2023-08-25, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Han säger mer eller mindre exakt samma sak som en lång rad högt uppsatta militärer, diplomater, f.d. CIA-personer osv. De hämtar information från amerikans intelligence, inre kretsar och högt uppsatta sina kontakter. Med det sagt är det väl inte alltid som de har rätt.

Yeah, right....
Citera
2023-08-25, 16:19
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Han säger mer eller mindre exakt samma sak som en lång rad högt uppsatta militärer, diplomater, f.d. CIA-personer osv. De hämtar information från amerikans intelligence, inre kretsar och högt uppsatta sina kontakter. Med det sagt är det väl inte alltid som de har rätt.
Jag trodde du hatade USA?
Citera
2023-08-25, 20:41
Medlem
Bulawayos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Jag uppskattar din framtoning, så är det sagt. Problemet här är att MacGregor utger sig för att vara neutral expert med amerikansk bakgrund, men han går helt uppenbart Putins ärenden och är redan nedskjuten hur många gånger som helst . I princip ingenting han sagt sedan krigsutbrottet har haft med verkligheten att göra, så vad han säger om Nuland, Blinken eller andra är faktiskt fullkomligt irrelevant. Du får skaffa andra källor helt enkelt.
Jag är ingalunda någon expert på MacGregor, jag lyckas bara se hans nuna dyka upp emellanåt. Jag känner inte till hans exakta militära bakgrund eller expertis. Jag fick länken skickad till mig och kollade på hela klippet, medan promillehalten sakteliga blev högre och högre. Helst hade jag hoppas på att någon som redan var på MacGregors sida kunde stiga in och ge sitt perspektiv. Nu med facit i hand så är jag enbart lättad av att jag slapp bli kallad ryZZtroll eller snarlikt.

Vad gäller det du kallar verklighet, så är det ju uppenbart inte ett riktigt koncept, eftersom vem som helst kan säga detsamma utan någon som helst bäring. Ditt svar till mig är det enda som jag känner att jag kan svara på respektfullt och bemötande. Tack för det. Fast ändå, jag förstår inte varför du klarar av att kalla påhopp på Nuland och Blinken för irrelevanta. Jag anser själv att deras respektive bagrunder är högst relevanta och klarar av att förklara varför de är så pass hetsiga gentemot ryssen i gemen.
Citera
2023-08-25, 21:04
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulawayo
KINO skulle kunna bli en förkortning. Konservativ in name only. Jag har suttit på flashback och pratat om konservatism och militarism, samtidigt som jag hejar på bÖg-ÖB när han dansar och sjunger Elvis bland pederaster och annat löst pack.
Att upprepa sin egen konservatism till ända, samtidigt som jag applåderar transvärlden, vad är det som konserveras?

Den nuvarande ÖB är inte någon jag har så mycket till övers för. Skälen ligger utanför denna tråd.

Emellertid är frågan om MacGregor et consortes förmåga till prediktion i fokus. Denna förmåga är tydligtvis obefintlig. Hur kriget faller ut på slutet vet jag förstås inte, men jag påstår mig heller inte veta. Hur som haver, så har Ukraina uppenbarligen inte förlorat. Ryssland har ett och halvt år inte uppnått sina krigsmål, som man trodde sig uppnå efter någon vecka. Redan det är förstås en sorts förlust.
Citera
2023-08-25, 21:28
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulawayo
Jag är ingalunda någon expert på MacGregor, jag lyckas bara se hans nuna dyka upp emellanåt. Jag känner inte till hans exakta militära bakgrund eller expertis. Jag fick länken skickad till mig och kollade på hela klippet, medan promillehalten sakteliga blev högre och högre. Helst hade jag hoppas på att någon som redan var på MacGregors sida kunde stiga in och ge sitt perspektiv. Nu med facit i hand så är jag enbart lättad av att jag slapp bli kallad ryZZtroll eller snarlikt.

