2023-09-02, 06:39
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotarmacka
Seså, gråt du lilla geordie.. Någon gång kommer det bli bättre. Se bara till att inte dö innan dom äntligen vunnit något, efter debatten emellan Sir Alex och Kevin Keegan.

Gråt? Nu är jag inte med alls vad du menar, det är nog det sista man gör som Newcastle supporter idagsläget. Är en galet spännande tid. Som jag skrivit många gånger dock så är det ingen enkel sak att försöka vinna titlar eller för den delen att konturnerligt slå sig in på topp sex i ligan. Frågan som en del ställer sig är ifall framgången (med CL pos) kom för snabbt, att man ville bygga långsamt för att mer realistiskt kunna vara med och fajtas om topp fyra om 3-5 säsonger. Man faller då offer för sin egen framgång då förväntningarna höjs, så ifall man inte leverera samma eller sämre så ses det som en försämring (vilket jag ser som troligt då topp fyra kommer vara galet svårt). Sen är jag nöjd med CL gruppen, jag ser gärna att man möter stora lag, dels för att om ambitionen är att själv bli ett sådant lag då ska även slåss mot dem. Sen ska det bli förbaskat fräckt att se dessa lag på SJP , det kommer vara mäktigt.

Jag försöker dock se det hela realistiskt, med tanke på var vi är idag (även ifall man gjort mycket ) så är man en bra bit från de stora klubbarna när det kommer till allt från omsättning, klubblokaler, träningsanläggningar, ungdomsverksamhet osv osv. Att bygga upp allt sånt kommer ta tid. Efter 14 år under Ashley så är det dock som natt och dag och även fast man av naturen som gordie har en tendens att se det negativt så är det nog svårt för de flesta att inte må förbaskat gött . CL första gången på en herrans många år.

Ska man ta någon tävling som är realistik att kunna slåss om så är det ju carabou cup, kommer city att rotera mycket eller satsar de på den cupen? Även fast city roterar så kommer det krävas att man ställer upp med ett starkt lag, men vi har sett att vi kan skaka om city så fasen det kan gå men inte är det lätt. Dock för att vinna titlar så måste man slå de bästa så being it. Denna säsong kommer bli grymt underhållande i PL rent generellt tror jag, kommer vara många konkuranskraftiga lag .

Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Det kan ju också höja er att få spela CL och "inse att ni vill hör hemma där". Vad ger du er för chans att gå vidare ifrån gruppen? Det känns ju inte omöjligt. Var det inte mera på sluten ni började kryssa? Ja,fan matchen mot Liverpool borde ni ha stängt, sjukt att det inte gick.

Absolut, man kan alltid hoppas att man lyckas elda upp spelarna, Bruno är galet tänd på CL så det kan ju vara en katalysator för honom. Tror det kommer vara riktigt viktig att få med sig bra resultat på SJP. Ser att Dortmund , Milan och vi är relativt nära varandra i kvalite (även fast jag olikt bettingfirmorna sätter oss snäppet under dessa två). Jag är förstås partisk här och tycker ändå chansen finns att man kan avancera från gruppen, PSG får dock ses som en rätt klar favorit förstås. Mest ser jag dock bara fram emot hela grejen, Longstaff i CL va?? Det trodde man inte för fyra år sedan, Burn ska försöka ha Mbappe i backfickan... hahaha fasen, det känns otroligt att skriva. Gäller bara att njuta finns inga garantier att det kommer bli CL konturneligt.
Citera
2023-09-02, 07:03
Moderator
zanteras avatar
Även om Newcastle är dödens grupp på pappret så känns det ändå som en grupp där lagen kan sluta i vilken ordning som helst och det inte är förvånande. PSG känns svagare än på väldigt länge med många nya ansikten, Dortmund har i dagsläget inte den där Haaland/Sancho/Bellingham stjärnan som bär laget (och brukar bottla CL) och Milan är en riktig joker. Imponerade ju egentligen inte alls förra säsongen men hamnade i en semifinal. Utöver det har väl Milan inte haft den där "auran" på flera år i CL. Newcastle kan lika gärna vinna gruppen som att sluta sist helt ärligt talat.
Citera
2023-09-02, 07:35
Medlem
EnLitenFryss avatar
CL-lottningen gör mig alltid lite mörkrädd av inkompetensen. Eller snarare, ointresset att förstå varför saker är som de är. Många bara "haha, vilken jävla grupp Newcastle fick, sug röv"

Folk har ingen koll på seedningsgrupper eller uefa-koefficient. Vad värre är, de vill inte veta. Jobbigt att lära sig ju.

