusti i fjol? Kan du länka?

Jag riktar inget som helst hat mot andra människor. Bara för att jag tycker dacia gör fula bilar betyder det inte att jag hatar folk som kör dem. Att däremot tjata om ”torskar” hit och dit är personligt.

Jag länkade för några dagar sedan när du påstod något liknande
https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/sbab_booli_housing_price_index/2023-08-02_bostadspriserna_sjonk_med_09_procent_i_juli.htm l[

Juli är siffrorna jag räknade på då och nu, och de senast släppta så vitt jag vet.
Senast redigerad av trickget 2023-09-03 kl. 09:02.
Citera
2023-09-03, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Jag länkade för några dagar sedan när du påstod något liknande
https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/sbab_booli_housing_price_index/2023-08-02_bostadspriserna_sjonk_med_09_procent_i_juli.htm l[

Juli är siffrorna jag räknade på då och nu, och de senast släppta så vitt jag vet.

Både husmask och mäklarstatistik visar oförändrade priser
Citera
2023-09-03, 09:12
Medlem
ErlingBrautHaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna

Ser bra ut för våra kära bolånetorskar.

Tiotusentals fler kommer att mista sin insats nu under hösten.

hahaha vi som har BR i attraktivt läge sitter tryggt br gar alltid upp
Citera
2023-09-03, 09:15
Medlem
Citat:
Både husmask och mäklarstatistik visar oförändrade priser

Hus är ner 10.2% senast 12 mån enligt mäklarstatistik. Som sagt lite tröttsamt när du bara hittar på.
Citera
2023-09-03, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ante29
Ja det där får man ju känna själv hur mycket man är beredd att gå.

Vi är i samma situation. Sålt våra bostadsrätter och sitter nu på en HR 3:a. Men nu fick vi barn för 1.5år sedan och känner att de skulle vara trevligt med hus. Jag väntar nog in objektet jag känner att jag vill bo i minst 20år iaf. Så jäkla roligt är det inte att flytta, haha!

Men är du enda budgivare på objektet skulle jag inte öka mitt bud om jag hade varit dig. Om det inte är ett hus ni ABSOLUT vill ha.
Det som är det sköna att sitta på en HR nu, man behöver inte känna nån stress att behöva sälja sitt också. Det är liksom redan avklarat, bara säga upp och flytta. Det kan också vara fördel när man budar, man kan vara flexibel som köpare med inflytt.

Sitter i samma sits. Sålt bostadsrätten och sitter i billig hyrestrea. 7 siffror kontantinsats till hus redo. Men till de här priserna (i Göteborg och kranskommuner) tänker jag inte slå till på något, om folk tycker att det är mysigt att betala en av två löner till banken så låt gå, jag tänker inte göra det.
Citera
2023-09-03, 09:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Sitter i samma sits. Sålt bostadsrätten och sitter i billig hyrestrea. 7 siffror kontantinsats till hus redo. Men till de här priserna (i Göteborg och kranskommuner) tänker jag inte slå till på något, om folk tycker att det är mysigt att betala en av två löner till banken så låt gå, jag tänker inte göra det.

Jag behöver inte betala priserna som är i storstan. Max 2.5-3milj där jag bor.
Så säg max 2milj i lån.
Citera
2023-09-03, 09:47
Medlem
Citat:
Det är min subjektiva åsikt.

De få undantagen är som du säger paradvåningar i stadskärnor. Tittar du på övrigt bestånd är det en tydlig skillnad mot BR. Har varit i flera helt nybyggda HR och kvaliteten på material är genomgående låg. Det billigaste kaklet, de billigaste blandarna, spis/ugn ala 90-tal utan induktion, det billigaste golvet.

Detta är ändå lägenheter i närförort och innerstad.

Här har vi ett exempel på de värderingar som lett fram till de uppblåsta bostadspriserna. Skribenten uttrycker sig som om det skulle vara något fel på det billigaste kaklet, de billigaste blandarna och det billigaste golvet. Som om dyrt skulle vara bra och billigt dåligt. Har man sådana värderingar så är det inte konstigt att man köpt dyrt och tvingas sälja billigt när pengarna inte längre räcker för att låtsas leva som en rikeman.

När vändningen i värderingar kommer - den är inte långt borta - och folk i allmänhet kommer att tycka att billigt är bra och att dyrt är dåligt, så kommer vi att få se en en brant rutschkana i graferna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in