2023-08-29, 11:05
Medlem
Jag gråter ända till banken för min HR när jag betalar 1/4 av vad det hade kostat för en BR i samma område
Citera
2023-08-29, 11:11
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Det är något lustigt med självbilden hos vissa som köpt sin bostad. Man gör det till en del av sin personlighet och tror att det skulle vara allas högsta dröm att äga och alla som hyr gör det mot sin vilja.

I "Svartmäklarna - Spotify Dok" var det en person som köpt svartkontrakt på Östermalm, fast han hade råd att köpa. Han var god för tiotals miljoner. Han köpte svartkontrakt eftersom han ville använda pengarna till annat än att ha dem parakerade i lägenheten. Samma sak gäller ju även för lägenheter i lägre prisklass. Allas mål i livet är inte att bara konsumera boende.
Så är det säkert.

Sålänge jag slipper bo bland svartskallar, är jag nöjd ändå. Det får nästan kosta vad som helst, bara jag slipper se skiten.

Och jag trivs ju i lyan min. Det är värt väldigt mycket!
Citera
2023-08-29, 11:15
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tidpunkten när lägenheten köptes är inte relevant alls i sammanhanget. Tidpunkten ser relevant ut eftersom du glömmer att ta med alternativkostnaden. Du bör även räkna minskat värde på bostadsrätten som en kostnad för att jämförelsen med hyresrätt skall bli rättvisande.

Tror att det för de allra flesta skulle vara lönsamt, från en strikt ekonomisk kalkyl, att sälja bostadsrätten. Sätta pengarna på ett konto med hög ränta och hyra en lägenhet med presumtionshyra i ett par år. Hyfsat säker på att du kommer att ha högre nettoförmögenhet med denna strategi än om du sitter kvar i bostadsrätten (om man räknar marknadsvärdet på bostaden just nu som förmögenhet).

Nu är det inte enbart ett ekonomiskt beslut att flytta dock. Man kan trivas där man bor och det skapar en massa besvär att flytta. I slutändan är boende konsumtion och det är ok att det kostar att bo. Ett boende man trivs med får givetvis kosta lite mer.
Fast det är ju i allra högsta grad relevant.

Köpte man en lägenhet år 2005, för 500.000 som idag är värd 1.5 miljoner (och på toppen 2021/2022) var värd 2 miljoner, har man ju ändå gjort en värdeökning på 1.0 miljoner SEK. Detta gäller ju knappast för någon som köpte sin lägenhet 2018 i samma område. Så jo, nog har tidpunkten för köp stor betydelse.
Citera
2023-08-29, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallandersson
Fast det är ju i allra högsta grad relevant.

Köpte man en lägenhet år 2005, för 500.000 som idag är värd 1.5 miljoner (och på toppen 2021/2022) var värd 2 miljoner, har man ju ändå gjort en värdeökning på 1.0 miljoner SEK. Detta gäller ju knappast för någon som köpte sin lägenhet 2018 i samma område. Så jo, nog har tidpunkten för köp stor betydelse.

Nej, inte alls. Det påverkar hur din netto-förmögenhet ser ut just nu. Skall du utvärdera hurvida det är lönsamt eller inte att flytta till hyresrätt så handlar det ju om framtiden.

Frågan är ju om din netto-förmögenhet, om säg 5 år, blir högre om du säljer och flyttar in i hyresrätt eller om du stannar kvar i bostadsrätten. För den kalkylen kvittar det precis om du köpte 2005 eller 2018. Det är bara hur mycket kapital du har bundet i lägenheten just nu som spelar roll; eftersom det är det kapitalet som du skall placera och få avkastning på när du utvärderar fallet med att flytta till hyresrätt.
Citera
2023-08-29, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Men vi pratar om idag, hur kan ni jämföra 20 år bakåt i tiden? va?

Som att de senaste 20 åren ska motsvara kommande 20 år.

Förnekelsen är enorm här ser jag.

Inte ens med 5% räntor på bolån så är det fördelaktigt att ha HR enligt er

Det var fördelaktigt att ha hyresrätt när räntan var nere vid 1% på prisnivåerna det var efter pandemin.

Det var då man skulle ha sålt.

