2023-08-28, 10:50
  #86929
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, och det är just detta som är intressant.
De har absolut en ömsesidig bindning även om J är totalt bortom moral i annat. Manipulativ, dominant och hela kitet, för det går inte att blunda för. Hon har garanterat nåt ur B klustret och ytterst slipad. För den skull så ljuger hon heller inte konstant.
Även om J är den dominanta doern och M är en pleaser så är hon inte förtryckt. Hon är den farliga följaren och de stormtrivs i varandras sällskap. M är medspelare till att det börjar koka.
Det här är ingen underdånighet som ses vid nåt medberoende el kuvad och submissiv.
Det rent bullshit att ge M nån smått retarerad roll, de göder varandra. Inte ens M:s mor tror M var rädd för J, det vete tusan om nån presenterat dem mer än som fastlimmade vid varann som två siameser.
En patologisk bindning.

De ggr J blir emotionell i förhör så handlar det om Maja. Det hörs även i TR om man är uppmärksam och tar bort sorlet, dvs hennes falska snyftande initialt om mordet. När M kommer på tal kommer det andra ljud.

Även om det dementeras så påminner det om en lesbisk relation, vilket skulle ge en så stark bindning och de är de facto redan kriminella innan mordet, om än inte dömda och att ingen brann inne tack och lov.

.

Det är en sjuklig bindning och jag håller inte med dig att Maja inte är dominerad av Johanna genom olika mekanismer.

Psykiskt våld berättar Johannas ex om vilket vi även sett Johanna behandla andra med, även Maja trots att hon inte sätter sig emot och är mer följsam.

Att Maja t ex vågar sig till illharjen ensam med Johanna är inte konstigt. Hon har ju inte satt sig emot, utan hjälpt till och är därmed också en medspelare i brottet.

Destruktiva relationer är inte sällan definierade av just en icke ömsesidighet där den ena utövar våld mot dennandra för att få kontroll över den personen. Våldet behöver ingalunda vara fysiskt, utan kan utövas på andra plan, t ex psykiskt.

Ett exempel är ju när Johanna låser ut Maja när hon får haschpsykos.

Efter en tid lär man sig att förhålla sig på det sätt som inte väcker irritation, kränkningar och aggressioner. Många beskriver det som att gå på äggskal. Maja berättar i förhör att hon inte gillar när Johanna skriker på henne. Det är något som då Maja kommer att försöka undvika.

Maja har även sett hur Johanna styr andra genom manipulation och hämnd. Sådant bygger man in i sitt medvetande omedvetet eller medvetet.

Det kan handla om uteslutningar, manipulerande runt fester dör vissa blir bjudna medan andra inte. Det kan också vara manipulerande fram och tillbaka så att den som tror att ens födelsekalas blir fixat, blir utan. Sedan kommer vi till det värre där en bestraffning kan vara allt från först en kram med komplimanger ( så man blir off- guard) plötsligt vänds helt utan förvarning till obehaglig aggression med knuffar och sylvassa och elaka ord. Nästa nivå börjar närma sig ond bråd död.

Hur har detta inte påverkat Maja 26 år? Med diagnoser, utanförskap, ångest och övergivenheysprolematik och ensamhet. Låg självkänsla och övergivenhetsproblematik. Kogniva svårigheter. Adoption och annan hudfärg.

Ett enormt behov av att känna sig sedd och bli accepterad. Inkluderad.

Maja är följsam som ett lamm.

Normaliseringsprocessen har nog gått ovanligt lätt fram där.

Maja behöver inte vara rädd på samma sätt som någon som vill sätta sig emot, men innerst inne vet hon. Styrmedlen behöver inte vara slag eller skrik.

Det räcker med att avvisa henne, låsa henne ute en natt när hon inte följer med ut på Nöjet.

Sedan blir hon åter som ett lamm.
Citera
2023-08-28, 11:02
  #86930
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är en sjuklig bindning och jag håller inte med dig att Maja inte är dominerad av Johanna genom olika mekanismer.

Psykiskt våld berättar Johannas ex om vilket vi även sett Johanna behandla andra med, även Maja trots att hon inte sätter sig emot och är mer följsam.

