2023-03-02, 02:28
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2760
Lyssnade nyligen på Spotify-dokumentären och blev lite inspirerad. Läste böckerna för många år sedan, men har inte hängt med i spekulationerna kring Björn Sjöberg som huvudspår för vem som skrivit böckerna. Läste en del i tråden här på FB och några länkade artiklar och blev sugen på att göra lite privatspaning.

Först letade jag upp kartan över Lindö från första boken "Statsrådet och döden". Det nämns också i någon artikel att Stadsrådets villa ligger mellan ångbåtsbryggan och några sjöbodar.
"Somrarna brukade Björn Sjöberg redan som barn tillbringa på Singö i Roslagen – och den ön är en kopia av Statsrådets sommarö Lindö. Balderson beskriver enligt Blom ”poetiskt men också exakt” vägen till ön och den nya bron till fastlandet, Statsrådets kråkslott överensstämmer nästan i detalj med familjen Sjöbergs villa, vilken, exakt som i boken, ligger mellan ångbåtsbryggan i norr och några fiskarstugor i söder."
Karta från "Statsrådet och döden"

Sen tog jag hjälp av Lantmäteriets karttjänst "min karta" och letade upp Singö by och vad som rimligen kunde vara aktuella fastigheter.
Karta från Lantmäteriets "min karta"

Via Lantmäteriets tjänst "Vem äger fastigheten" kan man kostnadsfritt söka på upp till fem fastigheter om dagen: https://www.lantmateriet.se/sv/fasti...r-fastigheten/
Jag klarade på mindre än fem sökningar att hitta vilken fastighet som tillhör Björn Sjöberg:
Ägare till fastigheten
Letar man vidare på t.ex. Mrkoll så ser man att denna Björn Sjöberg är född -32 så det är rätt person.

Det bevisar ju såklart ingenting, men var lite kul att se att det här med fastigheten hänger ihop på det sätt som nämnts i de artiklar man kan hitta om Sjöberg som Bo Baldersson.

Fastighet 11:4 alltså.

Intressant att Sjöberg haft kvar sommarhuset i alla år.

Om man tittar på kartan i Statsrådet och döden så ser kustremsan betydligt rakare ut i nordlig riktning och de sex tomterna norr om Statsrådets är lika stora. Riktigt så ser det inte ut på Lantmäteriets karta. Dessutom skall Singö bryggväg ha en avgrening ned mot Sjöbergs tomt. Detta stämmer inte överens med Lindökartan där motsvarande väg passerar Statsrådets tomt. Nåväl, dessa diskrepanser torde vara ett uttryck för konstnärlig fantasi.

I Statsrådet och döden står det att vägen - som förefaller motsvara Singö bryggväg - i norr leder till "bryggan" och i söder till "byn". Det vore intressant att veta om Singö brygga ligger (eller låg) på motsvarande plats.

Sannolikt har vägarna på Singö ändrats något sedan 1960-talet men förmodligen inte i någon väsentlig omfattning. "Sjöbodarna" som nämns på Lindökartan kan mycket väl ha legat söder om Sjöbergs tomt men är rivna sedan länge.
Senast redigerad av Eastmancolor 2023-03-02 kl. 02:50.
Citera
2023-03-05, 15:49
Medlem
atts avatar
På Stockholms Bokmässa nästa helg kan man beskåda och köpa böcker signerade av Bo Balderson. Det är Antikvariat Hundörat som ståtar med rariteterna. Undrar vilken proveniens de har?

Länk till mässaffischen: https://ibb.co/ww6dmGZ
Citera
2023-03-12, 15:39
Medlem
atts avatar
Har varit på bokmässan och tittat. Det fanns åtta volymer av Balderson med dedikation till två av hans redaktörer på Bonniers, Elisabeth Stern respektive Sophie Sällström. Tog ett (dåligt) foto på Statsrådet och döden som låg i montern:
https://ibb.co/XVN7hYP

Dedikationen:

Elisabet!
Med varmt tack för (...) och effektiv fronttjänst i kampen mot de onda makter som söker rycka masken från B. B:s ansikte!
"Bra, bra, håll ut min tappra flicka du, släpp ingen djävul över bron, håll ut en stund ännu!"
Och tack för all vänlighet och hjälp i övrigt! (När du återkom i mitt liv, var ju barnet redan fött och utlevat och det kändes litet passé att då överräcka en kopia. Men nu har jag kommit att tänka på att du ju alltid kan sälja exemplaret till någon journalist - ingen risk, jag har naturligtvis handskar - eller lägga det under något stolsben på landet eller göra något annat nyttigt med det. Dessutom är ju omslaget bra och tål att avnjutas mer än en gång!)
Bo
Citera
2023-03-14, 23:12
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Har varit på bokmässan och tittat. Det fanns åtta volymer av Balderson med dedikation till två av hans redaktörer på Bonniers, Elisabeth Stern respektive Sophie Sällström. Tog ett (dåligt) foto på Statsrådet och döden som låg i montern:

