Citat:
Ursprungligen postat av
HAARP
Jag tycker det finns minst sex olika punkter som stämmer in dåligt på AB om det skulle varit han som var Tensonmannen.
1. Längden på jackan, Fauzzi säger att mannen som gick efter LOP hade en jacka som räckte halvvägs ner på låren. AB hade en kort täckjacka.
2. Färgen på jackan. Det här kan naturligtvis vara svårt att minnas se på olika avstånd och i olika ljusförhållanden. Men jag tycker inte att färgen på AB:s täckjacka liknar färgen på ryggen till Stockholms telefonkatalog A-M. Det är en speciell matt blågrå färg på telefonkatalogen. Därför finns viss möjlighet att Fauzzi la märke till det när han mötte mannen just för att var en lite speciell färg.
3. Fauzzi beskriver mannens jacka som liknande en Tensonjacka. En vanlig Tensonjacka brukar vara en halvlång jacka med snedställda fickor i brösthöjd och raka fickor nedtill. Det stämmer inte in på AB:s jacka.
4. Fauzzi säger att mannen som gick efter LOP troligen hade händerna i fickorna. Om AB den kvällen var klädd som på foto i utredningen så hade han ett par rejäla vinterhandskar. Jag tror inte att han frös om händerna och därför behövde gå med händerna i fickorna. Sen tror jag att Fauzzi vid mötet hade mest uppmärksamhet riktad mot LOP då han kände igen OP. Mannen ute vid sträckstenskanten såg han inte lika mycket av. Fauzzi noterade dock att det liknande en Tensonjacka och att mannen gick med händerna i fickorna. Jag tror själv att Fauzzi la märke till det och gjorde kopplingen till Tensonjacka för att mannen hade händerna instuckna i de snedställda fickorna i brösthöjd. Den typen av fickor brukar finnas på Tensonjackor. Nägra sådana fickor fanns inte på AB:s jacka.
5. Gänget vid bankomaten säger att AB inte följde efter norrut och AB säger själv att han bara befunnit sig några få meter norr om bankomaten och inte så långt norrut som i närheten av norra annonspelaren där Fauzzi säger sig ha mött LOP och mannen några meter bakom dem.
6. Om man ändå antar att det var AB som gick efter LOP vid norra annonspelaren så befann han sig några meter bakom dem där. Framme vid mordplatsen befann han sig fortfarande några få meter bakom dem. Att AB påverkad av alkohol och lite rund under fötterna skulle hållit samma promenadtempo som LOP på den sträckan finner jag osannolikt om LOP inte stannat upp någonstans på vägen mellan mötet med Fauzzi och fram till mordplatsen. Och det finns det inget stöd för om man inte tror på ett mötesscenario eller liknande, vilket jag inte gör.
Jag håller med.Dessutom så blir det scenariemässigt mycket vanskligare med en Dekorimaman.
Det jag vill anmärka lite på i din genomgång är att vi inte med bestämdhet vet var någonstans som Tensonmannen gick när Nicola F passerade honom.
Läser man förhören så är saken klar.Tensonmannen gick ca tre meter in från sträckstenskanten och Nicola F passerade honom i närhet av hans vänstra sida.
Konstruktionsfotografiet påstår dock annat.Där går Tensonmannen precis vid sträckstenskanten.
Ovanstående är en av alla de punkter som man borde söka ökad klarhet från Nicola F.
Utan denna klarare definition så anser jag att alternativet med Tensonmannen gåendes tre meter in från sträckstenskanten som det troligaste.Dels för att Nicola F verbalt och relativt ingående anger denna position plus att de naturliga omständigheter som rådde 28 Februari 1986 gör det mindre troligt att den förföljande mannen skulle ha valt att gå precis vid sträckstenskanten där förhållande var sämre via snö,is mm.