Att Maja t ex vågar sig till illharjen ensam med Johanna är inte konstigt. Hon har ju inte satt sig emot, utan hjälpt till och är därmed också en medspelare i brottet.

Destruktiva relationer är inte sällan definierade av just en icke ömsesidighet där den ena utövar våld mot dennandra för att få kontroll över den personen. Våldet behöver ingalunda vara fysiskt, utan kan utövas på andra plan, t ex psykiskt.

Ett exempel är ju när Johanna låser ut Maja när hon får haschpsykos.

Efter en tid lär man sig att förhålla sig på det sätt som inte väcker irritation, kränkningar och aggressioner. Många beskriver det som att gå på äggskal. Maja berättar i förhör att hon inte gillar när Johanna skriker på henne. Det är något som då Maja kommer att försöka undvika.

Maja har även sett hur Johanna styr andra genom manipulation och hämnd. Sådant bygger man in i sitt medvetande omedvetet eller medvetet.

Det kan handla om uteslutningar, manipulerande runt fester dör vissa blir bjudna medan andra inte. Det kan också vara manipulerande fram och tillbaka så att den som tror att ens födelsekalas blir fixat, blir utan. Sedan kommer vi till det värre där en bestraffning kan vara allt från först en kram med komplimanger ( så man blir off- guard) plötsligt vänds helt utan förvarning till obehaglig aggression med knuffar och sylvassa och elaka ord. Nästa nivå börjar närma sig ond bråd död.

Hur har detta inte påverkat Maja 26 år? Med diagnoser, utanförskap, ångest och övergivenheysprolematik och ensamhet. Låg självkänsla och övergivenhetsproblematik. Kogniva svårigheter. Adoption och annan hudfärg.

Ett enormt behov av att känna sig sedd och bli accepterad. Inkluderad.

Maja är följsam som ett lamm.

Normaliseringsprocessen har nog gått ovanligt lätt fram där.

Maja behöver inte vara rädd på samma sätt som någon som vill sätta sig emot, men innerst inne vet hon. Styrmedlen behöver inte vara slag eller skrik.

Det räcker med att avvisa henne, låsa henne ute en natt när hon inte följer med ut på Nöjet.

Sedan blir hon åter som ett lamm.
Att Maja är i Johannas psykiska våld är tydligt.
Johanna tvingar Maja att ta tag och bära bort Toves kropp.
På så sätt gör Johanna Maja delaktig och låter Maja förstå att om hon berättar någonting, åker hon själv dit, eftersom hon hjälpt till att undanröja kroppen.

Jag hoppas Majas nya försvarare får fram hur dominerad och manipulerad Maja blivit.
Citera
2023-08-28, 11:11
  #86931
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej jag GLÖMDE inte.
Jag UNDRADE eftersom jag inte varit i tråden.

"Jag såg även detta och blev inte klok på det hon säger relaterat till de transaktioner som stod i fup.
Det har väl varit uppe i tråden men jag har som sagt bara läst FUP"


Maja ljuger ju så frekvent att det bör ju dubbelkollas. Oavsett så tycks hon överdriva sin fylla likt spyorna.

Efter att tittat på M:s ramlande och krälande i spyor - som inte hänt - så tittade jag på berusningsgrad och stämningen på Nöjet.

J är som sagt inte nöjd med att inte fått gehör av vakter el poliser. Hon vill slåss.
Poliserna beskrev henne i ordval som sur, inte helt nöjd osv.

Maja verkar också laddad, men enligt henne är stämningen god hela tiden efter allt detta upphaussade.

◾Louise S:
"Drack Maja?
Ja. Johanna hade en en-liters rött vin, hon drack väl halva den på förfesten. Maja hade jag
svårt att säga, men hon hade en box med vin, men Maja verkade inte så påverkad. Vi började
dricka runt åtta på kvällen."

◾Ordningsvakten A*ton stod bredvid M runt 23.30.
Hur uppfattade Majas berusningsnivå?
-Jag märkte inget speciellt. Hon gick normalt och gav inga tecken på att hon var berusad.
Hon drack inget då och jag såg inget glas i hennes hand."

