• 1
  • 2
2023-08-28, 11:51
Medlem
I vissa socioekonmiska grupper i Sverige är det just nu trendigt att vara kriminell och man försöker etablera sig i den kriminella miljön och visar inget intresse för arbetsmarknaden och det "vanliga" samhället. Man begår brott för status, identitet och spänning istället för att det saknas andra alternativ. Det kan även vara grundat i ett samhällshat och att man inte vill slava som arbetare utan tänker "antingen eftertraktat toppjobb med hög lön eller gangster".

För många människor som hamnar snett tidigt i livet och aldrig riktigt kommer ut i samhället utan istället lever i utanförskap och spenderar tid i fängelser ibland blir brottsligheten så normaliserad att den infaller på rutin. Det blir deras trygghet (det man vet är man trygg med) och de bygger sitt liv och sin identitet i det. Så det sker vanemässigt, kan nog kallas beroende.

Vissa kriminella beskriver att de blir beroende av kickarna de får när de begår brott och beroende av att "vara ute och jaga pengar". Vissa jämför det med narkotikaberoende.
Citera
2023-08-28, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det är väl fel att säga att fattigdom skapar kriminalitet. I så fall skulle det ju varit extremt mycket kriminalitet när Sverige som land var fattigt. Som säg för 100 år sedan.

Det är väl mera snabba pengar. Det hör man ju på dagens kriminella. De vill ha en Rolex på en gång. Inte ens jobba för det. Sedan tro att vanligt folk får en rolex. Ja du kanske kan få en Rolex om du jobbat i 20 år och lagt undan pengar för det.

Jag förstår inte ens vad som är grejen med att ha en rolex.
Citera
2023-08-28, 12:05
Medlem
Onkel-Festers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
/…/
Jo, det var någon form av lek. Men den gav spänning och njutning. Det är svårt att förklara.

Lät du din jakt på spänning och njutning förstöra eller försämra tillvaron för hederliga människor och hur kände du isåfall inför det?
Citera
2023-08-28, 12:25
Lyssnar man på krull och kriminel , så säger dom flesta att dom var fattiga adhd personer som kände sig som förlorar som inte ville vara endel av samhällets bottenstkrap.

Handlar om makt egentligen, dom vill vara dom människor är rädda för istället för att vara den som är rädd.

Växar man upp i en otrygg miljö så känner man sig maktlös och då får man skaffa makt på det sättet man kan, dvs bli kriminella.

All kriminaliteten vi ser idag är skapat av det extremt otrygga samhället politikerna har skapat
Alla politiker och deras rika vänner ska äta skit.
Citera
2023-08-28, 12:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Lyssnar man på krull och kriminel , så säger dom flesta att dom var fattiga adhd personer som kände sig som förlorar som inte ville vara endel av samhällets bottenstkrap.

Handlar om makt egentligen, dom vill vara dom människor är rädda för istället för att vara den som är rädd.

Växar man upp i en otrygg miljö så känner man sig maktlös och då får man skaffa makt på det sättet man kan, dvs bli kriminella.

All kriminaliteten vi ser idag är skapat av det extremt otrygga samhället politikerna har skapat
Alla politiker och deras rika vänner ska äta skit.

Jo men vi har ju aldrig haft det. Trots extrem fattigdom. Du har italiensk, och irländsk maffia i USA. Ingen jävla svensk sådan trots att det var exakt lika fattiga ena svenskar som kom dit.
Citera
2023-08-28, 13:15
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Fester
Lät du din jakt på spänning och njutning förstöra eller försämra tillvaron för hederliga människor och hur kände du isåfall inför det?

Med några enstaka undantag tycker jag inte det. Men det finns dem som inte delar min uppfattning i frågan.

Försöker via minnen återuppleva känslan jag hade när jag gjorde det. Så det är väl så jag känner inför det hela.
Citera
2023-08-28, 13:32
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jadedjesus
Det finns ingen framtidsutsikt för miljontals i Sverige. Det finns inget hopp, tro och ingen kärlek. Allt som finns är förbud och lag på lag på lag. Då kan kriminalitet bli ett beroende för att orka stå ut med ett ingenting.
Jag skulle inte kalla terrorism och kriminalitet inifrån Auschwitz som något annat än ett legitimt leverne för att rasera koncentrationslägret.

Du jämför Sverige med Auschwitz och tycker att man ska rasera Sverige inifrån? Du, samhället är inte skyldig dig eller någon annan ett jävla skit. Alla måste ta tag i sitt eget liv på vilken nivå man än börjar.
Vi har ett socialt skyddsnät som räddar oss från svält och ibland hemlöshet men om man inte bjuder till själv, söker jobb, utbildar sig, så får man ingen hjälp heller.
Citera
2023-08-28, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jadedjesus
Det finns ingen framtidsutsikt för miljontals i Sverige. Det finns inget hopp, tro och ingen kärlek. Allt som finns är förbud och lag på lag på lag. Då kan kriminalitet bli ett beroende för att orka stå ut med ett ingenting.
Jag skulle inte kalla terrorism och kriminalitet inifrån Auschwitz som något annat än ett legitimt leverne för att rasera koncentrationslägret.

Fattigdom är en riskfaktor men inte orsaken till varför man blir grovt kriminell. De flesta med trista framtidsutsikter är inte kriminella. Grovt kriminella lider i stort sett alla av någon form av cluster b-störning. Träffa kriminella så fattar du att det inte har med fattigdom att göra. Kriminalitet är en störning. Herregud, dig är de första de blåser!
Citera
2023-08-28, 14:58
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arlagatan

Jo det 50k minst. Om man nu sparat och haft sig kommer man ju inte lägga alla sina stålar på en jävla skrytklocka.
Citera
2023-08-28, 15:15
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arlagatan

Det kommer ju finnas olika typer med Rolex. Kriminella sådana som bara stulet en. Nyrika ena som bara ärvde sin rikedom. Sedan folk som faktiskt på ärligt vis tjänat ihop till sina Rolex.
Citera
2023-08-28, 21:19
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Det låter lite överdrivet... Visst har kanske områden skapats med dåliga förutsättningar men det beror också delvis på de som bor där. Har du någonsin träffat en arbetslös kines i Sverige? Jag har aldrig det...

Möjligen bidrar dåliga framtidsutsikter till hög brottslighet i vissa områden men många köper ju märkeskläder och fina klockor för pengar de får från brott. De har dyrare livstil än folk i deras ålder som jobbar... Då är det ju något mer än bara dålig situation bakom.
Dåliga ekonomiska framtidsutsikter är inte förklaringen. Det är inte fler fritidsgårdar, oro för att inte kunna betala hyran nästa år, för korta straff eller för få poliser som är orsaken.
I så fall skulle det finnas många länder som borde ha högre kriminalitet. I de flesta länder finns hopp som Sverige saknar.
Det är förbannad idioti att folk låter sig luras av populister och själva blir populisterna.

Det hade inte begåtts många brott om kriminella hade haft kärlek. Trygga familjer med varsin fin tjej sexig kvinna. Det är i stort sett hela förklaringen.
Citera
2023-09-06, 04:08
Medlem
Bara så du vet är jag återfalls kriminell, jag har torskat med en drog på mig några gånger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in