Att de är olika personligheter framgår mer än övertydligt.
Men det ger inte Maja stilpoäng ang lögner.
Även om den ena är mer sofistikerad så är M fullt kapabel att undanhålla sanningar. Läs extremt farliga försök till mordbränder.
Hon är fullt kapabel att beskylla J.
Hon vidhåller lögner i 47 dagar ang mord och hon ger sig inte med spyor och falltrauma förrän bortåt nyår.
En lögn är en lögn oavsett hur omslagspappret ser ut.
Man kan diskutera i oändlighet om svårigheter
Förnekelser. Överlevnadstrstegier. Att stänga av.
Men det handlar inte om gissningar ang vad som är sanningar.
Det handlar om trovärdighet vilket rätten givetvis har som uppgift att bedöma likaväl som hårdfakta ang bevisning.
Men ska man öht försöka reda ut lögner i ett mordfall versus sk blockeringar så är det väl detaljgranskning som gäller?
Kan du få det här att gå ihop?
Jag numrerar så är det lättare att se.
1. Maja säger hon blir väckt, bär iväg med ett lik men frågar inte vad som hänt.
Det gör hon först ute vid IIIharjen på söndag kväll.
2. Hon påstår att hon inte vågade.
Men hon vågar lämna föräldrahemmet, följa med J ensam ut skogen på kvällen och fråga.
Hon är i en väldigt utsatt position.
Tidigare har hon skyllt på sjukdom, dvs då de skulle bränna inne Tove i början på året.
Hon låter inte värst bekymrad i samtal med sin far heller:
" Kl. 19:57:49 skriver Majas pappa ett SMS med följande innehåll: ”Har du hört att Tove Tönnis är försvunnen?
Maja svarar ”Ja delade det på snapp!! Helt sjukt!”
Varpå Majas pappa skriver igen: ”Eller hur? Har hon mått dåligt eller?
Maja svarar igen: ”Jag vet inte men jag tror det”
3. Maja påstår sen att det är J som sagt att Albin hämtat Tove:
2023-01-25
"M: Ja jag går tillbaka till sängen. Eh, ja sen vaknar jag igen, eh, och känner då också att jag
mår inte bra liksom. Eh, så då går jag till toan och då märker jag att Tove är inte där längre så jag frågar Johanna vart Tove, var Tove är helt enkelt och hon säger till mig då att Albin har kört hem henne. Eh, och ja.
Eh, jag säger sen också att, att jag är hungrig och behöver äta något och ja Johanna åker, nej vänta. Johanna går först, eh, ja men ut i lägenheten och ska åka och sen så mötte, säger hon att hon mötte grannen i trappan (..) "
Hur kan detta bli nåt som J sägs ha sagt?
Att A*bin hämtat Tove?
▪️J pratade med A*bin vid 6-tiden, för att T hade inte kommit hem.
▪️M*riam återger vad J sagt:
"(..) Sedan hade de pratat till klockan 03 berättade Johanna, sedan hade Tove tagit cykeln och gått hemåt enligt Johanna."
▪️På morgonen har M själv fått medd från A*bin:
”Är Tove med er?”.
M besvarar inte detta förrän efter kl 12:
”Nej hon gick hem. "
"Kl. 05:50 spelar telefonen bl.a. ett mobilspel vid namn Dream Games: Royal Match.
Kl. 05.53:00 skickar Albin Warrén, Toves pojkvän, ett meddelande på Snapchat med innehållet: ”Är Tove med er?”. Detta besvaras inte vid tidpunkten.
Kl. 06:02:27 startas applikationen Pinterest."
(..)
" Kl. 12:11:05 svarar Maja på Albin Warréns Snapchat meddelande som inkom kl. 05:53.
Hon skriver ”Nej hon gick hem. "
M säger således att T gått hem.
M:s version av samtal med A*bin 2022-12-21 ser ut så här:
M: Nej men, ja vad gjorde jag sen? Jag låg kvar i sängen och ja, då gick jag in på mina sociala medier igen då. Jag gick in på snap och såg att Albin hade skrivit till mig tidigare på morgonen och undrade om Tove var med mig och Johanna. Och då, ja, nej jag skrev då att, att jag trodde att Tove eller att Albin hade skjutsat hem henne på natten och han skriver nej det gjorde jag inte. Och ja, han undrade också om Toves cykel var kvar utanför Johannas lägenhet och ja. Jag skrev ju då att jag trodde det.
F: Den här kommunikationen som du hade med Albin på vilket sätt är det? Tidigare hade du
snappat med Johanna på morgonen innan du somnade men denna kommunikationen?
