2023-08-28, 22:36
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offermentalitet
Nej. Du kanske själv skulle behöva imovane för att få sova lite så du slipper sitta på dagarna och starta trådar som dessa och ge svar där du verkar vara skruvad i huvudet. Sök hjälp för fan!

Har haft Imovane i flera år och bensodiazepiner och alla möjliga sömntabletter sen tonåren. Till skillnad från dig behöver jag inte köpa det på gatan. Finns inget du kan lära mig om det så lägg av att skämma ut dig för din egen skull. Det ser inte bra ut.
Citera
2023-08-28, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Har haft Imovane i flera år och bensodiazepiner och alla möjliga sömntabletter sen tonåren. Till skillnad från dig behöver jag inte köpa det på gatan. Finns inget du kan lära mig om det så lägg av att skämma ut dig för din egen skull. Det ser inte bra ut.
Haha asså din jävla clown jag sitter med lagligt recept på benzo från doktor du vet fan inte vad du pratar om dina jävla åsna gå och lägg dig nu bara det börjar bli sent och du är fortfarande virrig pysen.
Citera
2023-08-28, 22:47
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Va fan.. låter inte normalt att reagera sådär på mediciner som du gör. Däcka på plats innan du hinner lägga dig.

Har bara fått denna medicin en gång i mitt liv efter överdos av en speciell stimulantia. Jag var naturligtvis extremt uppe i varv men ändå slocknade jag.

Det är som en stekpanna i huvudet. Förr i tiden gav man psyksjuka Hibernal, de droppade som flugor, de blev lättskötta för att de inte kunde hålla sig vakna. Gissa vilken medicin som är extremt nära Hibernal rent kemiskt? Jo, vi använder faktiskt grannen till en dårhusmedicin från 50-talet 2023. Hibernal kom tidiga 50 och Nozinan en liten tid efter. Nozinan är troligen den tyngsta psykmedicinen. Dock hjälper den noll mot någonting. Det enda är att man somnar.
Citera
2023-08-28, 22:48
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollkollfame
Jag kör Quetiapin och är nöjd men alla mediciner har biverkningar och de som du måste äta dagligen bör du beakta hur de kortar ner ditt liv. Det är inte normalt för människan att äta mediciner dagligen. Jag måste. Så grava sömnsvårigheter har jag. Har ingen hangover eller viktuppgång på Quetiapin. Däremot låg jag omkring tio kilo mer på Mirtazapin.

TS det är inte normalt att dagligen äta något för att sova. God sömnhygien är A och O. Själv slarvar jag med sådant som att inte dricka koffein alls (vi med allvarliga sömnproblem kan egentligen inte dricka koffein, använda nikotin eller något som kan påverka sömnen om så bara lite) och jag hinner inte springa och lägga mig när sömncykeln talar om att det är natti, innan jag istället är pigg igen.

Kroppens balansering förstörs av att man ständigt äter mediciner och kanske påverkar det våra naturliga hormoner illa, jag vet inte men även jag kan få plötsliga sömnstopp. Har du sådana ska du inte äta benzo. Jag vaknar t.ex på dem och får hallucinationer enstaka gång vid höga doser istället för att bara sova rakt igenom.

Vad jag gjort är att dubbla Quetiapin vissa nätter och sedan låter jag det vara.

Vid grava sömnproblem får man avstå, kaffe, nikotin, alkohol etc så levern mm inte höjer toleransen. Men då jag ändå måste äta något dagligen dricker jag ändå kaffe.

Det är fullt normalt att mediciner slutar påverka/fungera. Det onormala är att somliga av oss måste äta något varje dag. Prata med din läkare om att pröva ut något annat.

Håll en god sömnhygien och försök göra kväll så tidigt som kanske halv nio, nio.

Är mediciner ett måste så har du sannolikt en underliggande sjukdom/störning (NPF, bipolär etc och då bryts mediciner ner olika). Annars så har det med dina rutiner att göra.

Tack för alla råd men du har missat lite grejer.
Jag har provat alla möjliga sömntabletter och alla funkar mer eller mindre beroende på vilken period jag är i livet.
Nu har jag haft ett uppehåll på nästan ett halvår och innan det hade jag Imovane och Propavan. Så Alimemazin har jag inte haft på länge och bara tagit det en vecka nu innan det plötsligt slutade funka på en natt.
Jag är inte dum, jag vet att toleransen ökar även på snälla tabletter men det här är ju som sagt en speciell situation eftersom det hände från en dag till en annan. Alltså inte successivt som det brukar.

Dessutom undrar jag varför du tar för givet att jag har dålig sömnhygien.
Jag sköter det mesta rätt. Dricker kaffe bara på morgonen, måttligt med alkohol alltså väldigt lite, jag använder inte nån form av tobak, jag äter bra mat och jag gymmar nästan varje kväll eller lunch. Jag kan inte sköta det mycket bättre än jag redan gör.
Men jag har adhd och det ställer till det ibland med sömnen. Jag har perioder när det är värre och perioder som är bättre. Det pratas om ifall jag har bipolär sjukdom också.

Men min tråd handlade inte om att få sömntips utan jag undrar vad orsaken är till att effekten slutar så plötsligt som jag beskrev.
Citera
2023-08-28, 22:49
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Haha asså din jävla clown jag sitter med lagligt recept på benzo från doktor du vet fan inte vad du pratar om dina jävla åsna gå och lägg dig nu bara det börjar bli sent och du är fortfarande virrig pysen.

