Citat:
Ursprungligen postat av
Bersux
Alltså, jag förstår ingenting av denna uppståndelse.
Jag har nu dessutom sett filmbilderna med pussen, och förstår då ännu mindre. Jag uppfattar det som en i glädjeyra utdelad vänskaplig puss på mun, ett extra uttryck för genuin beundran och uppskattning, ett slags "grädde på moset", utöver den sedvanliga kramen. Det finns liksom inget sexuellt alls i denna handling, bara glädje och gala.
I vår tid skulle den typen av uttryck för uppskattning faktiskt även kunna visas mellan män. Och det skulle säkert inte riva upp så mycket debatt som denna smärre och förtroliga gest av respekt och beundran, trots att det är en man som ger en kvinna detta extra bevis på uppskattning.
Jag höll på att säga "om jag hade varit hon...", men ångrar mig och säger så här: Om jag, som är en man i övre medelåldern och gammal fotbollsspelare, hade fått denna puss på min mun, hade jag tagit det som ett verkligt bevis på enastående uppskattning av mina insatser på plan. Säkert hade jag också blivit lite extra rörd.
Tycker du gör en bra tolkning av situationen. Hermoso är en av de verkliga legenderna och trotjänarna i spanska landslaget och jag tolkade detta som "WOOOOOW; YEEEEAH, ÄNTLIGEN FICK DU DIN TITEL, DU ÄR KUNG" och sedan pussen som en gest på extrem uppskattning! Dvs en rimlig förklaring till varför Hermoso fick en annan behandling än övriga!
Hur tycker du din tolkning stämmer med Rubiales egna ord om händelsen nedan?
---
“Everyone there – even some of my family, my daughters – the desire that could have been there in that kiss is exactly the same that could have been as giving a kiss to one of my daughters. No more, no less.
“It was a spontaneous kiss … It was spontaneous, mutual, euphoric and with consent, which is the key. This is the key to all of the criticism, of all of the campaign which has been mounted in this country: that it was without consent. No. It was with consent.”
Rubiales also said that he was in “no position of dominance” during the kiss and that he had wanted to console Hermoso, who had missed a penalty to put Spain 2-0 ahead during the final.
“When Jenni first showed up, she lifted me up from the ground. She grabbed me by the hips, by the legs, I don’t remember well,” he said. “She lifted me up from the ground – and we almost fell down.
“And when she put me down on the ground, we hugged each other. She’s the one who picked me up in her arms and she pulled me into her body. We hugged and I told her, ‘Forget about the penalty. You were fantastic, we wouldn’t have won this World Cup without you.’ She replied to me, ‘You are awesome.’ And I said, ‘A small peck?’ And she said, ‘OK".
[/quote]