2023-08-27, 17:34
  #86869
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Utan Majas goda hjälp och fasthållande av Tove så skulle hon kanske kunnat slita sig loss. Blev så äcklad av att läsa domen igen och hur Maja ljög om precis allt. Tingsrätten var enig om samma sak och det fanns ingenting som stämde med det Maja ljög. Ingenting.

Beträffande Hellm*n, så har hon vid flera tidigare förhörstillfällen agerat sig med utsagor likt en liten uppblåst mygghjärna i ättikspad, vilket i sin tur, har resulterat i, att den goda Hellm*n har trasslat in sig i sitt lögn-spunna nät vilket hennes försvarsadvokat nu skall försöka att trassla upp för att sålunda få sin klient Hellm*n på fri fot samt där till med ett skadestånd på fickan.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2023-08-27, 17:53
  #86870
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Beträffande Hellm*n, så har hon vid flera tidigare förhörstillfällen agerat sig med utsagor likt en liten uppblåst mygghjärna i ättikspad, vilket i sin tur, har resulterat i, att den goda Hellm*n har trasslat in sig i sitt lögn-spunna nät vilket hennes försvarsadvokat nu skall försöka att trassla upp för att sålunda få sin klient Hellm*n på fri fot samt där till med ett skadestånd på fickan.

Mvh/@JokerMannen
Vill du ge henne skadestånd på hennes ficka ?
"mygghjärna i ättikspad" då kommer jokén.. som inte kan klockan.
Citera
2023-08-27, 18:03
  #86871
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Rätten fäste stor tilltro till de oberoende vittnena grannarna. Det är lätt att förstå varför. De bekräftade varandra (även om bara den ena hördes), de har ingen anledning att ljuga och de kunde sätta tidpunkten med hyfsad säkerhet. Det är inget tunnelseende att fästa stor tilltro till deras uppgifter.

Johanna tog på sig största delen av brottet. Det stärker hennes trovärdighet. Att hon påstår att Maja var med förvärrar läget för Johanna själv. Det gör att det låter trovärdigt.

Majas mothistoria är vag, oprecis, osäker. Tidigare felaktiga uppgifter som hon lämnat förklaras med minnesförlust. Hon låter inte trovärdig.

Domslutet i sig är inte konstigt. Däremot hangup:en på en exakt tid är lite märklig.

Men de hörde ju inte pappan, så rätten kan ju inte ( har inte) tagit hänsyn till att de bekräftade varandra? Rätten har ju enbart hört L*ahanjs berättelse.

Inte många som inte tror att grannarna talar sanning?

Du skriver: ”Det är inget tunnelseende att fästa stor tilltro till deras uppgifter.”

Hur tolkar du in det jag skriver så att jag menar att rätten har tunnelseende för att de fäster stor tilltro till grannarnas uppgifter?????

Det jag ser av Johanna är en person som är van att manipulera och hon fortsätter ( dessvärre delvis framgångsrikt i några delar) i förhör och i rätten.

Hennes försök att förvränga sin del i mordet, det handlar långt ifrån någon ärlighet eller vilja till att göra det rätta. Johanna vill optimera sina chanser till att gå fri från mord , då hon såg rättegången närma sig och bevisen torna upp sig. Hon visste mycket väl att hon riskerade ett långt straff. Johanna hade pressats ned sina tidigare sökningar, hatsånger, vittnen som berättat om konflikter, mordbränningarna, inlöp av bensin och lakan mm. Att Tove hittats tack vare hennes egna koordinater och att Toves mobil funnits med till Donken, vägde tungt mot henne.

Att skylla på Maja hade nog farit upp i hennes huvud, men säkerligen fattade hon att där skulle det bli svårt att bli trodd efter den av många kända konflikten på Nöjet och flera ( bl s A*lbin) som visste om att Tove följt med trots konflikten.

Johannas såg sin chans ; likt många andra mördare innan henne) att hävda att det var en olycka, inte mord. Stor skillnad på straff.

