2023-08-27, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Vad är det för konstigt med att J står nära sina föräldrar?

Det står fullkomligt klart att Majas föräldrar inte litar på henne, hon är 18 år och myndig men föräldrarna vill ändå ha koll på henne genom platsdelning.
Är Maja opålitlig eller lite mentalt efter?
Jag tror på det förstnämnda och det andra alternativet också eftersom Maja ljuger som en häst travar och jävligt dåligt.

Det är rent ut sagt löjeväckande när hon berättar om sitt sovande, ser inget och hör inget, hon "hjälper" bara till lite med att bära Toves lik, men som sagt har hon ingen aning om vad som hänt.
Hon berättar dessutom att hon blir skräckslagen över Johannas olika tilltag men blir otroligt ledsen när Johanna stöter bort henne så andra får medla för att Johanna ska umgås med Maja igen.

En liten orm är vad Maja är som är van vid att daltas med och bekväm med att säga att hon mår dåligt för att slippa ansvar och det som är tråkigt för henne såsom skolan..

Maja har blivit curlad i hela sitt liv så varför ska hon inte klara sig ur det här? (tänker hon)
Hon som inte ens kan titta på en skräckfilm..

Kan flika in att det framgår att MH har ett konto som hon delar dispositionsrätt med mamman. Det kan man ha av olika anledningar, men MH:s utgifter, inkl drink på Nöjet, kostnader under resor o dyl, bör mamman/föräldrarna då ha insyn i ”trots” att MH är myndig så att säga.
Citera
2023-08-27, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Går det att göra en tömming på T Goggle-konto när mob är borta?

Ja absolut. Har man bara inloggningsuppgifterna så kan man det. Behövs inget specialprogram för det.

De som har Google-konton kan själva göra detta via takeout.google.com.

Som framgår av länken så får man bl.a ut detta väldigt detaljerat.

”Fitness
Din data i Google Fitness, bland annat träningspass, sömndata och dagliga mätvärden som steg och avstånd.”

”Platshistorik
Plats och inställningar från din platshistorik.”

De som vill kan testa att endast klicka i att exportera ovanstående och bilda sig en uppfattning om det skulle kunna tillföra något till bevisningen. Jag anser det skulle det.
Citera
2023-08-27, 09:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja absolut. Har man bara inloggningsuppgifterna så kan man det. Behövs inget specialprogram för det.

De som har Google-konton kan själva göra detta via takeout.google.com.

Som framgår av länken så får man bl.a ut detta väldigt detaljerat.

”Fitness
Din data i Google Fitness, bland annat träningspass, sömndata och dagliga mätvärden som steg och avstånd.”

”Platshistorik
Plats och inställningar från din platshistorik.”

De som vill kan testa att endast klicka i att exportera ovanstående och bilda sig en uppfattning om det skulle kunna tillföra något till bevisningen. Jag anser det skulle det.
Har du någon aning om varför en tömning av Toves mobilmolndata inte har gjorts? Inloggningsuppgifterna finns ju redan..
Förefaller lika dumt som agerandet med L.Ws molnkonto...det tog över ett år innan det kollades...
Citera
2023-08-27, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Har du någon aning om varför en tömning av Toves mobilmolndata inte har gjorts? Inloggningsuppgifterna finns ju redan..
Förefaller lika dumt som agerandet med L.Ws molnkonto...det tog över ett år innan det kollades...
Samt även telegram som tar bort sin data efter en stund kanske var den du menade för Google konto kom de väl åt ?
Citera
2023-08-27, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Jag upplever också samma där, hon tar på sig det hon har gjort.
Men det är svårare att förstå varför J säger att det händer nästan direkt när de kommer hem vilket det inte gör…enligt tidslinjen o vittnen.
En del här tror att hon ljuger om det för att få in Maja självmant in i badrummet under ” visningen” i sin story.
Men hon hade väl lika gärna kunnat säga att när Tove skulle gå så visade hon badrummet och när Tove går ut därifrån stöter hon till J o säger ” det var inte mycket att se” därefter fäller hon Tove och Maja kastar sig ned på golvet (eftersom hon var med i hallen när Tove skulle gå hem) när hon ser att Tove tar sina händer runt JJs hals och håller då i Ts händer. Jag kan alla fall inte se det som att Majas del spelar in på att J ljuger om att det hände nästan direkt när de kom hem. Ljuger, det gör hon. Hade de börjat bråka då hade skrik o ljud hörts redan runt 02.05.
Det enda som jag kan komma på och varför JJ säger att det hände redan då i början, är att om hon hade sagt att Maja gick o lade sig och hon o Tove satte sig i köket o pratade o drack lite vin hade det väl mer styrkt ett mord ( avsiktligt planerat under de 30 min de pratar för att få Tove avslappnad= lurad och kanske även mer onykter var tanken från början ) och inte en olyckshändelse”.
Dock kan 30 min vara lite för länge, de kanske pratade mycket undertiden de gick runt o kollade ( de var ju onyktra) tex i en kvart och JJ upplevde det som att det hände ganska ” direkt” när de kom hem… om det gick 20 min tex så är det ju relativt ” ganska snart” efter de kom hem faktiskt och jag tror kanske inte hon menar tidsmässigt som vi ser på det utan att de hann inte göra något direkt innan det hände.
Jag är osäker på om JJ fick frågan om hur länge de gick runt när de kom hem?