Alla garvade för några år sen när City, med usel UEFA-koefficient, hamnade i svåra grupper och fick väldigt tuff väg framåt. Mellan 2011-2017 fick man Bayern, Real, Barcelona, Dortmund, Juventus osv osv i gruppspelet återkommande. Nu är man i seed-grupp 1 och får räkmacka till slutspelet, kan omöjligen hamna i samma grupp som Barcelona, Bayern och PSG.

Nu är det Newcastles tur.

Newcastle ligger på plats 79 i UEFA-koefficient, vilket är den totala poängen man spelat ihop i europeiska turneringar föregående fem år. Hur många gånger har Newcastle spelat Europa sista fem åren? Spoiler: 0. Alltså ligger de bakom lag som FC Köpenhamn (40), Salzburg (32), Young Boys (48). Alltså hamnar de i pott 4 i lottningen, med en stor sannolikhet att få en knepig väg till slutspel.

Är det någon som tror Newcastle är sämre än Köpenhamn, Salzburg och Young Boys?

Om Newcastle lyckas bra i CL i år och tar sig till en europaplats igen inom några säsonger, kommer koefficienten byggas på och man kommer klättra.

https://www.uefa.com/nationalassociations/uefarankings/club/#/yr/2024

Koefficienten är ett trubbigt, men tydligt verktyg för att seeda lagen i Europacuperna. Hellre det än en godtycklig jury som rankar lagen. Men det innebär att lag som blivit mycket bättre på kort tid, genom att t.ex. bli uppköpta av diktatur-mördar-stater i Mellanöstern, behöver jobba i uppförsbacke några år.

Till sist: Jag retar mig något oerhört på er som chattar sönder tråden. Man kollar tråden på morgonen och hittar 3-4 sidor skit, oneliners och sånt som kunde tas i PM. Vettiga inlägg försvinner i er ström av dynga som endast är intressant för de närmast sörjande. Ni vet vilka ni är. Lägg av. Ta det i PM. Tack.
Senast redigerad av EnLitenFrys 2023-09-02 kl. 07:40.
Citera
2023-09-02, 08:02
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys

Till sist: Jag retar mig något oerhört på er som chattar sönder tråden. Man kollar tråden på morgonen och hittar 3-4 sidor skit, oneliners och sånt som kunde tas i PM. Vettiga inlägg försvinner i er ström av dynga som endast är intressant för de närmast sörjande. Ni vet vilka ni är. Lägg av. Ta det i PM. Tack.

Ain't that the truth!

Jag är glad att Rob Holding fick en ny klubb igår. Jag gillar killen, hans enda fel är att han inte är tillräckligt bra för ett lag med Arsenals ambitioner. Jag tror att han kommer att få återuppliva karriären i Crystal Palace.

Tyvärr blev vi inte av med allt dökött igår. Cedric verkar ingen vilja ta i med tång och Pepe vill hellre sitta av kontraktet. För den senare får man väl hoppas att Saudi kommer med ett bud på 50 mille. Varför lägga 200 på Salah när man kan få Pepe för en fjärdedel?
Citera
2023-09-02, 08:10
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drickback
Jag skulle snara lägga mig på 5 av 10, saknar en etablerad och färdig spelare på högsta nivå.
Endo - kan hjälpa laget att stänga ytor, lite taktiskt drillning gör susen
Mac - behöver en säsong till gör att öka lungkapaciteten
Szobo - kan bli riktigt bra om taktiska skolan skötts, behöver även han en säsong för att öka lungkapaciteten
Gravenberch - får vara glad om han är redo att utmana om platser innan årets slut

Bra att 2 kom in tidigt men uselt med 2 sena, finns säkert en hel drös med anledningar till det.
Men mest nöjd med att några försvann ut genom dörren.