Johannas ”erkännande” är en ren och skär anpassning och ska inte ses som en välgärning, godhet, omtanke, dåligt samvete eller att det stärker hennes trovärdighet.

Tvärtom!

Slirigt är det och tyvärr lyckades hon bli trodd av rätten på det viset genom sitt ( fula) erkännande och försök att dra med sig Maja i fallet.

Majas ”delaktighet” förvärrar inte situationen för Johanna tror jag, och jag tror inte att Johanna hade den insikten. Johanna hävdar ju att Tove tog stryptag på henne, vilket Maja räddar henne från ju. I princip självförsvar försöker Johanna få det till.

Den enda invändning du har på domen är en ” hang up” på den angivna tiden för mordet?

Jag har många invändningar, och en av de allvarligaste är hur en domstol som ska vara objektiv och stödja sin dom på ett så säkert sätt som möjligt utifrån de bevis/ indicier som finns, kan lägga en dom på en helt obekräftade tidpunkt från ett enda vittne, vars tidsuppgifter inte stämmer överens med åklagaren och hans flera månader långa utredning.

Mycket allvarligt när resten av domen mot Maja vilar på just denna kritiska tidpunkt.

Rättsosäkert anser jag och det är bara början på flera avgörande punkter i domen mot Maja som tingsrätten helt utan motivering anser är bevis mot Maja.
Citera
2023-08-27, 18:32
  #86872
Avslutad
https://youtu.be/ca7subYElSs?si=VvmVR9BqXI9tyP9I

Lyssna från 01:07:00 på vad Johanna berättar för rätten.
Glöm alla förhör som vi kunnat läsa, det har inte rätten tillgång till, annat än när någon försvarare eller åklagare har någon invändning mot vad som sägs inför rätten, som skiljer sig från fupen.

Det Johanna beskriver, innefattar inte Maja, hon drar med Maja i slutklämmen på berättelsen på ett märkligt sätt.
Händelseförloppet är märkligt.
Det är orimligt.

Johannas berättelse om att ha blivit kränkt över att Tove påstods ha dissat hennes fina nyrenoverade badrum, är löjlig.
Badrummet innehöll en toalett, var inte färdigrenoverat. Målarna skulle komma veckan därpå. Det var ingenting att se, eller vara stolt över...
Citera
2023-08-27, 18:35
  #86873
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men de hörde ju inte pappan, så rätten kan ju inte ( har inte) tagit hänsyn till att de bekräftade varandra? Rätten har ju enbart hört L*ahanjs berättelse.

Inte många som inte tror att grannarna talar sanning?

Du skriver: ”Det är inget tunnelseende att fästa stor tilltro till deras uppgifter.”

Hur tolkar du in det jag skriver så att jag menar att rätten har tunnelseende för att de fäster stor tilltro till grannarnas uppgifter?????

Det jag ser av Johanna är en person som är van att manipulera och hon fortsätter ( dessvärre delvis framgångsrikt i några delar) i förhör och i rätten.

Hennes försök att förvränga sin del i mordet, det handlar långt ifrån någon ärlighet eller vilja till att göra det rätta. Johanna vill optimera sina chanser till att gå fri från mord , då hon såg rättegången närma sig och bevisen torna upp sig. Hon visste mycket väl att hon riskerade ett långt straff. Johanna hade pressats ned sina tidigare sökningar, hatsånger, vittnen som berättat om konflikter, mordbränningarna, inlöp av bensin och lakan mm. Att Tove hittats tack vare hennes egna koordinater och att Toves mobil funnits med till Donken, vägde tungt mot henne.

Att skylla på Maja hade nog farit upp i hennes huvud, men säkerligen fattade hon att där skulle det bli svårt att bli trodd efter den av många kända konflikten på Nöjet och flera ( bl s A*lbin) som visste om att Tove följt med trots konflikten.

Johannas såg sin chans ; likt många andra mördare innan henne) att hävda att det var en olycka, inte mord. Stor skillnad på straff.

Johannas ”erkännande” är en ren och skär anpassning och ska inte ses som en välgärning, godhet, omtanke, dåligt samvete eller att det stärker hennes trovärdighet.