Du har verkligen inte nånting intressant att säga alls. Tycker du verkar frustrerad personligt ang mig av nån anledning. Kåt eller?
Citera
2023-08-28, 22:50
Medlem
zombie-nations avatar
Sedan kan man få toleransökning på alla mediciner när som helst i behandlingen. Bara för att man inte blir hög, betyder det inte att inte tolerans bildats. Theralendropparna är ju starkare, minns när jag tog tabletter kunde man ta halva kartan till en natt och det var lagom. Somnade av dem gjorde jag dock aldrig.
Citera
2023-08-28, 22:53
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har bara fått denna medicin en gång i mitt liv efter överdos av en speciell stimulantia. Jag var naturligtvis extremt uppe i varv men ändå slocknade jag.

Det är som en stekpanna i huvudet. Förr i tiden gav man psyksjuka Hibernal, de droppade som flugor, de blev lättskötta för att de inte kunde hålla sig vakna. Gissa vilken medicin som är extremt nära Hibernal rent kemiskt? Jo, vi använder faktiskt grannen till en dårhusmedicin från 50-talet 2023. Hibernal kom tidiga 50 och Nozinan en liten tid efter. Nozinan är troligen den tyngsta psykmedicinen. Dock hjälper den noll mot någonting. Det enda är att man somnar.

Aha men det låter iaf inte som nåt jag vill testa 😃
Jag vet flera bra sömnmediciner som funkar då jag provat en mängd. Kan bara höra av mig och säga att jag vill byta igen. Det är inte det min tråd handlar om.
Citera
2023-08-28, 22:57
Medlem
Citat:
Du har verkligen inte nånting intressant att säga alls. Tycker du verkar frustrerad personligt ang mig av nån anledning. Kåt eller?
Börjar sömnbristen du lider av leda till psykosliknade tillstånd eller vad fan är det frågan om håll käften nu! Ring 1177 om dina fantasier blir värre och verklighetsuppfattning skevare och beskriv där allt du upplever, känner och tycker annars bara tyst gå och sov stolle.
Citera
2023-08-28, 23:06
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Börjar sömnbristen du lider av leda till psykosliknade tillstånd eller vad fan är det frågan om håll käften nu! Ring 1177 om dina fantasier blir värre och verklighetsuppfattning skevare och beskriv där allt du upplever, känner och tycker annars bara tyst gå och sov stolle.

Det är du som kommer in i min tråd och jiddrar och verkar inte kunna sluta. Så säg inte åt mig att hålla käften i min egen tråd 🤣 Har du nåt intressant att svara på min fråga eller vill du bara ligga?
Citera
2023-08-28, 23:13
Medlem
Citat:
Det är du som kommer in i min tråd och jiddrar och verkar inte kunna sluta. Så säg inte åt mig att hålla käften i min egen tråd 🤣 Har du nåt intressant att svara på min fråga eller vill du bara ligga?
Jag skrattar åt dig men börjar allvarligt tro att du nuddar psykosen med sömnbristen så skruvade teorier som du torgför nu. Sjuk du är svara inte detta inlägg så slutar jag skriva, capishe?
Citera
2023-08-29, 00:00
Medlem
Citat:
Tack för alla råd men du har missat lite grejer.
Jag har provat alla möjliga sömntabletter och alla funkar mer eller mindre beroende på vilken period jag är i livet.
Nu har jag haft ett uppehåll på nästan ett halvår och innan det hade jag Imovane och Propavan. Så Alimemazin har jag inte haft på länge och bara tagit det en vecka nu innan det plötsligt slutade funka på en natt.
Jag är inte dum, jag vet att toleransen ökar även på snälla tabletter men det här är ju som sagt en speciell situation eftersom det hände från en dag till en annan. Alltså inte successivt som det brukar.

Dessutom undrar jag varför du tar för givet att jag har dålig sömnhygien.
Jag sköter det mesta rätt. Dricker kaffe bara på morgonen, måttligt med alkohol alltså väldigt lite, jag använder inte nån form av tobak, jag äter bra mat och jag gymmar nästan varje kväll eller lunch. Jag kan inte sköta det mycket bättre än jag redan gör.
Men jag har adhd och det ställer till det ibland med sömnen. Jag har perioder när det är värre och perioder som är bättre. Det pratas om ifall jag har bipolär sjukdom också.

Men min tråd handlade inte om att få sömntips utan jag undrar vad orsaken är till att effekten slutar så plötsligt som jag beskrev.
Det hände mig också på melatonin som iofs endast fungerade med god sömnhygien. Helt plötsligt fick jag noll verkan. Åt mycket höga doser i flera år sedan en dag nope. Samma sak med Quetiapin nyligen. Slutade funka men det ändrade sig med att jag gjorde kraftfulla åtgärder med sömnhygienen ett tag och nu fungerar de igen. Benzo tar några dagar kanske någon vecka för att jag ioalls ska somna på den. Har NPF-diagnoser.

Så nej det är inte sällsynt även om det känns konstigt att något fungerat länge och en dag inte alls längre.
Citera
2023-08-29, 21:55
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Jag skrattar åt dig men börjar allvarligt tro att du nuddar psykosen med sömnbristen så skruvade teorier som du torgför nu. Sjuk du är svara inte detta inlägg så slutar jag skriva, capishe?

Du skriver i fel tråd. Ha det bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in