Citat:
Lyssnade nyligen p Spotify-dokumentren och blev lite inspirerad. Lste bckerna fr mnga r sedan, men har inte hngt med i spekulationerna kring Bjrn Sjberg som huvudspr fr vem som skrivit bckerna. Lste en del i trden hr p FB och ngra lnkade artiklar och blev sugen p att gra lite privatspaning.
Frst letade jag upp kartan ver Lind frn frsta boken "Statsrdet och dden". Det nmns ocks i ngon artikel att Stadsrdets villa ligger mellan ngbtsbryggan och ngra sjbodar.
"Somrarna brukade Bjrn Sjberg redan som barn tillbringa p Sing i Roslagen och den n r en kopia av Statsrdets sommar Lind. Balderson beskriver enligt Blom poetiskt men ocks exakt vgen till n och den nya bron till fastlandet, Statsrdets krkslott verensstmmer nstan i detalj med familjen Sjbergs villa, vilken, exakt som i boken, ligger mellan ngbtsbryggan i norr och ngra fiskarstugor i sder."
Karta frn "Statsrdet och dden"
Sen tog jag hjlp av Lantmteriets karttjnst "min karta" och letade upp Sing by och vad som rimligen kunde vara aktuella fastigheter.
Karta frn Lantmteriets "min karta"
Via Lantmteriets tjnst "Vem ger fastigheten" kan man kostnadsfritt ska p upp till fem fastigheter om dagen: https://www.lantmateriet.se/sv/fasti...r-fastigheten/
Jag klarade p mindre n fem skningar att hitta vilken fastighet som tillhr Bjrn Sjberg:
gare till fastigheten
Letar man vidare p t.ex. Mrkoll s ser man att denna Bjrn Sjberg r fdd -32 s det r rtt person.
Det bevisar ju sklart ingenting, men var lite kul att se att det hr med fastigheten hnger ihop p det stt som nmnts i de artiklar man kan hitta om Sjberg som Bo Baldersson.
Frst letade jag upp kartan ver Lind frn frsta boken "Statsrdet och dden". Det nmns ocks i ngon artikel att Stadsrdets villa ligger mellan ngbtsbryggan och ngra sjbodar.
"Somrarna brukade Bjrn Sjberg redan som barn tillbringa p Sing i Roslagen och den n r en kopia av Statsrdets sommar Lind. Balderson beskriver enligt Blom poetiskt men ocks exakt vgen till n och den nya bron till fastlandet, Statsrdets krkslott verensstmmer nstan i detalj med familjen Sjbergs villa, vilken, exakt som i boken, ligger mellan ngbtsbryggan i norr och ngra fiskarstugor i sder."
Karta frn "Statsrdet och dden"
Sen tog jag hjlp av Lantmteriets karttjnst "min karta" och letade upp Sing by och vad som rimligen kunde vara aktuella fastigheter.
Karta frn Lantmteriets "min karta"
Via Lantmteriets tjnst "Vem ger fastigheten" kan man kostnadsfritt ska p upp till fem fastigheter om dagen: https://www.lantmateriet.se/sv/fasti...r-fastigheten/
Jag klarade p mindre n fem skningar att hitta vilken fastighet som tillhr Bjrn Sjberg:
gare till fastigheten
Letar man vidare p t.ex. Mrkoll s ser man att denna Bjrn Sjberg r fdd -32 s det r rtt person.
Det bevisar ju sklart ingenting, men var lite kul att se att det hr med fastigheten hnger ihop p det stt som nmnts i de artiklar man kan hitta om Sjberg som Bo Baldersson.
Fastighet 11:4 allts.
Intressant att Sjberg haft kvar sommarhuset i alla r.
Om man tittar p kartan i Statsrdet och dden s ser kustremsan betydligt rakare ut i nordlig riktning och de sex tomterna norr om Statsrdets r lika stora. Riktigt s ser det inte ut p Lantmteriets karta. Dessutom skall Sing bryggvg ha en avgrening ned mot Sjbergs tomt. Detta stmmer inte verens med Lindkartan dr motsvarande vg passerar Statsrdets tomt. Nvl, dessa diskrepanser torde vara ett uttryck fr konstnrlig fantasi.
I Statsrdet och dden str det att vgen - som frefaller motsvara Sing bryggvg - i norr leder till "bryggan" och i sder till "byn". Det vore intressant att veta om Sing brygga ligger (eller lg) p motsvarande plats.
Sannolikt har vgarna p Sing ndrats ngot sedan 1960-talet men frmodligen inte i ngon vsentlig omfattning. "Sjbodarna" som nmns p Lindkartan kan mycket vl ha legat sder om Sjbergs tomt men r rivna sedan lnge.
Senast redigerad av Eastmancolor 2023-03-02 kl. 02:50.
Senast redigerad av Eastmancolor 2023-03-02 kl. 02:50.