Tvärtom!

Slirigt är det och tyvärr lyckades hon bli trodd av rätten på det viset genom sitt ( fula) erkännande och försök att dra med sig Maja i fallet.

Majas ”delaktighet” förvärrar inte situationen för Johanna tror jag, och jag tror inte att Johanna hade den insikten. Johanna hävdar ju att Tove tog stryptag på henne, vilket Maja räddar henne från ju. I princip självförsvar försöker Johanna få det till.

Den enda invändning du har på domen är en ” hang up” på den angivna tiden för mordet?

Jag har många invändningar, och en av de allvarligaste är hur en domstol som ska vara objektiv och stödja sin dom på ett så säkert sätt som möjligt utifrån de bevis/ indicier som finns, kan lägga en dom på en helt obekräftade tidpunkt från ett enda vittne, vars tidsuppgifter inte stämmer överens med åklagaren och hans flera månader långa utredning.

Mycket allvarligt när resten av domen mot Maja vilar på just denna kritiska tidpunkt.

Rättsosäkert anser jag och det är bara början på flera avgörande punkter i domen mot Maja som tingsrätten helt utan motivering anser är bevis mot Maja.

Om du struntar i alla klockslag och tidpunkter så är det fortfarande så att tre stycken gick in i Johannas lägenhet men bara två överlevde.
Hur kan du ens tro på att Maja sovit sig genom mordet, inte sett något eller hört något bara lite bråk i köket?
Den som är närmast sanningen om vad som faktiskt hände under mordnatten är Johanna medans Maja fortsätter att spela dum och sticka huvudet i sanden, tror du verkligen på att Maja skulle hjälpa till att forsla bort ett lik bara sådär och hålla tyst om det i flera veckor om hon var oskyldig?

Maja är iskall, hon fick förmånen att träffa sina föräldrar i häktet fast hon är myndig (bara det visar på hur manipulerande Maja är), men hon sket fullständigt i när förhörsledaren vädjade till Maja att berätta vart Tove fanns för Toves föräldrar och syskons skull?

Hade hon varit oskyldig vid det tillfället när frågan togs upp så hade hon berättat eller det borde hon ha gjort långt tidigare ändå som oskyldigt anklagad.

Förstår inte hur naiva en del i tråden är gällande Maja, är det för att hon är färgad och adopterad som ni tror att hon är ängeln själv personifierad?
Citera
2023-08-27, 19:12
  #86874
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men de hörde ju inte pappan, så rätten kan ju inte ( har inte) tagit hänsyn till att de bekräftade varandra? Rätten har ju enbart hört L*ahanjs berättelse.

Inte många som inte tror att grannarna talar sanning?

Du skriver: ”Det är inget tunnelseende att fästa stor tilltro till deras uppgifter.”

Hur tolkar du in det jag skriver så att jag menar att rätten har tunnelseende för att de fäster stor tilltro till grannarnas uppgifter?????

Det jag ser av Johanna är en person som är van att manipulera och hon fortsätter ( dessvärre delvis framgångsrikt i några delar) i förhör och i rätten.

Hennes försök att förvränga sin del i mordet, det handlar långt ifrån någon ärlighet eller vilja till att göra det rätta. Johanna vill optimera sina chanser till att gå fri från mord , då hon såg rättegången närma sig och bevisen torna upp sig. Hon visste mycket väl att hon riskerade ett långt straff. Johanna hade pressats ned sina tidigare sökningar, hatsånger, vittnen som berättat om konflikter, mordbränningarna, inlöp av bensin och lakan mm. Att Tove hittats tack vare hennes egna koordinater och att Toves mobil funnits med till Donken, vägde tungt mot henne.

Att skylla på Maja hade nog farit upp i hennes huvud, men säkerligen fattade hon att där skulle det bli svårt att bli trodd efter den av många kända konflikten på Nöjet och flera ( bl s A*lbin) som visste om att Tove följt med trots konflikten.

