Citat:
Lyssnade nyligen på Spotify-dokumentären och blev lite inspirerad. Läste böckerna för många år sedan, men har inte hängt med i spekulationerna kring Björn Sjöberg som huvudspår för vem som skrivit böckerna. Läste en del i tråden här på FB och några länkade artiklar och blev sugen på att göra lite privatspaning.
Först letade jag upp kartan över Lindö från första boken "Statsrådet och döden". Det nämns också i någon artikel att Stadsrådets villa ligger mellan ångbåtsbryggan och några sjöbodar.
"Somrarna brukade Björn Sjöberg redan som barn tillbringa på Singö i Roslagen – och den ön är en kopia av Statsrådets sommarö Lindö. Balderson beskriver enligt Blom ”poetiskt men också exakt” vägen till ön och den nya bron till fastlandet, Statsrådets kråkslott överensstämmer nästan i detalj med familjen Sjöbergs villa, vilken, exakt som i boken, ligger mellan ångbåtsbryggan i norr och några fiskarstugor i söder."
Karta från "Statsrådet och döden"
Sen tog jag hjälp av Lantmäteriets karttjänst "min karta" och letade upp Singö by och vad som rimligen kunde vara aktuella fastigheter.
Karta från Lantmäteriets "min karta"
Via Lantmäteriets tjänst "Vem äger fastigheten" kan man kostnadsfritt söka på upp till fem fastigheter om dagen: https://www.lantmateriet.se/sv/fasti...r-fastigheten/
Jag klarade på mindre än fem sökningar att hitta vilken fastighet som tillhör Björn Sjöberg:
Ägare till fastigheten
Letar man vidare på t.ex. Mrkoll så ser man att denna Björn Sjöberg är född -32 så det är rätt person.
Det bevisar ju såklart ingenting, men var lite kul att se att det här med fastigheten hänger ihop på det sätt som nämnts i de artiklar man kan hitta om Sjöberg som Bo Baldersson.
Först letade jag upp kartan över Lindö från första boken "Statsrådet och döden". Det nämns också i någon artikel att Stadsrådets villa ligger mellan ångbåtsbryggan och några sjöbodar.
"Somrarna brukade Björn Sjöberg redan som barn tillbringa på Singö i Roslagen – och den ön är en kopia av Statsrådets sommarö Lindö. Balderson beskriver enligt Blom ”poetiskt men också exakt” vägen till ön och den nya bron till fastlandet, Statsrådets kråkslott överensstämmer nästan i detalj med familjen Sjöbergs villa, vilken, exakt som i boken, ligger mellan ångbåtsbryggan i norr och några fiskarstugor i söder."
Karta från "Statsrådet och döden"
Sen tog jag hjälp av Lantmäteriets karttjänst "min karta" och letade upp Singö by och vad som rimligen kunde vara aktuella fastigheter.
Karta från Lantmäteriets "min karta"
Via Lantmäteriets tjänst "Vem äger fastigheten" kan man kostnadsfritt söka på upp till fem fastigheter om dagen: https://www.lantmateriet.se/sv/fasti...r-fastigheten/
Jag klarade på mindre än fem sökningar att hitta vilken fastighet som tillhör Björn Sjöberg:
Ägare till fastigheten
Letar man vidare på t.ex. Mrkoll så ser man att denna Björn Sjöberg är född -32 så det är rätt person.
Det bevisar ju såklart ingenting, men var lite kul att se att det här med fastigheten hänger ihop på det sätt som nämnts i de artiklar man kan hitta om Sjöberg som Bo Baldersson.
Fastighet 11:4 alltså.
Intressant att Sjöberg haft kvar sommarhuset i alla år.
Om man tittar på kartan i Statsrådet och döden så ser kustremsan betydligt rakare ut i nordlig riktning och de sex tomterna norr om Statsrådets är lika stora. Riktigt så ser det inte ut på Lantmäteriets karta. Dessutom skall Singö bryggväg ha en avgrening ned mot Sjöbergs tomt. Detta stämmer inte överens med Lindökartan där motsvarande väg passerar Statsrådets tomt. Nåväl, dessa diskrepanser torde vara ett uttryck för konstnärlig fantasi.
I Statsrådet och döden står det att vägen - som förefaller motsvara Singö bryggväg - i norr leder till "bryggan" och i söder till "byn". Det vore intressant att veta om Singö brygga ligger (eller låg) på motsvarande plats.
Sannolikt har vägarna på Singö ändrats något sedan 1960-talet men förmodligen inte i någon väsentlig omfattning. "Sjöbodarna" som nämns på Lindökartan kan mycket väl ha legat söder om Sjöbergs tomt men är rivna sedan länge.
Senast redigerad av Eastmancolor 2023-03-02 kl. 02:50.
Senast redigerad av Eastmancolor 2023-03-02 kl. 02:50.