Problemet med Macgregor är att vissa påstår att han är en analytiker och använder honom som en "seriös" källa. De pekar på hans bakgrund inom USA:s försvarsmakt och menar att han vet vad han pratar om. Men tittar man lite närmare på vad han säger, så märker man att det han säger i regel är helt tvärtom mot verkligheten. Om detta beror på att han medvetet ljuger eller är genomkorkad, är svårare att veta.

Ta t.ex Ukrainas framgångsrika offensiv i höstas i Kharkiv-området. Medan övriga världen skrev saker som:

"A stunning counter-offensive by Ukraine’s armed forces. Russian troops flee in disarray."

"Ukraine inflicts ‘major operational defeat’ on Russia as its forces retreat"

"Ukrainian military celebrates recapture of Izium after months of Russian occupation"

"Ukraine counter-offensive: Russian forces retreat as Ukraine takes key towns"

så säger MacGregor saker som:

Citat:
"This entire war may be over" soon, "right now things are going very, very badly" for the Ukrainians and they're "desperate," "they're losing once again just south of Kharkiv."

Varför säger en analytiker sådana här galna saker? Svaret är nog att han är ingen analytiker utan en prorysk propagandist. Då faller alla pusselbitar på plats.

I detta inlägg finns källor till alla mina citat ovan:
(FB) Överste MacGregor: Ryssland har redan besegrat Ukraina.
Citera
2023-08-25, 21:46
Medlem
Bulawayos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Den nuvarande ÖB är inte någon jag har så mycket till övers för. Skälen ligger utanför denna tråd.

Emellertid är frågan om MacGregor et consortes förmåga till prediktion i fokus. Denna förmåga är tydligtvis obefintlig. Hur kriget faller ut på slutet vet jag förstås inte, men jag påstår mig heller inte veta. Hur som haver, så har Ukraina uppenbarligen inte förlorat. Ryssland har ett och halvt år inte uppnått sina krigsmål, som man trodde sig uppnå efter någon vecka. Redan det är förstås en sorts förlust.
Okej gammeluggla, jag sköt från höften och missade målet. Glöm KINO, jag kommer inte dra upp det igen
Det enda jag kan göra är att återupprepa mig igen. Vi väntar och ser. Innan jag hann skriva allt vad jag ville fick jag en ny notifikation av -Info-
När jag svarar denne, så är målet att jag besvara er båda tillsammans. Over and out nigga.
Citera
2023-08-25, 22:08
Medlem
Bulawayos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Problemet med Macgregor är att vissa påstår att han är en analytiker och använder honom som en "seriös" källa. De pekar på hans bakgrund inom USA:s försvarsmakt och menar att han vet vad han pratar om. Men tittar man lite närmare på vad han säger, så märker man att det han säger i regel är helt tvärtom mot verkligheten. Om detta beror på att han medvetet ljuger eller är genomkorkad, är svårare att veta.

Ta t.ex Ukrainas framgångsrika offensiv i höstas i Kharkiv-området. Medan övriga världen skrev saker som:

"A stunning counter-offensive by Ukraine’s armed forces. Russian troops flee in disarray."

"Ukraine inflicts ‘major operational defeat’ on Russia as its forces retreat"

"Ukrainian military celebrates recapture of Izium after months of Russian occupation"

"Ukraine counter-offensive: Russian forces retreat as Ukraine takes key towns"

så säger MacGregor saker som:

Varför säger en analytiker sådana här galna saker? Svaret är nog att han är ingen analytiker utan en prorysk propagandist. Då faller alla pusselbitar på plats.

I detta inlägg finns källor till alla mina citat ovan:
(FB) Överste MacGregor: Ryssland har redan besegrat Ukraina.
Saken är den att jag länkade till Tuckers twittershow där han frågar ut MacGregor. Det var igår, men tyvärr ville ingen gå direkt till källan utan hänfaller till det regelmässiga bajspostandet där det är jag själv som är svagbegåvad, utan heder, ära och självrespekt. Ingen skrev de sista sakerna explicit, men mellan raderna finns det där.

