Citat:
Ursprungligen postat av
Bulawayo
Jag är ingalunda någon expert på MacGregor, jag lyckas bara se hans nuna dyka upp emellanåt. Jag känner inte till hans exakta militära bakgrund eller expertis. Jag fick länken skickad till mig och kollade på hela klippet, medan promillehalten sakteliga blev högre och högre. Helst hade jag hoppas på att någon som redan var på MacGregors sida kunde stiga in och ge sitt perspektiv. Nu med facit i hand så är jag enbart lättad av att jag slapp bli kallad ryZZtroll eller snarlikt.
Problemet med Macgregor är att vissa påstår att han är en analytiker och använder honom som en "seriös" källa. De pekar på hans bakgrund inom USA:s försvarsmakt och menar att han vet vad han pratar om. Men tittar man lite närmare på vad han säger, så märker man att det han säger i regel är helt tvärtom mot verkligheten. Om detta beror på att han medvetet ljuger eller är genomkorkad, är svårare att veta.
Ta t.ex Ukrainas framgångsrika offensiv i höstas i Kharkiv-området. Medan övriga världen skrev saker som:
"A stunning counter-offensive by Ukraine’s armed forces. Russian troops flee in disarray."
"Ukraine inflicts ‘major operational defeat’ on Russia as its forces retreat"
"Ukrainian military celebrates recapture of Izium after months of Russian occupation"
"Ukraine counter-offensive: Russian forces retreat as Ukraine takes key towns"
så säger MacGregor saker som:
Citat:
"This entire war may be over" soon, "right now things are going very, very badly" for the Ukrainians and they're "desperate," "they're losing once again just south of Kharkiv."
Varför säger en analytiker sådana här galna saker? Svaret är nog att han är ingen analytiker utan en prorysk propagandist. Då faller alla pusselbitar på plats.
I detta inlägg finns källor till alla mina citat ovan:
(FB) Överste MacGregor: Ryssland har redan besegrat Ukraina.