2023-08-28, 20:52
  #87037
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Jag har inga juridiska kunskaper och undrar därför angående den viktigaste frågan gällande Majas straff; höll Maja fast Toves armar i badrummet, eller gjorde hon inte det?

Är det verkligen möjligt att man kan döma en person (Maja i detta fall) för mord/medhjälp till mord, enbart enligt uteslutningsmetoden att Johanna inte har några motvärnsskador? Därmed är det alltså 100% säkert att J måste haft hjälp av Maja att hålla fast Toves armar? Då måste man ju anse att det är helt omöjligt att det finns andra alternativ till att J inte har rivmärken etc.

Förmodligen var det så, men det kan väl ändå inte anses vara ”bevisat och ställt utom allt rimligt tvivel”, att det var så?

Jag TROR ingenting eftersom jag inte VET vad som hände i badrummet, och det vet ju ingen annan heller av oss. Jag vill bara veta sanningen.
Jag tror aldrig vi får veta sanningen om just den delen.

Vissa här i tråden tror ju tex att T misshandlades grovt tidigare än vid själva strypningen. Det har även talats om det intryckta ögat, skadad hand och märket i huvudet som skulle kunna vara från en hammare mm. Är det då inte MÖJLIGT att Tove faktiskt var så pass misshandlad och skadad att när Johanna väl ströp henne så kunde T inte ge J några motvärnsskador pga sina egna skador? Är det verkligen ett helt omöjligt scenario?

Även om Maja var med i badrummet så måste det ju bevisas. Hur kan det vara ”bevisat och ställt utom allt rimligt tvivel” att kunna döma henne för mord om inte ens hennes DNA finns i badrummet, jag förstår inte det?

Är det inte praxis i Sverige att ”hellre fria än fälla” om det finns minsta lilla tvivel? Man brukar säga "hellre nio fria brottslingar än en enda som sitter oskyldigt dömd.” I en rättsstat som Sverige väger väl intresset av att aldrig döma någon oskyldig extremt tungt?

Speciellt om det handlar om mord och en så här ung och tidigare ostraffad person? Vågar man verkligen ta den risken tror ni?

Det är ingen annan här som har svarat på alla dina frågeställningar och jag vill egentlig inte heller svara.

Om du söker juridisk stöd är inte detta rätt forum.

Utan rimligt tvivel är ett vitt begrepp och beror på hur parterna lyckas presentera sin sakframställan inför domstolen.

Domstolen ger bara en Dom utifrån vilken information de får dvs åklagarens sakframställan och advokatens sakframställan.

DNA spår är inte avgörande i att en person är skyldig eller inte. Det hade inte varit konstigt om man hittat DNA efter Maja i badrummet. Det är mer konstigt att man inte hittar DNA spår efter Maja.

Gällande misshandel vill/kan jag inte uttala mig inte heller om Toves inkapisering.
Men enligt Rättslälerens beskrivming är det inte troligt.

Om Domstolen gör avgörandet att in åklagarens sakframställan räcker till bevisföring kommer den tilltalade att bli frikänd.

Motsvarande är om Domstolen finner åklagarens sakframställan mest trolig kommer vederbörande bli fäld.

Jag håller med om att det är en mycket tragisk händelse, de inblandades familjer och närstående och vänner.

De inblandade är väldigt unga, men några av dem kan åtminstone uppleva morgondagen och hitta nya vägar i livet.
__________________
Senast redigerad av PR400 2023-08-28 kl. 20:57.
Citera
2023-08-28, 20:55
  #87038
Medlem
Jaha… först blev man ju glad över det man läste om Rättsliga rådets yttrande men nu har de ändå lämnat ett tvivel om utlåtandet vilket är till JJs fördel eftersom de inte helt håller med RL angående magsäcksinnehållet.
https://sverigesradio.se/artikel/rattsliga-radet-kan-inte-utesluta-att-krakningar-spelade-roll-for-toves-dod
Citera
2023-08-28, 20:57
  #87039
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det borde bli genant för professorn att närvara vid rättegången (även via videolänk) efter detta utlåtande men han kanske inte är typen som skäms för saker.
Att han initialt ställde upp med rådgivning till Clea efter att ha läst det preliminära obduktionsprotokollet är kanske mindre konstigt, men han borde ha avsagt sig uppdraget efter att ha läst det slutgiltiga.


Vad jag har uppfattat av det lilla av hans retorik skriftligt så tycker jag detsamma som du. Han borde inte ha involverat sig i detta öht.

Om det inte duger med TVÅ rättsläkares gemensamma uttalanden så duger inte heller professorns. Blir ju som en parodi på allting.

Har fallet Quick i åtanke, så om AE besitter någon som helst yrkesheder så borde han aldrig ha fallit för adv Sangborns övertalningsförmåga att delta. Han borde veta bättre.
Citera
2023-08-28, 20:58
  #87040
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Mycket intressant detta.

"Socialstyrelsens rättsliga råd har utrett hur 21-åriga Tove från Vetlanda dog.

I yttrandet slår de fast att hon ströps till döds, enligt uppgifter till SVT Jönköping.