Här lägger du själv upp länk för länk anledningarna till varför ingen sund människa kan lita på MacGregor. Men faktum kvarstår, jag försökte aldrig låta MacGregor vara vår gemensamma auktoritet, utan helt enkelt bara länka till ett samtal med Tucker, och utifrån länken be om kommentarer till det som sades. Om viljan finnes så skulle jag kunna gå igenom klippet igen och extrahera det jag själv tycker är viktigt och böna och be om kommentarer. Men jag vill inte det för jag orkar inte det. Klippet är 52 minuter långt och jag tänker inte be någon att offra sin tid på det.
Citera
2023-08-26, 13:54
Medlem
Riktigt bra intervju med Tucker Carlson, Macgregor går igenom kriget och vad resultatet blir till slut = Inte positivt för varken Ukraina eller väst.

https://twitter.com/TuckerCarlson/status/1693761723230990509

10 miljoner visningar i nuläget!
Citera
2023-08-26, 13:55
Moderator
farbror_barbros avatar
Trådens ämne är MacGregors analyser och förutsägelser, inte vad ni tycker om varandra, USA, Putin eller trans-personer. Inlägg raderade, varningar utdelade.

/Mod
Citera
2023-08-26, 14:31
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Riktigt bra intervju med Tucker Carlson, Macgregor går igenom kriget och vad resultatet blir till slut = Inte positivt för varken Ukraina eller väst.

https://twitter.com/TuckerCarlson/status/1693761723230990509

10 miljoner visningar i nuläget!
Samma argument från herrn som vanligt. Börjar låta som en pappegoja som bara apar efter varje sak varje gång.
  • Ukraina förlorar kriget hårt. MINST 400 000 DÖDA ukrainare
  • Ukraina är onda och har en diktaturregim som diskriminerar mot rysstalande i Ukraine
  • Ryssland ville bara ha donetsk och Luhansk, nu vill de ha områden som inte ens varit klassiskt ryska som Odessa
  • Bästa är om det blir fred och ge Ryssland exakt allt de vill, noll kompromisser
  • Ukraina kommer att falla inom kort. Armén smulas sönder
  • I bakgrunden är det krigshökar, särskilt "senile Biden", i väst som vill hålla kriget vid liv. DeeEet höÖööÖöÖll faktiSkt PåååÅååÅ att bli fred FörrAaaa året men Duma JohNson satte stop för det! Dumma Boris!11
  • Ryssland är jättesnälla mot Ukrainska fångar. De torterar dem inte alls.

Man blir så trött. Har man hört en intervju med karln så har man hört alla.
Senast redigerad av Nihenna 2023-08-26 kl. 14:39.
Citera
2023-08-26, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Samma argument från herrn som vanligt. Börjar låta som en pappegoja som bara apar efter varje sak varje gång.
  • Ukraina förlorar kriget hårt. MINST 400 000 DÖDA ukrainare
  • Ukraina är onda och har en diktaturregim som diskriminerar mot rysstalande i Ukraine
  • Ryssland ville bara ha donetsk och Luhansk, nu vill de ha områden som inte ens varit klassiskt ryska som Odessa
  • Bästa är om det blir fred och ge Ryssland exakt allt de vill, noll kompromisser
  • Ukraina kommer att falla inom kort. Armén smulas sönder
  • I bakgrunden är det krigshökar, särskilt "senile Biden", i väst som vill hålla kriget vid liv. DeeEet höÖööÖöÖll faktiSkt PåååÅååÅ att bli fred FörrAaaa året men Duma JohNson satte stop för det! Dumma Boris!11
  • Ryssland är jättesnälla mot Ukrainska fångar. De torterar dem inte alls.

Man blir så trött. Har man hört en intervju med karln så har man hört alla.
Ja det var en bra sammanfattning - tack, den första punkten håller jag dock inte med om, vi vet helt enkelt inte hur många som dött. Annars stämmer det han säger bra. Har du några bevis på motsatsen får du presentera dessa.
Citera
2023-08-26, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Som vi konservativa säger - tiden är avgörande.

Saken är emellertid den, att Ryssland inte uppnå sina krigsmål, och inte ser ut att lyckas heller.
Och vad är rysslands krigmål ? Har putin et&al sagt att de ska ta hela ukraina ? Kan de ha ändrat mål under resans gång ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in