Dedikationen:

Elisabet!
Med varmt tack för (...) och effektiv fronttjänst i kampen mot de onda makter som söker rycka masken från B. B:s ansikte!
"Bra, bra, håll ut min tappra flicka du, släpp ingen djävul över bron, håll ut en stund ännu!"
Och tack för all vänlighet och hjälp i övrigt! (När du återkom i mitt liv, var ju barnet redan fött och utlevat och det kändes litet passé att då överräcka en kopia. Men nu har jag kommit att tänka på att du ju alltid kan sälja exemplaret till någon journalist - ingen risk, jag har naturligtvis handskar - eller lägga det under något stolsben på landet eller göra något annat nyttigt med det. Dessutom är ju omslaget bra och tål att avnjutas mer än en gång!)
Bo

Låter som han räknar med att trilla av pin!

Frågan är om frågan får något svar; får vi till slut veta vem/vilka som pseudonymen härbärgerat när stunden är inne (vilken vi förvisso inte emotser med någon glädje)?
Citera
2023-05-19, 14:49
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadman
Bakom den pseudonymen döljer sig personen Urban Rosenblad, ämbetsman nära regeringskansliet på 1960-talet och 1970-talet. Därav den goda inblicken i "kanslihusskvaller"... Rosenblad lever och var generaldirektör på någon myndighet denna period.
Fundera på Rosenblads för- och efternamn.

Rosenblad (190917-99071x) bodde precis som Sjöberg på Vasavägen (Nr. 4 resp 29) på Lidingö. Vidare hade Rosenblad koppling till Norrtälje - Söderbykarl som ligger längs med vägen mot Singö - där han bodde tills han avled. Det är inte osannolikt att Sjöberg fick en del av uppslagen kring Statsrådets personlighet från denne granne.

http://runeberg.org/vemardet/1993/0934.html

Rosenblad låter adligt och det har funnits två utslocknade ätter med detta namn samt en adopterad gren som alltjämt lever. UR förefaller dock inte ha haft någon frälsekoppling.
Senast redigerad av Eastmancolor 2023-05-19 kl. 15:19.
Citera
2023-06-02, 00:41
Medlem
Eastmancolors avatar
Har nu lyssnat igenom podcasten om Balderson och kunnat konstatera att reportern gjort ett gediget jobb att beta av olika mer eller mindre osannolika hypoteser för att till sist hamna på Sjöbergsspåret. Det var fascinerade att höra Ingvar Carlsson, Mårten Palme och Jan Guillou tala om BB på så vis att man förstår att de inte enbart ägnat pseudonymen ett helt flyktigt intresse.

Ehuru ingen journalist själv så har jag skäl att tro att reportern måste ha känt till Sjöbergshypotesen innan han begynte sitt efterforskande varvid jag återigen konstaterar hur snudd på oärlig podden kan vara som journalistiskt format; man söker ge intryck av originalitet, som om ingen någonsin forskat i samma ämne tidigare, när det mesta är känt sedan länge.

Jag blir vidare inte klok på Sjöbergs attityd: a very grumpy old man. Han har i drygt 40 år med ojämna mellanrum approcherats med den, som det får förstås, närmast anstötliga frågan om han är BB. Om han nu mot förmodan inte skulle vara denne, varför då inte en gång för alla dementera påståendet i form av en vanlig intervju eller en självskriven artikel? Attityden ligger istället helt i linje med det lukrativa hemlighetsmakeri som Bonniers började med och förlaget Nordin Agency sedan fortsatt med. Dessvärre lät det från den senare förläggaren som om - tvärtemot det tidigare löftet från Bonniers - BB:s identitet inte kommer att tillkännages efter författarens död. Jag blev faktiskt ganska förvånad över detta.

Jag uppfattade vid första genomlyssningen endast två fel: kommundelarna Stocksund (Danderyd) och Stocksundstorp (Solna) blandas ihop samt att passagen om Sven Delblanchypotesen innehåller ett missförstånd visavi Statsrådet och den utsträckta handen i vilken Statsrådet hävdar att fadern slaktade svin - i likhet med Delblancs far. I den åberopade sekvensen i romanen dyker alltså Statsrådet upp i förklädnad (skägg, peruk och glasögon) och utger sig inför en av de misstänkta att vara en sorts emeriterad utpressare varvid han svamlar ihop en lämplig personhistorik. (Detta att Statsrådet, ibland i sällskap av adjunkten, klär ut sig påminner om kommissarie Clouseaus förklädnader i de senare Rosa Panternfilmerna från samma tidsperiod.)