◾Ordningsvakten H*nrik så att J och M kom dit sent och att de var kvar ganska länge, efter stängning.

Han beskriver att de är på Nöjet ganska frekvent och är "sällan berusade och man möter sällan de med alkohol i handen. Ser man den ena är den andra inte långt bort. De verkar väldigt tighta med varandra."

Johanna och Maja var kvar ganska länge, efter stängningsdags. Han såg inget anmärkningsvärt då, pratade med folk - att de "var hyffsat nyktra och städade och de upplevdes inte fulla. De festar sällan inte så hårt."

◾Ordningsvakten F*edrik upplevde att Maja såg upprörd ut då hon passerar entrén.
Sen såg han dem sen stå utanför med armarna i kors och på förfrågan svarar Maja" att de väntar på en kompis."

◾Ordningsvakten J*han stod vid entrén.
" Den ljushyade sa till Johan att en tjej hade slagit ner henne. Då frågade Johan om hon hade bevis. Den mörkhyade tjejen svarade att hon såg det. "

Han följer sen med dem till T.
" Tove svarade att den ljushyade slog henne. Detta minns Johan väldigt klart och han svarade att det är ord mot ord. Han sa till dem att om de vill anmäla kan de gå ut till
poliserna som stod utanför.
Den mörkhyade svarade då och tyckte han kunde slänga ut Tove."

Han upplevde M och J som "barnsliga och drama queens. Jag såg dem prata mycket
men hörde inte vad de såg. Vid samtalet med Tove var de bitchiga och hade ett agg."

Ang berusning var de "var i bra form" och skärpte till sig, men "de var inget utöver det vanliga."
Han såg heller inte att nån hade nån "alkohol i handen".

◾Ordningsvakt H*kan tyckte att J "uppträdde märkligt och ville ha uppmärksamhet" då hon kom fram och ville att han "skulle slänga ut tjejen som slagit henne från Nöjet eftersom hon inte kunde uppföra sig."
Han upplevde henne "inte särskilt berusad".
H beskriver att de är på Nöjet regelbundet och dansar väldigt mycket.

◾Bartendern E*sther:
"Hon såg Maja och Johanna aktuell kväll vid trappan ner mot nya delen. Det var den enda gången som hon såg dem. Hon vet inte om de bara var dem eftersom det var mycket folk runt
om. De var aldrig framme i baren och de verkade inte fulla."

Jag kan inte se att Maja ljuger om hur mycket hon drack det verkar överensstämma med kontoutdrag och vittnen.

En halv en liten flaska vin, det är trots allt mer än en halv vanlig vinflaska på 750 ml. Det är ca 3 glas vin. Louise säger att Maja drack ca en halva sådan 1 liters flaska, kanske lite mer.

På det dricker Maja ytterligare två drinkar, 6: or enligt henne själv.

Detta sker då på fyra timmar.

Maja kanske inte beter sig som stupfull. Men jag har svårt att tro att hon inte är ganska påverkad ändå.

Själv skulle jag nog känns mig redigt berusad om jag drack dessa mängder under så kort tid får jag säga.
Citera
2023-08-28, 11:26
  #86932
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Att Maja är i Johannas psykiska våld är tydligt.
Johanna tvingar Maja att ta tag och bära bort Toves kropp.
På så sätt gör Johanna Maja delaktig och låter Maja förstå att om hon berättar någonting, åker hon själv dit, eftersom hon hjälpt till att undanröja kroppen.

Jag hoppas Majas nya försvarare får fram hur dominerad och manipulerad Maja blivit.

Nu vet vi inte vad som hände exakt, men om jag spekulerar högt och fritt, skulle det kunna vara så att Maja förstått vad som pågick och kanske lite mer.

Därmed tvingar Johanna Maja delta i dumpandes så att Maja blir ” medhjälpare” och därmed mer pålitlig vad gäller att hålla tyst.

Det ör väl min starkaste teori att Maja hört/ sett, kanske t om först trott att Johanna behövde hjälp, men sedan blivit passiv och chockad.

Därför att hon alltid varit i underläge mot Johanna, alltid litat på Johannas förmåga att ordna saker, lägger sig Maja i vänt- och orderläge och gör som hon blir tillsagd.