Johannas såg sin chans ; likt många andra mördare innan henne) att hävda att det var en olycka, inte mord. Stor skillnad på straff.

Johannas ”erkännande” är en ren och skär anpassning och ska inte ses som en välgärning, godhet, omtanke, dåligt samvete eller att det stärker hennes trovärdighet.

Tvärtom!

Slirigt är det och tyvärr lyckades hon bli trodd av rätten på det viset genom sitt ( fula) erkännande och försök att dra med sig Maja i fallet.

Majas ”delaktighet” förvärrar inte situationen för Johanna tror jag, och jag tror inte att Johanna hade den insikten. Johanna hävdar ju att Tove tog stryptag på henne, vilket Maja räddar henne från ju. I princip självförsvar försöker Johanna få det till.

Den enda invändning du har på domen är en ” hang up” på den angivna tiden för mordet?

Jag har många invändningar, och en av de allvarligaste är hur en domstol som ska vara objektiv och stödja sin dom på ett så säkert sätt som möjligt utifrån de bevis/ indicier som finns, kan lägga en dom på en helt obekräftade tidpunkt från ett enda vittne, vars tidsuppgifter inte stämmer överens med åklagaren och hans flera månader långa utredning.

Mycket allvarligt när resten av domen mot Maja vilar på just denna kritiska tidpunkt.

Rättsosäkert anser jag och det är bara början på flera avgörande punkter i domen mot Maja som tingsrätten helt utan motivering anser är bevis mot Maja.

Kan inte annat än att hålla med om varenda ord! Skrämmande rättsosäkert i nuläget, och jag tror att hovrätten kommer att rätta till detta.
Citera
2023-08-27, 19:15
  #86875
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Återigen: Man kan ju inte, enbart på vittnets berättelse, fastslå att "flera människor reagerat på samma sak". För man kan ju inte säga VAD andra personer "reagerat på", VARFÖR dom "reagerat", HUR dom uppfattat det (osv) om man inte hört vederbörande. I domskälen skriver man ju:

"Den jättehöga duns som L.K hörde kan inte vara något annat än den situation som J.J beskrivit som att hon fällde Tove bakåt vid ingången till toaletten" samt "Avstånden i lägenheten är små och 48 steg räcker väl för att förflytta sig från sängen till badrummet och sedan tillbaka. Om L.K så tydligt hörde den jättehöga dunsen kan M.H inte ha undgått att märka den även om hon i någon mån var berusad".

...När man sedan utvecklar varför vittnets uppgifter är trovärdiga och tillförlitliga anger man förekomsten av att han "fritt och i en följd, utan att bli särskilt tillfrågad, lämnat en mängd uppgifter som tingsrätten anser är mycket trovärdiga och tillförlitliga" samt "att uppgifterna stöds i flera avseenden av övriga uppgifter och bevisning som finns i målet". Man pratar alltså inte i termer av att det slår högt av att flera personer reagerat.

När menar tingsrätten att de här 48 stegen pågår i relation till mordet? Att MH går till badrummet och våldet inleds då och sedan i samma serie går tillbaka till sängen?
Citera
2023-08-27, 19:16
  #86876
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men de hörde ju inte pappan, så rätten kan ju inte ( har inte) tagit hänsyn till att de bekräftade varandra? Rätten har ju enbart hört L*ahanjs berättelse.

Inte många som inte tror att grannarna talar sanning?

Du skriver: ”Det är inget tunnelseende att fästa stor tilltro till deras uppgifter.”

Hur tolkar du in det jag skriver så att jag menar att rätten har tunnelseende för att de fäster stor tilltro till grannarnas uppgifter?????

Det jag ser av Johanna är en person som är van att manipulera och hon fortsätter ( dessvärre delvis framgångsrikt i några delar) i förhör och i rätten.

