2023-08-26, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Ryssland verkar ta genombrottet vid Robotyne på allvar, i alla fall. Nu skickar de sin bäst utbildade och mest stridsvana formation, 76:e gardesluftlandssättningsdivisionen (VDV), till området. Förbandet har under senare tid kompletterats och vilat ut, samt hållits som ett slags strategisk brandkårsformation i reserv. 76 GAAD ska alltså inte sättas in i Luhansk för att återta Kupiansk eller något sådant - de åker till Zaporizjzja.

Detta betyder att ryssarna är skraja över vad som kan hända nere i söder, samt att de förband som funnits där sedan i juli är så pass utmattade och uttunnade att man inte kan räkna med dessa om den ukrainska framryckningen fortsätter.

Jag kan tänka mig att ryssarna hade velat hålla 76 GAAD i reserv ännu en tid, men nu kastas de tydligen fram.

https://twitter.com/RALee85/status/1695497648705241118

Kan inte Ukraina Himersa dom eller bekämpa dom på avstånd? Dom måste ju ta sig till fronten och bör då vara måltavlor om dom kommer i kolonner? Vad kan Ukraina gör åt detta?
Citera
2023-08-27, 00:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Så låt oss hålla denna "brandkår" lite i fokus en stund. VDV då och antagligen att de leds utav ett kompetentare ledarskap. Det tror jag iallafall i.o.m att deras soldater används där det är hetare.., och att soldaterna fortfarande tror på vad de gör.

Vem/vilka leder den ryska 76:e gardesluftlandssättningsdivisionen ?

Den 76e brigaden var en av de ryska enheterna som stod utanför Kiev förra året i inledningsskedet av fortsättningsinvasionen och fick rejält med stryk av ukrainarna så jag skulle nog inte tillräkna dem alltför mycket kompetens.

Med det sagt så har det kommit rapporter från både britterna, ISW och Pentagon att man det här året sett tecken på att ryssarna har snäppat upp nivån på kompani- och bataljonsnivå.
De har helt enkelt kopierat ukrainarna sätt att kriga och det kan vara en av delförklaringarna till att det går trögt för Ukrainas offensiv. Det är helt enkelt en mer stridsvan och bättre tränad rysk armé i Ukraina än förra året.
Citera
2023-08-27, 00:07
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Den 76e brigaden var en av de ryska enheterna som stod utanför Kiev förra året i inledningsskedet av fortsättningsinvasionen och fick rejält med stryk av ukrainarna så jag skulle nog inte tillräkna dem alltför mycket kompetens.

Med det sagt så har det kommit rapporter från både britterna, ISW och Pentagon att man det här året sett tecken på att ryssarna har snäppat upp nivån på kompani- och bataljonsnivå.
De har helt enkelt kopierat ukrainarna sätt att kriga och det kan vara en av delförklaringarna till att det går trögt för Ukrainas offensiv. Det är helt enkelt en mer stridsvan och bättre tränad rysk armé i Ukraina än förra året.

Men är det samma förband ?

Ken talar om 76:e gardesluftlandssättningsdivisionen..

Medans du tar upp den 76e brigaden..

Sagt i all vänlighet. Talar vi om samma förband ?
Citera
2023-08-27, 00:14
Avstängd
Citat:

Ja det är samma förband, i rysk militär terminologi så är det en division pga historiska orsaker som går tillbaka till WW2. Dock är det enligt västerländsk militär standard storleksmässigt en brigad.

Inte att förglömma heller att det var de svinen som ställde till med en massaker på civilbefolkningen i Butja förra året. Så deras stridsvärde är nog tveksamt.
Citera
2023-08-27, 00:16
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag skriver och tycker detsamma, tråden är intressant ur en psygologisk synvinkel.

Du verkar tycka att västs massmedia inte sprider krigspropaganda vad det gäller Ukraina och är helt opartisk. Alla andra synvinklar är ett "psykologiskt behov". Jag anser att rysshatarna har utvecklat en sjukdom. Det verkar vara ett behov att hata som sprider sig i väst men man får bara hata godkända hatobjekt som tex. Trump eller män som är män.

Vad gäller det fetade är det inget jag tror, då jag inte tror på att media kan vara helt opartisk, utan i slutändan rapporteras det av människor som påverkas av sina och samhällets värderingar, men åtminstone kan finnas en ambition av journalistisk objektivitet.
I västvärlden kan den emellanåt svaja, jag är gammal nog att minnas första Irak-kriget och hur snabbt Saddam Hussein gick från obskyr mellanöstern-ledare till farlig diktator, och även hur snabbt "massförstörelsevapen" blev anledning till andra Irak-kriget trots att bevisen var minst sagt skrala.
Jag tror inte heller att det var enbart av humanitära skäl som man gick in i Libyen, och att många kraftigt överdrev hotet från Trump utan nyanserad analys till varför han valdes och folk blivit svikna av eliten.

