Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jag är inte lika säker som du att utredarna inte skulle tro att det är Johanna som dödat Tove ensam.
Johanna berättar ju om en fällning som fått Tove att falla handlöst baklänges? Hon ska enligt Johanna själv slagit i både rygg och huvud. Och enligt grannarna var det en duns som fick dom att reagera?
Även rättsläkaren skriver att det finns en huvudskada med motsvarande blödning mellan de mjuka hjärnhinnorna?
Dessutom står det i det rättsmedicinska protokollet att viss medvetandesänkning kan inte uteslutas när det handlar om denna huvudskada?
I rätten vittnar rättsläkaren om att Tove kunnat få hjärnskakning av huvudskadan?
Är du helt säker på att det inte går att skada någon först ; (fysiskt jmf bara) genom överrumpling, en fällning eller genom ett slag bakifrån i huvudet med ett tillhygge?
Och sedan strypa?
Det finns massor av fall där helt oskyldiga hjälpt till att göra sig av med en kropp.
Vi har diskuterat detta många gånger, men jag tror att Maja mycket väl fattar att Johanna dödat Tove. Hon vet mycket väl att det inte är en olycka. Maja vet att det inte är läge att fråga där och då.
Hon är under starkt inflytande av vad jag tror en narcissist och förmodligen psykopat.
MSN tjafsar inte med en sådan som just mördat va?
Drämmer man en stekpanna eller en hammare i huvudet på offret innan man börjar strypa så minskar ju chansen för offret att kunna försvara sig. Men den typ av skador verkar ju inte uppstått här. Ord som ytterst sparsamma blödningar, diskreta blödningar osv, som då kokas ner till att RL inte kan utesluta en viss medvetandesänkning låter ju långt ifrån att hon blivit inkapaciterad av skalltrauma.
Toves tryck, och klämskador talar ju också för att hon gjort motstånd. Likaså spark/slagljuden i väggen. Från den höga dunsen till sparkljuden går det ett par minuter, och det är för mig osannolikt att T skulle ligga still så länge utan att göra motstånd.
Det är mycket som ska klaffa för att J själv ska kunnat utfört mordet. Till att börja med måste T blivit i princip medvetslös av fallet. Tryckskadorna har tillfogats trots att T låg orörlig. Sparkljuden har kommit från en medvetslös eller döende T.
Att fråga vad som hänt vore den mest naturliga frågan i det läget, och det behöver inte leda till tjafs.
Om M skulle vara av starkt inflytande och rädd för J som du tror, tycker du inte det är märkligt att M inte tar med sig sin telefon när dom ska ut ensamma i den mörka öde natten och dumpa ett lik?