2023-08-28, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Hur i hela friden skall vi kunna veta det?

Därför Maja har vitsordet att hon viste, var det några fler oklarheter?
Citera
2023-08-28, 18:38
Medlem
Jag läste att det rättsliga rådet fastslagit att Tove mördats genom strypning, är det punkt på den frågan nu?
Det är fastställt och kan inte ifrågasättas? Eller kommer Johannas advokat dra upp detta igen? Vet nån?
Citera
2023-08-28, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllWeKnow
Jag läste att det rättsliga rådet fastslagit att Tove mördats genom strypning, är det punkt på den frågan nu?
Det är fastställt och kan inte ifrågasättas? Eller kommer Johannas advokat dra upp detta igen? Vet nån?

Det råder vissa delade meningar här om det fortfarande 😉

Nu får man nog hitta en annan vinkel till att få det till dråp eller vållande.
Citera
2023-08-28, 18:49
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Därför Maja har vitsordet att hon viste, var det några fler oklarheter?

Berätta mer om detta är du snäll
Citera
2023-08-28, 18:53
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det står inte och slår emot J som nån mall.
J är manipulativ, finns väl knappt nån som inte inser hennes potential. Hon är farlig.

Hennes lögner är inte alltid så värst sofistikerade, bland det dummaste är väl sk kremering, tända ljus och 10 sek likaså.
Men hon är slug, vill givetvis komma undan livstid och därför ställer jag mig skeptisk till attack inom ett par minuter vs grannarna.
Sistnämnda har ingen vinning och det rimmar extremt bra med ljud i ett pågående mord och förlopp med fällning, dundra i stänger, vägg osv.
Därav Ms charader i badrummet - partner in crime storyn.
M är slug på ett annat sätt, hennes lögner är inte helt uppenbara förrän man strukturerar upp det. Om J har smort munläder så är M mer likt en hal ål.

Maja frågar om vad som hände Tove först när de är i IIIharjen på söndag kväll.

Om Maja är rädd för J, att ställa en normal fråga om vad fan som hänt om en tredje person ligger död i hallen, så är det väldigt vågat att sitta med denna mördare ensam i skogen.
Det är vågat.
J hade de facto kunnat tysta ner henne helt.

Det är rent obehagligt att läsa Ms sms till sin far, hon spelar bra och ljuger som sagt i 47 dagar i samma anda.

Att ta tag i ett lik och inte fråga vad som hänt har trovärdighet noll.

Just detta hon ändrar till att A hämtat T är nåt hon lägger i munnen på J.
Hon har själv svarat A att T gått hem.
I nivå med att J burit hennes barriga jacka.

Nope. Helt fel.
Jag tittar på det sätt som rätten gör ang trovärdighet. Likt att Js advokat kommer ifrågasätta M och likaså ÅK.

Men jag tittar likaväl på deras destruktiva relation.

Det jag inte gör är att investera emotionellt i fallet.
Jag bestämmer mig heller inte för att M borde ha friats. Folkdomstol ligger på ett kontinuum.
Jag väntar däremot med intresse på hur ÅK presenterar skärmtändningarna som kortar Ms sovande och HovR resonemang.

Anledningen till att jag tittar mer på M beror på att hon fortsatt blånekar till skillnad mot J.
J är rätt enkel att läsa av ur ett personlighetsstört perspektiv, att M däremot är så mesig, npf:ig, som hon tillskrivs köper jag inte - och absolut inte hennes snabba utnyttjande av traumatiska händelser och blockeringar. Det är snarare rent pinsamt dåligt och bortförklaring.
Vad tror du ligger bakom Ms agerande och beteende?
Citera
2023-08-28, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Berätta mer om detta är du snäll

😅 nej läsa får var och en.

Men fint att du frågade 👍

Finns mycket sammanfattat i början av den här tråden.
Citera
2023-08-28, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag skrev inte att M är lika mordisk som J och har aldrig skrivit.
Jag skrev om att vara medlöpare då J vill mörda tex sitt ex. Vilket J garanterat är upphov till, det betvivlar väl knappast nån.