Medan jag ändå håller på kan jag lägga till mina upplevelser när jag rest runt i världen och fått en hel del information om USAs inblandning i diverse länder som inte fått den mediatäckning i väst som den borde. Med det sagt ser jag ingen anledning att "go full retard" och tycka att USA därför alltid måste ha fel i varje fråga.

Vad gäller deras inställning till Ryssland är det säkerligen så att de inte finner Ryssland som något som passar i deras intressesfär, och då i synnerhet inte om de teamar upp med Kina som på sikt kan bli stort problem för dem. Lyckligtvis sammanfaller deras intresse här med Europas och Sveriges, då Ryssland med önskvärd tydlighet visat på att de inte har något gott att erbjuda andra länder, och tveksamt om de ens har det till sitt eget.

Citat:
Det ryska narrativet är mindre "förljuget och manipulativt" än det från väst. Orsaken är helt enkelt att ryssar är fullständigt usel på marknadsföring och propaganda. Det gör ju att dom fortfarande i mycket bara exporterar olja, gas, metaler, trä och vapen trots att dom har mycket annat förädlat.

Det fetade kan jag nog bara hålla med om delvis, den interna propagandan är ju pinsamt dåligt då totalitära system inte har samma behov av trovärdighet för att rättfärdiga makten och i slutet på Sovjetunionen visste de flesta att många ljög i systemet, men spelade med då makten utgick från repression och inte i första hand av att lura folk.

Däremot har de historiskt sett varit rätt duktiga på att infiltrera sina ideer till andra länder, där t.ex. fredsrörelser ofta utgick ifrån en fred med rysk brytning.

Citat:
Deras ideér klarar dom inte heller av att marknadsföra bra men man förstår ju syftet ändå och det gör de flesta i världen som inte tillhör väst och har drabbats av kolonisalism, slavhandel, krig, svält och förtryck.

Ja, ryska syftet är dessvärre nationalistisk imperialism och hade det varit någon tvekan om det tidigare så har de undanröjt alla tvivel nu. En annan lärdom som jag fick på mina resor var också att jag fick mina illusioner om "den ädle vilden" krossade och att kolonialism, slavhandel, krig, svält och förtryck inte är någon effekt och egenskap som är unikt från västvärlden.
Det är snarare en följd av att de haft större möjligheter till global och inte bara regional påverkan, samt i dagens läge också benägenhet till större självgranskning av historiska oförätter.
Även om den kanske är lite tillspetsad tycker jag ändå att denna artikel sätter fingret på varför det vore fel att förpassa västvärlden till skräphögen:
https://www.svensktidskrift.se/svante-folin-de-flesta-kulturer-ar-rena-skrapet/

Det är en väldigt trist insikt då det hade varit mycket trevligare om man direkt hade något att bekämpa för att göra världen till mycket bättre plats, men i Ukraina-kriget kan man åtminstone bekämpa något som annars skulle göra världen till ännu sämre plats.

Citat:
Vår media i väst är lika statskontrollerad som i Kina och Ryssland, eller ska vi säga kontrollerad av globalisterna, dessa 1% av världens befolkning och som sitter på de stora värderna och anser sig vara gud. Alternativ media är idag mycket viktigt för att få en mer balanserad bild av världen och dessa alternativ är hårt ansatta av censur från de största plattformarna och makten. Utan alternativ media skulle inte heller jag ha en aning om vad som pågår i Ukraina utan gå omkring som en lydig drönare som många andra i tråden. Naturligtvis ska man ju också vara källkritisk mot alternativ media.

I det fetade är vi inte överrens, för alla fel och brister som västmedia har är den inte lika illa som där totalitära system får fritt spelrum, då opposition i regel faktiskt kan få förekomma här utan att man kastas in i fängelse.

Citat:
Verkligheten är tydligen mycket skrämmande för dig och här försöker du trolla bort den med ord. Verkligheten är att många i världen tröttnat på västs galenskaper och dekadens. Det är därför BRICS skapats. Ukraina är en del av denna galenskap där väst måste vinna till varje pris annars går tydligen hela Europa under och det kan man kalla en "konsperationsteori" som heter duga.

Hela Europa skulle nog inte gå under om Ryssland fick fritt spelrum, däremot kan man nog räkna med att tidigare Sovjetrepubliker skulle bli annekterade och övriga Europeiska länder verkligen skulle tappa på tå för att inte ge Ryssland någon anledning till att förgripa sig på dem också.
Skulle tanken att Ukraina måste vinna för att inte Europa ska gå under vara utbredd, så hade man nog kunnat räkna med betydligt starkare stöd än det idag.

