2023-03-02, 02:28
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2760
Lyssnade nyligen p Spotify-dokumentren och blev lite inspirerad. Lste bckerna fr mnga r sedan, men har inte hngt med i spekulationerna kring Bjrn Sjberg som huvudspr fr vem som skrivit bckerna. Lste en del i trden hr p FB och ngra lnkade artiklar och blev sugen p att gra lite privatspaning.

Frst letade jag upp kartan ver Lind frn frsta boken "Statsrdet och dden". Det nmns ocks i ngon artikel att Stadsrdets villa ligger mellan ngbtsbryggan och ngra sjbodar.
"Somrarna brukade Bjrn Sjberg redan som barn tillbringa p Sing i Roslagen och den n r en kopia av Statsrdets sommar Lind. Balderson beskriver enligt Blom poetiskt men ocks exakt vgen till n och den nya bron till fastlandet, Statsrdets krkslott verensstmmer nstan i detalj med familjen Sjbergs villa, vilken, exakt som i boken, ligger mellan ngbtsbryggan i norr och ngra fiskarstugor i sder."
Karta frn "Statsrdet och dden"

Sen tog jag hjlp av Lantmteriets karttjnst "min karta" och letade upp Sing by och vad som rimligen kunde vara aktuella fastigheter.
Karta frn Lantmteriets "min karta"

Via Lantmteriets tjnst "Vem ger fastigheten" kan man kostnadsfritt ska p upp till fem fastigheter om dagen: https://www.lantmateriet.se/sv/fasti...r-fastigheten/
Jag klarade p mindre n fem skningar att hitta vilken fastighet som tillhr Bjrn Sjberg:
gare till fastigheten
Letar man vidare p t.ex. Mrkoll s ser man att denna Bjrn Sjberg r fdd -32 s det r rtt person.

Det bevisar ju sklart ingenting, men var lite kul att se att det hr med fastigheten hnger ihop p det stt som nmnts i de artiklar man kan hitta om Sjberg som Bo Baldersson.

Fastighet 11:4 allts.

Intressant att Sjberg haft kvar sommarhuset i alla r.

Om man tittar p kartan i Statsrdet och dden s ser kustremsan betydligt rakare ut i nordlig riktning och de sex tomterna norr om Statsrdets r lika stora. Riktigt s ser det inte ut p Lantmteriets karta. Dessutom skall Sing bryggvg ha en avgrening ned mot Sjbergs tomt. Detta stmmer inte verens med Lindkartan dr motsvarande vg passerar Statsrdets tomt. Nvl, dessa diskrepanser torde vara ett uttryck fr konstnrlig fantasi.

I Statsrdet och dden str det att vgen - som frefaller motsvara Sing bryggvg - i norr leder till "bryggan" och i sder till "byn". Det vore intressant att veta om Sing brygga ligger (eller lg) p motsvarande plats.

Sannolikt har vgarna p Sing ndrats ngot sedan 1960-talet men frmodligen inte i ngon vsentlig omfattning. "Sjbodarna" som nmns p Lindkartan kan mycket vl ha legat sder om Sjbergs tomt men r rivna sedan lnge.
Senast redigerad av Eastmancolor 2023-03-02 kl. 02:50.
Citera
2023-03-05, 15:49
Medlem
atts avatar
P Stockholms Bokmssa nsta helg kan man beskda och kpa bcker signerade av Bo Balderson. Det r Antikvariat Hundrat som sttar med rariteterna. Undrar vilken proveniens de har?

Lnk till mssaffischen: https://ibb.co/ww6dmGZ
Citera
2023-03-12, 15:39
Medlem
atts avatar
Har varit p bokmssan och tittat. Det fanns tta volymer av Balderson med dedikation till tv av hans redaktrer p Bonniers, Elisabeth Stern respektive Sophie Sllstrm. Tog ett (dligt) foto p Statsrdet och dden som lg i montern:
https://ibb.co/XVN7hYP

Dedikationen:

Elisabet!
Med varmt tack fr (...) och effektiv fronttjnst i kampen mot de onda makter som sker rycka masken frn B. B:s ansikte!
"Bra, bra, hll ut min tappra flicka du, slpp ingen djvul ver bron, hll ut en stund nnu!"
Och tack fr all vnlighet och hjlp i vrigt! (Nr du terkom i mitt liv, var ju barnet redan ftt och utlevat och det kndes litet pass att d verrcka en kopia. Men nu har jag kommit att tnka p att du ju alltid kan slja exemplaret till ngon journalist - ingen risk, jag har naturligtvis handskar - eller lgga det under ngot stolsben p landet eller gra ngot annat nyttigt med det. Dessutom r ju omslaget bra och tl att avnjutas mer n en gng!)
Bo
Citera
2023-03-14, 23:12
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Har varit p bokmssan och tittat. Det fanns tta volymer av Balderson med dedikation till tv av hans redaktrer p Bonniers, Elisabeth Stern respektive Sophie Sllstrm. Tog ett (dligt) foto p Statsrdet och dden som lg i montern:

