2023-08-26, 14:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det kommer inte hållas något förhör med J.J eftersom att man vid hovrättsförhandlingar endast spelar upp förhören från Tingsrätten...
Det stämmer inte alls.
Tilläggsförhör samt egna yttranden kan framföras i hovrätten.
Sluta sprid osanningar
Citera
2023-08-26, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag tror knappast att M själv har koll på advokater
Någon valde säkert P. G åt henne
någon som hoppas att hon blir friad

Eftersom M.H inte har något som helst kriminellt förflutet och själv bor i Vetlanda och väljer en advokat ända bort i Göteborg, så är det ganska uppenbart att hon sitter på samma avdelning som någon som har/haft Peter Gillberg och rekommenderat honom.
Citera
2023-08-26, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det stämmer inte alls.
Tilläggsförhör samt egna yttranden kan framföras i hovrätten.
Sluta sprid osanningar

Haha det var ingen osanning!?? Tingsrättsförhören spelas i regel upp under hovrättsförhandlingen. Givetvis kan kompletterande förhör/tilläggsförhör hållas precis som du säger, men då måste ju någon part åberopa detta. Ser man till knäckfrågorna i detta fallet och den "nya bevisningen" som skall läggas fram så handlar denna snarare om dödsorsaken, så jag ser ingen anledning att man skulle behöva hålla förhör med M.H igen och det har heller inte framkommit någonstans att detta skulle vara aktuellt. Men vi får väl se hur hovrättsförhandlingen ser ut...
Citera
2023-08-26, 14:17
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Gapet mellan ”minnas alla detaljer” till ”jag vet att hon var närvarande” är lika stort som alla värdens hav.

Att någon stönar i en rättegång är också lika meningslöst som bevis på mord som att Johanna inte gör det.

Johannas berättelser saknar trovärdighet i många stycken. Jag tror inte många tror på Johannas ” erkännanden” vad gäller strypning tio sekunder, kremering för att Johanna själv alltid velat bli kremerad och tända ljus för att hedra Tove, bara för att ta några exempel. Sökningar på nätet pga av läst Läckberg och författardrömmar ( hatdikterna), är de verkligen trovärdiga?

Johanna uppvisar en uppfinningsrikedom vad gäller lögner, något som man inte så ofta stöter på måste jag säga. Inte bara det, utan de är utan skam och också visar de på en blindhet för hur människor tänker och känner. Tondöv.

Tydligen går hennes manipulerande och gaslightande lögner igenom och både tingsrätten och många skribenter i tråden anser henne som den som säger sanningen, är ärligast och mest pålitlig.

Det är stötande att ge en mördare cred för att hon anpassar skickligare sina lögner till att Tove varit provocerande, att flera fabricerade vittnen sett misshandeln av henne, polis och vakter inte har gjort något för att hjälpa den misshandlade ( visst ja, glömde även den tondöva lögnen att hon inte runde 112 för det var ju meningslöst. De hade ju inte hjälpt henne förut), förlägger mordet till en lgh visning direkt efter hemkomst då Tove beter sig nedlåtande och kränkande ( lägger skuld på Tove) och sedan förminskar ett groteskt och hat fyllt av besatthet med ursprung av lättkränkthet och oförmåga att hantera vardagliga konflikter.

Johannas mycket avvikande sätt att lösa de problem som hon själv skapar och hennes besatthet får gå ” förbi”

Man brukar säga att man inte ser skogen för alla träden. Här är det omvänt kan man säga. Man tycker sig se en helhet ( Johanna är ärlig som ” erkänner” ett stryptag, men missar tusentals detaljer, såsom hur enormt manipulativ hon är och hur djupt rotat hennes sätt att hantera lögnerna är.

Det ör Johanna som är the puppet master, det är hennes hat. Hur kan man bara ”glömma” det och förbise hennes farlighet och enorma hämndbegär som är hennes livselixir.

Hämnden är för Johanna som blod för en vampyr.

Tack för en alldeles utmärkt beskrivning av hur människor som Johanna agerar och vad som troligtvis rör sig i deras huvuden. Sett utifrån hur de agerar.

Johanna är en livsfarlig person och det krävs inte mycket för att väcka hennes vrede, indignation och tankar på hämnd.
Citera
2023-08-26, 14:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Utredningen har fått lite nya tankar som kan ligga till grund för att förtydliga tidslinjen så den bollen är igång.