Citat:
Pol Pot tar du upp och sen stödjer du samtidigt högerextremism, nazismens och nationalismens utbredning i Ukraina och Europa samt Zelenskyjs folkmord där han skickar hundratusentals i döden istället för att inse att kriget är förlorat och förhandlingar behövs. Till siste man, för så länge det behövs, för det har EU, USA och NATO bestämt. Jag inser ju att svärdsspetsen kommer att riktas mot oss då pengen ramlat ner i Ukrainas nationalisters huvuden.

Vad gäller det första fetade har jag tyvärr inte funnit mycket som stödjer att det skulle vara såpass utbrett i Ukraina, såvida man inte omdefinerar de gängse betydelserna av nazism och högerextremism.

Vad gäller det andra fetade är det intressant exempel på folkmord, att Stalin dödade miljontals i Gulag och annan terror är ju allmänt känt, men menar du på att han även begick folkmord på sina soldater när han envisades med att göra motstånd när Hitler-Tyskland invaderade Ryssland?

Det kan ju i vissa fall anses ansvarsfullt att förhandla i de fall utsikterna annars är så mörka att det inte är värt att riskera betydligt värre konsekvenser. Ett sådant fall är ju t.ex. när Finland förlorade Karelen till Sovjetunionen och fick betala krigsskadestånd trots att Sovjetunionen inte alls var berättigad till detta.

Det hade ju möjligtvis varit tillämpbart på Ukraina om situationen hade varit att Ryssland ständigt tog mer mark, och det bästa som Ukraina kunde göra var att dämpa takten på förlusterna.
Men nu är det faktiskt det omvända som gäller, där Ryssland redan har förlorat mer än hälften som de ockuperat, och det bästa de kan göra i dagsläget är att dämpa takten på förlorat territorium.

Med tanke på din nya definition på folkmord så begår Ryssland just nu ett stort folkmord på sin befolkning, då utsikterna att kontrollera det territorium som de annekterat är låga

Vad gäller din återstående text som handlar om USAs roll i världen är jag rädd att jag får utelämna detta då det blir OT, då tråden handlar om Ryssland och Ukraina, och möjligtvis även USA/NATOs direkta påverkan på kriget men inte världen i övrigt.
Senast redigerad av Pederhosen 2023-08-27 kl. 00:26.
Citera
2023-08-27, 00:19
Medlem
Sqrbankens avatar
Rapporterats om en ökning av ryska krigsfångar i dagarna vilket är glädjande om det stämmer.

Jag tillhör dem som inbillar mig att arbetet till att förmå ryska styrkor till att vifta vitt kanske underskattas. Sett till hur pissiga villkor ryssen ges i fält av sin terror-regim så tror jag mer kan göras för att utnyttja detta. Täker mig fångläger++, typ tacky charteranläggning. Inget extraordinärt men nått i stil med tre - helt ok - mål mat av dagen, egen cell, mugg, laptop med internetuppkoppling och perks efter uppträdande.

Utcheckning sker först när regimen fallit. Fram tills dess handlar dagarna mest om att hänga pung, äta micrad mat och att knåda upp lilleman. Inte helt olikt flashbackarens liv. Om inget annat definitivt en tillvaro med lägre risk för att få en granat i pallet från en ukrainsk drönare.

Utöver att faciliteterna är tämligen proppade med beväpnade vakter (som tyvärr inte alltid kommer sköta sig) så slår det nog det mesta som en rysk skyttegrav har att erbjuda. Och nej, om inte dirt poor frivilliga för spottstyvlar så befolkas dessa av tvångsinkallade från rysk visha (utedass-poor de också) som i de flesta fall sedan länge förstått att de inte för någon existensiell kamp för moderlandet utan dör för dess pojkknullande adel.

Prislappen för att resa och underhålla dessa morötter och neutralisera fienden på så vis mot att underhålla ett krigsmaskineri som neutraliserar denne medelst att ta dem av daga tror jag är långt mycket billigare (effektivare) i det föregående fallet. Marknadsföringen om detta kommer att sprida sig som en löpeld naturligt i de ryska leden.
Citera
2023-08-27, 01:43
Medlem
Zebogevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
? förstår inte riktigt vad du menar men ta fram kartan och se vilka områden Ryssland tog kontroll över. Det var dom områden de vill ha för det var där den största rysk befolkningen fanns som ville tillhöra Ryssland.

Varför skulle jag vara avundsjuk. Men kan förstå att amerikanska medborgare tycker det är orättvist när deras land förfaller och deras president skickar massiva stödpaketet till ett land på andra siden jordklotet.