M: Ja det var i chatten på snap.
F: I chatten på snap. Mmm. "
Sen är M med i i chattgruppen med Johanna, L*uise, C*milla och M*rjam.
M: (...) Jag tror, ja Johanna skrev i gruppen att ja, att ja men Tove, att hon inte visste vad som hade hänt med Tove i alla fall och att polisen hade ringt henne och förhört henne via telefon och att Albin hade ringt och frågat om Tove och hennes cykel och allt det. (..) "
2023-01-25
"M: Ja. Eh, eh, jo pappa väcker mig, eh, sen då på förmiddagen.
Eh, och jag tar upp min telefon och ser att Albin har skrivit till mig på snap tidigare på morgonen.
Eh, och han frågar då om Tove är med mig och Johanna.
Eh, och jag skriver då att nej hon är, eh, eh, ja att hon åkte hem och, alltså antingen så tänkte jag eller så skrev jag liksom, eh, eh, det att ja men det att han skulle ha skjutsat hem Tove där på natten men sen så, jag kom ju på sen att det var, ja det var ju inte så att han, han gjorde det, eh, men han frågar om, eh, Toves cykel är kvar utanför Johannas lägenhet och jag svarar att jag tror det och så där. (..)
"(..) Johanna skriver också i chatten att ja men spelar med då och så här ja Albin har ringt mig flera gånger och polisen har, jag har haft förhör med polisen och så och ja.
Eh, ja och sen då så går jag och lägger mig i min säng igen (..) "
Jag såg även detta och blev inte klok på det hon säger relaterat till de transaktioner som stod i fup.
Det har väl varit uppe i tråden men jag har som sagt bara läst fup.
Maja säger att hon blir bjuden på en 6:a Redbull vodka (av L*uise). Sen bjuder hon tillbaks. Vet inte om hon tänkt sig dela på en enda drink?
I nästa förhör är det köpet enbart till henne själv, hon klunkar den.
Betalningen verkar inte ha gått igenom.
2022-11-15
"Väl inne på Nöjet så träffar jag en kompis vid garderoberna och vi snackar lite. Under tiden så går Johanna och Louise, tror jag, in till dansgolvet inne på Nöjet och efter en stund så går jag också dit. Sen dansar vi, jag blir bjuden på en Redbull vodka 6:a av Louise. "
(..)
M: Eh, då ska vi se. Eh, yes, eh, ja efter några timmar köper jag en Redbull vodka sexa till
mig och Louise. Vi dansar i stort sätt hela kvällen (..)
2023-01-25
M: Eh, på Nöjet så, eh, ja där dansar jag, Johanna och Louise då mest. Jag köper eller nej jag blir bjuden på en Red Bull vodka sexa först.
Dricker upp den och efter ett tag så köper jag,
köper jag en till mig själv och precis innan jag och Johanna går ut ifrån dansgolvet och sätter
oss vid ett av borden där ute, ja vid garderoben och det, så klunkar jag, eh, ja min drink Red
Bull vodka sexa."
Redbull/vodka 6 cl kostar 134 kr.
" Kl. 22:53:40 sker en betalning via Apple Wallet med ett koppat MasterCard från Swedbank. Beloppet avser 134 SEK. Status för betalningen är ”pending” (väntande)."
"Kl. 00:05:53 registreras ytterligare ett betalningsförsök genom Apple Pay á 134 SEK.
Status för transaktionen är dock "rejected” (avvisad).
Maja gör ett köp efter detta på 134 kr som går igenom. Det är på hennes mammas konto, Kl 00:06.
Någon som vet när hovrättsförhandlingarna skall äga rum..🤔
Idag och imorgon
Editerade:
"Hovrättsförhandlingarna i fallet med Tove som mördades i Vetlanda flyttas igen och ska hållas den 4, 10 och 12 oktober. Det uppger Göta hovrätt i ett pressmeddelande.
Anledningen är att hovrätten inte har fått det utlåtande från Socialstyrelsens rättsliga råd om den medicinska utredningen som de efterfrågat."
Jag har inte lyssnat på hela hans förhör så jag vet inte om/hur han angav att han visste tiden. I FUPen tycker jag att han o pappan var osäkra på exakt tid men däremot säkra på tid mellan duns - påringning - Johanna i trappan - Donken. Det var väl åklagaren som ringade in tid för dunsen därifrån?
Detta är väl ett rätt vanligt sätt att få fram en dag- eller tidsangivelse? Vittnet hänger upp sin iakttagelse på annat och därigenom kan man få fram ett datum eller en tid.
