2023-08-27, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Jag måste läsa på dessa återförvisningar , läste nu bara snabbt genom.

I ena målet föll det på, gärningsbeskrivningen inte innehöll något om att dessa tilltalade hade främjat brottet eller vad ett sådant främjande skulle ha bestått i
I gärningsbeskrivningen angavs endast att alla tre hade utsatt offret för trubbigt våld och att han dött till följd av misshandeln.

Det andra var om det var möjligt att döma till mordförsök trots att åtalet avsåg att hjälpa just den utpekade personen så att han kunde skjuta, vilket alltså inte ansågs bevisat att han hade gjort.

Ska läsa på om dessa Domar, Juridik är komplext 😉.

Ska leta reda på Rullmans gärningsmanna beskrivning angående Maja.

Svarar mig själv,
"Maja Hellman och Johanna Leshem Jansson har den 16 oktober 2022 på
Storgatan i Vetlanda, Vetlanda kommun, gemensamt och i samförstånd
uppsåtligen berövat Tove Tönnies livet genom kvävning.
Johanna Leshem Jansson har därvid tagit ett strypgrepp runt Tove Tönnies
hals - när Tove Tönnies legat på golvet och Johanna Leshem Jansson suttit
över Tove Tönnies buk/bröstkorg. Samtidigt har Maja Hellman hållit fast
Tove Tönnies armar/händer.
Av våldet har Tove Tönnies orsakats skador på bland annat halsen och
halsens underliggande vävnader, armbågarna och ryggen samt
syrebristskador på hjärnan och hjärtat."

Här har nog Rullman målat in sig i ett hörn "Samtidigt har Maja Hellman hållit fast
Tove Tönnies armar/händer."
Inte mycket att ta ut svängarna från.

Då kvarstår trovärdigheten mellan Johannas vittnesmål och Majas uttalande. Då teknisk bevisning inte är riktigt utvisade angående fasthållning vad jag har läst.

Blir intressant hur HR kommer att bedöma detta.
Citera
2023-08-27, 15:35
Medlem
Citat:
Jag måste läsa på dessa återförvisningar , läste nu bara snabbt genom.

I ena målet föll det på, gärningsbeskrivningen inte innehöll något om att dessa tilltalade hade främjat brottet eller vad ett sådant främjande skulle ha bestått i
I gärningsbeskrivningen angavs endast att alla tre hade utsatt offret för trubbigt våld och att han dött till följd av misshandeln.

Det andra var om det var möjligt att döma till mordförsök trots att åtalet avsåg att hjälpa just den utpekade personen så att han kunde skjuta, vilket alltså inte ansågs bevisat att han hade gjort.

Ska läsa på om dessa Domar, Juridik är komplext 😉.

Ska leta reda på Rullmans gärningsmanna beskrivning angående Maja.

Gärningsbeskrivning:
"M.H och J.J har den 16 oktober 2022 på Storgatan i Vetlanda, Vetlanda kommun, gemensamt och i samförstånd uppsåtligen berövat Tove Tönnies livet genom kvävning. J.J har därvid tagit ett strypgrepp runt Tove Tönnies hals - när Tove Tönnies legat på golvet och J.J suttit över Tove Tönnies buk/bröstkorg. Samtidigt har M.H hållit fast Tove Tönnies armar/händer. Av våldet har Tove Tönnies orsakats skador på bland annat halsen och halsens underliggande vävnader, armbågarna och ryggen samt syrebristskador på hjärnan och hjärtat".

Min snabba och spontana analys är: Han skriver visserligen att man agerat gemensamt och i samförstånd, vilket täcker såväl medgärningsmannaskap (mord) som medhjälp. Dock skriver han specifikt att M.H skall ha hållit fast i Toves armar/händer, samtidigt som J.J strypt Tove. Det betyder att M.H endast kan dömas för Medhjälp till mord i frågan kring hur hennes medverkan, avseende att hålla fast Toves armar/händer samtidigt som hon stryps, skall bedömas - och inte i någon annan fråga. Och för mig råder det inget tvivel om att ett sådant agerande endast kan bedömas som Mord (gemensamt och i samförstånd). Så utifrån mitt sätt att se det så är medhjälp helt uteslutet.
Citera
2023-08-27, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Gärningsbeskrivning:
"M.H och J.J har den 16 oktober 2022 på Storgatan i Vetlanda, Vetlanda kommun, gemensamt och i samförstånd uppsåtligen berövat Tove Tönnies livet genom kvävning. J.J har därvid tagit ett strypgrepp runt Tove Tönnies hals - när Tove Tönnies legat på golvet och J.J suttit över Tove Tönnies buk/bröstkorg. Samtidigt har M.H hållit fast Tove Tönnies armar/händer. Av våldet har Tove Tönnies orsakats skador på bland annat halsen och halsens underliggande vävnader, armbågarna och ryggen samt syrebristskador på hjärnan och hjärtat".

