2023-08-31, 02:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mr.nyman
Okej. Men vad skulle Kalle som individ tjäna på det?
Bättre självkännedom. Och omgivningens förståelse. Även ett botemedel när det kommer då dagens botemedel inte verkar accepteras av dem. De är ju paranoida också så de tror allt är bedrägeri.

För att bidra till tråden; de är ofta psykiskt misshandlande då de saknar theory of mind och därmed inte känner empati. BRUTALT jävla elaka mao. Kallades förr i tiden för "Den lilla psykopatin" av detta skäl. No theory of mind = No empathy.
Senast redigerad av Vildblom 2023-08-31 kl. 02:19.
Citera
2023-08-31, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Också svårigheter med livet? Kan du berätta lite?

Nja, jag vet inte.

Livet är ju generellt skit oavsett vem man är, men det blir ofta mycket värre också med väldigt lindrig autism.
Citera
2023-08-31, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Nja, jag vet inte.

Livet är ju generellt skit oavsett vem man är, men det blir ofta mycket värre också med väldigt lindrig autism.

Det skulle jag inte påstå. Det ända som skadar min självkänsla och mitt liv är mina begränsningar, annars vore det skitbra.
Citera
2023-08-31, 21:16
Bannlyst
E det ett tecken på asperger o om man gillar ngn ha lite svårt o hantera personen ej gillar en lika mkt? Min exkille har asperger, i tonåren innan vi var ihop brukade han messa "hej jag e utanför ditt hus, råkade bara ha väggarna förbi, får jag komma in???" fast han bodde i grannstaden han hade ej vägarna förbi. Charmigt tyckte jag då fast stalker inser jag nu hahah... O har lite olika galna historier om saker folk med asperger gjort när de varit kära, fast mest när de e yngre sen verkar många lära sig när de blir äldre det e creepy o göra vissa såna grejer. Men de menar inget illa.
Citera
2023-08-31, 21:24
Medlem
Senast var det en kille som lät diagnosen gå ut över både kund och team. Kunden hade åsikter på en leverans och vederbörande gick bananas över att åsikterna inte gick i exakt linje med det som specats i beställningen. Dessutom blev vi andra i teamet trakasserade av personen varje gång vi öppnade käften i mötet. Brukar aldrig kolla min chatt under möten men efter detta mötet såg jag att han hade spammat mig gällande det segment som jag ansvarade för, typ "NEJ nu sa du fel! Det har vi INTE kommit överens om" och en massa uppmaningar om vad jag skulle säga. En riktigt, riktigt, riktigt jävla jobbig typ som över tid blev av med sin plats i teamet och nu inte håller i någon kontakt med kund.
Citera
2023-08-31, 21:30
Medlem
Gick mycket, mycket bättre i dag. Behöver som sagt lite mer tid än andra men när det lossnar så kan jag det, jag vill också, därför gick det. Blev as besviken sist men glad jag inte gav upp..
Citera
2023-08-31, 21:37
Medlem
De är ofta elaka, samma gäller för personer med ADHD. Det kan typ inte känna empati eller förstå varför någon skulle känna ödmjukhet mot någon. De föraktar "svagt beteende" och kan inte känna någon medkänsla. De gillar hierarki där de sparkar nedåt och slickar uppåt.