Utlåtandet kan bli avgörande i hovrättsförhandlingen"


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wAm10A/uppgifter-tove-dog-av-strypning

Det är kanske dags för somliga att lämna den totalt felaktiga föreställningen om den fridsamma kvinnan bakom sig.

Frågan är bara om de de båda kvinnorna gemensamt har strypt Tove eller om de vill så tvivel om vem som gjort vad genom att skylla på varandra? Kan de vara så förslagna dessa två varelser?

https://www.svd.se/a/8Jx83E/mordet-pa-tove-i-vetlanda-atalade-kvinnorna-skyller-pa-varandra
Citera
2023-08-28, 21:00
  #87041
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Mina tankar var nog mer i häradet Feminas ”Så vet du att du lever med en psykopat” osv. Att jag inte drog en slutsats baserat på nån bejublad doktorshatt i detta ämne trodde jag framgick, men det flög ovanför ditt huvud uppenbarligen.

Hur JJ skulle ställa sig till en autoanamnes tror jag dock det går att sia om, men där gör jag ingen ansträngning att utveckla mitt resonemang.

”Feminas Medical Journal” är en väldigt tunn referens när man tar fram stora psykopat-stämpeln i avsikten att stämpla upp Johanna som psykopat.

Betydligt mycket mer krävs innan man fastslår sådana tillstånd - (även på Flashback…)

Att sitta bakom tangentbordet och sia - det gör endast charlataner.
Citera
2023-08-28, 21:01
  #87042
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Ja prexix❗️

Rättsliga rådet har väl sänkt Johanna nu… Clea lär sjunka hon med⁉️

Clea lär klara säga. Sköna bönor flyter osv. Tror C har gjort som J säger.
Citera
2023-08-28, 21:09
  #87043
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Tack och lov.
Återstår att se vad Clea ska hitta på för trovärdigt scenario..
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Antagligen att dessa rättsläkare också är inkompetenta och att clea vet bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Haha, ja, förmodligen.
Det ska bli intressant att se hur hon lägger upp det hela.
En rekonstruktion vore sannerligen på sin plats.

Såhär komenterar Clea uttalandet från rättsliga rådet:

”Det innebär att det finns ett rimligt tvivel om dödsorsaken. När det råder osäkerhet och tvivel i en sådan central fråga som dödsorsaken ska domstolen hellre fria än fälla”, skriver hon i ett sms till SVT Nyheter Jönköping.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/tove-strops-till-dods-enligt-rattsliga-radet


Hon har ju också kallat en professor i rättsmedicin som vittne som inte alls håller med det rättsliga rådet:

"Anders Eriksson menar att det saknas fynd som styrker att Tove skulle ha strypts, men medger att våld har utövats mot Toves hals. Enligt honom är det dock inte omöjligt att trycket mot Toves hals kan ha varat en kort stund, såsom den dömda 20-åringen uppgett."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/professor-finns-alternativ-till-att-tove-dog
Citera
2023-08-28, 21:14
  #87044
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Jag har inga juridiska kunskaper och undrar därför angående den viktigaste frågan gällande Majas straff; höll Maja fast Toves armar i badrummet, eller gjorde hon inte det?

Är det verkligen möjligt att man kan döma en person (Maja i detta fall) för mord/medhjälp till mord, enbart enligt uteslutningsmetoden att Johanna inte har några motvärnsskador? Därmed är det alltså 100% säkert att J måste haft hjälp av Maja att hålla fast Toves armar? Då måste man ju anse att det är helt omöjligt att det finns andra alternativ till att J inte har rivmärken etc.

Förmodligen var det så, men det kan väl ändå inte anses vara ”bevisat och ställt utom allt rimligt tvivel”, att det var så?

Jag TROR ingenting eftersom jag inte VET vad som hände i badrummet, och det vet ju ingen annan heller av oss. Jag vill bara veta sanningen.
Jag tror aldrig vi får veta sanningen om just den delen.

Vissa här i tråden tror ju tex att T misshandlades grovt tidigare än vid själva strypningen. Det har även talats om det intryckta ögat, skadad hand och märket i huvudet som skulle kunna vara från en hammare mm. Är det då inte MÖJLIGT att Tove faktiskt var så pass misshandlad och skadad att när Johanna väl ströp henne så kunde T inte ge J några motvärnsskador pga sina egna skador? Är det verkligen ett helt omöjligt scenario?

Även om Maja var med i badrummet så måste det ju bevisas. Hur kan det vara ”bevisat och ställt utom allt rimligt tvivel” att kunna döma henne för mord om inte ens hennes DNA finns i badrummet, jag förstår inte det?

Är det inte praxis i Sverige att ”hellre fria än fälla” om det finns minsta lilla tvivel? Man brukar säga "hellre nio fria brottslingar än en enda som sitter oskyldigt dömd.” I en rättsstat som Sverige väger väl intresset av att aldrig döma någon oskyldig extremt tungt?

Speciellt om det handlar om mord och en så här ung och tidigare ostraffad person? Vågar man verkligen ta den risken tror ni?