BRICS har ju öppet stöttat Ryssland, asså Ryssland startade BRICS?!?

Källa, tack.
Edit: första frasen, att BRICS öppet stöttat Ryssland.
Citera
2023-08-27, 01:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Så du tror att Ukraina kommer vinna kriget och du är beredd att åka ditt för att hjälpa till med motoffensiven? Du är medveten om att Ukraina inte har råd och om de inte får frivilliga och en massa donationer så är freden runt hörnet. Men du förstår också att priset för fred för Ukraina kommer vara massivt när Ryssland har detta övertag. Vi snackar om att Ryssland kommer pressa Ukraina till extrema böter när dagen kommer. När Biden åker ut så lär vi se ett fredsavtal mellan Ukraina och Ryssland och det kommer inte bli billigt för Ukraina, detta för att idioter som du tror på mirakel.

Ukraina kommer att vinna det konventionella kriget, finns ingen tvekan om det med det stöd de har. Nu är frågan om ryssjävulen vågar använda kärnvapen, där står vi på okänd mark? Det kan bli otrevligt för oss alla!
Citera
2023-08-27, 02:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Återigen, jag äger inga broar i Krim så du har nog misstag dig. Anledningen till att jag är emot kriget är för att den påverkar oss i Väst på ett negativt sätt och det kommer bli värre.

Förklara för mig en sak! När är offensiven klar? Ska inte dom ta en time out nu för att dom anser det är för lerigt. Är du nöjd med offensiven? I USA går debatten att Ukraina har blåst dom för att offensiven är ett jäkla skämt! Du kan ta en båt och landstiga på på random kust i Ryssland, frågan är väl mer kan du hålla marken du tagit över, de så det fungerar i krig.

Jag profiterar på kriget, förklara för mig hur det är dåligt?

Offensiven går bra, lite långsamt men den går bra, än så länge. Offensiven är klar när ryssjäveln står på rysk mark!

Vi bryr oss inte om vad du tycker om krig eller hur du tycker det ska vara, ryssen ska ut, sen kan vi prata.

Någon timeout blir det inte, det här är krig, inte en fotbollsmatch!
Citera
2023-08-27, 06:50
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:

Ser ut til å være samme forband:

https://en.wikipedia.org/wiki/76th_Guards_Air_Assault_Division
Citera
2023-08-27, 07:29
Medlem
donald12s avatar
The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 27.08.23 were approximately:

personnel / about 260,820 (+550) persons / persons,
tanks ‒ 4396 (+6) units,
armored combat vehicles / APV ‒ 8554 (+15) units,
artillery systems – 5403 (+24) units,
RSZV / MLRS – 728 (+2) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 498 (+1) units,
aircraft – 315 (+0) units,
helicopters – 316 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 4378 (+11),
cruise missiles ‒ 1411 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 18 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 7854 (+31) units,
special equipment / special equipment ‒ 808 (+4).

Data are being updated.

Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!/ Strike the occupier! Let's win together! Our strength is in the truth!
Citera
2023-08-27, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Vad gäller det andra fetade är det intressant exempel på folkmord, att Stalin dödade miljontals i Gulag och annan terror är ju allmänt känt, men menar du på att han även begick folkmord på sina soldater när han envisades med att göra motstånd när Hitler-Tyskland invaderade Ryssland?

Det kan ju i vissa fall anses ansvarsfullt att förhandla i de fall utsikterna annars är så mörka att det inte är värt att riskera betydligt värre konsekvenser. Ett sådant fall är ju t.ex. när Finland förlorade Karelen till Sovjetunionen och fick betala krigsskadestånd trots att Sovjetunionen inte alls var berättigad till detta.

Det hade ju möjligtvis varit tillämpbart på Ukraina om situationen hade varit att Ryssland ständigt tog mer mark, och det bästa som Ukraina kunde göra var att dämpa takten på förlusterna.
Men nu är det faktiskt det omvända som gäller, där Ryssland redan har förlorat mer än hälften som de ockuperat, och det bästa de kan göra i dagsläget är att dämpa takten på förlorat territorium.

Med tanke på din nya definition på folkmord så begår Ryssland just nu ett stort folkmord på sin befolkning, då utsikterna att kontrollera det territorium som de annekterat är låga.

Det är ingen ny definition av folkmord.

Det var någon annan "ryss" här i tråden som redan för några månader sedan landade i samma definition. Gör man motstånd mot en invasion är det folkmord på de egna soldaterna. Däremot ville inte den "ryssen" ändå riktigt medge att Stalin borde ha begärt fred när von Bock knackade på Moskvas portar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in