Har aldrig kommit överens med en person med en NPF. De är alla som vuxna barn som anser att de alltid ska vara i centrum. Äcklar mig hur de kan bete sig illa mot någon som går igenom tex något trauma för de fattar typ inte vad det innebär för personen. Men om de själva blir utsatta för något så är det det värsta som har hänt i mänsklighetens historia.
Citera
2023-09-01, 06:05
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Senast var det en kille som lät diagnosen gå ut över både kund och team. Kunden hade åsikter på en leverans och vederbörande gick bananas över att åsikterna inte gick i exakt linje med det som specats i beställningen. Dessutom blev vi andra i teamet trakasserade av personen varje gång vi öppnade käften i mötet. Brukar aldrig kolla min chatt under möten men efter detta mötet såg jag att han hade spammat mig gällande det segment som jag ansvarade för, typ "NEJ nu sa du fel! Det har vi INTE kommit överens om" och en massa uppmaningar om vad jag skulle säga. En riktigt, riktigt, riktigt jävla jobbig typ som över tid blev av med sin plats i teamet och nu inte håller i någon kontakt med kund.
Jag är ganska tvärtom, är jag oense med nån så tröttnar jag ganska snart att försöka övertala att jag har rätt, kanske kontrar 2-3 ggr, sen börjar jag humma som om jag håller med, men bryr mig inte längre, utan tycker snarare personen är dum i huvudet, men jag håller det för mig själv. Blir inte heller arg på personen, men vill liksom bara ha slut på diskussionen för jag vet att jag inte kan övertala honom. Det gäller när jag är 100% på min sak, men den andre försöker med nått annat.

Jag tänker; Låt honom tro på det då, jag bryr mig inte längre. Är jag minsta lilla osäker så googlar jag eller kollar upp hur det är på egen hand.
Citera
2023-09-01, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av annahilda
E det ett tecken på asperger o om man gillar ngn ha lite svårt o hantera personen ej gillar en lika mkt? Min exkille har asperger, i tonåren innan vi var ihop brukade han messa "hej jag e utanför ditt hus, råkade bara ha väggarna förbi, får jag komma in???" fast han bodde i grannstaden han hade ej vägarna förbi. Charmigt tyckte jag då fast stalker inser jag nu hahah... O har lite olika galna historier om saker folk med asperger gjort när de varit kära, fast mest när de e yngre sen verkar många lära sig när de blir äldre det e creepy o göra vissa såna grejer. Men de menar inget illa.
Jag minns en tjej jag var bekant med, hennes kille fyllde 20 år. Så hon snöade in sig på tårtor, stod o baka i typ tre dagar. Sen dumpa han henne det svinet. Fy fan. Känns också typiskt kärlek o asperger.
Citera
2023-09-14, 06:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Recursion2.0
De är ofta elaka, samma gäller för personer med ADHD. Det kan typ inte känna empati eller förstå varför någon skulle känna ödmjukhet mot någon. De föraktar "svagt beteende" och kan inte känna någon medkänsla. De gillar hierarki där de sparkar nedåt och slickar uppåt.

Har aldrig kommit överens med en person med en NPF. De är alla som vuxna barn som anser att de alltid ska vara i centrum. Äcklar mig hur de kan bete sig illa mot någon som går igenom tex något trauma för de fattar typ inte vad det innebär för personen. Men om de själva blir utsatta för något så är det det värsta som har hänt i mänsklighetens historia.

Har haft 2 polare med diagnosen autism/aspberger och kan instämma i detta. Empati är något som de båda verkat sakna, väldigt själviska och ett "jag" tänkande, samt ett behov av att passa in. Som du sade, mycket slick.

Var tvungen att bryta då de saknade självinsikt.

Hörde något om att de delar drag med diagnosen narcissism.
Citera
2023-10-21, 13:59
Medlem
donenzo123s avatar
Hade en tränare på mitt gamla träningsgym där många upplevde han som lite "konstig"och "otrevlig", kunde inte förstå konstigbiten men otrevlig var han. Han hade ju en sorts maktposition och tryckte ner folk upplevde man, var dessutom otrevlig mot barnen. Efter ett tag så gick jag till en av det anställda och klagade och då sa hon att han hade asperger
Citera
2023-10-21, 14:36
Medlem
Dom håller gärna monolog inför en, om någonting, gärna som blir väldigt invecklat och teoretiskt, utan att känna av om man är intresserad eller ej. Och då menar jag inte 1-2 minuters längre svar, utan längre och ofta.

Tror dock många är feldiagnostiserade eller accepterat en diagnos som egentligen beror på annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in