Hennes försök att förvränga sin del i mordet, det handlar långt ifrån någon ärlighet eller vilja till att göra det rätta. Johanna vill optimera sina chanser till att gå fri från mord , då hon såg rättegången närma sig och bevisen torna upp sig. Hon visste mycket väl att hon riskerade ett långt straff. Johanna hade pressats ned sina tidigare sökningar, hatsånger, vittnen som berättat om konflikter, mordbränningarna, inlöp av bensin och lakan mm. Att Tove hittats tack vare hennes egna koordinater och att Toves mobil funnits med till Donken, vägde tungt mot henne.

Att skylla på Maja hade nog farit upp i hennes huvud, men säkerligen fattade hon att där skulle det bli svårt att bli trodd efter den av många kända konflikten på Nöjet och flera ( bl s A*lbin) som visste om att Tove följt med trots konflikten.

Johannas såg sin chans ; likt många andra mördare innan henne) att hävda att det var en olycka, inte mord. Stor skillnad på straff.

Johannas ”erkännande” är en ren och skär anpassning och ska inte ses som en välgärning, godhet, omtanke, dåligt samvete eller att det stärker hennes trovärdighet.

Tvärtom!

Slirigt är det och tyvärr lyckades hon bli trodd av rätten på det viset genom sitt ( fula) erkännande och försök att dra med sig Maja i fallet.

Majas ”delaktighet” förvärrar inte situationen för Johanna tror jag, och jag tror inte att Johanna hade den insikten. Johanna hävdar ju att Tove tog stryptag på henne, vilket Maja räddar henne från ju. I princip självförsvar försöker Johanna få det till.

Den enda invändning du har på domen är en ” hang up” på den angivna tiden för mordet?

Jag har många invändningar, och en av de allvarligaste är hur en domstol som ska vara objektiv och stödja sin dom på ett så säkert sätt som möjligt utifrån de bevis/ indicier som finns, kan lägga en dom på en helt obekräftade tidpunkt från ett enda vittne, vars tidsuppgifter inte stämmer överens med åklagaren och hans flera månader långa utredning.

Mycket allvarligt när resten av domen mot Maja vilar på just denna kritiska tidpunkt.

Rättsosäkert anser jag och det är bara början på flera avgörande punkter i domen mot Maja som tingsrätten helt utan motivering anser är bevis mot Maja.
Lahanj berättade om vad hon och pappan hade hört, om deras diskussioner. Även om inte pappan hörs vet rätten att det var två personer som hörde och reagerade på ljuden. Jag har redan förklarat att det påverkar intrycket av hans berättelse på ett psykologiskt plan. Han blir mycket trovärdig, hans tidsangivelse blir trovärdiga. Och rätten tog verkligen fasta på det. Om du inte menar att rätten fick tunnelseende där, så är det svårt att förstå vad du syftar på för det var en så väsentlig del av domen.

Är tunnelseendet att de ansåg att Johanna var trovärdig i flera delar? Är tunnelseendet att de inte tyckte att Majas ”sovande” och ”minnesförlust” var trovärdigt?

Du spekulerar på mycket lös grund om vad Johanna har tänkt och inte tänkt. Och precis lika lös grund om domstolens ”tunnelseende”. Fundera istället mer på varför Maja under en period av påstådd minnesförlust berättar historier om hur hon spytt och halkar runt i sina egna spyor. Det låter ju inte direkt som en minnesförlust, eller hur? En minnesförlust brukar vara *blankt*. Majas minnesförlust är full av historier.
Citera
2023-08-27, 19:23
  #86877
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Det stämmer vad du säger att det jag säger är konstigt 👍.

Det står inte i domen men legat till grund för tvivel på Majas redogörelse.

Maja har bevisligen spanat på Tove på nöjet.

Maja har varit medföljande hem till Johanna tillsammans med Tove.

Maja har varit rörlig i Johannas lgh.

Maja har diskuterat med Johanna angående Toves välbefinnande.

- Råd och dåd, går att googla på om man vill veta vad som ingår i det.

Det går inte att tekniskt fastställa att Maja har hållit i Toves armar, "bara" Johannas vittnesmål.