Min snabba och spontana analys är: Han skriver visserligen att man agerat gemensamt och i samförstånd, vilket täcker såväl medgärningsmannaskap (mord) som medhjälp. Dock skriver han specifikt att M.H skall ha hållit fast i Toves armar/händer, samtidigt som J.J strypt Tove. Det betyder att M.H endast kan dömas för Medhjälp till mord i frågan kring hur hennes medverkan, avseende att hålla fast Toves armar/händer samtidigt som hon stryps, skall bedömas - och inte i någon annan fråga. Och för mig råder det inget tvivel om att ett sådant agerande endast kan bedömas som Mord (gemensamt och i samförstånd)

Håller med dig, se mitt senaste inlägg 👍🤓
Citera
2023-08-27, 15:50
Medlem
Citat:
Gärningsbeskrivning:

Min snabba och spontana analys är: Han skriver visserligen att man agerat gemensamt och i samförstånd, vilket täcker såväl medgärningsmannaskap (mord) som medhjälp. Dock skriver han specifikt att M.H skall ha hållit fast i Toves armar/händer, samtidigt som J.J strypt Tove. Det betyder att M.H endast kan dömas för Medhjälp till mord i frågan kring hur hennes medverkan, avseende att hålla fast Toves armar/händer samtidigt som hon stryps, skall bedömas - och inte i någon annan fråga. Och för mig råder det inget tvivel om att ett sådant agerande endast kan bedömas som Mord (gemensamt och i samförstånd). Så utifrån mitt sätt att se det så är medhjälp helt uteslutet.

Man får ta fram den berömda vågskålen och väga Majas agerande och uttalanden i nära anslutning FÖRE gärningen och under gärningen för att bilda sig en uppfattning om lögner och sanning och vad som är trovärdigt.
Handlingar efter mordet ska inte beaktas i mordåtalet.
Citera
2023-08-27, 16:03
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tycker inte man kan se det som en bekräftelse på att hon varit just på Toa. Det säger bara att hon hållit i telefonen och rört sig två gånger. Nu minns jag inte tiderna för stegserierna. Men dom var väl på flera min, 4-5 min? Det tycker jag inte stämmer med toabesök om hon nu inte sket två gånger under en halvtimme, samtidigt som hon satt och svepte i luften med telefonen.
Givetvis bekräftar stegserien inte att M varit på toa, men de bekräftar att hon rört på sig, vilket hon uppgett. Hon har inte påstått att hon "sovit" hela tiden i lgh. Därmed inte sagt att hon inte kan ha deltagit under mellantiden. Det förnekar hon dock, men tidsmässigt finns det möjlighet.
Citera
2023-08-27, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ett fullständigt ickesvar. Bor du under en sten i skogen eller?

➡ Du har alltså i praktiken inte en aning om när mordet skedde och inte heller huruvida Maja var vaken då eller inte. Ingen annan, utom möjligen Maja och Johanna vet det heller. Därför kan Maja inte fällas för mord.

Hoppsan, så nu är det den misstänkta som måste bevisa sin oskuld, för annars är denne skyldig. Är det vad du tror?

Beträffande tidpunkten för mordet gällande den 21-åriga flickan T*ve, så blev den fastställd till klockan: 02:40.

Hellm*n:s hälso-app hade tidigare uppvisat att hon tagit rörelsesteg inom lägenheten vid tidpunkten klockan: 02:43.

TingsRätten fastslog då, att mordet beträffande den 21-åriga flickan T*ve, hade ägt rum stax intill den tidpunkten, det vill säga, någon minut efter klockan 02:40.

Extra tillägg till det ovan skrivna: Jag känner till den senare och framkomna informationen beträffande grannens mobil klockan: 02:45.

Enligt ovan skrivet: Så kommer just det, att utnyttjas inom Göta HovRätt som ett försök, till att bevisa, att den 21-åriga flickan T*ve kan ha bragts om sitt liv vid ett tidigare tillfälle än klockan: 02:40.

Vad jag tidigare har framfört i (T*ve-Tråden) är, att det finns tre fenomen som med styrka talat för att den 20-åriga flickan Janss*n hade, vid det aktuella tillfället, bringat livet om den 21-åriga flickan T*ve och då, i samförstånd med sin kamrat Hellm*n.

Bevisningen, vilken avgjorde domarna för den 20-åriga flickan Janss*n och den då, 18-åriga flickan Hellm*n, var bland annat, att RättsLäkarens utlåtande beträffande, att den 21-åriga flickan T*ve, hade avlidit till följd av kvävning.