Själv då? Jag säger nog 8 av 10
Kai Havertz - kan klaffa till en del om Arteta lyckas få bukt med honom lite som Ballotelli
Jurrien Timber - såg intressant ut, blir nyttig efter skadan
Declan Rice - arbetskapacitet behöver dock mer snabbhet i ben & hjärna för att ta nästa steg
David Raya - snart 1:e målis

Intressant. Jag undrar vilka som var Klopps förstaval som DM och CM. Tycker 5 är lite lågt men det är ditt lag. 😁

Jag tycker att Rice visat vad han kommer att bidra med kommande år och har varit våran bästa spelare än så länge. Han är riktigt bra på att förutse var bollen kommer hamna och bryta anfall tidigt. Förutom priset så är han en 10/10 för mig.
Timber hade börjat ännu bättre än Rice. Så länge skadan inte förstör honom så kommer han nog bli en viktig spelare för oss i framtiden. Kanonvärvning!
Raya är förmodligen också en kanonvärvning, frågan är ju bara hur han ska slussas in i laget på ett smidigt sätt.
Havertz just nu är ju den som drar ner betyget av dom inkommande. Jag tror inte att han kommer vara så dålig som fansen verkar vilja, men jag är också osäker om han kommer bli så bra som Arteta är säker på. Jag hade hellre sett en ren uppgradering på Xhaka där, dvs en lite mer offensiv CM(typ Gundogan).

Men mest besvärad är jag ändå över försäljningarna, sjukt att dom inte fått iväg Pepe nånstans, och jag är lite besviken att dom inte lyckades få mer pengar för Balo. Så 7/10 från mig.
Citera
2023-09-02, 08:15
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ain't that the truth!

Jag är glad att Rob Holding fick en ny klubb igår. Jag gillar killen, hans enda fel är att han inte är tillräckligt bra för ett lag med Arsenals ambitioner. Jag tror att han kommer att få återuppliva karriären i Crystal Palace.

Tyvärr blev vi inte av med allt dökött igår. Cedric verkar ingen vilja ta i med tång och Pepe vill hellre sitta av kontraktet. För den senare får man väl hoppas att Saudi kommer med ett bud på 50 mille. Varför lägga 200 på Salah när man kan få Pepe för en fjärdedel?

Lite som Nat Phillips i LFC. Verkar vara schysst kille, duktig på nicka undan bollar, men inte rätt spelartyp eller bra nog för ett topplag i PL. Svårsåld, verkar det som. Märkligt nog. Homegrown, rätt ålder, borde väl kunna generera 10-15 miljoner? Istället till Celtic på lån.

Pepe går ju inte att jämföra, Salahs marknadsvärde i gulfen är astronomiskt. Den galjonsfigur saudi drömmer våta drömmar om. Förstår att du inte är helt seriös, men ändå.

Apropå Salah inkom det bud igår och vi får väl se om saudierna kommer med ett förbättrat sådant under veckan. Troligen är det så. Jag tycker LFC ska ha is i magen - sälja i januari eller nästa sommar, beroende på hur landet ligger och vilka ersättare man lyckats identifiera. Jag tror, måhända naivt, att LFC kan bli bättre som lag utan en åldrande Salah som fixstjärna, men då gäller det att man agerar smart. Något man inte gjort denna sommar.
Citera
2023-09-02, 08:38
Medlem
jontepsgs avatar
Artetas senaste ord om Havertz får mig att tro att han startar imorgon med Zinko bakom sig. Att ha Zinko bakom sig lär förbättra honom, men jag var sugen på att se Partey och Rice på mittfältet. Dom har inte råd att tappa poäng mot United hemma.
https://arseblog.news/2023/09/arteta-comes-out-swinging-in-defence-of-havertz/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook
Citera
2023-09-02, 09:57
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontepsg
Artetas senaste ord om Havertz får mig att tro att han startar imorgon med Zinko bakom sig. Att ha Zinko bakom sig lär förbättra honom, men jag var sugen på att se Partey och Rice på mittfältet. Dom har inte råd att tappa poäng mot United hemma.
https://arseblog.news/2023/09/arteta-comes-out-swinging-in-defence-of-havertz/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook

Har inget emot Havertz i Xhakarollen, med Zinko som hjälp där. Med Rice istället för Partey då. Det är ju inte Xkakarollen han spelat hittills, vet knappt vad det är för roll han spelat om jag ska vara ärlig. Nåt mellanting mellan Xhaka och Ödegaard typ.
Citera
2023-09-02, 10:05
Medlem
Drickbacks avatar
Robertson till Gravenberch när de sågs igår: Finally a good dutch player

Räknas det här inlägget som spam 🤔
Senast redigerad av Drickback 2023-09-02 kl. 10:09.
Citera
2023-09-02, 10:27
Medlem
Den sena matchen idag blir nog spännande.