Jag kan ta upp exempel en HD dom, sen kan var och en göra sina egna slutsatser.
En gärningsman misshandlade grovt en person en tredje part tog emot gärningsmannens jacka.
Den tredje personen som enbart tog emot jackan blev dömd för medhjälp till grov misshandel.

Vad som bakomvarande väger i en dom får man läsa mellan raderna ibland.
Allt är inte svart eller vitt, och självklart hade det varit en starkare position för åklagaren om han hade kunnat binda Maja tekniskt till fasthållningen.

Enligt MIN obs! Min mening så står eller faller Majas Dom med vilken Dom Johanna kommer att få.

Men det står inte i domen något som helst om att man tagit in i bedömningen om Majas deltagande ” i flera moment”.

Tvärtom har man inte tagit med detta, ( har dessvärre inte domen tillgänglig nu, men har tidigare skrivit inlägg om just detta, så fritt från minnet då).

Man går in på konflikten på Nöjet, och därifrån till lägenheten och vad som hänt där.

Från ditt inlägg:
”I Majas fall har hon deltagit i flera moment som sammanvägt har tyngre bevisvärde än om Maja har hållit i Toves armar eller inte.
Därför har TR inte lagt någon större intresse i det avseendet.”

I domen nämns inget om någon ”spaning” från Majas sida, där ja tänker också att även om det finns övervakningsbilder från detta, kan det vara svårt att bevisa syftet? Har man kunnat bevisa att mordet var planerat? Nej, det finns inget som stöder detta.

Rätten säger i domen att man stötte på varandra av en slump.

Ja, Maja följde med hem till Johanna. Men även här kan man inte bevisa att Maja följde med för att mörda Tove? Inte heller har man i domen tagit upp frågan om varför Maja går med.

Den tredje punkten du tar upp är att det Maja varit rörlig i lgh. Vi vet av det som hittills redovisats i FUP om de två stegsekvenser om vardera 5-6 min vid 02:19 och 02:43, och vid 02:33 syns skärmen lysas upp, dock utan steg.

Men vad säger de två stegsekvenserna? Vad händer, var går Maja och var är Tove i förhållande till Maja? Hur bevisar detta fasthållning av armar?

Punkten om att Maja har diskuterat med Johanna angående Toves välbefinnande vet jag inte om jag fattar vad du menar?

Råd och dåd ( har jag för några månader sedan länkat till, gäller även fallet med killen som håller jackan under misshandel, i samma länk).

Ser dock inte hur man ska ha bevisat att Maja ” med råd och dåd” medverkat i mordet.

Rätten har bildat en rad egna ” bevis” mot Maja genom att fastställa en ny tid för mordet och även bestämma att mordet måste ha skett med två gm, dels pga avsaknaden av avvärjningsskador ( var det väl?) och att sparljuden ( som grannen i rätten ALDRIG ens benämnde som sparkar, var en helt medveten TOVE som endast kunde sparka på väggen då hennes armar var fasthållna.

Detta hävdar man trots att rättsläkaren vid flera tillfällen nämner att det vid fall där det saknas avvärjningsskador och gm och offer har varit av ungefär jämförbara fysiska styrka, kan bero på överraskningsfsktor och att offret kan ha varit inkapaciterat av olika skäl.
Rättsläkaren nämner också att stryptaget varit mycket hårt ( skadat djupa muskler ända ner vid halskotprlaren och även skada på ena halsartären vilket kräver ett enormt tryck) och långvarigt.

Hon nämner också att medvetslöshet kan inträda mycket tidigt sv strypningen, redan i första fasen av strypning där offret har lufthunger.

I slutet av sitt vittnesmål visa rättsläkaren på en modell hur strypningen går till och förklarar hur det våld som Tove utsattes för med tryck mot både luftvägar samtidigt som man stryper blodtillförseln till hjärnan och trycker på sinus caroticus samtidigt, kan medföra medvetandeförändrings inom några sekunder.

Tove hade skada på en artär precis där själva sinus caroticus sitter.

Rättsläkaren har också förklarat att de olika stadierna som en person som stryps hår igenom avslutas i en konvulsionsfas som liknar ett epileptiskt anfall innan man går in i den atonala fasen och avlider.

