2023-08-29, 13:44
Medlem
Något som sällan framkommer är ju hur Ryssarnas taktik ser ut; De rycker fram i den riktning de antar att Ukrainarna befinner sig i. Detta för att söka stridskänning, för att Ukrainarna ska agera och avslöja sina positioner. Ukrainarna slaktar då Ryssarna som ryckt fram alldeles för långt, vilket ger Ukrainarna tillfälle att omgruppera och undandra sig Ryskt artilleri.

Därför är Ryssarnas förluster ungefär fyra gånger större än Ukrainarnas.
2023-08-29, 15:02
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Anekdot: Min äldsta son gjorde klart sin värnplikt här om året. En rolig detalj är att man som befäl inte fick direkt hänvisa eller nämna olika nationaliteter när man hade övningar så man pekade på kartat och lade hård betoning på R-et när man sa: Så nedkämpar vi alla kRyzzen!

En, enligt mig, ganska intressant tanke är undran över hur stora de kRyzzka förlusterna hade varit om Ukraina hade minerat i samma omfattning som turisterna innan dom gick över gränsen och anföll?

Med ovanstående skrivet så kan vi nog lätt konstatera att kRyzzarna hade nog haft svårt att anpassa sig till mineringarna och troligen tagit mångfalt fler förluster än vad Ukrainarna har tagit under denna offensiv.

Skillnaden är att Ryssland (i nuläget, efter en framryckning) strösslar ukrainskt territorium med minor, något som inte Ukraina kunde göra. Observationer visar bland annat att det har varit svårt att få ukrainska medborgare att lämna sina byar och i vanlig rysk/ukrainsk ordning har man i stället uthärdat ockupationen och försökt hålla sig undan.

Haken är att man (som ukrainsk general) måste ta hänsyn till egna medborgare i eget (men ockuperat) territorium och att evakuera gränsen för att kunna befästa den (bland annat med minor) var ju inte aktuellt då kriget började.

Sedan måste mineringar försvaras, annars blir det alldeles för lätt att röja dem.
2023-08-29, 15:13
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Ja, stoppa huvudet i sanden verkar vettigt. Varför är det så viktigt för er att låtsas som att det går bra för Ukraina? Ingen vinner på det. Med det sagt så står jag inte på någon sida, mig gör det inget om Putin och Zelensky knullar ihjäl varandra. Men ni verkar tro att det är en fotbollsmatch där man måste låtsas som att ens lag är bäst i världen trots att de spelar som skit.
Om du är neutral så antar jag att du inte skulle ha nått alls emot om Ryssland lämnade Ukraina och åkte hem till sitt eget land och det därmed blir fred. Tycker du det är ett bra slut på detta kriget?

Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Ditt inlägg visar på en betydande kognitiv dissonans. Du har inte ens lyckats se den mest grundläggande problematiken i att inhämta information och fakta om kriget nu och krigen genom historien.

Har uttrycket krigets första offer är sanningen lyckats undgå dig?

Vad vi har är information från två sidor som bägge är vinklade. Det är den objektiva sanningen och att gnälla på "ryssvinklade inlägg" är ju ett bevis på att du inte förstår situationen och att information från bägge parterna är ett måste för att diskussionen skall kunna bli något mera objektiv och balanserad.

Hade det bara varit Ukrainsk propaganda till 100% i tråden så hade det inte inbjudit till diskussion
ej heller hade det varit ett forum där man försöker få en bild av den objektiva verkligheten, Dvs allt det Flashback strävar efter och vill vara.

Att du vi omge dig med människor som bara förstärker dina egna uppfattningar är tragiskt och ett svaghetstecken och ett bevis på intellektuell slutenhet.
På det fetade. Nej. Vi har en sida som med stor sannolikhet vinklar (Ukraina) och vi har en sida som blåljuger och inte bryr sig det minsta om folk vet att dom blåljuger (Ryssland).
Varför du vill likställa dom här sidorna är för mig helt obegripligt.

Vi har dessutom en sida som, åtminstone ofta, försöker få fram sanningen, världens fria media. Det är därför dom skriver både positivt och negativt om situationen i kriget.
2023-08-29, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Något som sällan framkommer är ju hur Ryssarnas taktik ser ut; De rycker fram i den riktning de antar att Ukrainarna befinner sig i. Detta för att söka stridskänning, för att Ukrainarna ska agera och avslöja sina positioner. Ukrainarna slaktar då Ryssarna som ryckt fram alldeles för långt, vilket ger Ukrainarna tillfälle att omgruppera och undandra sig Ryskt artilleri.

Därför är Ryssarnas förluster ungefär fyra gånger större än Ukrainarnas.

Det är inte möjligt. På ett enstaka frontavsnitt där Ryssland avancerar: ja.

Men i det stora hela så är Ryssarna nergrävda i värn och minerad terräng framför sina ställningar
så Ukrainska förluster torde vara mycket högre än motsvarande Ryska.
Det är ju Ukraina som har motoffensiv.
2023-08-29, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Vad innebär "håller på att mobilisera sina elitförband"?

