Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Skillnaden är att Ryssland (i nuläget, efter en framryckning) strösslar ukrainskt territorium med minor, något som inte Ukraina kunde göra. Observationer visar bland annat att det har varit svårt att få ukrainska medborgare att lämna sina byar och i vanlig rysk/ukrainsk ordning har man i stället uthärdat ockupationen och försökt hålla sig undan.
Haken är att man (som ukrainsk general) måste ta hänsyn till egna medborgare i eget (men ockuperat) territorium och att evakuera gränsen för att kunna befästa den (bland annat med minor) var ju inte aktuellt då kriget började.
Sedan måste mineringar försvaras, annars blir det alldeles för lätt att röja dem.
Det du skriver stämmer ju till 100%. Jag kanske dock var lite otydlig men jag avsåg att jämföra omvända förhållanden i avseende på vad Ukraina nu försöker bryta sig igenom.
Bara som en sådan detalj att Ukraina i början försökte anfalla med fart med men blev stoppade/tog för höga förluster ledde ju till att man drog sig tillbaka och omvärderade situationen/problemet och hur man kunde försöka angripa det på ett annat sätt. Vilket Ukrainarna verkar ha klarat med bravur så här långt.
Ställt till det så har vi de berömda köttmurarna som kRyzzarna kör med om och om igen. Hade det varit samma metodik dom hade kört om nu situationen var den omvända, dvs att Ukrainarna satt med befästa och väldigt tungt minerade försvarslinjer?
Jag tror ja, kRyzzarna hade tagit mångdubbelt fler förluster än vad Ukrainarna gör idag även (för att upprepa det alla andra redan skrivit) det går långsammare än önskat.
Tur i oturen så har inget vurmade kRysstroll satt emot när jag försökt slå vad om hur mycket mark Ukrainarna skulle ha återtagit innan Augusti tog slut så jag får uppenbart fortsätta att skriva i tråden