Hur rätten avfärdar både åklagare och rättsläkare på detta vis förstår jag inte.

En dom ska inte vara skriven så att man ” får lösa bakom raderna”. Tvärtom ska den vara tydlig och argumentera( motivera) varför man väljer att tro på en sak och avfärdar en annan sak.
Citera
2023-08-27, 19:40
  #86878
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Lahanj berättade om vad hon och pappan hade hört, om deras diskussioner. Även om inte pappan hörs vet rätten att det var två personer som hörde och reagerade på ljuden. Jag har redan förklarat att det påverkar intrycket av hans berättelse på ett psykologiskt plan. Han blir mycket trovärdig, hans tidsangivelse blir trovärdiga. Och rätten tog verkligen fasta på det. Om du inte menar att rätten fick tunnelseende där, så är det svårt att förstå vad du syftar på för det var en så väsentlig del av domen.

Är tunnelseendet att de ansåg att Johanna var trovärdig i flera delar? Är tunnelseendet att de inte tyckte att Majas ”sovande” och ”minnesförlust” var trovärdigt?

Du spekulerar på mycket lös grund om vad Johanna har tänkt och inte tänkt. Och precis lika lös grund om domstolens ”tunnelseende”. Fundera istället mer på varför Maja under en period av påstådd minnesförlust berättar historier om hur hon spytt och halkar runt i sina egna spyor. Det låter ju inte direkt som en minnesförlust, eller hur? En minnesförlust brukar vara *blankt*. Majas minnesförlust är full av historier.

Hade tidsangivelsen blivit mer trovärdig om han kunnat tala om vad han bygger den på för grund?

I förhör och intervjuer har tiden pendlat rätt rejält om jag inte missminner mig. Mellan 02 och 03 har blivit 02:40. Det är väldigt intressant vad han tar fasta på eller inte för att fastställa den här tiden.
__________________
Senast redigerad av Avel 2023-08-27 kl. 19:55.
Citera
2023-08-27, 19:44
  #86879
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Hade tidsangivelsen blivit mer trovärdig om han om han kunnat tala om vad han bygger den på för grund?

I förhör och intervjuer har tiden pendlat rätt rejält om jag inte missminner mig. Mellan 02 och 03 har blivit 02:40. Det är väldigt intressant vad han tar fasta på eller inte för att fastställa den här tiden.
Som jag minns det så bygger han grunden för tidsangivelsen på att Johanna kom ner i trappen ett par minuter efter han ringt på dörren. Och att de åkte till Donken snart efter detta. Där finns en tid för när hon beställde mat. Tiden för duns etc är räknad bakåt från denna.
Citera
2023-08-27, 19:54
  #86880
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men det står inte i domen något som helst om att man tagit in i bedömningen om Majas deltagande ” i flera moment”.

Tvärtom har man inte tagit med detta, ( har dessvärre inte domen tillgänglig nu, men har tidigare skrivit inlägg om just detta, så fritt från minnet då).

Man går in på konflikten på Nöjet, och därifrån till lägenheten och vad som hänt där.

Från ditt inlägg:
”I Majas fall har hon deltagit i flera moment som sammanvägt har tyngre bevisvärde än om Maja har hållit i Toves armar eller inte.
Därför har TR inte lagt någon större intresse i det avseendet.”

I domen nämns inget om någon ”spaning” från Majas sida, där ja tänker också att även om det finns övervakningsbilder från detta, kan det vara svårt att bevisa syftet? Har man kunnat bevisa att mordet var planerat? Nej, det finns inget som stöder detta.

Rätten säger i domen att man stötte på varandra av en slump.

Ja, Maja följde med hem till Johanna. Men även här kan man inte bevisa att Maja följde med för att mörda Tove? Inte heller har man i domen tagit upp frågan om varför Maja går med.

Den tredje punkten du tar upp är att det Maja varit rörlig i lgh. Vi vet av det som hittills redovisats i FUP om de två stegsekvenser om vardera 5-6 min vid 02:19 och 02:43, och vid 02:33 syns skärmen lysas upp, dock utan steg.