Nu beror det helt på hur de hanterat mobilerna vid tömning och vad de ”sparat”, men det finns sedan ett ett par månader två nya ”program” på marknaden som går än mer på djupet vilka processer som är igång i en iPhone. Det ena är lite krångligare, men det andra ligger en ytterst kompetent person, kopplad till den programvara som polisen nu senast använde, och hon ser ut att ha gjort ett väldigt gediget arbete med programmet.

Det låter betryggande och ger ändå hopp för en rättvis rättegång och säkrare dom.
Citera
2023-08-26, 14:23
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Rätten litar på J i dom delar där det finns stödbevisning eller när uppgiften inte gagnar henne. Tar man två konkreta exempel, så litar inte rätten på henne när hon säger att hon höll i 10 sek runt T s hals. Dels för att bevisen motsäger denna uppgift, och att hon har anledning att ljuga om tiden för att slippa bli dömd för mord.

Tvärtom gäller för uppgiften om M s delaktighet. Den uppgiften förvärrar läget för J, eftersom dom blir 2 mot 1 och tar då ifrån T möjligheten att försvara sig. Genom att ljuga om M s delaktighet förlorar hon även möjligheten att fritt ljuga om vad som hände inne i badrummet. Att J skulle sätta sig själv i skiten och riskera ett längre straff, när hon ljuger om M s delaktighet av hämndbegär är inget rätten köper.

M s delaktighet stöds även av grannens vittnesmål. En hög duns, flera mindre (fotsteg/tramp) sparkar/slag i väggen tyder på att en kamp pågått ett par minuter, där T varken kunnat skrika eller haft möjlighet att försvara sig. En ensam kvinna ska normalt inte klara av att strypa ett friskt fullvuxet offer. Och definitivt inte utan att själv få en skråma.

Redan i detta läge pekar mycket på att M varit inne i badrummet och hållit fast T s armar. Hon har då förklaringbörda. Hon förklarar det med att hon var extremt berusad. Att hon sovit och har varken sett eller hört något. Dessa uppgifter motsägs av vittnen och tekniska bevis från hennes telefon, som säger att hon varit uppe och gått minst 2 gånger och tänt sin telefon ett par minuter från mordet. Den förklaringen håller inte!
Jag håller inte med dig om att två mot en förvärrar det för J. Att stå som ensam gm hade inte ställt henne i bättre ljus. Genom sitt idoga arbete för trovärdighet kan hon ljuga bäst hon vill om Ms förehavanden. Oavsett vad M säger kommer Js ord att väga tyngre med de ofördelaktiga erkännanden hon gjort. Bra jobbat!
Citera
2023-08-26, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja det var Maja själv som bad om att få byta försvarare. Peter Gillberg har ett gediget CV. Det gjorde även Johanna, men i ett tidigare skedde redan i december. Cleas bakgrund känner jag inte till men hon är ju delägare i samma advokatbyrå som Johan Eriksson och har uppenbarligen ett kontaktnät.
M. Brinkhammar saknade ju erfarenhet av grova brottsmål, ganska nyutexad, så det var väl ganska självklart att Johanna önskade att få byta advokat.

Peter Gillberg har absolut ett gediget CV, men är ju mer känd i lokalområdet än nationellt. Det är ju liksom ingen Johan Eriksson/Leif Silbersky/Björn Hurtig-status över honom. M.H har ju inget som helst kriminellt förflutet och bor långt ifrån Göteborg, så för mig är det ganska uppenbart att hon sitter på samma avdelning som någon som har/haft Peter Gillberg och i sin tur rekommenderat honom.
Citera
2023-08-26, 14:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det hörde till illharjenlögnen, så jag tror inte det ansetts som relevant.

I det tidiga skedet, när Tove var borta men ändå hade polis och sedan även åklagaren redan på måndagen mycket allvarliga misstankar.

Sopor är alltid relevant att ha koll på och man vet inte när de töms. Jan ske redan tidigt på måndag morgon om man har otur.
Citera
2023-08-26, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Är det inte så att man inte får byta hur många gånger som helst? Har för mig också att det stod nånstans om att en advokat inte får avsäga sig uppdrag men har ingen aning om i vilket specifikt sammanhang. Kollar oftast på dokumentärer från USA och då är det kanske lätt att blanda ihop. Är dålig på juridik och uppskattar när det är någon som skriver och har kunskaper.