Den 16:e Oktober året 2022 inom Vetlanda Kommun, hade den 20-åriga flickan Janss*n i samförstånd med sin 18-åriga kamrat Hellm*n, berövat den 21-åriga flickan T*ve om sitt liv genom kvävning.

Cl*a Sangb*rn vill göra tappra försök för att bevisa ( även för Göta HovRätt ) att den 21-åriga flickan T*ve avled på grund av vomerat och gastriskt khymus-innehåll [Ventrikel-innehåll] som sedan ansamlats i den då avlidne T*ve:s (båda) pulmónes.

Beträffande Hellm*n, så har hon tidigare påstått, att hon känt sig tvingad till att då ha medverkat till att flytta bort T*ve:s avlidna kropp ifrån lägenheten.

Den 20-åriga flickan Janss*n hade vid det aktuella mordtillfället agerat med avsiktsuppsåt samt att hennes kamrat Hellm*n agerat med insiktsuppsåt.

Enligt ovan skrivet: Den då 18-åriga Hellm*n var sålunda införstådd i, att en viss effekt skulle inträffa då hon höll fast den 21-åriga flickan T*ve:s, båda armar och, under tiden som hennes 20-åriga kamrat Janss*n stöp sitt offer till döds.

Beträffande Hellm*n, så var hon sålunda fullt medveten om en så kallad gärningsomständighet vid det aktuella brottstillfället.

Mordet beträffande den 21-åriga flickan T*ve hade tidigare skett mellan de bägge kamraterna Janss*n och Hellm*n samt i samförstånd.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2023-08-27, 16:14
Medlem
Citat:
Det stämmer vad du säger att det jag säger är konstigt 👍.

Det står inte i domen men legat till grund för tvivel på Majas redogörelse.

Maja har bevisligen spanat på Tove på nöjet.

Maja har varit medföljande hem till Johanna tillsammans med Tove.

Maja har varit rörlig i Johannas lgh.

Maja har diskuterat med Johanna angående Toves välbefinnande.

- Råd och dåd, går att googla på om man vill veta vad som ingår i det.

Det går inte att tekniskt fastställa att Maja har hållit i Toves armar, "bara" Johannas vittnesmål.

Jag kan ta upp exempel en HD dom, sen kan var och en göra sina egna slutsatser.
En gärningsman misshandlade grovt en person en tredje part tog emot gärningsmannens jacka.
Den tredje personen som enbart tog emot jackan blev dömd för medhjälp till grov misshandel.

Vad som bakomvarande väger i en dom får man läsa mellan raderna ibland.
Allt är inte svart eller vitt, och självklart hade det varit en starkare position för åklagaren om han hade kunnat binda Maja tekniskt till fasthållningen.

Enligt MIN obs! Min mening så står eller faller Majas Dom med vilken Dom Johanna kommer att få.

Du har missuppfattat detta...

"M.H har bevisligen spanat på Tove på nöjet" - Men i vilket syfte har hon "spanat"? För vid det här laget var inte ens ett Mord planerat?

"M.H har varit medföljande hem till J.J tillsammans med Tove" - Men vid det laget var det inte tal om att något mord skulle ske, i vart fall har man inte kunnat visa det.

"M.H har varit rörlig i J.J lgh" - Ja, men NÄR rörde hon sig? och VARFÖR rörde hon sig? och HUR har denna rörelse främjat ett Mord?

...Så utifrån ovan nämnda handlingar: HUR och NÄR skulle hon hjälpt till med att främja ett Mord?

Angående misshandelsfallet du refererar till (NJA 1963 s. 574) så har ju medhjälparen solidariserat sig med gärningen genom att hålla i jackan och på så sätt underlätta för gärningsmannen - även om detta i sig inte hade någon objektiv betydelse för själva misshandeln, utan snarare varit ett psykiskt främjande av gärningen. HD klargjorde också att då gärningsmannen gav jackan till medhjälparen innan misshandeln startade, så utgjorde det inget brott/medhjälp att han tog emot jackan. Utan det var när medhjälparen fortsatte att hålla i jackan som han borde förstått att han då främjade gärningen.
Citera
2023-08-27, 16:21
Medlem
Citat:
Angående frågan om Medhjälp till mord så stämmer det du säger. Täcker gärningsbeskrivningen även det brottet så skall det inte vara några problem för rätten att pröva detta, vilket jag också förklarat många gånger här i tråden.