Ukraina har väl iof tagit mer än en stad på 400 invånare under offensiven. Men visst, det har ju garanterat gått sämre än man hoppades från början. Dock börjar det ju komma rapporter om att man brutit igenom försvarslinjen på något ställe, så förhoppningsvis kan man använda detta till att rulla upp ryssarnas försvar.

Jag tror det är fängelserna som töms igen?
2023-08-29, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Tycker du det går bra för Ryzzland?
Ukraina tar inte så mycket areal men slår ut ryzkt artilleri och infrastruktur som försörjer kriget.
Lugnt och taktiskt matar dom på, istället för tjurrusningar som förbrukar folk och materiel.
Motoffensivens pris för Ukraina: ”Värre än Bachmut”

https://www.aftonbladet.se/a/q1MGwm

Enligt denna artikel har det varit en rejäl köttkvarn för Ukraina i motoffensiven.
2023-08-29, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_

Men i det stora hela så är Ryssarna nergrävda i värn och minerad terräng framför sina ställningar

Samtidigt så överlever ju de motoriserade besättningarna i Natos utrustning, till skillnad från materiell från Warzawapakten.

Ett utslaget stridsfordon är en förlust av materiel, men inte soldater.
2023-08-29, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Nej.

Från den tidpunkt när Ryssland ockuperade som störst område har Ukraina tagit tillbaka en jäkla massa mark. Eller märks inte t ex Kherson? Kolla nu på en karta och uppdatera dig lite innan du bara häver ur dig en massa saker.

Under de senaste 2-3 månaderna är däremot landvinningarna för Ukraina inte speciellt stora, men det verkar som om man slagit ut mycket artilleri och annat istället. Detta tillsammans med genombrottet i Robotyne (liten ort, men stort slag med en massa förband inblandade) gör att läget får sägas vara intressant.
Jo jag kollar på kartor och Ukrainas framgångar märks knappt.
2023-08-29, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_

Nja, det tror jag inte. Att gräva ner sig är sällan en bra strategi.
2023-08-29, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Motoffensivens pris för Ukraina: ”Värre än Bachmut”

https://www.aftonbladet.se/a/q1MGwm

Enligt denna artikel har det varit en rejäl köttkvarn för Ukraina i motoffensiven.

Så var det ju även i Normandiet...

Artikeln talar om 70.000 dödade ukrainare och 120.000 dödade ryssar. Totalt under kriget då.
2023-08-29, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av appelappe
Nämen. Ett Ryzztroll som kom med en lögn som var lätt att motbevisa. Så originellt.

https://deepstatemap.live/en#5/48.705/33.223

Fast på troll-ryzzka kanske stor andel betyder liten andel? Men håll dig till Svenska är du snäll.
Är du dum på riktigt jag har väl kollat kartor och det har knappt hänt någonting med Ukrainas motoffensiv
2023-08-29, 15:27
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Skillnaden är att Ryssland (i nuläget, efter en framryckning) strösslar ukrainskt territorium med minor, något som inte Ukraina kunde göra. Observationer visar bland annat att det har varit svårt att få ukrainska medborgare att lämna sina byar och i vanlig rysk/ukrainsk ordning har man i stället uthärdat ockupationen och försökt hålla sig undan.

Haken är att man (som ukrainsk general) måste ta hänsyn till egna medborgare i eget (men ockuperat) territorium och att evakuera gränsen för att kunna befästa den (bland annat med minor) var ju inte aktuellt då kriget började.

Sedan måste mineringar försvaras, annars blir det alldeles för lätt att röja dem.

Det du skriver stämmer ju till 100%. Jag kanske dock var lite otydlig men jag avsåg att jämföra omvända förhållanden i avseende på vad Ukraina nu försöker bryta sig igenom.

Bara som en sådan detalj att Ukraina i början försökte anfalla med fart med men blev stoppade/tog för höga förluster ledde ju till att man drog sig tillbaka och omvärderade situationen/problemet och hur man kunde försöka angripa det på ett annat sätt. Vilket Ukrainarna verkar ha klarat med bravur så här långt.

Ställt till det så har vi de berömda köttmurarna som kRyzzarna kör med om och om igen. Hade det varit samma metodik dom hade kört om nu situationen var den omvända, dvs att Ukrainarna satt med befästa och väldigt tungt minerade försvarslinjer?

Jag tror ja, kRyzzarna hade tagit mångdubbelt fler förluster än vad Ukrainarna gör idag även (för att upprepa det alla andra redan skrivit) det går långsammare än önskat.

Tur i oturen så har inget vurmade kRysstroll satt emot när jag försökt slå vad om hur mycket mark Ukrainarna skulle ha återtagit innan Augusti tog slut så jag får uppenbart fortsätta att skriva i tråden

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in