Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Jag har aldrig påstått att planerna inte var Johannas.
Tvärtom är hon garanterat upphovskvinna.
Jag skriver däremot att M varit medlöpare.
Man kan liksom främja brott, jag har tidigare nämnt råd och dåd. Skapa en gynnsam miljö.
Undlåta att förhindra brott och hon säger att hon haft Js mobil.
Oavsett avtrubbad. Oavsett starkt inflytande. Om J:s ex brunnit inne och hon åkt fast lär M ha åkt dit likaväl. Straffsats lär rätten sen bedöma relaterat till tex samråd och grad av medverkan.
M är inte nåt passivt våp, det är allvarliga brott
Och det är inte en engångsföreteelse till allt elände.
Du skrev: ” […]eftersom hon varit med förut i mordplaner[…]”.
Det tolkar jag inte som medlöpare utan som att de planerat. Men du är lite luddig i hur du uttrycker dig.
Maja är inte vare sig åtalad eller dömd för mordbranden.
Det ör lätt att raljera och överdriva för att få stilpoäng.
Man behöver inte vara ”ett passivt våp” för att vara under ett starkt inflytande under en person som Johanna ( eller Stefan D).
Nu snväbder du exakt samma retorik som personer som vägrar att förstå varför människor inte lämnar destruktiva och rent av livsfarliga relationer.
Du förringar Majas utsatthet i förhållande till den mycket farliga hatiska Johanna.
Som du såg, var Lena W utåt sett en mycket stark kvinna med både huvudet på skaft, utbildning och skinn på näsan.
Det är under inflytande av dessa kontrollerande, manipulerande och destruktiva människorna som även personer likt Lena W, blir bundna, klarar inte av att lämna trots allvarliga signaler om allt inte står rätt till. Det blir normaliserat och förminskat. Bortskjutet. T ex minns du väl att Leas som blev dödshotad, vilket väl skulle få vilken mamma som helst att polisanmäla.
Här ser jag stora likheter i relationen mellan Maja och Johanna. Det blir så när man hamnar i klorna på en person som henne. Hon ör extrem, ned extremt sätt att hantera livet i stort.