2023-09-01, 19:26
Medlem
Ko-vid-19s avatar
87 på Metacritic dåligt? Lol. Haters gonna hate.

Har ännu inte hunnit spela Starfield själv men är fullständigt övertygad om att det är precis så som förväntat. Varken mer eller mindre. Sett en del streams och recensioner nu.

Gillar man inte tidigare Bethesda-spel så gillar man förmodligen inte det här heller.
Citera
2023-09-01, 19:39
Medlem
Bluebeast72s avatar
Spelade idag hos vän o nej usch, överhypat o samma, samma , samma hela tiden. Planet, utforska, dialog, grotta, fiende, ny planet, dialog.

Urk
Citera
2023-09-01, 20:06
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Efter att ha kollat några gameplayvideos, och lyssnat lite på diskussioner om spelet har mitt intresse för spelet falnat rejält. Jag gillar Elder Scrolls-spelen, och Bethesdas (och Obsidians) Fallout-spel, men bortsett från Starfields design (NASA-punk?) vilken jag gillar, så får det här spelet inte mig att känna något särskilt intresse. Det verkar bara poänglöst allting, från mitt perspektiv, som att det till 99% är designat som en sandlåda i ett clockwork universe, och att karaktärer/narrativ/story är helt sekundära, något man satt på som ett klistermärke efteråt.
Utforknings-aspekten av spelet verkar rätt dålig.

Läste att ifall man går tillbaka till samma ställe så kan det ändå se annorlunda ut då spelet genererade ny automatisk teräng där istället för att använda något som redan har genererats.

Citat:
Jag snubblade över den här videon med benchmarks.

https://youtu.be/lGL3fczSXaI

Det verkar som att ett RTX 3080 bara klarar omkring 60 fps (i native, dvs utan FSR-uppskalning) 1080p-upplösning i ultra settings i Starfield. Det i övrigt likpresterande kortet från AMD RX 6800XT klarar 75 fps. (Att GPUer i den prisklassen knappt klarar 1080p-upplösning känns som en hint om spelets grad av optimering.)

Att Nvidia presterar avsevärt sämre än konkurrentens i just det här spelet verkar vara ett genomgående mönster i jämförelsen.
Japp spelet gynnar AMD kort. Ett överklockat 4090 bör fortfarande vinna över 7900xtx då 4090 har mycket mer rå kraft.

Intressant nog gillar spelet också raptor lake, AMD är CPU:er är betydligt sämre för starfield.

https://www.pcgameshardware.de/Starfield-Spiel-61756/Specials/cpu-benchmark-requirements-anforderungen-1428119/

Gynnar mig då jag sitter på 13900KF + 3090

Kan se om jag kan få DLSS att funka. Vill se om spelet har bra strider (FPS, etc).

Jag bör byta till bättre CPU kylning men det har inte blivit av än.
Citera
2023-09-01, 20:26
Medlem
Bluebeast72s avatar
Rättvis Review:

https://www.youtube.com/watch?v=qYYiUZ9t7gE
Citera
2023-09-01, 20:27
Medlem
Sotarmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Spelade idag hos vän o nej usch, överhypat o samma, samma , samma hela tiden. Planet, utforska, dialog, grotta, fiende, ny planet, dialog.
Urk

Ja, då är den inget för dig, gnällspik!
Citera
2023-09-01, 20:28
Medlem
Sotarmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Utforknings-aspekten av spelet verkar rätt dålig.

Läste att ifall man går tillbaka till samma ställe så kan det ändå se annorlunda ut då spelet genererade ny automatisk teräng där istället för att använda något som redan har genererats.

Japp spelet gynnar AMD kort. Ett överklockat 4090 bör fortfarande vinna över 7900xtx då 4090 har mycket mer rå kraft.

Intressant nog gillar spelet också raptor lake, AMD är CPU:er är betydligt sämre för starfield.

https://www.pcgameshardware.de/Starfield-Spiel-61756/Specials/cpu-benchmark-requirements-anforderungen-1428119/

Gynnar mig då jag sitter på 13900KF + 3090

Kan se om jag kan få DLSS att funka. Vill se om spelet har bra strider (FPS, etc).

Jag bör byta till bättre CPU kylning men det har inte blivit av än.