Men frågan är om åklagare Rullman fått kalla fötter under sommaren när det gäller detta, med tanke på HD:s prövningstillstånd/återförvisning i detta mål:
https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/nyheter/2023/05/hogsta-domstolen-undanrojer-tva-hovrattsdomar/
https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2023/b-7230-22.pdf

Den första Domen är mycket lik den situation vi har här.
Man har inte kunnat fastställa att alla har varit delaktiga i misshandeln utan bara en person döms.
HD ger uttryck för att gärningsbeskrivningen inte ger utrymme till medhjälp.
Vi får se!

Den andra Domen tycker jag inte är jämförbart då det mer eller mindre uttrycker olika gärningar och huvudåtalad blir frikännand.
Citera
2023-08-27, 16:28
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Här håller jag faktiskt med dig om att Maja är oskyldig till medhjälp av mordet på Tove.

Maja är skyldig till mordet på Tove i samförstånd med Johanna, det är en mer korrekt åtalsbeskrivning i det här vidriga fallet.
Jag tror och hoppas på rättvisa för Toves familj, kan inte Majas familj ta in det så har dom ännu en gång misslyckats med att ta hand om och uppfostra Maja till en god medborgare.
Utan Majas goda hjälp och fasthållande av Tove så skulle hon kanske kunnat slita sig loss. Blev så äcklad av att läsa domen igen och hur Maja ljög om precis allt. Tingsrätten var enig om samma sak och det fanns ingenting som stämde med det Maja ljög. Ingenting.
Citera
2023-08-27, 16:37
Medlem
Citat:
Du har missuppfattat detta...

"M.H har bevisligen spanat på Tove på nöjet" - Men i vilket syfte har hon "spanat"? För vid det här laget var inte ens ett Mord planerat?

"M.H har varit medföljande hem till J.J tillsammans med Tove" - Men vid det laget var det inte tal om att något mord skulle ske, i vart fall har man inte kunnat visa det.

"M.H har varit rörlig i J.J lgh" - Ja, men NÄR rörde hon sig? och VARFÖR rörde hon sig? och HUR har denna rörelse främjat ett Mord?

...Så utifrån ovan nämnda handlingar: HUR och NÄR skulle hon hjälpt till med att främja ett Mord?

Angående misshandelsfallet du refererar till (NJA 1963 s. 574) så har ju medhjälparen solidariserat sig med gärningen genom att hålla i jackan och på så sätt underlätta för gärningsmannen - även om detta i sig inte hade någon objektiv betydelse för själva misshandeln, utan snarare varit ett psykiskt främjande av gärningen. HD klargjorde också att då gärningsmannen gav jackan till medhjälparen innan misshandeln startade, så utgjorde det inget brott/medhjälp att han tog emot jackan. Utan det var när medhjälparen fortsatte att hålla i jackan som han borde förstått att han då främjade gärningen.

Du tycker det men jag är av annan åsikt än du gällande vad som är bevisbörda och vad som är troligt uttalande från en tilltalad.

Det här mordet är på många sätt likt gängkriminella att svära sig fria från delaktighet.

För straffbarhet krävs inte att medverkan har varit en förutsättning för brottet. Att brottet skulle ha begåtts ändå, även utan någon annans medverkan, innebär alltså inte att den medverkande går fri från straff.

Vad jag förstår av dig menar du att Maja inte var införstådd med Johannas åsikter om Tove?
Därav håller jag inte med dig, jag är av en annan åsikt fel eller rätt.
Därav mitt pekande mot "Jack domen"
Citera
2023-08-27, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Utan Majas goda hjälp och fasthållande av Tove så skulle hon kanske kunnat slita sig loss. Blev så äcklad av att läsa domen igen och hur Maja ljög om precis allt. Tingsrätten var enig om samma sak och det fanns ingenting som stämde med det Maja ljög. Ingenting.

Beträffande Hellm*n, så har hon vid flera tidigare förhörstillfällen agerat sig med utsagor likt en liten uppblåst mygghjärna i ättikspad, vilket i sin tur, har resulterat i, att den goda Hellm*n har trasslat in sig i sitt lögn-spunna nät vilket hennes försvarsadvokat nu skall försöka att trassla upp för att sålunda få sin klient Hellm*n på fri fot samt där till med ett skadestånd på fickan.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2023-08-27, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Beträffande Hellm*n, så har hon vid flera tidigare förhörstillfällen agerat sig med utsagor likt en liten uppblåst mygghjärna i ättikspad, vilket i sin tur, har resulterat i, att den goda Hellm*n har trasslat in sig i sitt lögn-spunna nät vilket hennes försvarsadvokat nu skall försöka att trassla upp för att sålunda få sin klient Hellm*n på fri fot samt där till med ett skadestånd på fickan.

Mvh/@JokerMannen
Vill du ge henne skadestånd på hennes ficka ?
"mygghjärna i ättikspad" då kommer jokén.. som inte kan klockan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in