Citat:
Jag håller med. Men jag har inte sett någon spelare kräva att de ska få Messis eller Mbappés lön, har du? Ära och berömmelse är det heller ingen som kräver eller kan kräva, det kommer om publiken uppskattar det de gör.
De brukar säga att de vill ha lika förutsättningar att prestera och kunna bli bättre och bygga sin produkt. Och de vill ha samma ersättning från förbundet för att representera sitt land. Men det är ju bara en liten del av fotbollen. Det enda de flesta har krävt är respekt, att behandlas som idrottare, slippa förakt och sexism och få förutsättningar att prestera.
De kan inte spela lika många matcher som herrarna på klubbnivå, det går inte det blir för många skador. Det är redan problem med framförallt mycket knäskador, och då har de flesta ligor 12 lag, inte 20 som på herrsidan. Ja det kanske är en lite kontroversiell åsikt. Men jag är tämligen övertygad om att man måste förstå att kvinnor inte är män om damfotbollen ska fortsätta att utvecklas.
Så den har helt sin egen resa. Det är inte nödvändigt att den ska nå samma nivåer som herrfotbollen finansiellt för att den ska kunna bära sig själv och spelarna ska kunna få bra lön. Man kan tjäna långt mindre än några miljoner i veckan och fortfarande ha en bra lön.