• 1
  • 2
2023-09-01, 14:22
Medlem
Jag har ofta en puls på 95-105 efter lunchen när jag sitter vid datorn, som idag.
Är detta något att oroa sig för? Är det något fler har ?

Jag har vilopuls 61 ca enl Fitbit över tiden när man har på den när man sover. Ser också att pulsen går ner till 45-49 de flesta nätter.
Ska det vara så hela livet med många eftermiddagar kl 13-17 puls stillasittande runt 90 eller runt 100 ? Tycker det verkar lite högt. Kanske kan bero på underliggande ångest som sätter in när man varit uppe ett tag?

Vad brukar ni ligga på i puls på eftermiddagen vid stillasittande kontorsarbete?
Citera
2023-09-01, 14:27
Medlem
Gissar att du precis ätit lunch vid den tiden plus att ångest absolut triggar pulsen. 105 är inte inom ramen för "normal" puls, såvida du inte är tjock, röker eller stressar för mycket. Prova att stå upp när du arbetar, om ni nu har höj/sänkbara bord.
Citera
2023-09-01, 14:37
Bannlyst

låt nite hypkondri styra ditt liv, slappna och sluta tänk på sådant här trams, du verkar vara ängslig med ett jävligt tunt pannben, så lägg av med att hålla koll på sådant här, kommer bara förstöra ditt liv!
Citera
2023-09-01, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizoflens

låt nite hypkondri styra ditt liv, slappna och sluta tänk på sådant här trams, du verkar vara ängslig med ett jävligt tunt pannben, så lägg av med att hålla koll på sådant här, kommer bara förstöra ditt liv!
förmodligen väldigt rätt. kanske dags att skrota pulsklockan och börja leva
Citera
2023-09-01, 14:42
Medlem
Glits avatar
Man brukar ha väldigt låg puls i sömnen, vilket jag också har reagerat på. Skulle inte säga att 100 i puls är oroväckande om du rört på dig och precis satt dig ner, det är bra att få upp pulsen varje dag för hälsans skull.

Jag har använt pulsklocka i perioder men skulle inte påstå att det är nödvändigt om du annars mår bra, det låter som du har en väldigt normal puls genom dagen.

Min vilopuls är runt 80 trots att jag tränar, skulle vilja ha lägre men verkar vara genetiskt. Du kan ha en vilopuls på 100 och vården kommer inte bry sig då ''50-100 är normalt''
Citera
2023-09-01, 14:44
Medlem
Jordgubbes avatar
Om du är långtidsarbetslös och utan socialt liv (dvs vad du tidigare beskrivit) så skulle låg aktivitet och för fet/söt mat kunna vara orsaken (dock brukar väl inte paltkoma ge hög puls, så lite skumt). Hur många km går du om dagen, är du nöjd med hur många armhävningar du klarar, och vad brukar din lunch bestå av? Är jag nåt på spåren?
Citera
2023-09-01, 14:51
Medlem
horfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liraren40bast
Är detta något att oroa sig för?

Ja, det är det Du har metaboliskt syndrom, eller insulinresistens. Din kropp har svårt att hantera glukos i blodbanan, och försöker kompensera med alldeles för mycket insulin, varvid pulsen går i taket.

Sluta omedelbart äta socker och vegetabiliska oljor. Med socker menas även snabba kolhydrater, färdigmater med mera.

Konsumera bara HELA ingredienser, med animaliska och vegetabiliska produkter i balans. Ät kött, fisk och fågel stekt i smör, i kombination med fibergrönsaker indränkta i olivolja. Drick vatten och bara vatten. Ät och drick inget annat.

Rör på dig minst en timma per dag.

Alternativt kan du boka in en tid på onkologen om några år, eller i vart fall se insulinsprutan i armvecket.
Citera
2023-09-01, 14:58
Medlem
Citat:
Jag har ofta en puls på 95-105 efter lunchen när jag sitter vid datorn, som idag.

Jag har vilopuls 61 ca enl Fitbit över tiden när man har på den när man sover. Ser också att pulsen går ner till 45-49 de flesta nätter.
Ska det vara så hela livet med många eftermiddagar kl 13-17 puls stillasittande runt 90 eller runt 100 ? Tycker det verkar lite högt. Kanske kan bero på underliggande ångest som sätter in när man varit uppe ett tag?

Vad brukar ni ligga på i puls på eftermiddagen vid stillasittande kontorsarbete?

Nä inget konstigt om du frågar mig.

Att tänka på kring puls så ska man inte fastna på den för oftast kommer andra symptom med pulsen om något är fel.. det är tex en helt annan sak om man känner sig svimfärdig - eller känner att hjärtat slår oregelbundet. Vanligtvis vid äldre.
Senast redigerad av rawjudge 2023-09-01 kl. 15:00.
Citera
2023-09-01, 15:02
Medlem
Den är väl högre för du ätit... kroppen sätter igång att mala ner maten så att säga.
Druckit kaffe eller något annat varmt?
Citera
2023-09-01, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Om du är långtidsarbetslös och utan socialt liv (dvs vad du tidigare beskrivit) så skulle låg aktivitet och för fet/söt mat kunna vara orsaken (dock brukar väl inte paltkoma ge hög puls, så lite skumt). Hur många km går du om dagen, är du nöjd med hur många armhävningar du klarar, och vad brukar din lunch bestå av? Är jag nåt på spåren?
kanske. Får fortsätta på det spåret. tränar dock en del
Citera
2023-09-01, 15:09
Medlem
pompomlitos avatar
Citat:

Tar du någon medicin?
Låter som blodet går till magen för att bryta ner maten och hjärtat måste pumpa blod till magsäcken.
Citera
2023-09-01, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Man brukar ha väldigt låg puls i sömnen, vilket jag också har reagerat på. Skulle inte säga att 100 i puls är oroväckande om du rört på dig och precis satt dig ner, det är bra att få upp pulsen varje dag för hälsans skull.

Jag har använt pulsklocka i perioder men skulle inte påstå att det är nödvändigt om du annars mår bra, det låter som du har en väldigt normal puls genom dagen.

Min vilopuls är runt 80 trots att jag tränar, skulle vilja ha lägre men verkar vara genetiskt. Du kan ha en vilopuls på 100 och vården kommer inte bry sig då ''50-100 är normalt''
Intressant det där att normal vilopuls eller normal puls vid stillasittande kan variera en hel del kanske då.

Med vilopuls menar man när man ligger ner och är avslappnad en bra stund. tex när man vaknar eller innan man ska somna. Alltså stillasittande puls är något annat. Är det den du har 80 eller vilopulsen liggande avslappnad?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in