Citat:
Ursprungligen postat av
JanLilja
Lite så jag börjat känna. Frugan och jag har kollat på hus i 3 mille klassen.
Nu kom det ut ett hus för 4 som låg på 4.5 för 1.5 år sedan.
Total öppen planlösning bottenplan, nytt fint och modernt kök, renoverat badrum nere helt i vår smak. Öppen spis i vardagsrummet, sen en luft/vatten som är cirka 8 år gammal.
Uterum. Över 150kvm och längst ner i en vändzon i ett lugnt område.
Vi kommer inte behöva renovera något överhuvudtaget, badrum på övervåningen så småningom.
Överväger att slå till på detta och kanske behöva ha något hundår. Kanske se vad man kan binda ränta på i 3-5 år för att veta sin exakta månadskostnad.
Vi bor väl där iaf i 10-15 år med våra barn.
Självklart ska man köpa något man vill bo i. Över tid.
Vi köpte villa för fem år sen, för en inte så blygsam peng för oss. Strax utanför Gbg. Väl omhändertaget hus. Inte så stort, men det är bara bra för att minimera underhållskost. Vi bytte nyligen fönster på hela huset. Jag hade inte velat haft dubbelt så många fönster att byta kan man säga. Detsamma gäller allt. Ju större desto mer att värma upp, mer att måla, mer tak att byta när det ska göras, mer rum att ta hand om och inreda, osv, osv. Inte helt oviktigt om man inte har helt obegränsat med pengar, eller bara inte vill bo större än vad man faktiskt behöver.
I övrigt var det nya badrum, kök, etc. så inget vi behöver göra i närtid.
Budade hem det 2017, flytt tidigt 2018.
Gick som allt annat upp i värde några år, men har som allt annat nu också sjunkit en smula. Räntan blir rätt rejäl inom kort, men inget vi inte klarar av.
Tidsaxel? Med tre barn där yngsta idag är 3 år pratar vi om lätt 20 år till i huset. Kanske hela livet? Vem vet.
Vi älskar där vi bor, av många orsaker. Inte bara själva huset. Barnen älskar det. Mängder av vänner på gatan, 500m till bad, 5 minuter till skola och förskola, nära centrum, osv.
Man ska köpa för att bo.
Gör man det vinner man massor. Kanske ekonomiskt? Över tid. Men framför allt vinner man välbefinnande. Ev. vinst är sekundärt i det. Amorteringen under alla dessa år gör att när det någon gång ev avyttras kommer ge gott om utrymme till annat. Vi har redan amorterat rätt många hundra tusen.