Dedikationen:

Elisabet!
Med varmt tack fr (...) och effektiv fronttjnst i kampen mot de onda makter som sker rycka masken frn B. B:s ansikte!
"Bra, bra, hll ut min tappra flicka du, slpp ingen djvul ver bron, hll ut en stund nnu!"
Och tack fr all vnlighet och hjlp i vrigt! (Nr du terkom i mitt liv, var ju barnet redan ftt och utlevat och det kndes litet pass att d verrcka en kopia. Men nu har jag kommit att tnka p att du ju alltid kan slja exemplaret till ngon journalist - ingen risk, jag har naturligtvis handskar - eller lgga det under ngot stolsben p landet eller gra ngot annat nyttigt med det. Dessutom r ju omslaget bra och tl att avnjutas mer n en gng!)
Bo

Lter som han rknar med att trilla av pin!

Frgan r om frgan fr ngot svar; fr vi till slut veta vem/vilka som pseudonymen hrbrgerat nr stunden r inne (vilken vi frvisso inte emotser med ngon gldje)?
Citera
2023-05-19, 14:49
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadman
Bakom den pseudonymen dljer sig personen Urban Rosenblad, mbetsman nra regeringskansliet p 1960-talet och 1970-talet. Drav den goda inblicken i "kanslihusskvaller"... Rosenblad lever och var generaldirektr p ngon myndighet denna period.
Fundera p Rosenblads fr- och efternamn.

Rosenblad (190917-99071x) bodde precis som Sjberg p Vasavgen (Nr. 4 resp 29) p Liding. Vidare hade Rosenblad koppling till Norrtlje - Sderbykarl som ligger lngs med vgen mot Sing - dr han bodde tills han avled. Det r inte osannolikt att Sjberg fick en del av uppslagen kring Statsrdets personlighet frn denne granne.

http://runeberg.org/vemardet/1993/0934.html

Rosenblad lter adligt och det har funnits tv utslocknade tter med detta namn samt en adopterad gren som alltjmt lever. UR frefaller dock inte ha haft ngon frlsekoppling.
Senast redigerad av Eastmancolor 2023-05-19 kl. 15:19.
Citera
2023-06-02, 00:41
Medlem
Eastmancolors avatar
Har nu lyssnat igenom podcasten om Balderson och kunnat konstatera att reportern gjort ett gediget jobb att beta av olika mer eller mindre osannolika hypoteser fr att till sist hamna p Sjbergsspret. Det var fascinerade att hra Ingvar Carlsson, Mrten Palme och Jan Guillou tala om BB p s vis att man frstr att de inte enbart gnat pseudonymen ett helt flyktigt intresse.

Ehuru ingen journalist sjlv s har jag skl att tro att reportern mste ha knt till Sjbergshypotesen innan han begynte sitt efterforskande varvid jag terigen konstaterar hur snudd p orlig podden kan vara som journalistiskt format; man sker ge intryck av originalitet, som om ingen ngonsin forskat i samma mne tidigare, nr det mesta r knt sedan lnge.

Jag blir vidare inte klok p Sjbergs attityd: a very grumpy old man. Han har i drygt 40 r med ojmna mellanrum approcherats med den, som det fr frsts, nrmast ansttliga frgan om han r BB. Om han nu mot frmodan inte skulle vara denne, varfr d inte en gng fr alla dementera pstendet i form av en vanlig intervju eller en sjlvskriven artikel? Attityden ligger istllet helt i linje med det lukrativa hemlighetsmakeri som Bonniers brjade med och frlaget Nordin Agency sedan fortsatt med. Dessvrre lt det frn den senare frlggaren som om - tvrtemot det tidigare lftet frn Bonniers - BB:s identitet inte kommer att tillknnages efter frfattarens dd. Jag blev faktiskt ganska frvnad ver detta.

Jag uppfattade vid frsta genomlyssningen endast tv fel: kommundelarna Stocksund (Danderyd) och Stocksundstorp (Solna) blandas ihop samt att passagen om Sven Delblanchypotesen innehller ett missfrstnd visavi Statsrdet och den utstrckta handen i vilken Statsrdet hvdar att fadern slaktade svin - i likhet med Delblancs far. I den beropade sekvensen i romanen dyker allts Statsrdet upp i frkldnad (skgg, peruk och glasgon) och utger sig infr en av de misstnkta att vara en sorts emeriterad utpressare varvid han svamlar ihop en lmplig personhistorik. (Detta att Statsrdet, ibland i sllskap av adjunkten, klr ut sig pminner om kommissarie Clouseaus frkldnader i de senare Rosa Panternfilmerna frn samma tidsperiod.)

