Citat:
Rätten fäste stor tilltro till de oberoende vittnena grannarna. Det är lätt att förstå varför. De bekräftade varandra (även om bara den ena hördes), de har ingen anledning att ljuga och de kunde sätta tidpunkten med hyfsad säkerhet. Det är inget tunnelseende att fästa stor tilltro till deras uppgifter.
Johanna tog på sig största delen av brottet. Det stärker hennes trovärdighet. Att hon påstår att Maja var med förvärrar läget för Johanna själv. Det gör att det låter trovärdigt.
Majas mothistoria är vag, oprecis, osäker. Tidigare felaktiga uppgifter som hon lämnat förklaras med minnesförlust. Hon låter inte trovärdig.
Domslutet i sig är inte konstigt. Däremot hangup:en på en exakt tid är lite märklig.
Johanna tog på sig största delen av brottet. Det stärker hennes trovärdighet. Att hon påstår att Maja var med förvärrar läget för Johanna själv. Det gör att det låter trovärdigt.
Majas mothistoria är vag, oprecis, osäker. Tidigare felaktiga uppgifter som hon lämnat förklaras med minnesförlust. Hon låter inte trovärdig.
Domslutet i sig är inte konstigt. Däremot hangup:en på en exakt tid är lite märklig.
Men de hörde ju inte pappan, så rätten kan ju inte ( har inte) tagit hänsyn till att de bekräftade varandra? Rätten har ju enbart hört L*ahanjs berättelse.
Inte många som inte tror att grannarna talar sanning?
Du skriver: ”Det är inget tunnelseende att fästa stor tilltro till deras uppgifter.”
Hur tolkar du in det jag skriver så att jag menar att rätten har tunnelseende för att de fäster stor tilltro till grannarnas uppgifter?????
Det jag ser av Johanna är en person som är van att manipulera och hon fortsätter ( dessvärre delvis framgångsrikt i några delar) i förhör och i rätten.
Hennes försök att förvränga sin del i mordet, det handlar långt ifrån någon ärlighet eller vilja till att göra det rätta. Johanna vill optimera sina chanser till att gå fri från mord , då hon såg rättegången närma sig och bevisen torna upp sig. Hon visste mycket väl att hon riskerade ett långt straff. Johanna hade pressats ned sina tidigare sökningar, hatsånger, vittnen som berättat om konflikter, mordbränningarna, inlöp av bensin och lakan mm. Att Tove hittats tack vare hennes egna koordinater och att Toves mobil funnits med till Donken, vägde tungt mot henne.
Att skylla på Maja hade nog farit upp i hennes huvud, men säkerligen fattade hon att där skulle det bli svårt att bli trodd efter den av många kända konflikten på Nöjet och flera ( bl s A*lbin) som visste om att Tove följt med trots konflikten.
Johannas såg sin chans ; likt många andra mördare innan henne) att hävda att det var en olycka, inte mord. Stor skillnad på straff.
Johannas ”erkännande” är en ren och skär anpassning och ska inte ses som en välgärning, godhet, omtanke, dåligt samvete eller att det stärker hennes trovärdighet.
Tvärtom!
Slirigt är det och tyvärr lyckades hon bli trodd av rätten på det viset genom sitt ( fula) erkännande och försök att dra med sig Maja i fallet.
Majas ”delaktighet” förvärrar inte situationen för Johanna tror jag, och jag tror inte att Johanna hade den insikten. Johanna hävdar ju att Tove tog stryptag på henne, vilket Maja räddar henne från ju. I princip självförsvar försöker Johanna få det till.
Den enda invändning du har på domen är en ” hang up” på den angivna tiden för mordet?
Jag har många invändningar, och en av de allvarligaste är hur en domstol som ska vara objektiv och stödja sin dom på ett så säkert sätt som möjligt utifrån de bevis/ indicier som finns, kan lägga en dom på en helt obekräftade tidpunkt från ett enda vittne, vars tidsuppgifter inte stämmer överens med åklagaren och hans flera månader långa utredning.
Mycket allvarligt när resten av domen mot Maja vilar på just denna kritiska tidpunkt.
Rättsosäkert anser jag och det är bara början på flera avgörande punkter i domen mot Maja som tingsrätten helt utan motivering anser är bevis mot Maja.