Något annat som jag inte sett i något förhör ( möjligt att de båda får frågan om de går upp direkt när de kommer fram till huset efter att Tove låst cykeln, kanske minns någon?) är om de står o pratar en stund utanför huset eller om Tove inte lyckas låsa cykeln på en stund… o då tänker jag på hur Polisen menar att ankomst tiden till lägenheten stämmer?
Min mobil kopplar ibland upp sig till mitt Wi-Fi redan utanför huset tex och min bilhögtalare ibland när jag är i lgh osv…
Så de skulle kunnat stått o pratat, fipplat med lås mm till 02.10 utanför huset men att JJs mobil kopplade på Wi-Fi utanför.
Det är en teori jag har som kan förklara tiden där vi tycker 30 min fattas i JJs berättelse men kan då stämma att det hon säger är sant.
Min andra teori är … såvida uppgiften om att Ts gylf är öppen ( tror från FUP väl?
En blandning av Js historia och Ms. De kommer hem, J visar lite snabbt ( någon minut bara) lgh, Maja lägger sig i sängen ( j har inte något emot det tror jag alls, annars hade hon inte gjort det efter dumpningen heller) JJ smörar o pratar om sin lgh, frågar om T osv o sätter sig i köket, ev bjuder hon på vin, antagligen, dock kanske Tove tackar nej, eller så dricker de lite där tillsammans. J vet att T ” gillar att festa” kanske även det är en motivering för T att följa med och prata ut när hon är onykter…
När de pratar om saker som hänt och även annat tror jag att M kokar inom sig, spelar med T men bara väntar på rätt tillfälle att slå henne, döda henne.
Antingen lyckas de inte komma överens helt och T kanske då bestämmer sig att åka hem redan efter väldigt kort tid ca 02.20 varpå Johanna blir väldigt irriterad eftersom hon blir avvisad och inget egentligen utretts för att T kanske stod på sig i sina åsikter som hon trodde T skulle ge efter om att ha gjort fel tidigare osv…
Ev höjde de lite sina röster eller att tonfallet blev tydligt för Maja i vardagsrummet så att hon går upp när Tove ska gå…. Inte för att själv gå på toa. Hon kan också gått upp o låtsats att hon skulle på toa för att kolla av läget mellan dem utan att bli indragen i deras samtal.
Eller så har T o J ”så trevligt” ( i Ts känsla) att T tar lite mer vin och behöver gå på toa.
Det är något med den öppna gylfen, urinen på golvet, att J senare efter mordet går och hämtar HUShållsrullen och det faktum att T ” ramlar” bakåt i badrummet väldigt nära dörren.
Om T kände sig trängd i köket o att något inte stämde o ville gå tror jag inte hon hade lånat Toan innan, dock ändå kunnat knuffats in om dörren var öppen. Men gylfen borde inte vara öppen då…. Snarare skorna på…
Så efter lååångt text,
Tove blir mer påverkad eftersom J fyller på glaset o T känner en lättnad, antagligen håller J med T i det de pratar om fast hon inte alls tycker så eftersom hon planerar att mörda henne. T säger att hon bara ska gå o kissa, kanske även avbryter J när hon berättade något viktigt för henne själv så hon blir sådär riktigt arg ( som man ser ett mönster i hennes sätt i förhör osv) T vinglar glatt o trygg iväg mot toan… går in och drar ned dragkedjan ( jag brukar ta knappen först men man gör kanske olika o om man är full), ser att det är helt tomt överallt och att det även saknas toapapper ( tror inte J var så skärpt efter mordet att hon tänkte att hushållspapper suger upp bättre), undertiden ser J sin möjlighet ( gud vet hur, vad hon tänkte vet ju ingen mer än att hon hatar T o kokar inombords)
Går efter T, kanske för att bara säga var toan är eller direkt efter… tänker kanske vänta utanför … men T öppnar dörren nästan direkt för att ropa eller gå o fråga J efter toapapper o kanske därför knäpper hon knappen bara fort….
Därför är hon då vänd med ansiktet mot hallen…. Jj överraskar direkt med att FÖRST knuffar tillbaka T in o sen fälla T, kl är 02.19… Maja blir orolig över den höga dunsen o är vaken o springer dit när hon får se Tove o J och på sekunden är hon där för att hjälpa eller ” rädda ” Jj

Dilemmat för Johanna är hur hon på ett naturligt sätt ska få in alla tre badrummet i sin story. Det hade inte låtit bra om hon knuffade in henne eller fällde henne i dörröppningen och drog in henne en bit, vilket jag tror hon gjorde. Jag tror även att överfallet planerades att utföras i badrummet eftersom det rummet ligger mest avsides, har inga fönster samt en dörr.