Ja nåt i den riktningen har han nog tänkt sig 02:40 oavsett vad han sagt i tidigare förhör. Det är ju sedan upp till åklagaren att få fram en bra bild sv det som hänt. Att allt ska ligga på ett vittne som annars bidragit väl till detta är inget man bör ”kräva”.
Tack Avel! Ok ja då är jag med lite bättre, har inte kvar FUP att kolla tillbaka på tiderna osv. Har de inte försökt tömma det då? Kanske inte kan komma åt kontot eller? Har de sagt något om det eller stod det något om det i utredningen? Väldigt intressant, de kan väl inte missat det?
Det kan ju så här i efterhand finnas hinder för dem som vi inte känner till att komma åt kontot. Sen så kan man göra inställningar att platsdatan eller dyl ska raderas automatiskt efter viss tid. Där har vi inte insyn. Däremot så fanns den hör datan då de gjorde skärmklippen och det är olyckligt att de inte kan eller har lyft fram detaljer från det sammanhanget. Som jag visade är det inga knepigheter normalt att få ut den här typen av uppgifter. Till utredningen kan man bara komma med tips, men feedbacken är begränsad då de ju styrs av lite lagar och regler.
I mitt tycke är kanske stegdata mer intressant än platsdatan då den skulle kunna matchas mot de stegserier som JJ och MH tar vid eller i lägenheten. I teorin skulle det kunna visa både på en evtl lägenhetsvisning eller när Tove tar sina sista steg. Samtidigt så behöver ju detta analyseras utifrån att det är en utmaning att avgöra vem som faktiskt burit mobilen när så sker.
Nej jag GLÖMDE inte.
Jag UNDRADE eftersom jag inte varit i tråden.
"Jag såg även detta och blev inte klok på det hon säger relaterat till de transaktioner som stod i fup.
Det har väl varit uppe i tråden men jag har som sagt bara läst FUP"
Maja ljuger ju så frekvent att det bör ju dubbelkollas. Oavsett så tycks hon överdriva sin fylla likt spyorna.
Efter att tittat på M:s ramlande och krälande i spyor - som inte hänt - så tittade jag på berusningsgrad och stämningen på Nöjet.
J är som sagt inte nöjd med att inte fått gehör av vakter el poliser. Hon vill slåss.
Poliserna beskrev henne i ordval som sur, inte helt nöjd osv.
Maja verkar också laddad, men enligt henne är stämningen god hela tiden efter allt detta upphaussade.
◾Louise S:
"Drack Maja?
Ja. Johanna hade en en-liters rött vin, hon drack väl halva den på förfesten. Maja hade jag
svårt att säga, men hon hade en box med vin, men Maja verkade inte så påverkad. Vi började
dricka runt åtta på kvällen."
◾Ordningsvakten A*ton stod bredvid M runt 23.30.
Hur uppfattade Majas berusningsnivå?
-Jag märkte inget speciellt. Hon gick normalt och gav inga tecken på att hon var berusad.
Hon drack inget då och jag såg inget glas i hennes hand."
◾Ordningsvakten H*nrik så att J och M kom dit sent och att de var kvar ganska länge, efter stängning.
Han beskriver att de är på Nöjet ganska frekvent och är "sällan berusade och man möter sällan de med alkohol i handen. Ser man den ena är den andra inte långt bort. De verkar väldigt tighta med varandra."
Johanna och Maja var kvar ganska länge, efter stängningsdags. Han såg inget anmärkningsvärt då, pratade med folk - att de "var hyffsat nyktra och städade och de upplevdes inte fulla. De festar sällan inte så hårt."
◾Ordningsvakten F*edrik upplevde att Maja såg upprörd ut då hon passerar entrén.
Sen såg han dem sen stå utanför med armarna i kors och på förfrågan svarar Maja" att de väntar på en kompis."
◾Ordningsvakten J*han stod vid entrén.
" Den ljushyade sa till Johan att en tjej hade slagit ner henne. Då frågade Johan om hon hade bevis. Den mörkhyade tjejen svarade att hon såg det. "
Han följer sen med dem till T.
" Tove svarade att den ljushyade slog henne. Detta minns Johan väldigt klart och han svarade att det är ord mot ord. Han sa till dem att om de vill anmäla kan de gå ut till
poliserna som stod utanför.
Den mörkhyade svarade då och tyckte han kunde slänga ut Tove."