I den här extrema situationen är det svårt att sätta sig in i Majas underläge till den enormt samtidigt hatiska och empatilösa Johannas dominans mot andra och specifikt Maja, men nog kan man ana att Naja är under ett mycket stark inflytande ( kuvad) under Johanna.

Jag har svårt att se hur vissa i tråden anser att det är ett jämbördig och ömsesidigt förhållande.

Som alltid, handlar det inte om svart eller vitt.

Det finns alltid flera bottnar och naturligtvis finns det situationer där de möts på ett mer jämbördigt plan. T ex gillar de båda att festa och dansa.

Men i grunden finns alltid Johannas starka inflytande över Maja som beter sig precis som man ser i klassiska destruktiva relationer.

Maja försvarar Johanna. Hon är lojal. Hon gör som hon blir tillsagd. Hon accepterar saker som andra inte skulle acceptera vad gäller Johanna.
Citera
2023-08-28, 11:31
  #86933
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja nåt i den riktningen har han nog tänkt sig 02:40 oavsett vad han sagt i tidigare förhör. Det är ju sedan upp till åklagaren att få fram en bra bild sv det som hänt. Att allt ska ligga på ett vittne som annars bidragit väl till detta är inget man bör ”kräva”.
Håller med. Jag har inte lyssnat på den delen av hans förhör och vet inte varför han anger tiden 02:40 så exakt. Jag hoppas det inte ligger en överambitiös strävan hos honom att ”hjälpa till” så att han lämnar uppgifter utöver vad han faktiskt är säker på. Han har jättebra uppgifter att lämna men som de flesta vittnen har han ju inte tittat på klockan när han gör sina iakttagelser utan man behöver uppskatta tiden för dem. Han borde ha fått frågor av åklagaren och av advokaterna om tiden, kan jag tycka. Själv tror jag att tiden för dunsen är 5-10 minuter innan hans egen angivelse.
Citera
2023-08-28, 11:32
  #86934
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag kan inte se att Maja ljuger om hur mycket hon drack det verkar överensstämma med kontoutdrag och vittnen.

En halv en liten flaska vin, det är trots allt mer än en halv vanlig vinflaska på 750 ml. Det är ca 3 glas vin. Louise säger att Maja drack ca en halva sådan 1 liters flaska, kanske lite mer.

På det dricker Maja ytterligare två drinkar, 6: or enligt henne själv.

Detta sker då på fyra timmar.

Maja kanske inte beter sig som stupfull. Men jag har svårt att tro att hon inte är ganska påverkad ändå.

Själv skulle jag nog känns mig redigt berusad om jag drack dessa mängder under så kort tid får jag säga.
Jag menar hennes överdrifter.
Likt att kräla i spyor.

Tre glas vin i TR var tidigare två btw.
..... och det är som sagt nyktra vittnen som beskriver dem båda.
Vad du inte tål säger ingenting. Jag hade tvärtom inte påverkats i nivå som M vill ge sken av, även om det är väldigt glest med intagen nuförtiden.
Senast var det just rött vin och snapsar på fläder varav jag studerade mig själv om jag började göra en Maja, haha.
Citera
2023-08-28, 11:37
  #86935
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu vet vi inte vad som hände exakt, men om jag spekulerar högt och fritt, skulle det kunna vara så att Maja förstått vad som pågick och kanske lite mer.

Därmed tvingar Johanna Maja delta i dumpandes så att Maja blir ” medhjälpare” och därmed mer pålitlig vad gäller att hålla tyst.

Det ör väl min starkaste teori att Maja hört/ sett, kanske t om först trott att Johanna behövde hjälp, men sedan blivit passiv och chockad.

Därför att hon alltid varit i underläge mot Johanna, alltid litat på Johannas förmåga att ordna saker, lägger sig Maja i vänt- och orderläge och gör som hon blir tillsagd.

I den här extrema situationen är det svårt att sätta sig in i Majas underläge till den enormt samtidigt hatiska och empatilösa Johannas dominans mot andra och specifikt Maja, men nog kan man ana att Naja är under ett mycket stark inflytande ( kuvad) under Johanna.

