2023-08-25, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Vad spelar man in pengar på om man aldrig vinner och förlorar fler matcher än vinner?

Han har varit i final i minst en 250. Finalisten brukar få drygt hälften av vad vinnaren får.

EDIT: Oj! Vann Fokina mot Zverev och Ruud häromveckan? Impad.
Citera
2023-08-25, 21:45
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Finns sjukt mkt pengar i tennis. Räcker med att gå hyfsat långt i Grand Slams och master 500/1000 ett par gånger för att tjäna riktigt bra pengar.

Onekligen, måste ändå vara jäkligt skönt att bli mångmiljonär i något man är ytterst medioker i.
Citera
2023-08-25, 21:47
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Onekligen, måste ändå vara jäkligt skönt att bli mångmiljonär i något man är ytterst medioker i.
Den lyxen är få förunnade.
Citera
2023-08-25, 21:48
Avslutad
Finns det någon fördel med att "sluta" när man är dopingavstängd?

Han kanske har fått för sig att dopingavstängningen upphävs om han lägger av och kan göra comeback och börja spela igen.
Citera
2023-08-25, 21:56
Avslutad
Är också rätt skeptisk till detta. Sannolikheten är nog stor att han gör en comeback, om man nu ens kan kalla det det.

Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Hur ser reglerna ut med dopingtester och så om man säger att man slutar för att sedan göra comeback?

Måste ju finnas något regelverk kring det tycker jag. Annars är det väldigt lätt att dopa sig så det står härliga till för att sedan komma tillbaka som ett fysmonster.

Man måste vara med i ADAMS-systemet (det system han failade tre gånger och blev avstängd för) i sex månader innan man börjar tävla. 95% säker på det, men någon får gärna bekräfta.
Citera
2023-08-25, 23:25
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 800kg
Man måste vara med i ADAMS-systemet (det system han failade tre gånger och blev avstängd för) i sex månader innan man börjar tävla. 95% säker på det, men någon får gärna bekräfta.

Har också för mig att det är sex månader. Eller så är det en Flashbacksanning
Citera
2023-08-25, 23:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Nu kan han förbereda sig i lugn och ro och komma tillbaka när han vill.

Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Finns det någon fördel med att "sluta" när man är dopingavstängd?

Han kanske har fått för sig att dopingavstängningen upphävs om han lägger av och kan göra comeback och börja spela igen.

Snarare tvärtom, om jag förstår det rätt. Lägger man av så fryses avstängningen, och sätts igång igen vid en comeback. Läser följande i nåt WADA-dokument (kolla särskilt andra stycket).
At a condition to regaining eligibility at the end of a specified period of Ineligibility,
an Athlete must, during any period of Provisional Suspension or Ineligibility, make
him or herself available for Out-of-Competition Testing by the IPF, the applicable
National Federation, and any other Anti-Doping Organization having Testing
jurisdiction, and must provide current and accurate whereabouts information as
provided in Article 5.5.
If an Athlete subject to a period of Ineligibility retires from sport and is removed
from Out-of-Competition Testing pools and later seeks reinstatement, the Athlete
shall not be eligible for reinstatement until the Athlete has notified IPF and the
applicable National Federation and has been subject to Out-of-Competition Testing
for a period of time equal to the longer of the period set forth in Article 5.6 or the
period of Ineligibility remaining as of the date the Athlete had retired.
Alltså, jag vet inte riktigt om jag läser rätt dokument eller ens tolkar det rätt, men jag lutar åt det. Då stämmer inte det där med sex månader riktigt. En sak torde vara klar: han kan inte bara hoppa på touren efter 18 månader utan att ha genomgått en period av tester först.

Så om han bara lägger av nu och går ut ur systemet så blir avstängningen av permanent.

Men som sagt, ovanstående får man ta med en nypa salt. Jag är ingen expert på området.
Citera
2023-08-26, 09:30
Medlem
Citat:

Hur kan du få det till att spelare som tillhör de 100 bästa i världen är "ytterst mediokra"?

Det lär väl finnas 10-100 miljoner tennisspelare i wärlden. 10000 av dessa spelar på ITF och ATP-nivå, alltså mindre än en promille. Av dessa tillhör 100 spelare toppen, dvs en procent av en promille.