Visst är det precis som du säger, det är också därför de av oss som kan något om juridik här i tråden ideligen påminner om samma sak som den juridiska expertis som uttalar sig i media också påminner om - Maja kan inte dömas för mord, eftersom det inte är bevisat. Domen från tingsrätten visar två saker, dels att domaren i Eksjö tingsrätt är lika inkompetent som olämplig som domare, dels att det är helt avgörande för rättssäkerheten att en dom går att överklaga, eftersom det tyvärr finns fullständigt inkompetenta domare i tingsrätterna. Och dessvärre även ibland i hovrätten.

Något intryckt öga finns inte. Det är bara en del hatare i tråden som ideligen sprider rena lögner som hittar på sånt. Tove hade en liten blödning i bindehinnans yttersida, alltså vid sidan av ögat. Det var väl vill jag minnas inga skador på ögats glaskropp eller hornhinna.

Det är absolut så att Johanna kan ha mördat Tove helt på egen hand, detta har också rättsläkaren vittnat om i domstol. Så den saken är inte så mycket att diskutera egentligen, vi kan bara konstatera att rättsläkaren konstaterat att de skador Tove har fått är av sådan karaktär att hon kan ha varit inkapaciterad och därmed oförmögen att försvara sig själv när Johanna ströp henne.

På det hela taget är det nog mest sannolikt att Maja inte deltog i mordet, och att en friande dom också är en korrekt dom.
Citera
2023-08-28, 21:14
  #87045
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av villalarm
Såhär komenterar Clea uttalandet från rättsliga rådet:

”Det innebär att det finns ett rimligt tvivel om dödsorsaken. När det råder osäkerhet och tvivel i en sådan central fråga som dödsorsaken ska domstolen hellre fria än fälla”, skriver hon i ett sms till SVT Nyheter Jönköping.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/tove-strops-till-dods-enligt-rattsliga-radet


Hon har ju också kallat en professor i rättsmedicin som vittne som inte alls håller med det rättsliga rådet:

"Anders Eriksson menar att det saknas fynd som styrker att Tove skulle ha strypts, men medger att våld har utövats mot Toves hals. Enligt honom är det dock inte omöjligt att trycket mot Toves hals kan ha varat en kort stund, såsom den dömda 20-åringen uppgett."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/professor-finns-alternativ-till-att-tove-dog
Hon är dum i huvudet.
Undrar om hennes professor håller fast vid sitt utlåtande?
Citera
2023-08-28, 21:17
  #87046
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Clea lär klara säga. Sköna bönor flyter osv. Tror C har gjort som J säger.


Lika barn leka bäst, brukar man säga.
Citera
2023-08-28, 21:26
  #87047
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Det var verkligen inget föraktfullt menat från min sida, hur kan du få det till det?

Jag undrar helt uppriktigt vad som har lett till detta vurmande för Maja?
Det är ju du som förminskar Maja till den grad som att hon inte vet vad hon gör?

Det är inte första gången Maja och Johanna är ute på hatturne, så jag undrar faktiskt varför du tror att Maja är oskyldig?
Hon har inte sagt ifrån någon gång när dom är på mordbrännaruppdrag, när Johanna inte ville umgås med Maja så blev Maja så ledsen så andra fick medla så dom kunde bli sams igen, jag tolkar inte det som att Maja är rädd för Johanna eller att Johanna får Maja att göra saker som hon inte vill.

Det är därför jag uppriktigt vill veta varför ni tror att Maja är ett offer (för det är så några framställer henne), återigen har jag aldrig i hela mitt liv använt någon härskarteknik, det är du som har pådyvlat mig det. 😠

Det blir svårt att diskutera utifrån att du menar att jag tror att Maja sovit sig genom hela mordet och varken hört eller sett något när det inte alls är vad jag tror eller någonsin har skrivit.

Vi kan ju vända på ditt sätt att ifrågasätta det du tror att jag tror om Maja, så kanske det blir lite tydligare.

Du frågar dig om mitt vurmande för Maja beror på att hon är svart.

Om jag skulle fråga dig om du tror att Maja är skyldig för att hon är svart, tycker inte du då att det är att förminska dina argument till att du är rasist?

Jag har i många inlägg beskrivit vilken min huvudtes är ( och den är inte att Maja sovit sig genom mordet).

Jag har också beskrivit hur det traumatiska bandet kan finnas hos personer som är vän till narcissister, och varför jag tycker att det finns många likheter mellan destruktiva relationer i nära relationer och detta destruktiva vänskapsförhållande.

Jag har även länkat och citerat till hur en sådan relation kan se ut och pekar på det som jag tycker överensstämmer med hur Johanna och Majas relation ser ut.
Citera
2023-08-28, 21:36
  #87048
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singlan74
Fortsätt att stå på dig och du får oss att vilja komma tillbaka till denna tråd och få vissa av oss att skratta mitt i all tragedi
Har inte den kvickheten som du har, så lämna inte denna tråd än!!
Tack! Vad snällt sagt..det är svårt att låta bli att kliva in i resonemanget så jag blir kvar en tid till..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in