2023-08-29, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Jonesy
För att slippa konfrontationen och skapa rädsla hos tjuven skulle jag nog ha en batteridriven motorsåg. Som tjuv är man nog inte tvärsugen på att gå mot en motorsåg. Blir de närkontakt så blir de såklart ganska kladdigt men då är de tjuvens initiativ.

Bra idé. Kanske lite opraktiskt med tvåhandsfattningen dock. Men borde gå att lösa med silvertejp.
Citera
2023-08-29, 16:12
Medlem
noyellowhatss avatar
Jag har en batong vid ytterdörren och en yxa vid sängen.
Då jag kan hantera batong sedan många år blir yxan ett bra vapen också.

Annars är en rejäl Mag-lite också schysst.
Citera
2023-08-29, 16:16
Medlem
Citat:
haha jo. Känns lite lång och stökig att manövrera i små utrymmen bara. Men visst. Kapa av ett par fötter har nog fin effekt.

Det är nog smidigare än man tror. En röjsåg riskerar du inte tappa heller samtidigt som man håller inkräktare på bra avstånd. Fan, man hade kunnat tända och röka en cigg samtidigt
Senast redigerad av Magmunnen 2023-08-29 kl. 16:23.
Citera
2023-08-29, 16:17
Medlem
HassanVonEssens avatar
Skulle förorda en strömförande hallmatta som går att aktivera vid behov. En sisådär 100 000 V är lagom. När angriparen kliver innanför dörren åker han på en så rejäl kyss att man i lugn och ro kan sopa upp askan efter honom.
Citera
2023-08-29, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slappetasken
Nej det tror jag absolut inte, om det är i ens eget hem. Har du någon källa på det?

Min hund (stor vakthundsras) tror jag till 99% skulle attackera en inbrottstjuv, även om det som tur är aldrig hänt i praktiken. Förhoppningsvis skulle tjuven höra hundens skall/morrningar och avbryta innan han provar lyckan att gå in i huset. Är tjuven så puckad att han vill ta en närstrid med hunden så får han bara skylla sig själv.

Ingen källa på det mest funderingar kring hur det skulle kunna bli efteråt med tanke på att människor som försvarar sig åker dit. Nu kan man ju inte ställa djur inför rätta men säkert att något ”offer” till inkräktare som skulle försöka driva det att få hunden avlivad.
Senast redigerad av Magmunnen 2023-08-29 kl. 16:24.
Citera
2023-08-29, 16:31
Medlem
Agent.Jonesys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Det är nog smidigare än man tror. En röjsåg riskerar du inte tappa heller samtidigt som man håller inkräktare på bra avstånd. Fan, man hade kunnat tända och röka en cigg samtidigt

En smidig tigersåg känns inte heller helt okomplicerat att närma sig framifrån... Kan ha den som en bubblare. bara slipa till bladet så de blir spetsigt och fint.
Citera
2023-08-29, 16:36
Medlem
Citat:
En smidig tigersåg känns inte heller helt okomplicerat att närma sig framifrån... Kan ha den som en bubblare. bara slipa till bladet så de blir spetsigt och fint.

Shit, gå direkt på styckningsprocessen.
Citera
2023-08-29, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Ingen källa på det mest funderingar kring hur det skulle kunna bli efteråt med tanke på att människor som försvarar sig åker dit. Nu kan man ju inte ställa djur inför rätta men säkert att något ”offer” till inkräktare som skulle försöka driva det att få hunden avlivad.

Säkert skulle man det. Men djur (hundar) avlivas normalt sett endast om de anses farliga för omgivningen. En vakthund som försvarar sin ägare i sitt eget hem, men som aldrig tidigare varit inblandad i något har jag svårt att se att man skulle bedöma som farlig för omgivningen. Aldrig hört talas om det iallafall. Har läst om fall i media där hunden försvarat sin matte och det har aldrig varit på tal om att hunden ska straffas för det. Snarare belönas hunden.
Citera
2023-08-29, 16:54
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
En pistol.
Citera
2023-08-29, 17:01
Medlem
Beror ju helt på situationen.
I en konfration i hallen är ett spjut bra, sedan kniv eller yxa för närkamper.
Citera
2023-08-29, 17:04
Medlem
Sonny00s avatar
Jag har både kofot och en rejäl hammare hemma. Jag tror nog att jag oskadliggöra en person med dessa utensilier (förutsatt att jag inte blir oskadliggjord först förstås).
Citera
2023-08-29, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slappetasken
Säkert skulle man det. Men djur (hundar) avlivas normalt sett endast om de anses farliga för omgivningen. En vakthund som försvarar sin ägare i sitt eget hem, men som aldrig tidigare varit inblandad i något har jag svårt att se att man skulle bedöma som farlig för omgivningen. Aldrig hört talas om det iallafall. Har läst om fall i media där hunden försvarat sin matte och det har aldrig varit på tal om att hunden ska straffas för det. Snarare belönas hunden.

Hundar är helt fantastiska. Dessa två gynnare slår alla tillhyggen i världen: https://m.youtube.com/watch?v=vbGTs3qL0d4&pp=ygUYbWFsaW5vaXMgYXR0YWNrIGl udHJ1ZGVy
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in