Han upplevde M och J som "barnsliga och drama queens. Jag såg dem prata mycket
men hörde inte vad de såg. Vid samtalet med Tove var de bitchiga och hade ett agg."
Ang berusning var de "var i bra form" och skärpte till sig, men "de var inget utöver det vanliga."
Han såg heller inte att nån hade nån "alkohol i handen".
◾Ordningsvakt H*kan tyckte att J "uppträdde märkligt och ville ha uppmärksamhet" då hon kom fram och ville att han "skulle slänga ut tjejen som slagit henne från Nöjet eftersom hon inte kunde uppföra sig."
Han upplevde henne "inte särskilt berusad".
H beskriver att de är på Nöjet regelbundet och dansar väldigt mycket.
◾Bartendern E*sther:
"Hon såg Maja och Johanna aktuell kväll vid trappan ner mot nya delen. Det var den enda gången som hon såg dem. Hon vet inte om de bara var dem eftersom det var mycket folk runt
om. De var aldrig framme i baren och de verkade inte fulla."
Senast redigerad av develi 2023-08-28 kl. 10:39.
Första gången M och J träffades var på en fest och enligt M så kysstes dom den kvällen
Ja, det är en märklig kommentar från Maja till sin far på frågan om hur de möttes på logdansen.
Hetero brukar inte kyssas då de ses första gången så det sticker ut. Om sen väldigt bekanta tramsar på nån fest är det nåt annat.
Till och med M:s mor undrade om de hade ett förhållande såg jag, så tighta upplevs de.
Det är sleepover i lekstugor, ödehus ("vårat ställe") och total dementi om att få sova i sängen. No-go-zone.
I Gtbg var det J som ville gå och se på nakna tjejer för att få "en upplevelse".
Senast redigerad av develi 2023-08-28 kl. 10:40.
Ja, och det är just detta som är intressant.
De har absolut en ömsesidig bindning även om J är totalt bortom moral i annat. Manipulativ, dominant och hela kitet, för det går inte att blunda för. Hon har garanterat nåt ur B klustret och ytterst slipad. För den skull så ljuger hon heller inte konstant.
Även om J är den dominanta doern och M är en pleaser så är hon inte förtryckt. Hon är den farliga följaren och de stormtrivs i varandras sällskap. M är medspelare till att det börjar koka.
Det här är ingen underdånighet som ses vid nåt medberoende el kuvad och submissiv.
Det rent bullshit att ge M nån smått retarerad roll, de göder varandra. Inte ens M:s mor tror M var rädd för J, det vete tusan om nån presenterat dem mer än som fastlimmade vid varann som två siameser.
En patologisk bindning.
De ggr J blir emotionell i förhör så handlar det om Maja. Det hörs även i TR om man är uppmärksam och tar bort sorlet, dvs hennes falska snyftande initialt om mordet. När M kommer på tal kommer det andra ljud.
Även om det dementeras så påminner det om en lesbisk relation, vilket skulle ge en så stark bindning och de är de facto redan kriminella innan mordet, om än inte dömda och att ingen brann inne tack och lov.
Ang mordet på Skylar Neese, gaddade de ihop sig när hon riskerade avslöja de andra två fd väninnorna.
Tidigare lät det bara att de inte tyckte om henne längre som motiv. Ville hon skulle försvinna.
Det var snarare en hårt hållen hemlighet som erkändes först 2023 vid en ny förhandling (parol board) även om det varit misstänkt.
Shiela beskrivs nästintill gränslöst utåtriktad, och Rachel som växt upp i strikt katolsk miljö beundrade hennes mer vilda natur och attityd att inte bry sig.
Det är så mycket beröringspunkter i deras personligheter och kontroverser alla tre, att man rent förvånas. Rekommenderar boken "Pretty little liars."
.
Det är en sjuklig bindning och jag håller inte med dig att Maja inte är dominerad av Johanna genom olika mekanismer.
Psykiskt våld berättar Johannas ex om vilket vi även sett Johanna behandla andra med, även Maja trots att hon inte sätter sig emot och är mer följsam.
Att Maja t ex vågar sig till illharjen ensam med Johanna är inte konstigt. Hon har ju inte satt sig emot, utan hjälpt till och är därmed också en medspelare i brottet.
Destruktiva relationer är inte sällan definierade av just en icke ömsesidighet där den ena utövar våld mot dennandra för att få kontroll över den personen. Våldet behöver ingalunda vara fysiskt, utan kan utövas på andra plan, t ex psykiskt.
Ett exempel är ju när Johanna låser ut Maja när hon får haschpsykos.
