2023-08-31, 20:35
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Korrelation innebär inte kausalitet. Jag åker inte esk8 för att jag är lat utan för att det är roligt.
Med din logik så borde vi redan vara fetton hela högen. Du vet, bilar..

Många som glömmer bort bilarna. Märkligt nog då det är de som folk tar istället för att gå fem minuter till gymmet eller närmaste närbutiken.
Citera
2023-08-31, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Det finns inga fasta gränser eller bestämda promillehalter för cykel eller lagliga elsparkcyklar (de räknas precis som cykel). Däremot så kan man ändå dömas för vårdslöshet i trafik, vilket kan leda till böter.

Det krävs att du kör vårdslöst också, att bara vara full på en cykel är inte ett brott.
Citera
2023-08-31, 20:37
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Det kanske är ngt fel på mig som blev helt slut efter att ha stått på lite huk i ett par timmar på elsparken, med efterföljande träningsvärk i ena bakre låret. Så måste man va 100% koncentrerad oxå och hålla koll på vägbana och omgivning samtidigt.
Speciellt då det är mycket trafik runtomkring, blev lite överraskad faktiskt.
Definitivt jobbigare än att sitta framför datorn, vilket jag antar är den vanligaste sysselsättningen.

Det stämmer.

Det drar mer energi, och är normalt bättre för kroppen att stå upp (som tex. vi höjbart skrivbord eller elsparkcykel), än att sitta ner (som vid ett vanligt skrivbord, eller i bilen).
Citera
2023-08-31, 20:39
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Det krävs att du kör vårdslöst också, att bara vara full på en cykel är inte ett brott.

I praktiken har du rätt. Det är därför du oftast kan ta en elsparkcykel hem relativt riskfritt från krogen och AW även om du är berusad/full utan problem (om du inte orsaker olyckor eller annat ståhej). Har gjort så många gånger.
Citera
2023-08-31, 21:10
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kertoblo
sååå, vi förbjuder alls som är farligt? Jag är ledsen min vän men det blir inte så jäkla lätt eller kul att överleva då

Oj, sarkasm var inte din starka sida. Men jag är med dig. Läs mitt inlägg igen med ironi, sen ses vi på en bärs.
Citera
2023-09-01, 00:39
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzcool
ramlade nyligen på min g30d ner för en backe men det var mer mitt fel, hade ingen hjälm och bromsen tog inte i, det finns 2 reglage en elektronisk och en handbroms av impuls valde jag fel allt blev svart och jag vaknade med blod på huvudet och minnesproblem, men fortsätter ändå eftersom jag älskar dem, så det går att komma oskadd ur ett fall i en backe i 20kmh, skulle dock inte hända om den endast hade en enda handbroms och inte en svagare meningslös broms, men nu har jag vant mig vid 2

Skumt. På min Ninebot/Segway G30 så finns det bara ett bromshandtag, och det sitter på vänstersidan och går till den mekaniska trumbromsen dör framme. Går inte att ta miste på vad som gäller.

https://www.flashback.org/leave.php?...oter-max-g30-1
Citera
2023-09-01, 00:41
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Det behövs regleras, men främst för de i uthyrningssyfte. Det som i storstäderna kan få det att bli problematiskt är arrogansen hos många brukare. De skiter i regler och riskerar sitt och andras liv.

Jag är all in när det kommer till idéen dock, men i storstäderna kommer det behövas regler då idioter har tillgång till detta. För att inte tala om hur innerstan ser ut på kvällstid när alla fulla idioter ska ut och åka.

Håller med. Här på landet så är det många privatägda elsparkcyklar som körs runt med. Mest barn, men även några vuxna. Men de skapar inga bekymmer eller problem vad jag sett. Kör oftast på banor som är avsedda för cyklar, och fungerar fint.

Det är nog främst städerna, och dess många hyrfordon, som är det stora problemet.
Citera
2023-09-01, 01:58
Medlem
sverjevenns avatar
Håller med TS, förvisso åker jag inte så många km per år men tycker likväl det är praktiskt och fyller en funktion.
Politiker tror ju att de ska använda sin oinskränkta makt till att förbjuda, beskatta och leka bror duktig så allt dylikt är snart ett minne blott. Räkna med beskattning och förbud, i nämnd ordning.
Idioter kommer dock finnas kvar, de stjäl bara en cykel eller moped/mc att fara omkring med istället.
På tal om nästan döende patienter etc. så dör folk av felaktig cykling, bilkörning, promenad, kvävning av halalkött, vapen, pandemier o.s.v.
Olyckor och IDIOTI GÅR INTE ATT BEKÄMPA MED FÖRBUD.
Citera
2023-09-01, 20:25
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Placeholder
De som köper en elscooter verkar mest vara feta ungar som glider omkring långsamt med en påse godis i näven eller studenter. Men precis som med alla köpta fordon så kan de inte lämna den utanför en butik, och när de tar med sig in sin scooter, skateboard, cykel osv så kan de inte hålla sig och rullar omkring inne i butiken.
Hyrscooters har inte ovan problem men de är precis lika korkade i trafiken. Du ser dagligen folk som kör rakt över en korsning utan att titta, eller ungar som vinglande transporterar ännu mindre ungar. Eller ungdomar som åker tre på samma. Med det sagt, att parkera som en nolla gör typ alla åldrar som åker scooter till jobbet. Dock kanske bara ungar kastar den mitt i vägen.

Många mindre butiker här har förbjudit att ta med elsparkcyklar in i sina butiker. Varje fall många av de små trängre närbutikerna har gjort så (de största ICA Kvantum och största Hemköp tillåter fortfarande).

Vilket man kan förstå. Så om det är ett stort problem med trängsel i butikerna så kan de lätt införa ett sådant förbud. Detta behöver vi inte politiker till för att förbjuda.
Citera
2023-09-01, 20:27
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Visst FINNS det cyklar som är svåra att få in i en lägenhet,men är det en någorlunda normal cykel,så är det inga problem att få in en cykel. Ja,om man inte bor på typ 12kvadratmeter då..
En elscooter har säkert sina fördelar och charm också..själv är det cykel i alla lägen..på en timme kommer jag mellan 15 och 25km,beroende på orsaken/ändamålet med resan..

Brukade ha in landsvägscykel i hallen i vår lägenhet lutandes mot väggen. Inte det smidigaste, men fungerande ändå. Men vi hade tur som hade hiss. Utan hiss hade det inte praktiskt gått. Tyvärr är det inte alla som har det. Då är det ju en fördel för en elscooter.
Citera
2023-09-01, 22:03
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Fler borde ta elscootern till jobbet så att det blir mer plats på gatorna för min Mercedes.

Jo, det är ju en fördel med elsparkcyklar, och liknade fordon, att det blir mindre köer och mindre trångt på bilvägarna.
Citera
2023-09-02, 11:19
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ute på bonnalandet där man förmodligen ser all annan trafik på flera kilometers håll så skulle jag nog också skippa hjälm. Men inne i stan så handlar det inte om min eventuella oförmåga utan andras.

Japp, kör ute på landet utan hjälm, men inne i stan så är nog hjälm att föredra. Händer så otroligt mycket konstiga saker i stadstrafik, även mitt på cykelbanor så ställer sig folk plötsligt helt oväntat, etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in