2023-09-01, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horfittan
Ja, det är det Du har metaboliskt syndrom, eller insulinresistens. Din kropp har svårt att hantera glukos i blodbanan, och försöker kompensera med alldeles för mycket insulin, varvid pulsen går i taket.

Sluta omedelbart äta socker och vegetabiliska oljor. Med socker menas även snabba kolhydrater, färdigmater med mera.

Konsumera bara HELA ingredienser, med animaliska och vegetabiliska produkter i balans. Ät kött, fisk och fågel stekt i smör, i kombination med fibergrönsaker indränkta i olivolja. Drick vatten och bara vatten. Ät och drick inget annat.

Rör på dig minst en timma per dag.

Alternativt kan du boka in en tid på onkologen om några år, eller i vart fall se insulinsprutan i armvecket.
Kan säkert vara delförklaring metaboliskt syndrom eller insulinresistens. Blir nog till att börja träna mer och äta hälsosamt.
Citera
2023-09-01, 15:23
Medlem
pompomlitos avatar
Citat:
Ja, det är det Du har metaboliskt syndrom, eller insulinresistens. Din kropp har svårt att hantera glukos i blodbanan, och försöker kompensera med alldeles för mycket insulin, varvid pulsen går i taket.

Sluta omedelbart äta socker och vegetabiliska oljor. Med socker menas även snabba kolhydrater, färdigmater med mera.

Konsumera bara HELA ingredienser, med animaliska och vegetabiliska produkter i balans. Ät kött, fisk och fågel stekt i smör, i kombination med fibergrönsaker indränkta i olivolja. Drick vatten och bara vatten. Ät och drick inget annat.

Rör på dig minst en timma per dag.

Alternativt kan du boka in en tid på onkologen om några år, eller i vart fall se insulinsprutan i armvecket.

Snygg snabb-analys.
Visste du btw att olivolja är vegetabilisk olja?
Sluta leka doktor och låt professionella läkare sköta deras jobb.
Citera
2023-09-01, 15:25
Medlem
horfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pompomlito
Visste du btw att olivolja är vegetabilisk olja?

Ja, till skillnad från industriellt framtagna hydrogeniserade fröoljor som rapsolja. Man borde alltså skriva "vegetabilisk" olja för allt annat än olivolja.
Citera
2023-09-01, 15:26
Medlem
horfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pompomlito
Sluta leka doktor och låt professionella läkare sköta deras jobb.

Men din "professionella" läkare har två timmars studier om näring som kvalifikation, därtill från anno dazumal. Läkare är utmärkta i att bota infektioner och benbrott, men kan fan ingenting om näringslära och metabolism.
Citera
2023-09-01, 15:35
Medlem
pompomlitos avatar
Citat:
Men din "professionella" läkare har två timmars studier om näring som kvalifikation, därtill från anno dazumal. Läkare är utmärkta i att bota infektioner och benbrott, men kan fan ingenting om näringslära och metabolism.

Fan, skall vara ärlig, du lät väldigt inbiten på detta. jag ger mig direkt (oironisk)
Citera
2023-09-01, 15:49
Medlem
Libertarismuss avatar
Du kan gå ner till en normal vilopuls relativt lätt genom att träna kondition några gånger i veckan. Sluta sitt på ditt feta arsle hela tiden.
Citera
2023-09-01, 15:53
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liraren40bast
Jag har ofta en puls på 95-105 efter lunchen när jag sitter vid datorn, som idag.
Är detta något att oroa sig för? Är det något fler har ?

Jag har vilopuls 61 ca enl Fitbit över tiden när man har på den när man sover. Ser också att pulsen går ner till 45-49 de flesta nätter.
Ska det vara så hela livet med många eftermiddagar kl 13-17 puls stillasittande runt 90 eller runt 100 ? Tycker det verkar lite högt. Kanske kan bero på underliggande ångest som sätter in när man varit uppe ett tag?

Vad brukar ni ligga på i puls på eftermiddagen vid stillasittande kontorsarbete?

Jag ligger precis som dig mellan 75-95 i vilopuls och är varken fet, rökare eller nyttjat alkohol. Stressar kanske lite mycket emellanåt.
Jag fick hjärtmedicin av läkaren men pulsen påverkades inte nämnvärt.

Tror helt enkelt det är lite genetiskt och att det inte har så otroligt stor betydelse faktiskt. Bara acceptera.
Testa lite vanlig medicin och se hur det påverkar din puls.
Sluta inte med din klocka för det är rätt bra kunna ha och ställa in så den varnar när din puls blir lite för hög och du kan då dra ner på tempot.
Citera
2023-09-01, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf
Jag ligger precis som dig mellan 75-95 i vilopuls och är varken fet, rökare eller nyttjat alkohol. Stressar kanske lite mycket emellanåt.
Jag fick hjärtmedicin av läkaren men pulsen påverkades inte nämnvärt.

Tror helt enkelt det är lite genetiskt och att det inte har så otroligt stor betydelse faktiskt. Bara acceptera.
Testa lite vanlig medicin och se hur det påverkar din puls.
Sluta inte med din klocka för det är rätt bra kunna ha och ställa in så den varnar när din puls blir lite för hög och du kan då dra ner på tempot.
ok
Testa lite vanlig medicin. vilken då?
Citera
2023-09-01, 16:10
Medlem
horfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf

Puls korrelerar tämligen väl med livslängd…
Citera
2023-09-01, 16:36
Bannlyst
Citat:
förmodligen väldigt rätt. kanske dags att skrota pulsklockan och börja leva

Tyvärr är det bara följa trådens utveckling, hypkondriker styr och ställer här och det blir bara en ekokammare av konstiga förslag på sjukdomar och annan skit, hypokondri är kanske det mest värdelösa du kan slänga bort ditt liv på, och du blir inte hälsosam av att gå runt och tro att du är sjuk hela tiden, underskatta inte placeboeffekten...
Citera
2023-09-01, 16:37
Medlem
Blaskas avatar
Att du oroar dig över din puls är ett symptom på ångest. Ta av dig klockan och försök bearbeta den istället. Sök hjälp, typ terapi. Livet är för kort för att gå runt och oroa sig.
Citera
2023-09-01, 16:38
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
ok
Testa lite vanlig medicin. vilken då?

Glömt vad medicinen hetta som jag fick..jag använde den enbart ett par månaders tid. Enda skillnaden var att jag kände mig mer utvilad på morgonen och även vaknade tidigare.

Du borde kanske kolla upp med vården och prova lite försiktigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in