Vrre var vl nd att reportern/programledaren pratade en smlndsk dialekt dr "r" lter som "e". Eena eama eonpinan!
Senast redigerad av Eastmancolor 2023-06-02 kl. 01:38.
Citera
2023-06-16, 03:13
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbatus
Som vntat s kom det inget nytt i sista avsnittet av podcasten utan det landar frsts i Sjberg. Det som blir irriterande r att journalisten frsker surfa vidare p det redan lsta mysteriet och ltsas som att han inte visste detta hela tiden utan att han liksom fr upp ett spr p Sjberg efter 2/3 av serien. S r det frsts inte - informationen r ju oerhrt ltt att hitta. Falsk podcast-skit efter amerikansk modell. Men, som ngon annan skrev, rtt bra kmpat med att f till intervjuer med Ingvar Carlsson, Abbe Bonnier, Jan Guillou mfl.

Man kan argumentera fr att det r B-lagsjournalister som hamnar i poddtrsket.
Citera
2023-07-01, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Lter som han rknar med att trilla av pin!

Frgan r om frgan fr ngot svar; fr vi till slut veta vem/vilka som pseudonymen hrbrgerat nr stunden r inne (vilken vi frvisso inte emotser med ngon gldje)?

Frsta boken slpptes ju 1968 s man kan nog lugnt sga att han r en gammal man idag. tminstone enligt Wikipedia s kommer ju hans verkliga identitet avsljas efter hans dd s avsljandet ligger nog inte s lngt in i framtiden. Jag gissar att det r ngon som r knd fr ngot frn 60/70-talet och som mnga som var med p den tiden nog kommer ihg men som dagens kids aldrig hrt talas om.
Citera
2023-07-03, 11:07
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maestro-Katt
Frsta boken slpptes ju 1968 s man kan nog lugnt sga att han r en gammal man idag. tminstone enligt Wikipedia s kommer ju hans verkliga identitet avsljas efter hans dd s avsljandet ligger nog inte s lngt in i framtiden. Jag gissar att det r ngon som r knd fr ngot frn 60/70-talet och som mnga som var med p den tiden nog kommer ihg men som dagens kids aldrig hrt talas om.

Sjberg r i alla fall 91 r nu.
Citera
2023-08-21, 21:02
Medlem
Eastmancolors avatar
Hittade ett gammalt citat av ett inlgg som verkar vara borttaget och sledes inte mjligt att besvara. Citatet hvdade att genom att BS var frvnad ver Jrgen Bloms spontanbesk p Irland s kunde han inte vara BB vilken borde ha varit frberedd p att kunna bli identifierad. Nvl, man kan vrida och vnda hur man vill p alla teorier men fakta nedan kvarstr dock som starka indicier betrffande utpekandet av BS:

(1) Han flyttade till Irland efter att ngon - anvndandes pseudonumen Bo Balderson - kort tid innan hade kontaktat irlndska myndigheter ang immigration.
(2) Bloms avsljade att Bonniers gjort stora utbelaningar till BS vilka r svra att frklara om han inte var just en framgngsrik frfattare som skrev under pseudonym.
(3) verensstmmelserna mellan BS Singfastighet och Statsrdets dito p fiktiva Lind r pfallande.
(4) BS hade en tvillingbror med koppling till regeringskretsar, ngot de flesta inte hade.
(5) BS var i likhet med romanens berttare adjunkt i humanistiska mnen.

Utver dessa indicier har ytterligare paralleller mellan romanerna och BS ptalats bl a hr i trden.

Om det finns ngon annan trovrdig kandidat s mste rimligen dennes kandidatur kunna styrkas i tminstone lika hg grad som BS och s r n s lnge inte fallet; de flesta freslagna har antagits vara BB p relativt svaga grunder t ex ytliga likheter i sprkbruk.

En ny teori som slog mig r att om Bonniers var extra mna om hemligheten s skulle BS kunna vara en vlbetald mlvakt fr en n hemligare frfattare men hur sannolikt vore detta p en skala mellan 1 och 10?
Senast redigerad av Eastmancolor 2023-08-21 kl. 22:00.
Citera
2023-08-24, 12:01
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att

Dedikationen:

Elisabet!
Med varmt tack fr tapper och effektiv fronttjnst i kampen mot de onda makter som sker rycka masken frn B. B:s ansikte!
Bo

Nu ligger fem av dedikations-bckerna ute p bokauktion:
https://auctionet.com/sv/2924403-gat...edikation-till
https://auctionet.com/sv/2927871-tre...tion-till-hans

Ganska blygsamt satta vrderingspriser. Den frsta posten med tv bcker, varav en r debutboken, r satt till 1000 kr, den andra med tre bcker till 800 kr.
Citera
2023-08-31, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor

En ny teori som slog mig r att om Bonniers var extra mna om hemligheten s skulle BS kunna vara en vlbetald mlvakt fr en n hemligare frfattare men hur sannolikt vore detta p en skala mellan 1 och 10?
S... utbetalning genom nnu en pseudonym/nom de plum istllet fr via en agentur?

Nej, det tror jag r ganska osannolikt. Inte s att bckerna r statshemligheter och drfr mste frfattaren skyddas. Jag tror mycket vl att pseudonymen r knd hos de som skulle ha intresse av att veta. Som skerhetspolisen.

Men att g denna omvg fr att dlja? Skulle vara om det var typ Palme, Carlsson, eller Flldin. Vilket jag ocks hller som osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in