Jag har svårt att se hur vissa i tråden anser att det är ett jämbördig och ömsesidigt förhållande.

Som alltid, handlar det inte om svart eller vitt.

Det finns alltid flera bottnar och naturligtvis finns det situationer där de möts på ett mer jämbördigt plan. T ex gillar de båda att festa och dansa.

Men i grunden finns alltid Johannas starka inflytande över Maja som beter sig precis som man ser i klassiska destruktiva relationer.

Maja försvarar Johanna. Hon är lojal. Hon gör som hon blir tillsagd. Hon accepterar saker som andra inte skulle acceptera vad gäller Johanna.

Med tanke på allt som Du skriver ovan...

Vad är det som får Dig att tro att MH inte har hjälpt till i badrummet (likväl som hon sent om sider erkänt bortforslande av ett lik)?
Citera
2023-08-28, 11:44
  #86936
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu vet vi inte vad som hände exakt, men om jag spekulerar högt och fritt, skulle det kunna vara så att Maja förstått vad som pågick och kanske lite mer.

Därmed tvingar Johanna Maja delta i dumpandes så att Maja blir ” medhjälpare” och därmed mer pålitlig vad gäller att hålla tyst.

Det ör väl min starkaste teori att Maja hört/ sett, kanske t om först trott att Johanna behövde hjälp, men sedan blivit passiv och chockad.

Därför att hon alltid varit i underläge mot Johanna, alltid litat på Johannas förmåga att ordna saker, lägger sig Maja i vänt- och orderläge och gör som hon blir tillsagd.

I den här extrema situationen är det svårt att sätta sig in i Majas underläge till den enormt samtidigt hatiska och empatilösa Johannas dominans mot andra och specifikt Maja, men nog kan man ana att Naja är under ett mycket stark inflytande ( kuvad) under Johanna.

Jag har svårt att se hur vissa i tråden anser att det är ett jämbördig och ömsesidigt förhållande.

Som alltid, handlar det inte om svart eller vitt.

Det finns alltid flera bottnar och naturligtvis finns det situationer där de möts på ett mer jämbördigt plan. T ex gillar de båda att festa och dansa.

Men i grunden finns alltid Johannas starka inflytande över Maja som beter sig precis som man ser i klassiska destruktiva relationer.

Maja försvarar Johanna. Hon är lojal. Hon gör som hon blir tillsagd. Hon accepterar saker som andra inte skulle acceptera vad gäller Johanna.
Maja har enligt sin egen uppgift stått upp mot Johanna och sagt nej när Johanna ville ha henne med och bränna inne Tove och My. Det motsäger helt att hon är i Johannas våld.

Maja har också varit tydlig med att hon aldrig nånsin vill äta haschkaka igen. Det säger hon i förhör att hon sagt till Johanna, och Johanna har accepterat det. Maja vet att Johanna har gjort det tillsammans med andra efter att de två testade. Så Johanna har uppenbarligen accepterat Majas gräns och har inte pressat henne där.

Uppenbarligen kan Maja hävda gränser mot Johanna och Johanna accepterar det utan att pressa Maja. Enligt vad Majas själv uppger.
Citera
2023-08-28, 11:50
  #86937
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag menar hennes överdrifter.
Likt att kräla i spyor.

Tre glas vin i TR var tidigare två btw.
..... och det är som sagt nyktra vittnen som beskriver dem båda.
Vad du inte tål säger ingenting. Jag hade tvärtom inte påverkats i nivå som M vill ge sken av, även om det är väldigt glest med intagen nuförtiden.
Senast var det just rött vin och snapsar på fläder varav jag studerade mig själv om jag började göra en Maja, haha.

Kräla i spyor är väl från Johannas instruktioner utifrån Johannas förklaring till grannen om varifrån ljuden kom. I de första förhören börjar detta, och blir dock mindre allteftersom.

I de (det ?) sista förhöret och i rätten är det inte kräkningar.

Maja kan mycket väl mått illa.

Nu är Majas förklaringar till toabesöket ändå detta illamående, vilket ju kan stämma eller inte.

Hur ska man bevisa det och Majas whereabouts i lgh?

