2023-08-29, 14:20
Medlem
Klockspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Här är en annan berättelse: https://www.expressen.se/nyheter/krim/han-skot-ihjal-inkraktaren-hade-gjort-samma-sak-igen/

Vållande till annans död dömdes han för som försvarade sig mot en mupp till inkräktare som tänkte sig begå ett andra intrång (!) När det gäller nödvärn ska man alltså göra vad för att man själv inte ska åka dit?
Undvika att det leder till rättegång.
Citera
2023-08-29, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klockspel
Undvika att det leder till rättegång.

Det är nog rätt svårt att undvika om du dänger till inkräktaren/inkräktarna och de dör eller om de får men för livet? Hur oskadliggöra någon blådåre utan att ta till våld som kan leda till att blådåren dör? Fälls du sedan har du det i ditt cv att dras med, allt bara för att du försvarade dig själv.
Citera
2023-08-29, 14:31
Medlem
Vargunge1s avatar
kaustiksoda blandat med klorin i en blomspruta är effektivt. Jag testade det för ca 20 år sedan på en mycket hotfull vänsterkommunist som vägrade lämna mig ifred. 2 duschar i nyllet och han vart totalt blind. Huden vart som en kokt röd kräfta på bara 5 sekunder
Citera
2023-08-29, 14:33
Medlem
Klockspels avatar
Citat:
Det är nog rätt svårt att undvika om du dänger till inkräktaren/inkräktarna och de dör eller om de får men för livet? Hur oskadliggöra någon blådåre utan att ta till våld som kan leda till att blådåren dör? Fälls du sedan har du det i ditt cv att dras med, allt bara för att du försvarade dig själv.
Hota trovärdigt eller använd tårgas/pepparspray.
Citera
2023-08-29, 14:34
Medlem
Sedan har vi sånt här trams: https://xn--sjlvfrsvarsakademin-hwb59a.se/nodvarn-hur-mycket-far-du-forsvara-dig/

Öva självförsvar och krav manga och dylik skit, jag skulle vilja se något sådant i verkligheten där någon blir Bruce Lee när det väl hettar till. Nej, så klart är det brute force som gäller för de flesta om de ska ha en chans.
Citera
2023-08-29, 14:37
Medlem
Citat:
Hota trovärdigt eller använd tårgas/pepparspray.

Hota trovärdigt? Ord biter föga när du står öga för med en inkräktare. De har redan passerat gränsen att bryta sig in. På vilket sätt skulle de bry sig om hot? Pepparspray är ju bra om man har det till hands, men då åker man väl ditt för det.
Citera
2023-08-29, 14:38
Medlem
Kakksakkers avatar
Semi hagel.
Citera
2023-08-29, 14:40
Medlem
Klockspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargunge1
kaustiksoda blandat med klorin i en blomspruta är effektivt. Jag testade det för ca 20 år sedan på en mycket hotfull vänsterkommunist som vägrade lämna mig ifred. 2 duschar i nyllet och han vart totalt blind. Huden vart som en kokt röd kräfta på bara 5 sekunder
Köp habanero och en dunk T-röd. Gör en tinktur som du häller över i blomsprutan. Effektivare och ger inga bestående skador. Rekommenderar dock inte blomsprutor eftersom de tar tid att pumpa upp och kan gå sönder relativt lätt, en vattenflaska med diskmedelkork är bättre.. En brandsläckare fylld med pepparspray är ännu bättre.
Citera
2023-08-29, 14:42
Medlem
Vargunge1s avatar
Citat:
Köp habanero och en dunk T-röd. Gör en tinktur som du häller över i blomsprutan. Effektivare och ger inga bestående skador. Rekommenderar dock inte blomsprutor eftersom de tar tid att pumpa upp och kan gå sönder relativt lätt, en vattenflaska med diskmedelkork är bättre.. En brandsläckare fylld med pepparspray är ännu bättre.
blomsprutor pumpar man inte upp. Och jag föredrar att en brotsling får bestående skador...Tror knappast att din mix är effektivare än den jag gjorde
Citera
2023-08-29, 14:44
Medlem
För ca 15 år sedan plockade jag ur järntvåan ur golfbagen och har den stående inom räckhåll från sängen. Har haft behov av att använda den vid 2 tillfällen i avskräckande syfte då inkräktare befunnit sig på på tomten och i färd med att tillskansa sig saker i min ägo.
Citera
2023-08-29, 14:46
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Varför krångla till det?
Skaffa en rejäl schäferhund så skippar inkräktarna ditt hem helt och hållet och försöker nån annanstans.

Kofot, brandsläckare och en riktig bensindriven motorsåg är andra effektiva vapen. Knivar, mejslar och batonger är sämre, kräver närstrid och finns risk att man blir avväpnad. Ingen går i närkamp med en snubbe med en vrålande motorsåg i högsta hugg.

Det är ett seriöst förslag som faktiskt är effektivt, räcker med en varningsskylt för hund. Många inkräktare undviker hem där det finns en sådan skylt.
Citera
2023-08-29, 14:50
Medlem
Klockspels avatar
Citat:
Hota trovärdigt? Ord biter föga när du står öga för med en inkräktare. De har redan passerat gränsen att bryta sig in. På vilket sätt skulle de bry sig om hot? Pepparspray är ju bra om man har det till hands, men då åker man väl ditt för det.
Skjutvapenliknande föremål är det bästa, men en machete kan säkert funka det också.. Det viktiga att tänka på här är att du måste vara redo för plan B, vilket är att backa upp hotet. Risken finns att hotet får våldet att eskalera, men risken för att det eskalerar är högre om du hotar med t.ex en kniv eller bollträ jämfört med pistol eller avsågat hagelgevär..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in