Citat:
Ursprungligen postat av
Nollkollfame
Jag kör Quetiapin och är nöjd men alla mediciner har biverkningar och de som du måste äta dagligen bör du beakta hur de kortar ner ditt liv. Det är inte normalt för människan att äta mediciner dagligen. Jag måste. Så grava sömnsvårigheter har jag. Har ingen hangover eller viktuppgång på Quetiapin. Däremot låg jag omkring tio kilo mer på Mirtazapin.
TS det är inte normalt att dagligen äta något för att sova. God sömnhygien är A och O. Själv slarvar jag med sådant som att inte dricka koffein alls (vi med allvarliga sömnproblem kan egentligen inte dricka koffein, använda nikotin eller något som kan påverka sömnen om så bara lite) och jag hinner inte springa och lägga mig när sömncykeln talar om att det är natti, innan jag istället är pigg igen.
Kroppens balansering förstörs av att man ständigt äter mediciner och kanske påverkar det våra naturliga hormoner illa, jag vet inte men även jag kan få plötsliga sömnstopp. Har du sådana ska du inte äta benzo. Jag vaknar t.ex på dem och får hallucinationer enstaka gång vid höga doser istället för att bara sova rakt igenom.
Vad jag gjort är att dubbla Quetiapin vissa nätter och sedan låter jag det vara.
Vid grava sömnproblem får man avstå, kaffe, nikotin, alkohol etc så levern mm inte höjer toleransen. Men då jag ändå måste äta något dagligen dricker jag ändå kaffe.
Det är fullt normalt att mediciner slutar påverka/fungera. Det onormala är att somliga av oss måste äta något varje dag. Prata med din läkare om att pröva ut något annat.
Håll en god sömnhygien och försök göra kväll så tidigt som kanske halv nio, nio.
Är mediciner ett måste så har du sannolikt en underliggande sjukdom/störning (NPF, bipolär etc och då bryts mediciner ner olika). Annars så har det med dina rutiner att göra.
Tack för alla råd men du har missat lite grejer.
Jag har provat alla möjliga sömntabletter och alla funkar mer eller mindre beroende på vilken period jag är i livet.
Nu har jag haft ett uppehåll på nästan ett halvår och innan det hade jag Imovane och Propavan. Så Alimemazin har jag inte haft på länge och bara tagit det en vecka nu innan det plötsligt slutade funka på en natt.
Jag är inte dum, jag vet att toleransen ökar även på snälla tabletter men det här är ju som sagt en speciell situation eftersom det hände från en dag till en annan. Alltså inte successivt som det brukar.
Dessutom undrar jag varför du tar för givet att jag har dålig sömnhygien.
Jag sköter det mesta rätt. Dricker kaffe bara på morgonen, måttligt med alkohol alltså väldigt lite, jag använder inte nån form av tobak, jag äter bra mat och jag gymmar nästan varje kväll eller lunch. Jag kan inte sköta det mycket bättre än jag redan gör.
Men jag har adhd och det ställer till det ibland med sömnen. Jag har perioder när det är värre och perioder som är bättre. Det pratas om ifall jag har bipolär sjukdom också.
Men min tråd handlade inte om att få sömntips utan jag undrar vad orsaken är till att effekten slutar så plötsligt som jag beskrev.