2023-08-29, 14:38
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Svaret är att nästan ingen är redo att betala dessa priser. Är på flertalet visningar sedan våras och majoriteten säljs helt enkelt inte.
Misstänkte/hoppas ju lite på det. Då är väl frågan egentligen när drömmarna ska börja grusas och mäklare och säljare också för den delen ska inse verkligheten
Citera
2023-08-29, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Svaret är att nästan ingen är redo att betala dessa priser. Är på flertalet visningar sedan våras och majoriteten säljs helt enkelt inte.

Jag har följt denna tråden lite då och då, och kan nu hålla med om din slutsats. Min dotter har just köpt lägenhet i Gbg. Och det har föregåtts av massor av visningar. Vi pratar 2r i hyggliga områden i äldre välskötta föreningar med avgifter i den lägre skalan. Väldigt få kommer upp till utsatt pris, och antalet spekulanter är även dom ganska få. Några går för utsatt pris såklart, och någon gång för lite mer. Men många ligger ute gång efter gång utan att nå upp till begärt pris, till dom till slut säljs för lite under begärt pris. Variation finns såklart, men i alla fall mindre lägenheter är det absolut inget ovanligt med 7-10% under begärt pris, vilka hade setts som rimligt för ett år sedan. Men framförallt slås man av att så många ligger ute för visning både två och tre månader eller återkommer.

/Dick
Citera
2023-08-29, 15:04
Medlem
glimmandes avatar
Tyder väl på att vi är i förstadiet till nedgångar på bostadsmarknaden. Tror det kan hålla i sig ett ganska bra tag tills folk tvingas till att sälja pga att de inte klarar av lånen längre. Dit är det nog nåt år. För folk som köpt för säg 5 miljoner så är även 10% nedgång en ekonomisk katastrof. Så de kommer trycka på sina bostäder i förhoppning att nån betalar iaf vad de köpte den för.
Citera
2023-08-29, 15:29
Avslutad
Citat:
Svenskarna vill sälja sina hus i Spanien
https://www.svd.se/a/y6rkeg/nu-vill-svenskarna-salja-sina-bostader-i-spanien

Inte direkt förvånande med vår kronkurs.

Håller inte alls med föregående inlägg att 10% nedgång för de som köpt för 5 miljoner och mer är en katastrof. De flesta har säkert betalt 1.5-2 miljoner i kontantinsats. Oftast tidigare bovinster.Så 500t ner ger ändå mer än 1 miljon kvar.
Du måste nog ner 30-40% för att det ska svida. Är mer orolig för förstagångsköpare som köpt för 1-2.5 miljoner med 70-85% belåning. Ofta unga mer flyttbenägna och inte lika säkra jobb.
Senast redigerad av lone star 2023-08-29 kl. 15:34.
Citera
2023-08-29, 15:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast det började dyka upp tidigare utannonserade objekt i våras från föregående höst, nu kommer objekt tillbaka från våren som läggs ut igen.
Många verkar vänta på de omtalade räntesänkningarna som utlovats av äxpärterna. Nu när signalen från RB är att inga räntesänkningar är i sikte så kanske vi får se ett lite förändrat mönster.
Hösten/våren blir intressant.
Det kan också bli en förändring i beteende hos köpare, som just nu är extremt avvaktande, om RB säger att det inte heller kommer fler höjningar. Bland det värre för köpare är ju osäkerhet av alla dess slag.
Citera
2023-08-29, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://www.svd.se/a/y6rkeg/nu-vill-svenskarna-salja-sina-bostader-i-spanien

Inte direkt förvånande med vår kronkurs.

Håller inte alls med föregående inlägg att 10% nedgång för de som köpt för 5 miljoner och mer är en katastrof. De flesta har säkert betalt 1.5-2 miljoner i kontantinsats. Oftast tidigare bovinster.Så 500t ner ger ändå mer än 1 miljon kvar.
Du måste nog ner 30-40% för att det ska svida. Är mer orolig för förstagångsköpare som köpt för 1-2.5 miljoner med 70-85% belåning. Ofta unga mer flyttbenägna och inte lika säkra jobb.

