• 1
  • 2
2023-08-28, 09:26
Medlem
När det talas om varför folk dras in i brottslighet och fortsätter med det, så nämner man ofta ekonomiska och sociala faktorer. En studie nyligen från Brå visade dock att fattigdom inte är den främsta orsaken. Men varför fortsätter folk med brott? Det kan väl finnas olika orsaker men det finns en orsak jag aldrig sett nämnas i svensk media...

Brottslighet kan för vissa vara som ett beroende. Det ger kickar och kanske upplevelser som vissa kriminella inte tycker sig kunna få genom något annat. Det innebär i så fall att det kanske kan vara lika svårt att få vissa kriminella att sluta begå brott som att få en heroinist att sluta knarka eller alkoholist att sluta dricka.

Är politiker och de som behandlar kriminella medvetna om denna möjliga orsak bakom varför en del begår brott?

Sen finns ännu en faktor, och det är att brottslig livstil blir vardag för den kriminelle. Det är helt enkelt så han eller hon skaffar pengar... Dessutom gällande vissa brott, större summor pengar än dessa personer troligen skulle kunnat få lätt på något annat sätt. Det är ytterligare en faktor som gör det svårare för kriminella att sluta begå brott...

Så det är inte alltid något så lättöverkomligt som sociala och ekonomiska faktorer som ligger bakom, men ibland något betydligt tyngre. Ett beroende av att begå brott som kanske skulle kräva mycket mer rehabilitering för att överkomma.

Vad tror ni om detta? Stämmer det enligt er, och hur medvetna är i så fall de styrande om detta? Jag har åtminstone aldrig sett något om det i vanlig media...
Senast redigerad av Snobird 2023-08-28 kl. 09:30.
Citera
2023-08-28, 09:35
Det finns ingen framtidsutsikt för miljontals i Sverige. Det finns inget hopp, tro och ingen kärlek. Allt som finns är förbud och lag på lag på lag. Då kan kriminalitet bli ett beroende för att orka stå ut med ett ingenting.
Jag skulle inte kalla terrorism och kriminalitet inifrån Auschwitz som något annat än ett legitimt leverne för att rasera koncentrationslägret.
Citera
2023-08-28, 09:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Jo det är väl fel att säga att fattigdom skapar kriminalitet. I så fall skulle det ju varit extremt mycket kriminalitet när Sverige som land var fattigt. Som säg för 100 år sedan.

Det är väl mera snabba pengar. Det hör man ju på dagens kriminella. De vill ha en Rolex på en gång. Inte ens jobba för det. Sedan tro att vanligt folk får en rolex. Ja du kanske kan få en Rolex om du jobbat i 20 år och lagt undan pengar för det.
Citera
2023-08-28, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jadedjesus
Det finns ingen framtidsutsikt för miljontals i Sverige. Det finns inget hopp, tro och ingen kärlek. Allt som finns är förbud och lag på lag på lag. Då kan kriminalitet bli ett beroende för att orka stå ut med ett ingenting.
Jag skulle inte kalla terrorism och kriminalitet inifrån Auschwitz som något annat än ett legitimt leverne för att rasera koncentrationslägret.

Det låter lite överdrivet... Visst har kanske områden skapats med dåliga förutsättningar men det beror också delvis på de som bor där. Har du någonsin träffat en arbetslös kines i Sverige? Jag har aldrig det...

Möjligen bidrar dåliga framtidsutsikter till hög brottslighet i vissa områden men många köper ju märkeskläder och fina klockor för pengar de får från brott. De har dyrare livstil än folk i deras ålder som jobbar... Då är det ju något mer än bara dålig situation bakom.
Citera
2023-08-28, 09:41
Medlem
Reverend.Camdens avatar
https://www.dn.se/nyheter/sverige/in...nskar-med-ran/

https://www.lu.se/lup/publication/3d...b-ed6835a0b4ad

(FB) Ungdomsrånarna: -"Vi krigar mot svenskarna"
Senast redigerad av Reverend.Camden 2023-08-28 kl. 09:44.
Citera
2023-08-28, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det är väl fel att säga att fattigdom skapar kriminalitet. I så fall skulle det ju varit extremt mycket kriminalitet när Sverige som land var fattigt. Som säg för 100 år sedan.