Intel+nvidia fanboy, varför blev man inte förvånad?
Citera
2023-09-01, 20:45
Medlem
pepsi haxs avatar
Någon som vet hur många medhjälpare man kan ha samtidigt?
Uppgradera mitt skepp så jag kan ha 4 men verkar endast kunna ha med mig 1 ändå, uppgradering som gäller?
Citera
2023-09-01, 20:50
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72

Urk
Tar du bort "planet" så har du i stort beskrivit vilket rpg som helst. Har du aldrig lirat rpg tidigare?
Citera
2023-09-01, 20:53
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotarmacka
Jag stundtals förstår mig ej på er impulsiva människor. Trodde ni spelet skulle vara 100% redan vid start?
Bethesda släpper spelet en vecka tidigare om folk betalar 300 extra. Ja då kan man förvänta sig att spelet ska vara klart. Alla är inte spelintresserade och hänger med i spelvärlden och vet om att dom flesta spel kommer ut ofärdiga, och att Bethesda är en av de värsta bovarna. Varför skulle man INTE förvänta sig att få ett färdigt spel om man dessutom måste betala extra?
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
87 på Metacritic dåligt? Lol. Haters gonna hate.

Har ännu inte hunnit spela Starfield själv men är fullständigt övertygad om att det är precis så som förväntat. Varken mer eller mindre. Sett en del streams och recensioner nu.

Gillar man inte tidigare Bethesda-spel så gillar man förmodligen inte det här heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Sotarmacka
Eey mannen, du verkar vara en positiv typ!
Det är ingen som sagt att spelet är dåligt. Det når bara inte den hypen som var satt. Och den hypen satte Bethesda och Microsoft själva. Microsoft kallade det för ett av de viktigaste RPG som gjorts och Bethesda kallar det gör genre och generation defining och the most ambitious game ever. Då är såklart kraven därefter. Det finns ju ingenting med spelet som rättfärdigar deras kommentarer. Det är inte viktigt, och det är inte det mest ambitiösa spelet någonsin. Spelet i sig gör inte något annat som aldrig gjorts tidigare. Som sagt det är Skyrim i rymden. Bra så. Men dom förtjänar skit när dom lovade mer.
Citera
2023-09-01, 20:55
Medlem
Sotarmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Bethesda släpper spelet en vecka tidigare om folk betalar 300 extra. Ja då kan man förvänta sig att spelet ska vara klart. Alla är inte spelintresserade och hänger med i spelvärlden och vet om att dom flesta spel kommer ut ofärdiga, och att Bethesda är en av de värsta bovarna. Varför skulle man INTE förvänta sig att få ett färdigt spel om man dessutom måste betala extra?

Det är ingen som sagt att spelet är dåligt. Det når bara inte den hypen som var satt. Och den hypen satte Bethesda och Microsoft själva. Microsoft kallade det för ett av de viktigaste RPG som gjorts och Bethesda kallar det gör genre och generation defining och the most ambitious game ever. Då är såklart kraven därefter. Det finns ju ingenting med spelet som rättfärdigar deras kommentarer. Det är inte viktigt, och det är inte det mest ambitiösa spelet någonsin. Spelet i sig gör inte något annat som aldrig gjorts tidigare. Som sagt det är Skyrim i rymden. Bra så. Men dom förtjänar skit när dom lovade mer.

Så du gråter än?
Citera
2023-09-01, 21:02
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Exakt vad har dom lovat som dom inte hållit?

Så vitt jag kan se/läsa (har som sagt inte spelat det själv ännu, men kollar stream just nu i skrivande stund), så ser det EXAKT ut så som dom sagt, sen kan det så klart finnas fel och brister precis som i alla andra spel.

Det är klart det byggs upp hype när "Skyrim i rymden" släpps, och det är ju just vad det verkar vara. Skyrim i rymden. Folk älskar Skyrim. Och rymden.
Citera
2023-09-01, 21:03
Medlem
Elekensas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Det är svårt att hitta bra spel, speciellt när det kommer till rymd-spel.

Detta innebär inte att man ska ge ett spel med stora brister 100/100.

Speciellt xbox versionen är mycket tveksam.

Ska bli intressant hur steam-användare betygsätter spelet.

Har inte sagt något om 100/100.

Har kört i några timmar på min XBX och har inget att klaga på. Känns inte som 30 fps om man jämför hur det är att köra andra spel i 30 fps.

I övrigt har jag inte stött på en enda bugg än och är överlag positiv till det jag upplevt hittills. Men tycker inte man kan komma med ett seriöst betyg eller utlåtande innan man spelat ett spel i minst 20-30h i alla fall. Beroende på spelets längd givetvis.

Men som man ser vissa som gnäller på det och har startat upp det och kört i 20 minuter. Det går ju inte att ta det seriöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in