Visste inte att J var fullblodspsykopat. Vad har hon för poäng på Pcl-r?

Jag vet inte hur ”skalan” ser ut, men min bedömning ligger nånstans kring fyrsiffrigt kanske av allt att döma.

Bara för att andra ska förstå vad det är för krumelur du nämner där så ingår detta när det är två faktorer även om det generellt är fyra:

Faktor 1: Aggressiv narcissism

Ytlig charm (nåja)

Grandios självbild (alla andra är kassa)

Patologiskt ljugande (den generella bilden har vi inte, men hon kan ljuga minsann)

Manipulativt förhållningssätt (öh, japp)

Oförmåga att känna skuld eller ånger (den som hon visat är obefintlig och spelad är min bedömning. Enligt MH så var hon glad och lättad och hon har diggat till Spotify på väg hem från att ha eldat på Tove osv)
Ytliga affekter (finns väl ett par exempel på det enligt vittnen)

Avsaknad av inlevelseförmåga (empati, medkänsla osv. Hon visar på en spelad så i SMS till pojkvän, men annars så är den kanske obefintlig)

Oförmåga att ta ansvar för egna handlingar( Ja, alltså var ska man börja..?)

(Check i rätt många av de boxarna va?)

Faktor 2:

Socialt avvikande livsstil (knarkar, eldar, härjar osv)

Behov av stimulans/ Benägenhet att bli uttråkad (det har många unga människor)
Parasitisk livsstil (hon vill vara med i gänget men ”utkickad”. Hänger sig ändå kvar i konflikter o dyl och ser ut att skapa nya då en ny pojkvän kommer in i bilden)

Dålig kontroll över beteende ( sätt in valfritt. Listan är lång.)

Tidiga beteendeproblem (vet vi rätt lite om så det är lite frågetecken där som drar av 1000 poång i min bedömning tillsvidare).

Avsaknad av realistiska framtida mål (hon ska bli arkitekt, men det blev ”distanskurs” hos Kriminalvården istället…)

Impulsivitet (no shit osv).

Oansvarighet (ja det framgår med all tydlighet i diverse sammanhang).

Ungdomsbrottslighet (Vet inte om hon kvalificerar sig som ungdom, men olaga intrång vid nån restaurang, misshandel, mord, stöld, gravfridsbrott, vandalism och nån form av mordbrandstillvaro kan ge visst stöd för den punkten).

Indragning av villkorlig frigivning från fängelse. (Hit har hon inte kommit än, men har redan gjort avtryck hos Kriminalvården så nog bara en fråga om tid eller?).

Så enligt min mening så uppfyller hon en hel del av ovanstående i olika grad kan man tänka sig.

Hur ”farlig” hon egentligen är vet vi inte och heller ingen exakt diagnos. Som ung kvinna kan hon nog ändå sorteras in i en ”exklusiv” klubb av rätt få personer som har ett beteende som i slutändan får det att framstå som något ”fint” att man eldat (två ggr) på en gammal kompis efter att ha strypt henne till döds pga nån recension av badrum m.m.

Faktor 1 ovan är mer vanlig hos kvinnor btw för den som inte vet det.
Senast redigerad av Avel 2023-08-28 kl. 19:06.
Citera
2023-08-28, 19:00
Medlem
Citat:
Det råder vissa delade meningar här om det fortfarande 😉

Nu får man nog hitta en annan vinkel till att få det till dråp eller vållande.

Härinne ja, folk är helt galna och kommer aldrig acceptera sanningen 🥱
Citera
2023-08-28, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Det visste inte jag heller.

Jag hade inte en aning om att Avel har träffat JJ, läst hennes journal. Ej heller att Avel har kompetensen att att konstatera att JJ är fullblodspsykopat…

Men, man lär sig något nytt, varje dag i denna tråden avseende mordet på Tove…

Se mitt senaste inlägg så blir du lite mer klok(?) på hur jag tänker kring det.
Citera
2023-08-28, 19:32
Medlem
Citat:
😅🤣 bra kommentar

Vad är sanningen? en blandning av fakta och något som är troligt, som jag ser det.