Advokatbyte är reglerat i Rättegångsbalken, som säger att det krävs särskilda skäl för att få byta advokat. Skulle man efter detta vilja byta advokat en andra gång så krävs synnerliga skäl.
Citera
2023-08-26, 14:55
Medlem
Citat:
Jag håller inte med dig om att två mot en förvärrar det för J. Att stå som ensam gm hade inte ställt henne i bättre ljus. Genom sitt idoga arbete för trovärdighet kan hon ljuga bäst hon vill om Ms förehavanden. Oavsett vad M säger kommer Js ord att väga tyngre med de ofördelaktiga erkännanden hon gjort. Bra jobbat!

Men det är inget att hålla med om. Det är så juridiken fungerar. Ser att Haaaag är aktiv i tråden, så hen kan säkert förklara.

Det tycks finnas en tro att J s hela story går ut på att sätta dit M, för att hon berättade om dumpningen. Jag vågar nästan lova att hennes fulla fokus ligger på henne själv. Hur hon ska klara sig undan från att bli dömd för mord. M är bara i periferin, och något som hon måste förhålla sig till vare sig hon vill eller inte.
Citera
2023-08-26, 14:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jo, FL ifrågasätter det men pressar tyvärr inte vidare och rätten köper det rakt av utan att ifrågasätta.

Jag kan inte annat än misstänks att rätten redan tidigt bestämde sig för att Maja var med och blev lite förblindad av det som de tyckte sig se.

Som jag ser det kan man med nuvarande bevisning vare sig fälla Maja för mord, men inte heller avgöra att hon inte deltagit ( fria, dvs att hon är helt oskyldig).

Att jag misstänker att Maja kan vara oskyldig till mordet baserar ju sig mer på en magkänsla runt henne än verkliga indicier och att det faktiskt inte finns några för mig sakliga och objektiva indicier på att Maja varit med.

Det som komplicerar bedömningen är avsaknad av bevisning som avel pekat på hade kunnat vara mer avgörande och att jag tror att båda tjejerna ljuger undanhåller), dvs även Maja då.

Samtidigt betyder detta inte alltså att jag är helt övertygad om att Maja ljuger om vissa delar, bara att det inte känns logiskt för mig.

Jag har sett personer riktigt förneka svåra saker, trots att de fått besked om det.

Man vill inte veta, och liksom låtsas som att det hemska inte finns, fast besked har lämnats och det är uppenbart att det är sant.

Man kan bara tänka på föräldrar som förlorat ett barn och kan utbrista när de får besked att det måste vara ett misstag. Och inte heller ovanligt att man känner som att barnet ska komma in genom dörren precis i vilket ögonblick som helst.

Patienten som fick cancerbesked förnekade ända in i det sista och ingen fick yppa ordet cancer dat allt var uppenbart.
Citera
2023-08-26, 15:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Men det är inget att hålla med om. Det är så juridiken fungerar. Ser att Haaaag är aktiv i tråden, så hen kan säkert förklara.

Det tycks finnas en tro att J s hela story går ut på att sätta dit M, för att hon berättade om dumpningen. Jag vågar nästan lova att hennes fulla fokus ligger på henne själv. Hur hon ska klara sig undan från att bli dömd för mord. M är bara i periferin, och något som hon måste förhålla sig till vare sig hon vill eller inte.
Johanna har hela tiden tagit det större ansvaret för att röja, bära, hitta på historier, elda upp bevis, städa osv. Jag tror att det beror på att hon varit den drivande och att hon känner ett moraliskt ansvar för att ha satt Maja i skiten. Hon har ett känslomässigt band till Maja och kan nog känna ett dåligt samvete mot henne. Det är därför hon säger ”tyvärr” när Majas inblandning kommer på tal.

Därför tror jag inte att hon drivs av hämndlystnad när Maja faller under trycket efter att Toves kropp har hittats. Maja har försökt men orkade inte längre och det tror jag att Johanna accepterar. Däremot när Maja börjar läcka om tidigare bränder o dyl, då tror jag nog att Johannas hämndlystnad väcks. Hade uppgiften om Majas delaktighet kommit i det läget hade jag varit misstänksam. Men nu kommer den ju mycket tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in