Efter en tid lär man sig att förhålla sig på det sätt som inte väcker irritation, kränkningar och aggressioner. Många beskriver det som att gå på äggskal. Maja berättar i förhör att hon inte gillar när Johanna skriker på henne. Det är något som då Maja kommer att försöka undvika.
Maja har även sett hur Johanna styr andra genom manipulation och hämnd. Sådant bygger man in i sitt medvetande omedvetet eller medvetet.
Det kan handla om uteslutningar, manipulerande runt fester dör vissa blir bjudna medan andra inte. Det kan också vara manipulerande fram och tillbaka så att den som tror att ens födelsekalas blir fixat, blir utan. Sedan kommer vi till det värre där en bestraffning kan vara allt från först en kram med komplimanger ( så man blir off- guard) plötsligt vänds helt utan förvarning till obehaglig aggression med knuffar och sylvassa och elaka ord. Nästa nivå börjar närma sig ond bråd död.
Hur har detta inte påverkat Maja 26 år? Med diagnoser, utanförskap, ångest och övergivenheysprolematik och ensamhet. Låg självkänsla och övergivenhetsproblematik. Kogniva svårigheter. Adoption och annan hudfärg.
Ett enormt behov av att känna sig sedd och bli accepterad. Inkluderad.
Maja är följsam som ett lamm.
Normaliseringsprocessen har nog gått ovanligt lätt fram där.
Maja behöver inte vara rädd på samma sätt som någon som vill sätta sig emot, men innerst inne vet hon. Styrmedlen behöver inte vara slag eller skrik.
Det räcker med att avvisa henne, låsa henne ute en natt när hon inte följer med ut på Nöjet.
Det är en sjuklig bindning och jag håller inte med dig att Maja inte är dominerad av Johanna genom olika mekanismer.
Psykiskt våld berättar Johannas ex om vilket vi även sett Johanna behandla andra med, även Maja trots att hon inte sätter sig emot och är mer följsam.
Att Maja t ex vågar sig till illharjen ensam med Johanna är inte konstigt. Hon har ju inte satt sig emot, utan hjälpt till och är därmed också en medspelare i brottet.
Destruktiva relationer är inte sällan definierade av just en icke ömsesidighet där den ena utövar våld mot dennandra för att få kontroll över den personen. Våldet behöver ingalunda vara fysiskt, utan kan utövas på andra plan, t ex psykiskt.
Ett exempel är ju när Johanna låser ut Maja när hon får haschpsykos.
Efter en tid lär man sig att förhålla sig på det sätt som inte väcker irritation, kränkningar och aggressioner. Många beskriver det som att gå på äggskal. Maja berättar i förhör att hon inte gillar när Johanna skriker på henne. Det är något som då Maja kommer att försöka undvika.
Maja har även sett hur Johanna styr andra genom manipulation och hämnd. Sådant bygger man in i sitt medvetande omedvetet eller medvetet.
Det kan handla om uteslutningar, manipulerande runt fester dör vissa blir bjudna medan andra inte. Det kan också vara manipulerande fram och tillbaka så att den som tror att ens födelsekalas blir fixat, blir utan. Sedan kommer vi till det värre där en bestraffning kan vara allt från först en kram med komplimanger ( så man blir off- guard) plötsligt vänds helt utan förvarning till obehaglig aggression med knuffar och sylvassa och elaka ord. Nästa nivå börjar närma sig ond bråd död.
Hur har detta inte påverkat Maja 26 år? Med diagnoser, utanförskap, ångest och övergivenheysprolematik och ensamhet. Låg självkänsla och övergivenhetsproblematik. Kogniva svårigheter. Adoption och annan hudfärg.
Ett enormt behov av att känna sig sedd och bli accepterad. Inkluderad.
Maja är följsam som ett lamm.
Normaliseringsprocessen har nog gått ovanligt lätt fram där.
Maja behöver inte vara rädd på samma sätt som någon som vill sätta sig emot, men innerst inne vet hon. Styrmedlen behöver inte vara slag eller skrik.
Det räcker med att avvisa henne, låsa henne ute en natt när hon inte följer med ut på Nöjet.
Sedan blir hon åter som ett lamm.
Att Maja är i Johannas psykiska våld är tydligt.
Johanna tvingar Maja att ta tag och bära bort Toves kropp.
På så sätt gör Johanna Maja delaktig och låter Maja förstå att om hon berättar någonting, åker hon själv dit, eftersom hon hjälpt till att undanröja kroppen.
Jag hoppas Majas nya försvarare får fram hur dominerad och manipulerad Maja blivit.