Citat:
Jag måste läsa på dessa återförvisningar , läste nu bara snabbt genom.
I ena målet föll det på, gärningsbeskrivningen inte innehöll något om att dessa tilltalade hade främjat brottet eller vad ett sådant främjande skulle ha bestått i
I gärningsbeskrivningen angavs endast att alla tre hade utsatt offret för trubbigt våld och att han dött till följd av misshandeln.
Det andra var om det var möjligt att döma till mordförsök trots att åtalet avsåg att hjälpa just den utpekade personen så att han kunde skjuta, vilket alltså inte ansågs bevisat att han hade gjort.
Ska läsa på om dessa Domar, Juridik är komplext 😉.
Ska leta reda på Rullmans gärningsmanna beskrivning angående Maja.
I ena målet föll det på, gärningsbeskrivningen inte innehöll något om att dessa tilltalade hade främjat brottet eller vad ett sådant främjande skulle ha bestått i
I gärningsbeskrivningen angavs endast att alla tre hade utsatt offret för trubbigt våld och att han dött till följd av misshandeln.
Det andra var om det var möjligt att döma till mordförsök trots att åtalet avsåg att hjälpa just den utpekade personen så att han kunde skjuta, vilket alltså inte ansågs bevisat att han hade gjort.
Ska läsa på om dessa Domar, Juridik är komplext 😉.
Ska leta reda på Rullmans gärningsmanna beskrivning angående Maja.
Svarar mig själv,
"Maja Hellman och Johanna Leshem Jansson har den 16 oktober 2022 på
Storgatan i Vetlanda, Vetlanda kommun, gemensamt och i samförstånd
uppsåtligen berövat Tove Tönnies livet genom kvävning.
Johanna Leshem Jansson har därvid tagit ett strypgrepp runt Tove Tönnies
hals - när Tove Tönnies legat på golvet och Johanna Leshem Jansson suttit
över Tove Tönnies buk/bröstkorg. Samtidigt har Maja Hellman hållit fast
Tove Tönnies armar/händer.
Av våldet har Tove Tönnies orsakats skador på bland annat halsen och
halsens underliggande vävnader, armbågarna och ryggen samt
syrebristskador på hjärnan och hjärtat."
Här har nog Rullman målat in sig i ett hörn "Samtidigt har Maja Hellman hållit fast
Tove Tönnies armar/händer."
Inte mycket att ta ut svängarna från.
Då kvarstår trovärdigheten mellan Johannas vittnesmål och Majas uttalande. Då teknisk bevisning inte är riktigt utvisade angående fasthållning vad jag har läst.
Blir intressant hur HR kommer att bedöma detta.