Vi har bara en förhoppning om att det kan komma mer information från hälsoappen.

Om Maja döljer något, talar sanning eller har förträngningar/ bortträngningar pga av att hon faktiska har bevittnat eller själv deltagit på något plan vet vi inte.

Oavsett vad som stämmer vad gäller Majas drickande, så är drygt en halv en liters vinflaska mer än en dryg 75:a vinflaska.

”En vanlig vinflaska innehåller 750 ml vin, och ett glas vin brukar beräknas vara 125-150 ml beroende på storleken på glaset. Det innebär att en flaska vin räcker till cirka 5-6 glas. ”

https://folkofolk.se/artiklar/vin/folk-o-folk-tipsar/hur-mycket-vin-gar-det-at-per-person-sa-ska-du-rakna

Själv brukar jag räkna en vanlig vinflaska till två personer om jag har gäster. Det blir ett par tre glas vardera ( några kör bil).

Jag tror nog att Maja har en viss berusningsmedel, även om hon inte raglar runt och beter sig asberusad.

Vi tror olika.
Citera
2023-08-28, 11:56
  #86938
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Maja har enligt sin egen uppgift stått upp mot Johanna och sagt nej när Johanna ville ha henne med och bränna inne Tove och My. Det motsäger helt att hon är i Johannas våld.

Maja har också varit tydlig med att hon aldrig nånsin vill äta haschkaka igen. Det säger hon i förhör att hon sagt till Johanna, och Johanna har accepterat det. Maja vet att Johanna har gjort det tillsammans med andra efter att de två testade. Så Johanna har uppenbarligen accepterat Majas gräns och har inte pressat henne där.

Uppenbarligen kan Maja hävda gränser mot Johanna och Johanna accepterar det utan att pressa Maja. Enligt vad Majas själv uppger.

Du är lika hal som en ål som ålmannen ( PM Nilsson).

Maja sa inte nej, hon slingrade sig.

Inte alls osannolikt att hon inte kunde säga nej och stå upp för sig själv.

Hon vad även sin pappa att säga att hon var sjuk…

Var det inte du som menade att Maja var med på mordbränningarna?
Citera
2023-08-28, 12:00
  #86939
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, och det är just detta som är intressant.
De har absolut en ömsesidig bindning även om J är totalt bortom moral i annat. Manipulativ, dominant och hela kitet, för det går inte att blunda för. Hon har garanterat nåt ur B klustret och ytterst slipad. För den skull så ljuger hon heller inte konstant.
Även om J är den dominanta doern och M är en pleaser så är hon inte förtryckt. Hon är den farliga följaren och de stormtrivs i varandras sällskap. M är medspelare till att det börjar koka.
Det här är ingen underdånighet som ses vid nåt medberoende el kuvad och submissiv.
Det rent bullshit att ge M nån smått retarerad roll, de göder varandra. Inte ens M:s mor tror M var rädd för J, det vete tusan om nån presenterat dem mer än som fastlimmade vid varann som två siameser.
En patologisk bindning.

De ggr J blir emotionell i förhör så handlar det om Maja. Det hörs även i TR om man är uppmärksam och tar bort sorlet, dvs hennes falska snyftande initialt om mordet. När M kommer på tal kommer det andra ljud.

Även om det dementeras så påminner det om en lesbisk relation, vilket skulle ge en så stark bindning och de är de facto redan kriminella innan mordet, om än inte dömda och att ingen brann inne tack och lov.

.

Delar helt din uppfattning.

Jag har tidigare försökt få fram min ståndpunkt att detta handlar mer om partners in crime än ett destruktivt parförhållande där Maja jämställs med en kuvad kvinna. Enligt mig har M av egen fri vilja valt att hänga med J. trots att hon haft full insyn i hennes skruvade tankegångar där världen upplevts som orättvis och krävt hämnd för att balansera upp den. Det är inte bara ett skadat psyke som är orsaken till det inträffade, utan det är två. Hade en av dom haft en fungerande moraliskt kompass med tillhörande empati hade detta troligen inte hänt. Ingen bromsade den andre. Tvärtom har dom samarbetat, ljugit, skrattat och troligen också eldat på varandra i upptrappningen av deras övergrepp.