Det är väl mera snabba pengar. Det hör man ju på dagens kriminella. De vill ha en Rolex på en gång. Inte ens jobba för det. Sedan tro att vanligt folk får en rolex. Ja du kanske kan få en Rolex om du jobbat i 20 år och lagt undan pengar för det.

Ja, finns valet mellan McDonald's eller märkeskläder, fina klockor och annat då är det nog lätt att dras till det för vissa.
Citera
2023-08-28, 09:44
Medlem
fido1986s avatar
Det är nog olika drivkrafter. För del är det säkert status och ekonomi. Eller bara "följa John".

För mig har det varit kickar, spänning och impulser som drivit mig. Det är som en drog. Det du är inne på i ditt resonemang.

Jag tror att om de styrande är medvetna om det så struntar de i saken. Jag tror att de mer bryr sig om förslag som vinner de väljare vars röster de önskar. Inte det som i sak skulle bli bäst för samhället.
Citera
2023-08-28, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
https://www.dn.se/nyheter/sverige/in...nskar-med-ran/

https://www.lu.se/lup/publication/3d...b-ed6835a0b4ad

Ok, har kanske spridits en myt det är svenskarnas fel situationen är som den är. Och det är definitivt politikernas fel till stor del... Att bara pumpa främmande människor som hamnar i lång arbetslöshet in i områden har varit grovt oansvarigt.
Citera
2023-08-28, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Det är nog olika drivkrafter. För del är det säkert status och ekonomi. Eller bara "följa John".

För mig har det varit kickar, spänning och impulser som drivit mig. Det är som en drog. Det du är inne på i ditt resonemang.

Jag tror att om de styrande är medvetna om det så struntar de i saken. Jag tror att de mer bryr sig om förslag som vinner de väljare vars röster de önskar. Inte det som i sak skulle bli bäst för samhället.

Ok, så du är fd kriminell? Var det delvis som en spännande "lek" som ger kickar och sen inget som ett vanligt jobb ger direkt?
Senast redigerad av Snobird 2023-08-28 kl. 09:52.
Citera
2023-08-28, 10:02
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ok, så du är fd kriminell? Var det delvis som en spännande "lek" som ger kickar och sen inget som ett vanligt jobb ger direkt?

Det jag gjorde var inte drivet för ekonomisk vinning. Har alltid agerat ensam. Inte kriminell i den bemärkelsen, jag är trevlig, och ser trevlig ut. Jag har ett normalt jobb som jag försörjer mig på.

Jo, det var någon form av lek. Men den gav spänning och njutning. Det är svårt att förklara.
Citera
2023-08-28, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Det jag gjorde var inte drivet för ekonomisk vinning. Har alltid agerat ensam. Inte kriminell i den bemärkelsen, jag är trevlig, och ser trevlig ut. Jag har ett normalt jobb som jag försörjer mig på.

Jo, det var någon form av lek. Men den gav spänning och njutning. Det är svårt att förklara.

Ok, Hur lyckades du sluta? Du kan väl berätta vilken sorts kategori det var inom typ cyber-, ekonomiska brott, snatteri i stor skala, stjäla trädgårdstomtar?
Citera
2023-08-28, 10:33
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ok, Hur lyckades du sluta? Du kan väl berätta vilken sorts kategori det var inom typ cyber-, ekonomiska brott, snatteri i stor skala, stjäla trädgårdstomtar?

Problemet är att du hela tiden måste stegra för att uppnå dina kickar. Riskerna ökar.

Vill inte fördjupa mig i vad det var jag gjorde. Det var många olika saker med vissa huvud-teman.

Försökte sluta flera gånger pga riskerna att åka dit. Men det var svårt. Mest är det ändrade arbets- och levnads-förhållanden som hjälpte till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in