Du diskuterade Fokina, som är rankad 21, och är alltså uppe och utmanar om topp 10. Enligt statistiken har han slagit spelare inom topp-10 5 ggr i sin karriär. Då kan man ha förtjänat några miljoner?

Det kostar nog några miljoner per år att vara ett proffs med tränare osv. Så det behövs mer vinstpengar än vad de med minst framgång inom topp 100 skrapar ihop, bara för att få det att gå runt.
Citera
2023-08-26, 09:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 800kg
Snarare tvärtom, om jag förstår det rätt. Lägger man av så fryses avstängningen, och sätts igång igen vid en comeback. Läser följande i nåt WADA-dokument (kolla särskilt andra stycket).
At a condition to regaining eligibility at the end of a specified period of Ineligibility,
an Athlete must, during any period of Provisional Suspension or Ineligibility, make
him or herself available for Out-of-Competition Testing by the IPF, the applicable
National Federation, and any other Anti-Doping Organization having Testing
jurisdiction, and must provide current and accurate whereabouts information as
provided in Article 5.5.
If an Athlete subject to a period of Ineligibility retires from sport and is removed
from Out-of-Competition Testing pools and later seeks reinstatement, the Athlete
shall not be eligible for reinstatement until the Athlete has notified IPF and the
applicable National Federation and has been subject to Out-of-Competition Testing
for a period of time equal to the longer of the period set forth in Article 5.6 or the
period of Ineligibility remaining as of the date the Athlete had retired.
Alltså, jag vet inte riktigt om jag läser rätt dokument eller ens tolkar det rätt, men jag lutar åt det. Då stämmer inte det där med sex månader riktigt. En sak torde vara klar: han kan inte bara hoppa på touren efter 18 månader utan att ha genomgått en period av tester först.

Så om han bara lägger av nu och går ut ur systemet så blir avstängningen av permanent.

Men som sagt, ovanstående får man ta med en nypa salt. Jag är ingen expert på området.

Du verkar ha rätt, testperioden måste i hans fall vara loka stor som avstängningen. Så om han har minsta lilla tanke på att göra comeback så är hans val att sluta karriären nu extremt korkat.
Citera
2023-08-26, 11:13
Medlem
Det finns en lång radda idrottare som "slutat" utåt sett men där man fortsatt vara med i antidopingprogrammen. Många comebacker är inte så spektakulära som dom själva ibland vill få det till.

Iofs känns inte Mikael Ymer som den planerande typen. Dessutom tror jag att han har rätt enorma psykiska problem just nu, han var en tickande bomb redan före avstängningen.
Citera
2023-08-26, 16:56
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Hur kan du få det till att spelare som tillhör de 100 bästa i världen är "ytterst mediokra"?

Det lär väl finnas 10-100 miljoner tennisspelare i wärlden. 10000 av dessa spelar på ITF och ATP-nivå, alltså mindre än en promille. Av dessa tillhör 100 spelare toppen, dvs en procent av en promille.

Du diskuterade Fokina, som är rankad 21, och är alltså uppe och utmanar om topp 10. Enligt statistiken har han slagit spelare inom topp-10 5 ggr i sin karriär. Då kan man ha förtjänat några miljoner?

Det kostar nog några miljoner per år att vara ett proffs med tränare osv. Så det behövs mer vinstpengar än vad de med minst framgång inom topp 100 skrapar ihop, bara för att få det att gå runt.

Menar på att han var medioker jämfört med sina peers i ATP touren inte bland alla i världen som spelar tennis.. ganska självklart?

Noll vunna titlar, bara en final i challengers och högst rankad 50.
Citera
2023-08-26, 17:37
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Menar på att han var medioker jämfört med sina peers i ATP touren inte bland alla i världen som spelar tennis.. ganska självklart?

Noll vunna titlar, bara en final i challengers och högst rankad 50.

Mikael Ymer är en medelmåtta i den svenska tennishistorien, men eftersom svensk herrtennis befinner sig i sin största svacka någonsin har han ändå fått en hel del uppmärksamhet. I själva verket är han i klass med spelare som Stefan Simonsson och Nicklas Kroon. Aldrig hört talas om? Du är ursäktad.

Bara tanken att spelare som dessa skulle ha spelat allan på det sätt som Ymer har gjort är skrattretande. De visste sin plats i tennishierarkin och låtsades inte vara större än de var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in