Värt att poängtera är åldersskillnaden och deras status bland ungdomarna i Vetlanda vid tillfället dom träffades. J 18 år utåtriktad med många vänner och ett brett socialt liv. Vännerna beskrev henne som omtänksam, rolig och utåtriktad. M är motsatsen med få vänner och introvert. Efter att dom blev bästisar har M har skaffat sig självförtroende, attityd och en egen klädstil som sticker ut. Den kompromisslösa J gör sig ovän med halva Vetlanda och planerar flertal attentat med sin enda riktiga kompis M vid sin sida. Någonting utöver det vanliga erbjöd M, som ingen av hennes övriga vänner kunde erbjuda.

En intressant detalj är att den enda känsloyttringen som transkriberaren noterar under M s alla förhör, är två gånger där M skrattar. Det när hon får frågan om hon och J är ett par. Är det ett nervöst skratt eller skratt för hon anser frågan som orimlig? Hon säger även att hon aldrig varit kär. Vet inte hur ovanligt det är för en 18 årig tjej, men jag reagerade iaf över det.
Citera
2023-08-28, 12:05
  #86940
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu vet vi inte vad som hände exakt, men om jag spekulerar högt och fritt, skulle det kunna vara så att Maja förstått vad som pågick och kanske lite mer.

Därmed tvingar Johanna Maja delta i dumpandes så att Maja blir ” medhjälpare” och därmed mer pålitlig vad gäller att hålla tyst.

Det ör väl min starkaste teori att Maja hört/ sett, kanske t om först trott att Johanna behövde hjälp, men sedan blivit passiv och chockad.

Därför att hon alltid varit i underläge mot Johanna, alltid litat på Johannas förmåga att ordna saker, lägger sig Maja i vänt- och orderläge och gör som hon blir tillsagd.

I den här extrema situationen är det svårt att sätta sig in i Majas underläge till den enormt samtidigt hatiska och empatilösa Johannas dominans mot andra och specifikt Maja, men nog kan man ana att Naja är under ett mycket stark inflytande ( kuvad) under Johanna.

Jag har svårt att se hur vissa i tråden anser att det är ett jämbördig och ömsesidigt förhållande.

Som alltid, handlar det inte om svart eller vitt.

Det finns alltid flera bottnar och naturligtvis finns det situationer där de möts på ett mer jämbördigt plan. T ex gillar de båda att festa och dansa.

Men i grunden finns alltid Johannas starka inflytande över Maja som beter sig precis som man ser i klassiska destruktiva relationer.

Maja försvarar Johanna. Hon är lojal. Hon gör som hon blir tillsagd. Hon accepterar saker som andra inte skulle acceptera vad gäller Johanna.

Beträffande den 20-åriga flickan Janss*n och hennes då 18-åriga vomerings- och sov-kamrat Hellm*n, så var de båda, lika goda kålsupare i de tvennes tidigare uppgörelse om att bringa livet om den 21-åriga flickan T*ve. Både Janss*n och hennes kamrat Hellm*n hatade den 21-åriga flickan T*ve.

Både Janss*n och tillsammans med sin kamrat Hellm*n, så bringade de båda, och i samförstånd, livet om den 21-åriga flickan T*ve under kvällen den 16:e Oktober året 2022.

Om nu, The Clea-ning Women, Cl*a Sangb*rn verkligen skulle lyckas med, att i Göta HovRätt trassla upp Hellm*n:s tidigare lögn-spunna nät och sålunda få sin sovande vomerings-klient på fri fot och därtill ett skadestånd utbetalt till Hellm*n för den tiden som hon suttit i häktet, ja, då har rättsväsendet rasat samman.

Fråga: Jag undrar om Hellm*n sov under den tiden som hon höll fast den 21-åriga flickan T*ve:s båda armar medans hennes kamrat Janss*n utförde själva grovjobbet ?

Janss*n kanske helt enkelt sagt hypnotiserade sin sovande kamrat Hellm*n till att bli behjälplig då den 21-åriga flickan T*ve skulle mördas och sålunda minns inte Hellm*n vad som i själva verket hade inträffat.

Mvh/@JokerMannen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in