En vän till mig säljer sin nu avlidna pappas radhus i en mellanstor ort söder om Stockholm, inte Stockholms län. Det är väl 3 km till stadskärnan och helt OK område. Huset är från 1967 och har inte fått några investeringar från pappan genom åren, mer än sådant som gått sönder.
Utgångspris 4 100 000 kr och har fått bud på 3 780 000. Kompisen vägrar släppa det. Trots att pantbreven ligger på dryga 400 000 kr. Är

Regeringen måste fan ge sig in i marknaden och kräva att lån ska amorteras inom 30 år, helt sinnessjuk att det ser ut så här. Ett pyramidspel.
Citera
2023-08-29, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellejoens45
En vän till mig säljer sin nu avlidna pappas radhus i en mellanstor ort söder om Stockholm, inte Stockholms län. Det är väl 3 km till stadskärnan och helt OK område. Huset är från 1967 och har inte fått några investeringar från pappan genom åren, mer än sådant som gått sönder.
Utgångspris 4 100 000 kr och har fått bud på 3 780 000. Kompisen vägrar släppa det. Trots att pantbreven ligger på dryga 400 000 kr. Är

Regeringen måste fan ge sig in i marknaden och kräva att lån ska amorteras inom 30 år, helt sinnessjuk att det ser ut så här. Ett pyramidspel.

Det är bättre att införa fastighetsskatten igen. Vem vill sitta och ruva på en fastighet om man måste betala ett par % av värdet per år i skatt? Då säljer man istället.

Det är ingen mänsklig rättighet att sitta på flertalet fastigheter.
Citera
2023-08-29, 16:03
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Det är bättre att införa fastighetsskatten igen. Vem vill sitta och ruva på en fastighet om man måste betala ett par % av värdet per år i skatt? Då säljer man istället.

Betyder det att du inte anser att fast amorteringstid är en bra idé, isf varför? Begränsad amorteringstid är en mycket stark prisutvecklande begränsningsfaktor, i praktiken innebär det att prisutvecklingen, precis som förr, troligen skulle följa löneutvecklingen. Vilket är sunt.

Som jag skrivit tidigare, hade vi inte haft fast amorteringstid skulle varje svensk köra runt i Teslor idag.
Citera
2023-08-29, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Betyder det att du inte anser att fast amorteringstid är en bra idé, isf varför? Begränsad amorteringstid är en mycket stark prisutvecklande begränsningsfaktor, i praktiken innebär det att prisutvecklingen, precis som förr, troligen skulle följa löneutvecklingen. Vilket är sunt.

Som jag skrivit tidigare, hade vi inte haft fast amorteringstid skulle varje svensk köra runt i Teslor idag.

Nej, amortering är en bra idé. Allt som gör att bostadsvärdet inte sticker iväg jämfört med löner är bra.

Ett bra liv ska komma från hårda studier, hårt arbete och att vara en god medborgare - inte att sitta på en fastighet och med tiden bli rik utan effort.

Svensk bostadsmarknad är ett pyramidspel. Och förlorarna? Unga svenskar som får sina liv förstörda av en skev bostadsmarknad.
Citera
2023-08-29, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Det var fördelaktigt att ha hyresrätt när räntan var nere vid 1% på prisnivåerna det var efter pandemin.

Det var då man skulle ha sålt.

Varför tror ni någon sitter i en tråd om bostadsbubbla om dom är nöjda med sin bostad och inte planerar på att flytta inom nära framtid?

Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Vad fan snackar du om.

Här har vi ännu en förnekare som påstår att det är fördelaktigt att ha BR när det kostar som mest och ingen vågar säljare för att det inte finns några köpare. Snacka om att vara låst i sin bostad

Försök läsa det jag skrev en gång till.
Citera
2023-08-29, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna

Jag har sett hus med nära anknytning till universitet som står och förfaller. Hus som säkert hade kunnat rustas upp och hyras ut till studenter.

Istället för att bedriva någon form av verksamhet, och tjäna pengar på det, så sitter ägarna och ruvar på bostaden.

Samtidigt som vi har brist på bostäder till studenter.

Jag hoppas EUs krav på energieffektiva hus sparkar ut många av dom totalt värdelösa husägare:
https://www.optihus.se/eu-energieffektivisering
Citera
2023-08-29, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Jag har sett hus med nära anknytning till universitet som står och förfaller. Hus som säkert hade kunnat rustas upp och hyras ut till studenter.

Istället för att bedriva någon form av verksamhet, och tjäna pengar på det, så sitter ägarna och ruvar på bostaden.

Samtidigt som vi har brist på bostäder till studenter.

Jag hoppas EUs krav på energieffektiva hus sparkar ut många av dom totalt värdelösa husägare:
https://www.optihus.se/eu-energieffektivisering

Det är lite det här jag är inne på. Det är väldigt anmärkningsvärt att det får fortgå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in