Det en del missar här är att inte domstolen ska hitta någon sanning, det är mer rättvisande att se det som att domstolen, utifrån vad parterna i rättegången säger och presenterar, slår fast vad som ska*anses*vara sant

I annat fall kunde vi nog stänga en del av våra fängelser eller hyra ut dem till bättre behövande länder.

Oavsett vad som hände exakt i det badrummet så är Tove död, dom 2 lever. Dom har fraktat kroppen ut till skogen, tänt eld på den. Dagen efter åker J till skogen och tänder på kroppen igen.
Dom förtjänar livstid och tingsätten har dömt dom till det, jag hoppas att hovrätten följer tr
Det är inga människor som borde gå fria, de är kapabla till det här, en vän till dom dessutom.
Alla här har rätt till sina åsikter absolut, men man måste och respektera att folk har olika åsikter och även acceptera domen, oavsett vad den blir.
Denna tråden har spårat helt.
Citera
2023-08-28, 19:33
Medlem
Jag har inga juridiska kunskaper och undrar därför angående den viktigaste frågan gällande Majas straff; höll Maja fast Toves armar i badrummet, eller gjorde hon inte det?

Är det verkligen möjligt att man kan döma en person (Maja i detta fall) för mord/medhjälp till mord, enbart enligt uteslutningsmetoden att Johanna inte har några motvärnsskador? Därmed är det alltså 100% säkert att J måste haft hjälp av Maja att hålla fast Toves armar? Då måste man ju anse att det är helt omöjligt att det finns andra alternativ till att J inte har rivmärken etc.

Förmodligen var det så, men det kan väl ändå inte anses vara ”bevisat och ställt utom allt rimligt tvivel”, att det var så?

Jag TROR ingenting eftersom jag inte VET vad som hände i badrummet, och det vet ju ingen annan heller av oss. Jag vill bara veta sanningen.
Jag tror aldrig vi får veta sanningen om just den delen.

Vissa här i tråden tror ju tex att T misshandlades grovt tidigare än vid själva strypningen. Det har även talats om det intryckta ögat, skadad hand och märket i huvudet som skulle kunna vara från en hammare mm. Är det då inte MÖJLIGT att Tove faktiskt var så pass misshandlad och skadad att när Johanna väl ströp henne så kunde T inte ge J några motvärnsskador pga sina egna skador? Är det verkligen ett helt omöjligt scenario?

Även om Maja var med i badrummet så måste det ju bevisas. Hur kan det vara ”bevisat och ställt utom allt rimligt tvivel” att kunna döma henne för mord om inte ens hennes DNA finns i badrummet, jag förstår inte det?

Är det inte praxis i Sverige att ”hellre fria än fälla” om det finns minsta lilla tvivel? Man brukar säga "hellre nio fria brottslingar än en enda som sitter oskyldigt dömd.” I en rättsstat som Sverige väger väl intresset av att aldrig döma någon oskyldig extremt tungt?

Speciellt om det handlar om mord och en så här ung och tidigare ostraffad person? Vågar man verkligen ta den risken tror ni?
Citera
2023-08-28, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Således…

- Har du träffat henne?

- Har du penetrerat hennes anamnes, status?

- Besitter du psykiatrisk kompetens för att värdera den kliniska bilden?

Uppfyller du inte de här parametrarna kan du inte uttala dig om hennes tillstånd.

Mina tankar var nog mer i häradet Feminas ”Så vet du att du lever med en psykopat” osv. Att jag inte drog en slutsats baserat på nån bejublad doktorshatt i detta ämne trodde jag framgick, men det flög ovanför ditt huvud uppenbarligen.

Hur JJ skulle ställa sig till en autoanamnes tror jag dock det går att sia om, men där gör jag ingen ansträngning att utveckla mitt resonemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in