Ganska intressant lyssning så långt. Trodde dock att det var betraktat som närmast klart att det var Björn Sjöberg, så får hoppas att han lanserar ett annat spår.
Enligt den här artikeln från 1996 är det så gott som klarlagt att det är Björn Sjöberg.
"Men herregud, hela världen är ju full av knepiga typer! I morse ringde någon galning och väste 'Blodet droppar!' åt mej i telefon. Flera gånger.
Jag tittade på Statsrådet. Han såg bastant och kolikt oskyldig ut."
Blev i afton kontaktad av någon som undrade om jag kunde lova att behålla en hemlighet som var "allmänt känd inom förlagsvärlden" rörande Baldersons identitet. Jag uppmanade figuren att själv skriva sin lilla hemlighet här i tråden.
Senast redigerad av Eastmancolor 2023-02-12 kl. 00:11.
Dokumentärserien - som jag nu har hört de två tillgängliga avsnitten av - bidrar kanske inte med så mycket nytt för den som är insatt i frågan. Men jag tycker det är en intressant genomgång av de spekulationer som förekommit, om man väljer att se det som en skildring av fenomenet Balderson, inklusive spekulationer, i stället för att vänta sig en nyhet. Han har ju i alla fall lyckats få intervjua Ingvar Carlsson, Mårten Palme, Abbe Bonnier och ett par mindre namnkunniga men mer Baldersonkunniga.
Första avsnittet kan väl sägas vara ägnat de fantasifulla teorierna, Olof Palme, Astrid Lindgren etc, och andra avsnittet några något mer verklighetsnära, Kurt Persson, Olle Adolphson, Sven Delblanc etc. Jag tänker mig att sista avsnittet bör ta upp Gösta Gustaf-Janson och Curt- Steffan Giesecke innan det landar i att reportern står utanför Björn Sjöbergs hus utan att få komma in.
Dokumentärserien - som jag nu har hört de två tillgängliga avsnitten av - bidrar kanske inte med så mycket nytt för den som är insatt i frågan. Men jag tycker det är en intressant genomgång av de spekulationer som förekommit, om man väljer att se det som en skildring av fenomenet Balderson, inklusive spekulationer, i stället för att vänta sig en nyhet. Han har ju i alla fall lyckats få intervjua Ingvar Carlsson, Mårten Palme, Abbe Bonnier och ett par mindre namnkunniga men mer Baldersonkunniga.
Första avsnittet kan väl sägas vara ägnat de fantasifulla teorierna, Olof Palme, Astrid Lindgren etc, och andra avsnittet några något mer verklighetsnära, Kurt Persson, Olle Adolphson, Sven Delblanc etc. Jag tänker mig att sista avsnittet bör ta upp Gösta Gustaf-Janson och Curt- Steffan Giesecke innan det landar i att reportern står utanför Björn Sjöbergs hus utan att få komma in.
Sjöberg blev besökt - av Jörgen Blom - när han bodde på Irland.
Varför inte starta ett Baldersonssällskap? Det kunde heta t ex Alla vi barn till Statsrådet!
Vi är en del som känner till vem som står bakom psevdonymen men det är en hemlighet som kan bevaras ganska effektivt i det öppna just eftersom det är så mycket mer kittlande att tänka sig att det är en känd höjdare inom socialdemokratin som skrivit böckerna.
En bra idé! Man får ju träda ut ur den relativa anonymiteten på Flashback, men det kan det vara värt om man får bli revisorssuppleant eller dylikt.
Revisorssuppleant? Det var ju ett blygsamt anspråk. Varför inte kassör? Nåväl, jag tackade själv en gång nej till posten som revisorssuppleant i min Brf så det är förvisso inte så lätt att hitta folk som vill åta sig styrelseuppdrag.
Vi som är insatta vet det... men nytillkomna läsare i tråden vet det inte alltid.
Därför, från Wikipedia, etablerande en gång för alla vem Balderson var:
Citat:
Jörgen Blom, journalist på Aftonbladet, lade 1980 fram bevisning för att personen bakom pseudonymen är Björn Sjöberg (född 1932), en för allmänheten okänd adjunkt i svenska och historia.[1][2][3][4] Fortsatta spekulationer om Bo Baldersons identitet har avfärdats som delvis påverkade av förlagets försök att hålla osäkerheten vid liv av reklamskäl.[2][3] Sjöbergs barndoms sommarö Singö visade sig ha likheter med den ö som spelar en viktig roll i den första statsrådsromanen. Blom grävde vidare och fann bland annat att Bonniers gjort stora royalty-utbetalningar till Sjöberg, som valt att bosätta sig på Irland på grund av landets skattereform som gjort det fördelaktigt för just författare att skriva sig på ön. Läraren Sjöberg visades enligt offentliga handlingar vara betalad av Bonniers som ”konsult i Skolfrågor”, och samtidigt som han var tjänstledig utan lön från lärartjänsten ökade han kraftigt sin deklarerade inkomst; vid kontakt med irländska myndigheter rörande skattevillkoren för författare före flytten till Irland uppgav Sjöberg namnet ”Bo Balderson”.[2] Statsrådsböckernas, som det förefaller, insiderartade tonfall kring personer i regeringssfären kan förklaras av att Björn Sjöbergs tvillingbror Nils Sjöberg (1932–1971) hade en hög ämbetsmannaroll i kanslihuset. När Blom 1980 frågade Sjöberg om han var mannen bakom pseudonymen nekade Sjöberg.
Som väntat så kom det inget nytt i sista avsnittet av podcasten utan det landar förstås i Sjöberg. Det som blir irriterande är att journalisten försöker surfa vidare på det redan lösta mysteriet och låtsas som att han inte visste detta hela tiden utan att han liksom får upp ett spår på Sjöberg efter 2/3 av serien. Så är det förstås inte - informationen är ju oerhört lätt att hitta. Falsk podcast-skit efter amerikansk modell. Men, som någon annan skrev, rätt bra kämpat med att få till intervjuer med Ingvar Carlsson, Abbe Bonnier, Jan Guillou mfl.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!