Värre var väl ändå att reportern/programledaren pratade en småländsk dialekt där "r" låter som "e". Eena eama öeonpinan!
Senast redigerad av Eastmancolor 2023-06-02 kl. 01:38.
Citera
2023-06-16, 03:13
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbatus
Som väntat så kom det inget nytt i sista avsnittet av podcasten utan det landar förstås i Sjöberg. Det som blir irriterande är att journalisten försöker surfa vidare på det redan lösta mysteriet och låtsas som att han inte visste detta hela tiden utan att han liksom får upp ett spår på Sjöberg efter 2/3 av serien. Så är det förstås inte - informationen är ju oerhört lätt att hitta. Falsk podcast-skit efter amerikansk modell. Men, som någon annan skrev, rätt bra kämpat med att få till intervjuer med Ingvar Carlsson, Abbe Bonnier, Jan Guillou mfl.

Man kan argumentera för att det är B-lagsjournalister som hamnar i poddträsket.
Citera
2023-07-01, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Låter som han räknar med att trilla av pin!

Frågan är om frågan får något svar; får vi till slut veta vem/vilka som pseudonymen härbärgerat när stunden är inne (vilken vi förvisso inte emotser med någon glädje)?

Första boken släpptes ju 1968 så man kan nog lugnt säga att han är en gammal man idag. Åtminstone enligt Wikipedia så kommer ju hans verkliga identitet avslöjas efter hans död så avslöjandet ligger nog inte så långt in i framtiden. Jag gissar att det är någon som är känd för något från 60/70-talet och som många som var med på den tiden nog kommer ihåg men som dagens kids aldrig hört talas om.
Citera
2023-07-03, 11:07
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maestro-Katt
Första boken släpptes ju 1968 så man kan nog lugnt säga att han är en gammal man idag. Åtminstone enligt Wikipedia så kommer ju hans verkliga identitet avslöjas efter hans död så avslöjandet ligger nog inte så långt in i framtiden. Jag gissar att det är någon som är känd för något från 60/70-talet och som många som var med på den tiden nog kommer ihåg men som dagens kids aldrig hört talas om.

Sjöberg är i alla fall 91 år nu.
Citera
2023-08-21, 21:02
Medlem
Eastmancolors avatar
Hittade ett gammalt citat av ett inlägg som verkar vara borttaget och således inte möjligt att besvara. Citatet hävdade att genom att BS var förvånad över Jörgen Bloms spontanbesök på Irland så kunde han inte vara BB vilken borde ha varit förberedd på att kunna bli identifierad. Nåväl, man kan vrida och vända hur man vill på alla teorier men fakta nedan kvarstår dock som starka indicier beträffande utpekandet av BS:

(1) Han flyttade till Irland efter att någon - användandes pseudonumen Bo Balderson - kort tid innan hade kontaktat irländska myndigheter ang immigration.
(2) Bloms avslöjade att Bonniers gjort stora utbelaningar till BS vilka är svåra att förklara om han inte var just en framgångsrik författare som skrev under pseudonym.
(3) Överensstämmelserna mellan BS Singöfastighet och Statsrådets dito på fiktiva Lindö är påfallande.
(4) BS hade en tvillingbror med koppling till regeringskretsar, något de flesta inte hade.
(5) BS var i likhet med romanens berättare adjunkt i humanistiska ämnen.

Utöver dessa indicier har ytterligare paralleller mellan romanerna och BS påtalats bl a här i tråden.

Om det finns någon annan trovärdig kandidat så måste rimligen dennes kandidatur kunna styrkas i åtminstone lika hög grad som BS och så är än så länge inte fallet; de flesta föreslagna har antagits vara BB på relativt svaga grunder t ex ytliga likheter i språkbruk.

En ny teori som slog mig är att om Bonniers var extra måna om hemligheten så skulle BS kunna vara en välbetald målvakt för en än hemligare författare men hur sannolikt vore detta på en skala mellan 1 och 10?
Senast redigerad av Eastmancolor 2023-08-21 kl. 22:00.
Citera
2023-08-24, 12:01
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att

Dedikationen:

Elisabet!
Med varmt tack för tapper och effektiv fronttjänst i kampen mot de onda makter som söker rycka masken från B. B:s ansikte!
Bo

Nu ligger fem av dedikations-böckerna ute på bokauktion:
https://auctionet.com/sv/2924403-gat...edikation-till
https://auctionet.com/sv/2927871-tre...tion-till-hans

Ganska blygsamt satta värderingspriser. Den första posten med två böcker, varav en är debutboken, är satt till 1000 kr, den andra med tre böcker till 800 kr.
Citera
2023-08-31, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor

En ny teori som slog mig är att om Bonniers var extra måna om hemligheten så skulle BS kunna vara en välbetald målvakt för en än hemligare författare men hur sannolikt vore detta på en skala mellan 1 och 10?
Så... utbetalning genom ännu en pseudonym/nom de plum istället för via en agentur?

Nej, det tror jag är ganska osannolikt. Inte så att böckerna är statshemligheter och därför måste författaren skyddas. Jag tror mycket väl att pseudonymen är känd hos de som skulle ha intresse av att veta. Som säkerhetspolisen.

Men att gå denna omväg för att dölja? Skulle vara om det var typ Palme, Carlsson, eller Fälldin. Vilket jag också håller som osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in