Brighton, som inlett bra trots försäljningar, och Newcastle som slängde bort vinsten sist men också redan mött två av ligans bästa lag och står på 3 pinnar.

Skulle Newcastle torska här så börjar de redan halka efter lite.
Aston Villa och West Ham kan nog bli uppstickare i år så det gäller att hänga med övre halvan.

Tråkig deadline day igår.
Tottenham plockade Brennan Johnson, som Ange sägs vara en stor beundrare av men i vanlig ordning lyckades man inte skeppa iväg allt dödkött. Dier, Sanchez, Ndombele, Højbjerg…inte ens Lloris
Senast redigerad av radiopanna 2023-09-02 kl. 10:28. Anledning: Stavfel
Citera
2023-09-02, 11:02
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Har inget emot Havertz i Xhakarollen, med Zinko som hjälp där. Med Rice istället för Partey då. Det är ju inte Xkakarollen han spelat hittills, vet knappt vad det är för roll han spelat om jag ska vara ärlig. Nåt mellanting mellan Xhaka och Ödegaard typ.

Nä det är ju en offensivare version av Xhakas roll, tyckte att det syntes att X var begränsad offensivt förra säsongen. Visst han gjorde en del mål men det var ofta han släppte bollen runt straffområdet vid fel tillfällen, eller till fel spelare.

Senaste två matcherna när Zinko hoppat in så har laget blivit mycket bolltryggare och snabbare i sitt spel, så hoppas han är redo för att starta imorgon! Ser gärna Partey och Rice på mittfältet imorgon, sen nästa match mot Everton borta kan Havertz få starta med Zinko bakom sig.
Citera
2023-09-02, 13:07
Medlem
HycklarSveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontepsg
Måste bara fråga. Hur kände du när Barcelona var äckliga as mot Arsenal, Wenger och alla gooners under Fabregas två sista säsonger med oss?

Barcelona för mig är i topp 3 dom vidrigaste klubbarna i europa. 😅

Sorry för sent svar, har varit väldigt upptagen och inte hunnit svara förräns nu.

Ja det är la inget jag tänker så mycket på för att vara ärlig, men kan förstå att vissa tycker Barca är en vidrig klubb. Jag har själv varit väldigt kritisk de senaste åren, speciellt mot ledningen och korruptionen inom klubben. Ekonomin och hur transfers har skötts har varit bedrövligt och är något som fortfarande plågar dem.

Situationen med Fabregas var helt klart fult spel, men finns värre grejer de gjort som tagit upp mer av mitt fokus. Det som sårade mig mest var hur Messi blev behandlad och att han var tvungen att lämna på grund av deras inkompetens.

Jag måste också säga att mitt intresse för Barca har svalnat lite de senaste åren, men jag är fortfarande en supporter. Arsenal har mer och mer tagit mitt fokus, truppen har enligt mig inte varit så här spännande sedan Invincibles tiden. Artetas sätt att spela fotboll och hur han skapar en familjekänsla i klubben är något som verkligen fångat mitt intresse. Premier League tycker jag även är den roligaste ligan att följa, på grund av den större konkurrensen. Känns mer speciellt om Arsenal vinner där än att Barca vinner ligan, där det nästan bara är Real som är motståndaren varje år.

En grej som på nått sätt förenar min kärlek för båda klubbarna är att min favoritspelare (efter Messi) är Henry, som spelade för båda klubbarna. Arteta är också en slags brygga mellan klubbarna, då han kom från La Masia. Båda klubbarna har en historia av att fostra väldigt bra akademispelare, vilket jag uppskattar.
Senast redigerad av HycklarSverige 2023-09-02 kl. 13:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in