Men vad säger de två stegsekvenserna? Vad händer, var går Maja och var är Tove i förhållande till Maja? Hur bevisar detta fasthållning av armar?

Punkten om att Maja har diskuterat med Johanna angående Toves välbefinnande vet jag inte om jag fattar vad du menar?

Råd och dåd ( har jag för några månader sedan länkat till, gäller även fallet med killen som håller jackan under misshandel, i samma länk).

Ser dock inte hur man ska ha bevisat att Maja ” med råd och dåd” medverkat i mordet.

Rätten har bildat en rad egna ” bevis” mot Maja genom att fastställa en ny tid för mordet och även bestämma att mordet måste ha skett med två gm, dels pga avsaknaden av avvärjningsskador ( var det väl?) och att sparljuden ( som grannen i rätten ALDRIG ens benämnde som sparkar, var en helt medveten TOVE som endast kunde sparka på väggen då hennes armar var fasthållna.

Detta hävdar man trots att rättsläkaren vid flera tillfällen nämner att det vid fall där det saknas avvärjningsskador och gm och offer har varit av ungefär jämförbara fysiska styrka, kan bero på överraskningsfsktor och att offret kan ha varit inkapaciterat av olika skäl.
Rättsläkaren nämner också att stryptaget varit mycket hårt ( skadat djupa muskler ända ner vid halskotprlaren och även skada på ena halsartären vilket kräver ett enormt tryck) och långvarigt.

Hon nämner också att medvetslöshet kan inträda mycket tidigt sv strypningen, redan i första fasen av strypning där offret har lufthunger.

I slutet av sitt vittnesmål visa rättsläkaren på en modell hur strypningen går till och förklarar hur det våld som Tove utsattes för med tryck mot både luftvägar samtidigt som man stryper blodtillförseln till hjärnan och trycker på sinus caroticus samtidigt, kan medföra medvetandeförändrings inom några sekunder.

Tove hade skada på en artär precis där själva sinus caroticus sitter.

Rättsläkaren har också förklarat att de olika stadierna som en person som stryps hår igenom avslutas i en konvulsionsfas som liknar ett epileptiskt anfall innan man går in i den atonala fasen och avlider.

Hur rätten avfärdar både åklagare och rättsläkare på detta vis förstår jag inte.

En dom ska inte vara skriven så att man ” får lösa bakom raderna”. Tvärtom ska den vara tydlig och argumentera( motivera) varför man väljer att tro på en sak och avfärdar en annan sak.
Det är en lång och utförlig dom och det går utmärkt väl att förstå hur rätten resonerat.

I domen resonerar man visst om att sparkljuden kan endera komma från konvulsioner eller från medvetna sparkar, och man bedömer att det senare är troligare.

Man resonerar också kring Majas uppgifter att badrummet är tomt när hon går på toa kl 02:43. I domen säger man att tid för att röja undan kroppen inte finns. Man säger vidare att det framstår som omöjligt för Johanna att sedan plocka fram kroppen utan att Maja märker något. Man avfärdar Majas historia om försvinnanden och uppdykanden som en efterhandskonstruktion.

Man resonerar kring om Majas uppgifter om att Johanna är skyldig till att ha eldat på Toves hus ska anses trovärdiga. Resonemanget är att en medåtalads uppgifter ska hantera med försiktighet. Man anser att Maja kan ha fördel av att ha lämnat uppgifterna, men trots detta tar man fasta på hennes vittnesmål eftersom det stämmer med annan bevisning.

Likadant för man ett resonemang när det gäller bedömningen av Johannas uppgifter om Majas delaktighet. Återigen för man resonemanget om uppgifter från en medåtalad, men här säger man att Johanna inte haft nån fördel av uppgiften vilket ökar trovärdigheten.

Det är klart och tydligt och massor av detaljer är genomgångna. Jag tycker att det är olyckligt att man preciserar tiden så exakt. I övrigt finns inget att klaga på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in