Varför tror ni någon sitter i en tråd om bostadsbubbla om dom är nöjda med sin bostad och inte planerar på att flytta inom nära framtid?
Citera
2023-08-29, 12:54
Medlem
Skattmasen08s avatar
Inga bud när utgångspriset var 2495K.
Begåvat då att höja 12% till 2800K acceptpris. Ser ju helt obegåvat ut. Hade varit snyggare att ta bort annonsen och lägga in igen så inte prishöjningen syns. Om jag inte ser fel köptes den maj 2020 för just 2800K.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-liljeholmen-nybodahojden-stockholms-kommun-nybodaringen-41-20209915?utm_source=app&utm_medium=link&utm_campai gn=tipsa&utm_content=android-mobile
Citera
2023-08-29, 12:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Inga bud när utgångspriset var 2495K.
Begåvat då att höja 12% till 2800K acceptpris. Ser ju helt obegåvat ut. Hade varit snyggare att ta bort annonsen och lägga in igen så inte prishöjningen syns. Om jag inte ser fel köptes den maj 2020 för just 2800K.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-liljeholmen-nybodahojden-stockholms-kommun-nybodaringen-41-20209915?utm_source=app&utm_medium=link&utm_campai gn=tipsa&utm_content=android-mobile
Utgångspris används när man vill få igång en budgivning för att komma upp till eller över accepterat pris.
Är ingen intresserad efter visningarna är det vanligt att låta annonsen ligga kvar med det accepterade priset i stället för utgångspriset.
Ta bort och lägga till annonser på Hemnet är dyrt, och vill du det ska bli en helt ny annons måste du först ta bort den från Hemnet i 20 dagar.

Det är en skitsite med monopol så dom tar hutlöst betalt för allting.
Citera
2023-08-29, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Det var fördelaktigt att ha hyresrätt när räntan var nere vid 1% på prisnivåerna det var efter pandemin.

Det var då man skulle ha sålt.

Varför tror ni någon sitter i en tråd om bostadsbubbla om dom är nöjda med sin bostad och inte planerar på att flytta inom nära framtid?

Vad fan snackar du om.

Här har vi ännu en förnekare som påstår att det är fördelaktigt att ha BR när det kostar som mest och ingen vågar säljare för att det inte finns några köpare. Snacka om att vara låst i sin bostad
Citera
2023-08-29, 14:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Utgångspris används när man vill få igång en budgivning för att komma upp till eller över accepterat pris.
Är ingen intresserad efter visningarna är det vanligt att låta annonsen ligga kvar med det accepterade priset i stället för utgångspriset.
Ta bort och lägga till annonser på Hemnet är dyrt, och vill du det ska bli en helt ny annons måste du först ta bort den från Hemnet i 20 dagar.

Det är en skitsite med monopol så dom tar hutlöst betalt för allting.
Fast det började dyka upp tidigare utannonserade objekt i våras från föregående höst, nu kommer objekt tillbaka från våren som läggs ut igen.
Många verkar vänta på de omtalade räntesänkningarna som utlovats av äxpärterna. Nu när signalen från RB är att inga räntesänkningar är i sikte så kanske vi får se ett lite förändrat mönster.
Hösten/våren blir intressant.
Citera
2023-08-29, 14:27
Medlem
mastejags avatar
Tycker mig inte se några prisnedgångar alls än. Bor i mindre ort på östkusten och jobbar i medelstor ort på västkusten, priserna ligger oförändrade vad jag kan se, otroligt med tanke att man på västkusten ska ha runt 5 MSEK för en 3:a och uppåt 8-12 MSEK för en villa :O

Begriper inte vem alternativt vem de tror ska köpa alla dessa bostäder.
Citera
2023-08-29, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Det är ju det en mycket stor majoritet i Sverige vill tro. Samt det budskapet alla medier pumpar ut. Samtidigt har kronan rasat på grund av den höga privata skuldsättningen. (vilket Flodén ska ha beröm för att han vågade säga). Så riktigt frid och fröjd ska man inte tro att det är. Potentiella köpare ska nog räkna på att klara att sälja vid ett 30% prisfall utan att förlora hela sitt kapital om de vill försäkra sig.

Det kommer de inte göra, eftersom propagandamaskinen är på 100%. Men det vore klokt.

Detta är nog ändå inte så illa för majoriteten. Bor man dock i en liten bostad som man vill byta upp får man hoppas att man har tillräckligt stort eget kapital för kunna klara ett prisfall, för det kommer det att bli.
Citera
2023-08-29, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Tycker mig inte se några prisnedgångar alls än. Bor i mindre ort på östkusten och jobbar i medelstor ort på västkusten, priserna ligger oförändrade vad jag kan se, otroligt med tanke att man på västkusten ska ha runt 5 MSEK för en 3:a och uppåt 8-12 MSEK för en villa :O

Begriper inte vem alternativt vem de tror ska köpa alla dessa bostäder.

Svaret är att nästan ingen är redo att betala dessa priser. Är på flertalet visningar sedan våras och majoriteten säljs helt enkelt inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in