J kan inte minnas om T s telefon fanns i väskan eller jackan. Troligen har inte T haft sin telefon framme medans dom pratat eller gjort något annat i lägenheten. T kan ha frågat vad klockan var 02:33 då M tänder upp sin telefon, och därefter går T till toan innan hon ska cykla hem och dom hoppar på henne.

Jag tycker Majas tändning av mobilen 02:33 stämmer bra överens med att överfallet började då eller någon min efter.
Citera
2023-08-27, 10:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Eller belle bi... Välj valfri version.

M är närmaste vän - snyft
eller
det är viktigare att ha andra också som är väldigt nära.

Han tror att det var mer gemensamma vänner. ... Han vet inte när exakt de flyttade, kanske förra sommaren
eller
mina föräldrar berättar jag ju allt för, alltså verkligen allt,

Pålitlig? Jag tycker inte det.
Du tänker att en person som förhörs 14 gånger eller vad det var upprepar exakt samma ord varje gång? Annars är personen inte pålitlig?
Citera
2023-08-27, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
M berättade om två toabesök långt innan hennes tfn visade att hon varit uppe och rört sig, så stegserierna bekräftar det hon berättat.
Det som är nytt är hur länge hon rörde på sig.

Tycker inte man kan se det som en bekräftelse på att hon varit just på Toa. Det säger bara att hon hållit i telefonen och rört sig två gånger. Nu minns jag inte tiderna för stegserierna. Men dom var väl på flera min, 4-5 min? Det tycker jag inte stämmer med toabesök om hon nu inte sket två gånger under en halvtimme, samtidigt som hon satt och svepte i luften med telefonen.
Citera
2023-08-27, 10:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Samt även telegram som tar bort sin data efter en stund kanske var den du menade för Google konto kom de väl åt ?
Dom fick inloggningsuppgifterna samma månad L.W dog, men det blev liggande i ett år innan polisen tog tag i det och gjorde någonting med uppgifterna...

Det är väl samma förfarande här, Toves anhöriga vet inloggning, men det har väl inte behagat polisen att fullfölja en hämtning/tömning, trots att möjligheten funnits?
Citera
2023-08-27, 10:24
Medlem
Citat:

I Lenas fall så var det väldigt viktig data och i teorin hade hon kunnat hittas inom nån timme om de gjort det de gjorde föera månader senare. Nu hittades hon av provatpersoner efter ett par dagar, men att hitta kroppen så tidigt som möjligt är så klart alltid viktigt.

I det fallet så styrde lite andra lagar, men inget förändrades på den fronten mellan det att hon mördades och den tid de sedan tömde molnet vid. Så det var i viss mån ett väldigt sent beslut.

Jag har tryckt på detta med Googles molndata sedan april hos utredningen. Kvarstår att de ännu bara låtit den väldigt ”grova” tidslinjen från Google Maps legat kvar som närmaste uppgifter till det. Det var en tidslinje som Toves bror hjälpte till med inlogg och protokollet, eller vad man ska kalla det, har ingen utredare kopplad till sig vilket är lite annorlunda.

För Toves anhöriga och utredarna så borde detta vara värdefullt, men jag kan inte svara på varför det inte finns med i tingsrätten eller inför hovrätten.
Citera
2023-08-27, 10:25
Medlem
Citat:
Dom fick inloggningsuppgifterna samma månad L.W dog, men det blev liggande i ett år innan polisen tog tag i det och gjorde någonting med uppgifterna...

Det är väl samma förfarande här, Toves anhöriga vet inloggning, men det har väl inte behagat polisen att fullfölja en hämtning/tömning, trots att möjligheten funnits?
Låter som jäv.. men förhoppningsvis inte.
Johanna är en väldigt märklig figur med sin Israeliske "brödbits" pappa som suktar efter Jansson.
Möjligen finns en naturlig koppling med MH också.. hennes adoptiv förälder var/är pastor med hjärtproblem ?
Citera
2023-08-27, 10:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Låter som jäv.. men förhoppningsvis inte.
Johanna är en väldigt märklig figur med sin Israeliske "brödbits" pappa som suktar efter Jansson.
Möjligen finns en naturlig koppling med MH också.. hennes adoptiv förälder var/är pastor med hjärtproblem ?
Klart det är jäv, i det fallet.
Tror och hoppas dock att det inte föreligger någonting korrupt i detta fall, men hoppet över ett bra och grundligt utredningsarbete, där alla utrymmen undersöks grundligt, har visat sig saknas, likaså rekonstruktioner lyser med sin frånvaro.

I L.W fallet var det poliserna som inte gjorde vad åklagaren efterfrågade, här känns det som om åklagaren har blivit förblindad av sin egna övertygelse och gjort honom så säker på sin sak att han inte ens brytt sig om att undersöka ALLT.

Confirmation bias...
Citera
2023-08-27, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men visst kan väl åklagaren eller någon av parterna i ett brottmål kalla in vittnen till hovrätten om de vill ha kompletterande förhör?

Absolut!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in