Citat:
Ursprungligen postat av
PR400
Det stämmer vad du säger att det jag säger är konstigt 👍.
Det står inte i domen men legat till grund för tvivel på Majas redogörelse.
Maja har bevisligen spanat på Tove på nöjet.
Maja har varit medföljande hem till Johanna tillsammans med Tove.
Maja har varit rörlig i Johannas lgh.
Maja har diskuterat med Johanna angående Toves välbefinnande.
- Råd och dåd, går att googla på om man vill veta vad som ingår i det.
Det går inte att tekniskt fastställa att Maja har hållit i Toves armar, "bara" Johannas vittnesmål.
Jag kan ta upp exempel en HD dom, sen kan var och en göra sina egna slutsatser.
En gärningsman misshandlade grovt en person en tredje part tog emot gärningsmannens jacka.
Den tredje personen som enbart tog emot jackan blev dömd för medhjälp till grov misshandel.
Vad som bakomvarande väger i en dom får man läsa mellan raderna ibland.
Allt är inte svart eller vitt, och självklart hade det varit en starkare position för åklagaren om han hade kunnat binda Maja tekniskt till fasthållningen.
Enligt MIN obs! Min mening så står eller faller Majas Dom med vilken Dom Johanna kommer att få.
Men det står inte i domen något som helst om att man tagit in i bedömningen om Majas deltagande ” i flera moment”.
Tvärtom har man inte tagit med detta, ( har dessvärre inte domen tillgänglig nu, men har tidigare skrivit inlägg om just detta, så fritt från minnet då).
Man går in på konflikten på Nöjet, och därifrån till lägenheten och vad som hänt där.
Från ditt inlägg:
”I Majas fall har hon deltagit i flera moment som sammanvägt har tyngre bevisvärde än om Maja har hållit i Toves armar eller inte.
Därför har TR inte lagt någon större intresse i det avseendet.”
I domen nämns inget om någon ”spaning” från Majas sida, där ja tänker också att även om det finns övervakningsbilder från detta, kan det vara svårt att bevisa syftet? Har man kunnat bevisa att mordet var planerat? Nej, det finns inget som stöder detta.
Rätten säger i domen att man stötte på varandra av en slump.
Ja, Maja följde med hem till Johanna. Men även här kan man inte bevisa att Maja följde med för att mörda Tove? Inte heller har man i domen tagit upp frågan om varför Maja går med.
Den tredje punkten du tar upp är att det Maja varit rörlig i lgh. Vi vet av det som hittills redovisats i FUP om de två stegsekvenser om vardera 5-6 min vid 02:19 och 02:43, och vid 02:33 syns skärmen lysas upp, dock utan steg.
Men vad säger de två stegsekvenserna? Vad händer, var går Maja och var är Tove i förhållande till Maja? Hur bevisar detta fasthållning av armar?
Punkten om att Maja har diskuterat med Johanna angående Toves välbefinnande vet jag inte om jag fattar vad du menar?
Råd och dåd ( har jag för några månader sedan länkat till, gäller även fallet med killen som håller jackan under misshandel, i samma länk).
Ser dock inte hur man ska ha bevisat att Maja ” med råd och dåd” medverkat i mordet.
Rätten har bildat en rad egna ” bevis” mot Maja genom att fastställa en ny tid för mordet och även bestämma att mordet måste ha skett med två gm, dels pga avsaknaden av avvärjningsskador ( var det väl?) och att sparljuden ( som grannen i rätten ALDRIG ens benämnde som sparkar, var en helt medveten TOVE som endast kunde sparka på väggen då hennes armar var fasthållna.
Detta hävdar man trots att rättsläkaren vid flera tillfällen nämner att det vid fall där det saknas avvärjningsskador och gm och offer har varit av ungefär jämförbara fysiska styrka, kan bero på överraskningsfsktor och att offret kan ha varit inkapaciterat av olika skäl.
Rättsläkaren nämner också att stryptaget varit mycket hårt ( skadat djupa muskler ända ner vid halskotprlaren och även skada på ena halsartären vilket kräver ett enormt tryck) och långvarigt.
Hon nämner också att medvetslöshet kan inträda mycket tidigt sv strypningen, redan i första fasen av strypning där offret har lufthunger.
I slutet av sitt vittnesmål visa rättsläkaren på en modell hur strypningen går till och förklarar hur det våld som Tove utsattes för med tryck mot både luftvägar samtidigt som man stryper blodtillförseln till hjärnan och trycker på sinus caroticus samtidigt, kan medföra medvetandeförändrings inom några sekunder.
Tove hade skada på en artär precis där själva sinus caroticus sitter.
Rättsläkaren har också förklarat att de olika stadierna som en person som stryps hår igenom avslutas i en konvulsionsfas som liknar ett epileptiskt anfall innan man går in i den atonala fasen och avlider.
Hur rätten avfärdar både åklagare och rättsläkare på detta vis förstår jag inte.
En dom ska inte vara skriven så att man ” får lösa bakom raderna”. Tvärtom ska den vara tydlig och argumentera( motivera) varför man väljer att tro på en sak och avfärdar en annan sak.